וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפציץ המאוחר מבושהר: סיפור הפריחה המפתיעה של מהדי טארמי

24.11.2021 / 15:00

עד גיל 23 הוא עוד היה תקוע בליגה השנייה והשלים את שירותו בצבא איראן, אבל מאז החלוץ מהעיר הסמוכה לכור הגרעיני לא מפסיק להפגיז. אחרי המספרת הקסומה מול צ'לסי והטיפוס לצמרת טבלת המבשלים באירופה, בן גילו של מוחמד סלאח מגיע לאנפילד במטרה לכבוש עוד יעד מדהים

תקציר: ליברפול - ארסנל 0:4/ספורט1

בשנת 2021, קיימה צ'לסי 12 משחקים בליגת האלופות וספגה שלושה שערים בלבד. היחידים שהצליחו להכניע אותה הם קארים בנזמה, פדריקו קייזה ומהדי טארמי - החלוץ האיראני של פורטו שהיה הראשון לכבוש נגד הכחולים של תומאס טוכל, בגומלין ברבע הגמר בעונה שעברה. ואיזה ביצוע זה היה! המספרת שהותירה את הצופים עם פה פעור הוכתרה בקיץ לשער היפה ביותר של העונה במשאל האוהדים באתר הרשמי של אופ"א. ב-2015, 2016 ו-2019 הלך הפרס הזה לליאו מסי, ב-2018 ליקט אותו כריסטיאנו רונאלדו. לא רע להצטרף לרשימה הזו.

מעשית, השער של טארמי הגיע מאוחר מדי מבחינת פורטו. הוא אמנם הניב ניצחון 0:1 יוקרתי בסטמפורד ברידג', אבל זה קרה בזמן פציעות, ולא כבר לא היה לפורטוגלים סיכוי לחזור אחרי הפסד ביתי 2:0 במשחק הראשון. אולי המצב היה שונה, לו לא היה טארמי מושעה ממנו בשל כרטיס אדום שנוי במחלוקת שספג בשמינית הגמר מול יובנטוס.

מהדי טארמי שחקן פורטו. Mohammad Jamali, GettyImages
בשתי רשימות יוקרתיות. מהדי טארמי/GettyImages, Mohammad Jamali

כמעט העיף את רונאלדו במונדיאל

האיראני פרץ אז בבכי חסר מעצורים באיצטדיון בטורינו, אבל את שלו הוא בכל זאת עשה כדי להעיף את הגברת הזקנה. במשחק הראשון, הוא הבקיע כבר אחרי דקה כאשר התנפל על ווייטק שצ'סני שהתנהל עם הכדור ברחבה וגרם לשוער הפולני ולהילחץ ולבעוט את הכדור הישר לגופו. בגומלין, הוא סחט עבירה ברחבה ממריח דמיראל והרוויח פנדל. ההרחקה כמעט עלתה לפורטו ביוקר, אבל היא עלתה בהארכה דרמטית, וכריסטיאנו רונאלדו הודח. הוא הבין אז שאין לו סיכוי להביא את הגביע ליובה, והיה זה משחקו האחרון בליגת האלופות בפסי שחור-לבן.

טארמי לא ריחם עליו במיוחד. האיראני מעריץ דווקא את רונאלדו הברזילאי ומקפיד להתייחס אליו בראיונות כאל "רונאלדו המקורי". באשר ל"רונאלדו המשני", הרי ששנתיים וחצי קודם לכן היתה לו הזדמנות זהב להרוס לו גם את המונדיאל ברוסיה. במחזור האחרון עוצר הנשימה בבית ב', היתה זקוקה איראן לניצחון על פורטוגל בסראנסק כדי להעפיל לשמינית הגמר במקומה. ריקארדו קווארסמה הבקיע אז שער מרהיב, אבל כריסטיאנו החמיץ פנדל, והאיראנים דווקא כבשו פנדל משלהם בזמן פציעות אחרי עיון ממושך ב-VAR. השופט הוסיף דקות נוספות, וממש על סף השריקה האחרונה מצא את עצמו טארמי חופשי ומאושר מול השוער רוי פטריסיו. לו היה שם את הכדור ברשת, איראן היתה עולה לשלב הנוקאאוט לראשונה בתולדותיה. הוא בעט החוצה, וגם אז הדמעות זלגו מעצמן.

עוד בוואלה!

"ההפסד בגמר יושב לנו בראש, ההיכרות עם פוצ'טינו לא מהווה יתרון"

לכתבה המלאה
מהדי טארמי שחקן נבחרת אירן. Mohammad Jamali, GettyImages
החמצה שתיזכר עוד שנים רבות. מהדי טארמי אחרי פורטוגל/GettyImages, Mohammad Jamali

קרלוס קיירוש שלח אותו לפורטוגל

אוהד ממוצע ברחבי העולם כלל לא הכיר אז את החלוץ שהחמיץ את הצ'אנס הגדול. טארמי שיחק בליגה הקטארית והיה אלמוני לחלוטין מחוץ לגבולות המפרץ הפרסי. פעם היו גישושים של כרונינגן ודינאמו זאגרב לגביו, אבל גם הם לא הניבו פרי, ואלמלא הפעיל קרלוס קיירוש את קשריו, ייתכן שהוא לא היה מגיע לאירופה כלל. ואולם, מאמן נבחרת איראן דאז העריך מאוד את חניכו והעביר המלצות חמות למולדת. ריו אבה קפצה על המציאה והימרה ב-2019 על שחקן בן 27. "זה מועדון שמתאים לך בול", אמר קיירוש לטארמי. ואכן, כבר במשחק הבכורה שלו הוא הבקיע שלושער - ולא הסתכל לאחור מאז. את עונתו הראשונה בליגה הפורטוגלית הוא סיים כמלך השערים עם 18 כיבושים, והמועדונים הגדולים עמדו בתור כדי לדבר עם סוכנו. פורטו זכתה בשירותיו בקיץ 2020 תמורת 5 מיליון יורו.

הערב יתארח טארמי באנפילד אצל ליברפול, ובתקשורת האיראנית משווים את הסטטיסטיקה הנוכחית שלו לזו של מוחמד סלאח. הם בני אותו גיל, ילידי קיץ 1992, וניתן רק לדמיין מה היה קורה לו היה מהדי מגיע לאירופה בשלב מוקדם יותר. המצרי עשה את דרכו לבאזל כאשר היה בן 20, בעוד טארמי היה באותו זמן חייל בצבא איראן. הוא בא מבושהר, עיר דרומית די פרובינציאלית שהתפרסמה בעיקר בגלל הכור הגרעיני שהוקם לידה, ולא אותר על ידי האקדמיות הגדולות. כאשר הגיע צו הגיוס, הוא יכול היה לקבל סטטוס של ספורטאי מצטיין ולקבל הנחות, אבל העדיף לעשות שירות רגיל ומלא, ועצר לצורך כך את הקריירה. כל זה עיכב את התפתחותו, ועד 2014 הוא עוד היה בליגה השניה.

מאמן נבחרת איראן, קרלוס קיירוש. רויטרס
ההיכרות איתו סייעה רבות. קרלוס קיירוש/רויטרס

מלך השערים, ואז מלך הבישולים

השינוי הגיע כאשר עלי דאי קיבל דיווחים אודותיו. החלוץ האגדי, שהיה הכובש הפורה בעולם בכל הזמנים במדי נבחרות עד שרונאלדו שבר את שיאו, עבד כמנהל הספורטיבי בפרספוליס, המועדון הענק מטהרן, ושיחת הטלפון ממנו ריגשה את טארמי עד כדי כך שהוא לא הצליח לדבר במשך כמה שעות. דאי לקח אותו תחת חסותו, והסקורר פרח בזירה המקומית - אבל יעבור עוד זמן רב עד שישמעו עליו גם מחוץ למולדתו.

ההיכרות עם קיירוש קידמה אותו מאוד, וכל הצוות הפורטוגלי בנבחרת איראן התלהב מאוד מכישוריו. עוזר המאמן סבסטיאו מסיאס סיפר אחרי מעברו של טארמי לפורטו: "מהרגע הראשון ראיתי שהוא חלוץ אדיר ומקצוען למופת. מהדי תמיד שואל המון שאלות ורוצה ללמוד עוד ועוד. מבחינה טכנית וטקטית, הוא שחקן שלם. הוא מסוגל לשחק בכל עמדה בהתקפה, פיזי מאוד ועובד קשה, אבל גם בעל שליטה בכדור וראיית משחק, ומפגין חוסר אנוכיות. ידעתי שהוא מסוגל להצליח בכל מקום אליו יגיע".

ואכן, גם עונת הבכורה בפורטו היתה מזהירה. טארמי לא רק הבקיע 23 שערים בכל המסגרות והדהים את אנדראה פירלו ואת תומאס טוכל. הוא גם הוכתר למלך הבישולים בליגה הפרוטוגלית - הישג לא טריוויאלי עבור שחקן שמוגדר לעתים כחלוץ מטרה. לו היה צעיר יותר, פורטו היתה עושה עליו קופה נאה מאוד בקיץ האחרון, וגם כך ההצעות לא חסרו, אבל טארמי לא ממהר לשום מקום. "אהיה מאושר גם אם אסיים כאן את הקריירה", הוא הצהיר לשמחתם האדירה של אוהדי הדרקונים, ובעונה הנוכחית הוא מסוגל לשבור גם את השיאים אליהם הגיע אשתקד.

מהדי טארמי במדי פרספוליס ב-2015. Mohammad Jamali, GettyImages
עלי דאי לקח אותו תחת חסותו. מהדי טארמי במדי פרספוליס/GettyImages, Mohammad Jamali

רוצה עוד שער ענק באנגליה

פורטו דוהרת כעת בפסגה, במאבק משולש שגרתי עם ספורטינג ליסבון ובנפיקה, ובמאזנו של האיראני כבר שבעה כיבושים וארבע בישולים. באופן כללי, מבחינת האסיסטים מדורג האיראני גבוה מאוד בליגות מרכזיות באירופה כולה ב-2021, כאשר רק תומאס מולר, דושאן טאדיץ' ופיליפ קוסטיץ' מקדימים אותו. זו שנה מזהירה מבחינתו בכל ההיבטים, ועלי דאי גאה מאוד בחניכו לשעבר. "אני מאושר שאתה משתפר עם כל שבוע שחולף, ומשוכנע שתגיע רחוק אפילו יותר בזכות ההשקעה שלך", כתב לו גדול חלוצי איראן בטוויטר.

כדי לחתום את השנה המדהימה הזו עם אקורד סיום הולם, צריך טארמי להצעיד את פורטו לשמינית גמר ליגת האלופות מבית לא טריוואלי. אחרי השערים מול יובנטוס וצ'לסי בתחילת השנה, הוא מצא את הרשת גם מול ליברפול באוקטובר, אבל הנגיחה המעולה שלו לא היתה שמחה, כי האדומים של יורגן קלופ חגגו עם 1:5 בדרגאו.

לא נורא - טארמי בישל לשותפו הקולומביאני לואיס דיאס את שער הניצחון ב-0:1 על מילאן, והיה דומיננטי מאוד גם ב-1:1 בסן סירו. האיטלקים כבר מחוץ למשחק, וליברפול הבטיחה את עלייתה, כך שהקרב מתנהל בין פורטו לאתלטיקו מדריד, אותה יארחו הדרקונים במחזור נעילה. כדי להגיע לשם במצב טוב, זקוקה פורטו לנקודות הערב, וטארמי חולם להפוך לכובש האיראני הראשון באנפילד. הרי הולך לו על אדמת אנגליה, אז למה לא? כל האומה מחזיקה אצבעות לאיש שמדורג ככובש השביעי בתולדות הנבחרת עם 26 שערים, למרות שערך את הופעת הבכורה רק בגיל 23. לוקח לטארמי זמן להגשים חלומות, אבל מוטב מאוחר מאשר לעולם לא.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • פורטו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully