וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האבנים המתגלגלות: לראשי מכבי תל אביב אין עוד את הלוקסוס לשתוק

25.2.2022 / 10:09

התבוסה לאנאדולו אפס תויקה בספר השיאים המתעבה (ולא לחיוב), אבל מקבלי ההחלטות נעלמים ונאלמים - ולא חושבים שלקהל הכי נאמן ביורוליג יש זכות לקבל תשובות. למצלמות הם ישלחו את המכביסטים האחרונים שהכישלון אינו באחריותם

דני אבדיה מדבר לקראת החזרה של וושינגטון מהפגרה/האתר הרשמי של וושינגטון

1. תצוגת ההגנה החלשה ב-17 שנים

למציאות יש נטייה להעביר מסרים עבים וחדים, אך מרומזים, ולהותיר את מלאכת ההבנה בידי מי שצריך לקבלם. במשחק הקודם של אבי אבן על הקווים ביורוליג, לפני שלושה שבועות, נשבר שיא הקליעה השלילי של מכבי תל אביב בגביעי אירופה; אז, עם 52 הנקודות במינכן, הצבתו כמאמן הייתה כפויה. הפעם היא נעשתה מבחירה, והנה - עוד משחק נכנס לספרי השיאים.

  • אנאדולו אפס שברה את שיא השלשות למשחק יורוליג, כשצלפה 22 פעמים מ-34 ניסיונות, והורידה את בודוצ'נוסט (21 מ-34 לפני שלוש שנים) שורה בהיסטוריה.
  • אבל השלשות היו רק חלק מהסיפור. מכבי ספגה 109 נקודות, הכי הרבה שהיו לה זה 17 שנים, מאז ה-110 שהמטירה עליה א.א.ק אתונה בדצמבר 2004. יחי ההבדל הקטן; בערב ההוא ביוון הגיעו שחקניו של פיני גרשון ל-113 וניצחו.
  • אלופת היורוליג הכפילה את הצהובים במדד היעילות המשוקלל (73:146), ולא הסתפקה בכך: זה היה המדד הגבוה ביותר שיריבה כלשהי רשמה נגד מכבי תל אביב.
  • ואולי הנתון הכי עצוב מבחינת האלופה הישראלית הוא שהתבוסה הזאת אינה כל כך נדירה. לפני חמש שנים בלבד היא הושפלה בהפרש גבוה יותר, 39 נקודות, ובידי אותו מאמן בדיוק. ארגין עתמאן היה אז סתם איש מקצוע מושמץ ובלתי מוערך, בעוד עונה שלא הובילה אותו ואת גלאטסראיי לשום מקום. איפה היה אז, ואיפה הוא היום. "איי וון דה קאפ! איי וון דה קאפ!", כפי שהוא נוהג להזכיר.
השיאים השליליים של מכבי ת"א באיסטנבול. אלעד גולדשטיין, מכבי ת"א, אתר רשמי
השיאים השליליים של מכבי ת"א באיסטנבול/אתר רשמי, אלעד גולדשטיין, מכבי ת"א

2. דירקטוריון השתקנים

ייאמר לזכותו של אבן, שהוא לפחות מנסה לשנות ולרענן, ויצא מעט מהקיבעון של יאניס ספרופולוס. כלומר, בשוליים. זה התחיל עם הצבתו של דרק וויליאמס בעמדת הסנטר במשחק קודם, והעלאתו בחמישייה כסמול פורוורד אתמול, במצ'אפ מול ואסה מיציץ' בהרכב שלושת הגארדים של עתמאן. גם לנסות זה משהו; הצלחה גדולה לא נרשמה שם. בתוך פחות משלוש דקות הוא כבר ירד מזה והכניס את ג'יימס נאנלי, ואחרי פחות משמונה דקות הסתבכו שני הגארדים המובילים שנותרו לו - סקוטי ווילבקין וקיירי תומאס - בשתי עבירות לאיש.

זה לא שהשניים הללו באמת היו יכולים להציק לשיין לארקין ולמיציץ'. אפס לא הצליחה לחבר העונה רצף של יותר משלושה ניצחונות, ומקומה בשמינייה רחוק מלהיות מובטח; אבל לפחות לערב אחד, אולי בחסות האין הגנה של היריבה, צמד הגארדים הטוב באירופה חזר לעצמו. 36 נקודות ו-16 אסיסטים תרמו מיציץ' ולארקין, והיו מעורבים באופן ישיר ב-69 נקודות שקלעה קבוצתם. האם מותר לומר גם העונה שמסכנה היריבה שתקבל את הטורקים בפלייאוף?

בזמנו נאמר שניו יורק ניקס מצאה את העונש האידיאלי לאייזיאה תומאס, כשהטילה עליו לאמן את הקבוצה הכושלת שבנה; ספק אם אפשר להאשים הפעם את אבן בבניית הסגל של מכבי תל אביב, אבל כמי שעומד בראש מערכת הסקאוטינג במועדון יש לו לא מעט כאבי ראש להתמודד איתם כעת.

המסר שהצהובים מעבירים במהלכיהם האחרונים הוא הבעייתי. פיטורי ספרופולוס היו מתבקשים ומתחייבים (הרבה לפני שבוצעו), אבל ההחלטה להמשיך את העונה - בינתיים, בינתיים - עם מאמן שלמעשה אינו מאמן משדרת הרמת ידיים. כן, גם אם ממש מחכים לאנדראה טרינקיירי או לכל מאמן צמרת אחר בקיץ.

לקהל המנויים הרחב ביותר באירופה מגיעות תשובות לשאלות הקשות והבוערות, ולא נראה שהוא עומד לקבל אותן בקרוב. מי נשלח לחזית אחרי ההזדכות על השכפ"ץ היווני? זה התחיל בסרטון של היו"ר שמעון מזרחי, ונמשך בריאיון של המנהל עמי ביטון. אולי שני המכביסטים האחרונים שנותרו במערכת, ובוודאי לא אלה שעומדים מאחורי ההחלטות והטעויות. מדוע ניקולה וויצ'יץ' שותק? לאן נעלם דני פדרמן? ולמה נאלמו הבעלים הדומיננטיים באמת ממשפחת רקנאטי?

בעלי מכבי תל אביב שי רקנאטי, דני פדרמן. ברני ארדוב
לאוהדים מגיעות תשובות לשאלות הקשות. שי רקנאטי ודני פדרמן/ברני ארדוב

3. מהיום אימרו: תת משיגן

בשבוע שעבר פורסמו תקציבי קבוצות היורוליג באתר הליטאי "באסקטניוז", והמחישו כמה עגום מצבם האסטרטגי של הצהובים: הם מדורגים במקום התשיעי (בתקציב הכולל וגם בשכר השחקנים והמאמנים), בדיוק כמו לפני שנתיים. לכאורה, הנתון הזה מתיישר עם הנרטיב שמנסים ראשי המועדון למכור, להטמיע ולבסס - כאילו כרטיס כניסה לרבע הגמר ייחשב להישג ענק מבחינתם, משמע היו מכבי תל אביב מודל 1976.

אלא שהאמת מעט יותר מורכבת והרבה פחות מחמיאה: קבוצה שנמצאת באופן קבוע במרכז טבלת היורוליג בתחום הפיננסי, אמורה לקפוץ כמה מדרגות בזכות העובדה שהיא נהנית מההכנסה הגבוהה ביותר מזכויות שידור והיא כנראה היחידה שממלאת את אולמה הביתי בכל שבוע מחדש במשך שנים עשורים.

בפועל, עלייה לפלייאוף אמורה להיות היעד הבסיסי והקבוע ביותר של מכבי בכל עונה - כשמדי כמה שנים תיתכן נפילה, ומדי כמה שנים אחרות תירשם התחברות היסטורית שתסחוב את הנציגה הישראלית לפיינל פור. וכשהמועדון הזה מגיע לשמינייה המובילה רק אחת לחמש שנים (ב-2015 וב-2020), הוא אנדראצ'יבר. או בעברית תקינה - תת משיגן.

שחקן צסק"א מוסקבה אלכסנדר חומנקו עם ניקולה מילוטינוב, ג'ואל בולומבוי. דני מרון
אם צסק"א מוסקבה תורחק (והיא לא), אולי מכבי עוד תשווק את העונה הזאת כהצלחה/דני מרון

4. הקבוצות מכתיבות מדיניות

קבוצות היורוליג הכתיבו אתמול להנהלת המפעל באיזו מדיניות עליה לנקוט, והחליטו על דעת עצמן להחרים את המשחקים נגד נציגות רוסיה. הן לא הותירו לג'ורדי ברתומאו ברירה, וכפו עליו ליישר איתן קו.

נו, אז אם צסק"א מוסקבה, זניט סנט פטרסבורג ואוניקס קאזאן יורחקו במוקדם או במאוחר לצמיתות מהעונה (הן לא, אבל תזרמו), מכבי כבר מדורגת במקום התשיעי ועוד תשווק את הקמפיין הזה כמוצלח. מי יודע, אולי היא עומדת בפני הישג היסטורי, בזמן שאנחנו מלינים על שיאים שליליים, תבוסות עצומות, ומנהיגים שתקנים שהחליטו לוותר על פונקציית המאמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully