וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקק בנתיבי אילון: מה תוקע את הקריירה של אילון אלמוג?

3.1.2022 / 10:30

מתפרץ בגדול אבל לא מצליח להתמיד, עובד קשה כדי להשתפר אבל מגיע לשובע מהר מאוד. ההבטחה הגדולה של הכישרון עם מבנה הגוף הלא שגרתי הולכת ומתפוגגת, למרות שכולם בטוחים "יש לו את כל החבילה כדי להיות שחקן ברמה אירופית". אז מה מכבי תל אביב תקבל ממנו מול מכבי חיפה?

תקציר: מכבי פתח תקוה - מכבי תל אביב 2:1/ספורט1

אוהדי מכבי תל אביב כבר היו בסרט הזה כמה פעמים בשנים האחרונות. אילון אלמוג נתן רבע שעה לפנתיאון, בישל פעמיים, מחזיקת הגביע רצה ל-0:2 מול מכבי פתח תקוה וקרטעה עד ל-1:2 בסיום. גם אלמוג סוג של קרטע, או נכון יותר לא הביא לביטוי בהמשך את היכולת שלו מרבע שעת הפתיחה. אוהדי מכבי התלהבו? לא בטוח. ביטויים כמו "אלמוג הסריח את הדשא פה שנתיים" רצו באשכול מיוחד שנפתח עבורו בפורום אוהדי הקבוצה "השחקן ה-12" בפתיחת השבוע שעבר. הרוטינה לפיה אלמוג נותן פה ושם הבזקים - כשהוא כבר מקבל צ'אנס - ולא ממנף אותם להמשכיות, חלחלה ליציע, שם עדיין רואים בכישרון בן ה-23 ילד בן 17 וחצי שעלה מהנוער ועדיין לא קרע זוג נעליים.

אילון, ילד טוב - לא כקלישאה - נס ציונה, הגיע בגיל 9 לאימוני מכבי תל אביב ואז נעלם והלך אחרי חבר להפועל תל אביב. לקח למכבי תל אביב שלוש שנים להביא אותו בחזרה. עד כדי כך היו לו עוצמות שגרמו לאנשי המקצוע לרייר על היום שבו יתחלף לו הקול וגרף הגדילה שלו ייעצר. השאלה הייתה איפה. כמעט בכל קבוצת גיל ששיחק בה, הוקפץ שנתון אחד קדימה, בנוער הוקפץ אפילו שניים.

שחקן הנוער של מכבי תל אביב, אילון אלמוג, במשחק נגד פורטו. יוסי ציפקיס
"הוא בתוך מבנה גוף לא שגרתי". אילון אלמוג בן ה-18/יוסי ציפקיס

אלמוג היה מסוג השחקנים האלה שעושים עם הכדור ככל העולה על רוחם, אבל כשזה בא בשילוב של גודל פיזי, מהירות גבוהה וכוח אדיר, זה מגרה אפילו יותר. לאלמוג יש פלג גוף תחתון מפוסל: שרירי ישבן, ארבע ראשי, האמסטרינג ותאומים מסיביים מאוד, כאילו צייר קומיקס צייר אותם. יש לו כוח מתפרץ, ובעיטה מעולה ברגל ימין. אורי דוד, מי שאימן אותו במחלקת הנוער, ועלה לאחרונה לכותרות לאחר פיטוריו ממכבי תל אביב, נדרש לתת פרשנות: "הוא בתוך מבנה גוף לא שגרתי. הוא היה הרבה יותר גדול ומהיר מכולם וזה לא פגע ביכולת הטכנית שלו, הוא לא היה מגושם. הקפיצו אותו שנתון רק כי היה צריך לאתגר אותו".

כישרון מולד?

"לא רק. הוא לא מפסיק לעבוד". דוד זוכר אפילו הודעות שהיה מקבל מאלמוג סמוך לחצות, "אורי, יכול להגיע ב-8 בבוקר בקרית שלום?", רק כדי לערוך עוד אימון פרטי. "הרצון להשתפר קיים אצלו דרמטית. לפעמים הוא היה עושה דברים באימון עצמו, לשיפור התכונות החזקות שלו. זה היה נותן לו להרגיש טוב עם עצמו".

"יש לו את כל החבילה בכדי להיות שחקן ברמה אירופית", אמר עליו השבוע ניסו אביטן שעוד לפני שאימן אותו בהפועל חדרה, פגש בו כמאמן הנוער של הפועל באר שבע. "אילון יכול להשתלב בקלות בליגות דרג ב' באירופה כמו הולנד ובלגיה. גופנית, הוא משהו חריג. כוח מתפרץ, מהירות, כוח, קואורדינציה טובה יחסית לאדם עם יכולות כאלה".

היו כאלה שהשוו אותו לברק יצחקי, אבל אילון אלמוג מזכיר מאוד את יניב קטן, עם צעדי הריצה הקטנים, שינויי הכיוון והבעיטה. "יש לו פוטנציאל יותר מאשר ליניב קטן", פסק השבוע דוד. אילון אלמוג לא רק שמזכיר שחקנים גדולים, הוא כבר היה צריך להיות שחקן גדול, רק שזה עוד לא קרה. בגיל 23 הוא טרם הגיע ל-10 שערים בליגת העל, יש לו מספרים עגומים יחסית ודקות משחק עגומות יותר.

הוא שיחק בממוצע 47 דקות למשחק מאז עלה לבוגרים, אלה מספרים של שחקן שלפעמים פותח, לפעמים משתלב ולרוב לא מכלה 90 דקות, אם לא בדקות המשחק, אז בדקות המשחק האפקטיביות שלו. "גם בחדרה הוא לא היה יציב, היו לו 20 דקות נדירות ואז היה פתאום מאבד כדור", הסביר ניסו אביטן את תרכיז דקות הקסם של אלמוג.

עוד בוואלה!

חיזוק הקישור והשינוי בהגנה: קרסטאיץ' בהכנות אחרונות לחיפה

לכתבה המלאה
האריס מדוניאנין, אילון אלמוג, טל בן חיים, ברק יצחקי שחקני מכבי תל אביב. קובי אליהו
זכה להשוואות אליו. ברק יצחקי עם אילון אלמוג/קובי אליהו

לחדרה הוא הגיע לאחר שעשה את המסלול הקבוע לשחקן מוכשר במכבי תל אביב: לעבור הכשרה ראשונית בבית"ר תל אביב/בת ים. עוד קודם לכן התחיל לקבל אשראי במכבי תל אביב. פטר בוס נדלק עליו. בחצי עונה בבית"ר כבש 7 שערים בכל המסגרות, ומשה חוגג היה כבר מוכן להשכיב מיליון וחצי יורו על חצי כרטיס, רק שמכבי תל אביב עמדה על רגליה האחוריות ולא שחררה. המרוויחה הייתה הפועל חדרה, אליה הגיע בקול תרועה, כבש שלושה שערים בשני המשחקים הראשונים ועד למשחק האחרון, בגארבג' טיים, שבת מכיבושים והתחיל לאבד לאט לאט גם דקות משחק.

אין אדם שלא מכיר את אילון אלמוג שלא נתן את ערן זהבי כדוגמא הפוכה לאילון אלמוג. "זה לא ערן זהבי שהדרייב הפנימי שלו מניע אותו ממשחק למשחק. אילון מגיע לשובע בשלבים מאוד מוקדמים, אפילו של משחק", אמר אחד מאלה שאלמוג נגע בהם במהלך הקריירה הלא פתורה שלו.

כשחזר למכבי תל אביב לאחר שנת השפשוף שלו בלאומית ובחדרה, הוא קיבל את הצ'אנסים מולאדן איביץ' אבל התקשה לתקוע יתד. העניינים הסתבכו יותר כשגיוריוגס דוניס הגיע. אלמוג קיבל אשראי יפה מפטריק ואן לוון שהחליף את דוניס בתקופה בה שהה בבידוד - משחק אלוף האלופים - אבל דוניס בחר לעלות עם מערך אחר ובניגוד לרוב המאמנים האחרונים במכבי, לא היה מת על רוטציה. אילון אלמוג נכנס לשוק, שלא לומר סחרחרת. ממצב שבו היה כוכב כדורגל, בכל מקום בו שיחק, כולל נבחרות הנוער והנערים, הוא הפך לעוד שחקן, ולא הצליח להסתגל לזה. אפילו בנבחרת הצעירה הוא לא התרומם, נתן משחק אחד טוב במונטנגרו ולא יסף, והיה שותף לקמפיין הכושל שכלל הפסד מביך באיי פארו.

שחקני הפועל חדרה עם אילון אלמוג (מימין). שלומי גבאי
פתח בסערה ונמוג במהירות. אילון אלמוג בחדרה/שלומי גבאי

אלמוג חיכה לשינוי והיה בטוח שהנה, עם מינוי ואן לוון, שראה בו בעבר פוטנציאל אדיר, הכל ישתנה. אבל ואן לוון הוא מאמן של שטאנץ קבוע: שני קיצונים כמו של פעם, על הקו. לא אוהב שחקנים עם "רגל הפוכה". קיצוני - אצל ואן לוון - מגיע לקו הרוחב או קצת לפני ומוציא רוחב. אבל מעבר להכל, התוצאות דיברו בשביל ואן לוון. "מבחינה פרקטית הרצון של פטריק היה להעיף אותו קדימה. זה היה נותן לו עוד נקודות זכות, כי הוא היה אצלו באקדמיה, אבל כשפטריק הגיע הקבוצה רצה והיה רצף לא נורמלי של תוצאות טובות, והיה קשה להיכנס לתוך הרוטציה", סיפר דוד, עוזרו של ואן לוון.

הייבוש עשה את שלו. אלמוג היה מחכה לצ'אנס שלו כמו פר לפני כניסה לזירת שוורים. רק להוכיח. "מרוב שהוא באובר מוטביציה, הרצון שלו להצליח, גורם לו לעשות טעויות במשחק", הסביר דוד. "הוא מנסה קודם כל לרצות את עצמו, ואז את הסובבים אותו. הוא נכנס באיקס דקות וצריך להוכיח את עצמו, ולכן נכנס למערבולת". ואן לוון ניסה, באמצעות שיחות אישיות, מלאות הערכה, לתת לו תקווה, אבל אלמוג המשיך בקו שלו: רעב לאימונים, שבע במשחקים.

כשנכנס ועשה פעולה טובה, היה חושב שהסיוט נגמר, שהנה חזר לדרך המלך, אבל בבוגרים, ובכלל בבוגרים של מועדון גדול, קל וחומר מכבי תל אביב שמחזיקה סגל גדול אפילו לצרכיה, ההתמודדות היא אפילו לא על בסיס ים יומי, אלא בסיס רגעי. אפילו אחרי רסיסי המשחק המצוינים שלו מול מכבי פתח תקוה בשבוע שעבר, הוא עדיין הוחלף בדקה ה-65.

אילון אלמוג שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"הוא יודע לעשות הכל, רק שיוריד את מפלס הלחץ בדרגה אחת או שתיים". אילון אלמוג/ברני ארדוב

קשה לדעת מה יהיה עכשיו עם אלמוג וההיבטים הפסיכולוגיים שלו. מלאדן קרסטאיץ' מצא באלמוג מהירות ואומץ, עניין שהוא מדבר עליו כל הזמן עם השחקנים. הוא דורש שחקנים אמיצים ב-30 המטרים האחרונים של המגרש, שישפיעו. אלמוג נתן את זה ברבע השעה הראשונה מול מכבי פתח תקוה ביג טיים, הבעיה שלו לא הייתה אף פעם ההתפרצות, אלא ההתמדה.

אביטן: "קרסטאיץ' לא הכיר אותו מקודם ומה שהוא ראה עד עכשיו היה את חריגות היכולות. גם בחדרה הוא הרגיש שהדברים בורחים לו ומרוב שהוא רצה הוא נכנס ללחץ. בקבוצות צמרת אין סבלנות - או שאתה מביא תוצרת או שאתה יושב בחוץ". יש כאלה שטוענים כי אלמוג היה צריך לצאת לשנת התאווררות במועדון קטן יותר, להשתלט עליו, להראות יכולות ולהחזיר את הביטחון, בעצמו ובו. בקרית שמונה גיששו, בחדרה היו שמחים שיגיע עכשיו, וינואר עוד צעיר.

במכבי תל אביב היו רוצים שהוא יהיה כמו יונתן כהן, שעבר מסלול הכשרה די דומה, עם הרבה זובורים בדרך, אבל התמיד, לא נכנס לסחרור, והיום הוא מככב בסריה B. פסיכולוג ספורט שדיבר איתו פעם טען שאלמוג מונע מדברים חיצוניים ולא מדרייב פנימי. דוד העיד: "התחושה במועדון היא שכשזה יתפוצץ, זה יתפוצץ כמו הר געש. זה כבר מבעבע. רואים ממנו באימון דברים לא שגרתיים. כשזה יגיע, זה יהיה כמו צונאמי. אם תהיה המשכיות לדקות שלו מול מכבי פתח תקוה, והוא יהפוך רבע שעה ל-60 דקות ו-60 דקות ל-90, יהיה לנו שחקן אחר". אביטן: "הוא יודע לעשות הכל, רק שיוריד את מפלס הלחץ בדרגה אחת או שתיים". גורם נוסף אמר השבוע: "כשיעשה את קפיצת המדרגה הזו ויביא את ההתבגרות שלו - הוא יהיה פגז של שחקן".

הערב בחיפה, או מתי שהוא בעתיד, זה יקרה. או שלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully