וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממש לא ולאחוביץ': ג'ורג'ה יובאנוביץ', החלוץ החדש של מכבי תל אביב

2.2.2022 / 17:25

הוא נחשב למוכשר מדושאן ולאחוביץ' באקדמיה של פרטיזן בלגרד, וחולק סוכנים עם הכוכב החדש של יובנטוס, אבל מספר 9 הקלאסי החדש של הצהובים נכשל לחלוטין אפילו בליגה הספרדית השלישית. שנה חיובית אחת בסרביה לא מספיקה כדי להצדיק את המחיר

תקציר: מ.ס. אשדוד - מכבי תל אביב 3:1/ספורט1

לפני מספר שנים היו בנוער של פרטיזן בלגראד שני חלוצים מבטיחים - דושאן ולאחוביץ' וג'ורג'ה יובאנוביץ'. "ג'ורג'ה מבוגר יותר מדושאן בשנה אחת, וכאשר הם למדו שם היו אנשי פרטיזן שטענו כי הוא מוכשר יותר ועשוי להגיע רחוק יותר", מספר העיתונאי הסרבי דיאן סטנקוביץ'. בגילאים הצעירים, לא תמיד קל להעריך את פוטנציאל השחקנים כמו שצריך.

ובכן, שניהם חוו את השנה הטובה והפוריה בחייהם ב-2021, ונמכרו בשבוע האחרון תמורת סכומי עתק, כשהם מיוצגים על ידי אותם סוכנים. ולאחוביץ' עבר מפיורנטינה ליובנטוס תמורת 75 מיליון יורו, יובאנוביץ' עושה את הדרך מצ'וקאריצ'קי למכבי תל אביב תמורת 1.9 מיליון יורו. לרוב הפרשנים אין ספק לגבי כדאיות העסקה שביצעה הגברת הזקנה. האם סגנית אלופת ישראל עושה מהלך נבון מבחינה כלכלית ומקצועית? זה כבר הרבה פחות בטוח, אבל השנה האחרונה מותירה מקום מסוים לאופטימיות.

ג'ורג'ה יובאנוביץ' במדי פרטיזן בלגרד, 2017. Srdjan Stevanovic, GettyImages
איבד סבלנות בפרטיזן. יובאנוביץ'/GettyImages, Srdjan Stevanovic

"אני לא חלוץ שמסוגל לעבור שחקנים"

בשנה הזו, אחרי שהצטרף כשחקן חופשי לצ'וקאריצ'קי במולדתו בינואר 2021, הוא הבקיע 21 שערים ב-36 משחקים בכל המסגרות. הקבוצה חווה תקופה נהדרת בסטנדרטים שלה - היא סיימה שלישית אחרי פרטיזן והכוכב האדום בעונה שעברה, מדורגת שלישית גם העונה, ומשחק ההתקפה שלה התבסס בעיקרו על אספקת הכדורים ליובאנוביץ' ברחבה. כך, כאשר כולם מנסים לשרת אותו על המגרש, באווירה ביתית בה כולם מדברים בשפתו, הוא נהנה לבטא את נקודת החוזק המרכזית שלו - ניצול הזדמנויות כחלוץ רחבה, מספר 9 הכי קלאסי שאפשר לדמיין.

יובאנוביץ' הוא חלוץ אתלטי ופיזי מאוד, שיודע להתמקם לא רע ולהזיז את הבלמים שסביבו. יש לו משחק ראש טוב, בזכות גובה (185 סנטימטרים) וניתור, והוא יודע לסיים מהלכים גם ברגלו השמאלית החלשה אם צריך, למרות שיעדיף תמיד לבעוט בימין. ואולם, מעבר לנסיונות לאיים על השער, לא כדאי לצפות ממנו לדבר, והוא טוען כך בעצמו. "אני לא חלוץ שיקח את הכדור 20 או 30 מטרים מהשער ויעבור שלושה שחקנים. לכן אני זקוק לחברים שיעבירו את הכדורים אלי, וכאן בצ'וקאריצ'קי זה יכול לקרות", סיפר החלוץ לפני שנה כאשר חתם בקבוצה

עוד בוואלה!

ג'ורג'ה יובאנוביץ' נחת. מכבי תל אביב תשלם 1.9 מיליון יורו

לכתבה המלאה
דושאן ולאחוביץ' עם המדים של יובנטוס. הטוויטר של יובנטוס, אתר רשמי
נהנה מגורל שונה מיובאנוביץ'. ולאחוביץ' מוצג ביובנטוס/אתר רשמי, הטוויטר של יובנטוס

ברח מפרטיזן כי איבד סבלנות

בקבוצותיו הקודמות זה לא הצליח בלשון המעטה - והבעיות החלו עוד כאשר שולב בסגל הראשון של פרטיזן עוד לפני יום הולדתו ה-18. כאשר ולאחוביץ' עזב לטובת פיורנטינה ב-2017, ציפה יובאנוביץ' לקבל דקות משחק רבות, וציפיותיו לא התממשו. גם כאשר הצליח למצוא את הרשת כמחליף, התעקשו בצוות המקצועי לא לזרוק אותו למים העמוקים מהר מדי, וסבלנותו תמה במהרה. "דבר אחד בטוח - ג'ורג'ה עצמו חשב שהוא טוב יותר מ-ולאחוביץ'. בטחון עצמי מפורז הפריע לו מאוד לראות את המציאות כפי שהיא", אומר העיתונאי הסרבי ולדימיר נובאקוביץ'.

חבריו לקבוצה העריכו אותו, והפליימייקר הוותיק סאשה איליץ' העניק לו המון עצות, אבל יובאנוביץ' וסוכניו רצו יותר, ואם אפשר גם מהר. אז הם הודיעו על שבירת הכלים, ופרטיזן לא התנגדה בסופו של דבר לרעיון למכור את הנער הסורר. התוכניות היו גרנדיוזיות, ועסקה סוכמה לכאורה עם קלאב ברוז', אבל היא נפלה לטענת החלוץ כאשר רוחות חזקות גרמו לביטול הטיסה שלו לבלגיה. ברוז' לא חיכתה לו, אך ייתכן והדבר מוכיח כי מעולם לא היתה מעוניינת בו באמת. לכן, אחרי הנחיתה המיוחלת בבריסל, נסע הסרבי למועדון בקצה השני של הטבלה וחתם בלוקרן. פרטיזן, שקיבלה תמורתו 500 אלף יורו בקיץ 2018, היתה שמחה בחלקה.

ג'ורג'ה יובאנוביץ' במדי לוקרן. Johan Eyckens, GettyImages
לא הסתדר גם בבלגיה. יובאנוביץ' במדי לוקרן/GettyImages, Johan Eyckens

נופה מסגל קרטחנה, נזרק מקאדיס

לצערו, גילה יובאנוביץ' שחתם בקבוצה בעיצומו של משבר עמוק, ולוקרן שקעה עמוק במקום האחרון. בדרך לירידה, לא היתה למאמנים שעברו שם סבלנות לטפח שחקן צעיר כמוהו, ובנוסף התפוצצה בבלגיה שערוריה עסיסית סביב הסוכנים שלקחו לכאורה כספים מתחת לשולחן. במצב זה, לא היה לו עתיד כלשהו, ושער בודד שהובקע באופן אירוני דווקא לרשת ברוז' נותר המזכרת הזניחה היחידה ממנו בבלגיה. כבר בינואר 2019 הוא עזב בהעברה חופשית, ובחר להגיע לקאדיס בליגה הספרדית השניה.

גם שם התברר לו שסגנונו לא מתאים כלל להשקפת העולם של המאמן אלברו סרברה, אשר העדיף חלוץ סרבי ותיק ורב גוני הרבה יותר, דיאן לקיץ'. בעיר היפה בדרום ספרד האוהדים בקושי זוכרים את יובאנוביץ', שששותף בשישה משחקים, פתח בהרכב פעם אחת בלבד - וגם אז הוחלף במחצית. הוא היה לחלוטין לא רלוונטי, ובמועדון שמחו מאוד לארגן לו השאלה בקרטחנה מהליגה השלישית בקיץ 2019. גם שם ההרפתקה הפכה במהרה לסיוט, ובאמצע העונה אף ניפה המאמן בורחה חימנס את החלוץ מהסגל כלל. העיתונאי המקומי חורחה פרננדס מספר:"יובאנוביץ' לא היה נייד מספיק, וגם לא התאמץ יותר מדי. יש לו אופי קר שעלול להתפרש כאדישות, והוא גם לא למד ספרדית, ולכן מיעט לתקשר עם אנשים". גם הקורונה לא עזרה, הליגה הופסקה, וגם הסיכוי הקלוש להשתלב נעלם כלא היה.

עם רזומה עגום של שלושה שערים ב-16 משחקים בליגה השלישית, שב יובאנוביץ' לפני שנה וחצי לקאדיס, אשר ניסתה בכל כוחה למצוא לו קבוצה חדשה עד תום חלון ההעברות באוקטובר 2020. כאשר המאמצים לא נשאו פרי, היא פשוט ביטלה את חוזהו באופן חד צדדי, רק כדי לחסוך את עלות שכרו. לדבריו של החלוץ עצמו, היו לו בתקופה זו הצעות מישראל ומטורקיה להן סירב, והעדיף לחתום בצ'וקאריצ'קי.

ג'ורג'ה יובאנוביץ' במדי לוקרן. Isosport/MB Media, GettyImages
התקשה להסתגל במקומות רבים. יובאנוביץ' בימיו בלוקרן/GettyImages, Isosport/MB Media

איליץ' רואה בו כוכב עולה

האם זה נכון? בהתחשב ביצירתיות ופעלתנות של סוכניו, יש יסוד סביר להניח כי מדובר במצגי שווא, בדיוק כמו הברווז שהופץ לפני חודש לפיו מארסיי היתה מוכנה לשלם תמורתו 5 מיליון יורו. בפועל, הצעה מסוג זה מעולם לא הגיעה למועדון הסרבי, והעניין נבע מכך שהסוכנים מייצגים גם את קשר מארסיי נמאניה ראדוניץ', שמושאל בימים אלה לבנפיקה. רעיונות מסוג זה נזרקים לאוויר כל הזמן, ולעתים הם אפילו תופסים. מינויו של מלאדן קרסטאיץ', איש פרטיזן בעברו, למאמן מכבי תל אביב פתח הזדמנות מעניינת, ובסרביה נדהמו מהמחיר שמוכנים הצהובים לשלם עבור השחקן שהיה זמין לפני שנה ללא תמורה כלל.

בצ'וקאריצ'קי לא הסתירו את הכוונה להשביח את יובאנוביץ' על מנת למכור אותו. המנהל הספורטיבי ולדימיר מטיאשביץ' אמר במאי האחרון: "ג'ורג'ה חזר לחיים אצלנו. הוא שחקן טוב שאמור לעשות התקדמות נוספת, ואז יעבור לליגה אחרת. זה לא יקרה עכשיו, אבל בקרוב". והשיפור המיוחל אכן התרחש, כי איליץ' - אליל פרטיזן ששיחק עם יובאנוביץ' הנער בבלגראד - מונה בקיץ למאמן צ'וקאריצ'קי. הקשר ביניהם היה ונותר מצוין, והמשחק של הקבוצה הפך לממוקד בו עוד יותר. כך הבקיע יובאנוביץ' העונה 11 שערים ב-15 הופעות, והאוהדים רואים בו גיבור מקומי.

וכה אמר איליץ' רק לפני שבוע: "אני מקווה שג'ורג'ה יישאר איתנו עד סוף העונה. שיחקתי איתו פעם, אני מכיר אותו מצוין, וצריך לומר שהוא אחד החלוצים המוכשרים ביותר שראיתי בקריירה הארוכה שלי. עכשיו הוא סידר קצת את הראש, ולכן אני מצפה שתהיה לו קריירה טובה". פירוש הדבר הוא הצלחה בליגה בכירה, ולשם עדיין מכוון יובאנוביץ'. העובדה כי צ'וקאריצ'קי דאגה להכניס סעיף לפיו תקבל 15 אחוזים ממכירה עתידית מדגישה זאת.

פרדראג ראיקוביץ' שוער ריימס. Jean Catuffe, GettyImages
מכבי תרוויח על יובאנוביץ' כמוהו? ראיקוביץ'/GettyImages, Jean Catuffe

רזומה פחות מרשים מפריצה

ייתכן כי מכבי תל אביב שותפה לדעה זו. אחרי השקעה גדולה בשחקן צעיר, שיהיה בן 23 בפברואר, והחתמתו על חוזה ארוך טווח בשכר נדיב, הצהובים עשויים לרצות למכור אותו ברווח כאשר ירשים. עם זאת, שאיפות מסוג זה לא בדיוק עבדו אפילו עם פרדראג ראיקוביץ' - כוכב עם פוטנציאל גבוה בהרבה, אלוף העולם לנבחרות צעירות שהוגדר בזמנו כאחד השוערים הצעירים הטובים בתבל. גם אחרי החשיפה לה זכה בליגת האלופות ובליגה האירופית, הוא נמכר בסופו של דבר לריימס תמורת 5 מיליון יורו. צריך להיות אופטימי מאוד, עד כדי לא מציאותי, כדי לחשוב שאפשר יהיה להרוויח סכום דומה תמורת יובאנוביץ'.

הרכש החדש של מכבי תל אביב מגיע עם קורות חיים הרבה פחות מרשימים בהשוואה לסטיפה פריצה. אפשר לתהות לגבי השיקולים של המאמן מלאדן קרסטאיץ', שמעדיף את בן ארצו יוצא פרטיזן על פני חלוץ מרכזי קרואטי שעומד לרשותו בסגל, אבל ניתן לקבוע כי יובאנוביץ' הוא חלוץ מוגבל עוד יותר מבחינת הסגנון. "מי שמבקיע בליגה הסרבית יכול אולי להבקיע גם בליגה הישראלית, אבל קשה לראות את יובאנוביץ' מגיע ליותר מזה. הוא לא שחקן ברמה האירופית", קובע נובאקוביץ'. לפי בעיות ההתאקלמות והכשלונות בקבוצות כמו לוקרן וקרטחנה, ייתכן שגם זו תחזית קצת ורודה מדי, אבל לא נחרוץ את דינו לפני שעלה על הדשא.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully