וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלום והסיוט של ספרד: אלכסנדר איסק יצעיד את שבדיה למונדיאל?

14.11.2021 / 13:00

הוא סוחף את סוסיאדד לעונה חלומית בליגה הספרדית, ומגיע לקרב הישיר מול ספרד על הכרטיס לגביע העולם כשחקן המסוכן ביותר של שבדיה, והספרדים יודעים בדיוק למה הוא כל כך חוששים מפניו

תקציר: ספרד - שבדיה 0:0/ספורט1

בשבוע שעבר פירסם "מארקה" שתי תמונות של אלכסנדר איסק בעמוד הראשון של העיתון. אחת מהן, במדי ריאל סוסיאדד, לוותה בכיתוב: "מוביל את הליגה". השניה, במדי נבחרת שבדיה, זכתה לכותרת: "מסכן את ספרד". איך שלא תסתכלו על זה, החלוץ נהנה מכל העולמות. הערב (ראשון), באיצטדיון האולימפי בסביליה, הוא ינסה לנצח את החבורה של לואיס אנריקה כדי להעפיל על חשבונה ישירות למונדיאל.

למעשה, התסריט היה אמור להיות שונה. לו היתה שבדיה מנצחת כמתוכנן את גאורגיה בטביליסי ביום חמישי, היה מספיק לו תיקו בלבד במחזור הנעילה כדי לסיים בפסגה לפני הספרדים. הפסד 2:0 סנסציוני מחייב אותה כעת להשיג את כל הנקודות, והאתגר גדול הרבה יותר, כי הרי תיקו בסביליה שבדיה כבר ידעה לארגן בקיץ. במשחקה הראשון ביורו 2020, היא סיימה בתיקו 0:0, ואז גם דורגה ראשונה בסופו של דבר ראשונה - לפני ספרד - בטבלה הסופית של הבית בדרך לשמינית הגמר.

איסק זהר באותו ערב בסביליה. הספרדים שלטו ללא עוררין בכל הקשור לאחוזי החזקת כדור, והסקנדינבים הסתפקו רוב הזמן במגננה, אבל החלוץ המרכזי שלהם היווה איום אמיתי בכל פעם שהכדור הגיע אליו. הוא ניצב לעתים כמעט לבדו בחוד, וביצע פעולות ראוותניות וכדרורים מיוחדים. על אף שהמארחת היתה עדיפה לכאורה, היה איסק השחקן המצטיין על הדשא בפער ניכר, ובחירתו של המאמן יאנה אנדרסון להחליף אותו בדקה ה-69 היתה תמוהה במיוחד. לאחר שיצא, שבדיה היתה קרובה יותר להפסד.

בספטמבר, במשחק החשוב במוקדמות המונדיאל, איסק כבר רשם את שמו על לוח התוצאות. דקה בלבד אחרי שקרלוס סולר העלה את ספרד ליתרון בשטוקהולם, הוא ניצל טעות בעורף, ו-3 נגיעות בלבד בכדור הספיקו לו כדי להשוות בבעיטה עוצמתית ממרחק. אחרי ההפסקה, השלימה שבדיה את המהפך - ואיסק שוב היה השחקן המצטיין. בסך הכל, במאזנו 4 שערים בקמפיין הנוכחי, כולל הביצוע האלגנטי מול יוון באוקטובר, אז קלט כדור ארוך ששלח לעברו השוער רובין אולסן, ועבר במספר נגיעות עדינות את כל השחקנים שניצבו בדרכו לפני ההקפצה פנימה.

הסגנון הזה אופייני מאוד לאיסק. מצד אחד, השליטה הטכנית שלו בכדור מרהיבה, קל וחומר עבור שחקן שנראה קצת גמלוני ממבט ראשון ומתנשא לגובה של 192 סנטימטרים. מצד שני, הוא משתמש בכישורים האלה רק כאשר זה באמת נחוץ. בניגוד לדריבליסטים אחרים, השבדי מקדש יעילות - לכל פעולה צריכה להיות מטרה.

הוא שמח שהקהל נהנה, אבל אין לו דחף לבדר אותו. המשימה היא לשים את הכדור ברשת, או לסדר מצב הבקעה לחברו לקבוצה. ראשו מורם בדרך כלל, והוא ממש לא מרוכז בעצמו. זה לא מקרי, למשל, כי הוא נכנס להיסטוריה כשחקן הראשון שכבש ובישל באותו משחק באיצטדיון ואנדה מטרופוליטנו החדש של אתלטיקו מדריד, בתיקו 2:2 בשלהי אוקטובר.

עוד בוואלה!

סנטוס ולואיס אנריקה משוכנעים שפורטוגל וספרד יעלו למונדיאל

לכתבה המלאה
אלכסנדר איסק שחקן נבחרת שבדיה מול אמריק לאפורט שחקן נבחרת ספרד. רויטרס
ספרד יודעת למה היא חוששת מפניו. אלכסנדר איסק/רויטרס

הבאסקים היו ראויים לנצח אז את האלופה, ובאופן כללי הם חווים עונה חלומית. לפגרת הנבחרות הנוכחית יצאה ריאל סוסיאדד בפסגת הטבלה. היא בלתי מנוצחת מאז מחזור הפתיחה, פיתחה מומנטום חיובי מאוד, ואת 2021 תזכור בכל מקרה כשנה מכוננת עבור המועדון - זו השנה בה הניפה את הגביע הספרדי, וכך קטעה בצורת בת 34 ללא תואר כלשהו.

בספרי ההיסטוריה, הבצורת הזו קוצרה בשנה, כי הגביע המדובר שייך תיאורטית לעונת 2019/20 - ורק הגמר שלו, בדרבי באסקי נגד אתלטיקו בילבאו, נדחה בשל הקורונה והתקיים באפריל השנה. אי אפשר להגזים בתרומתו לאיסק להישג, כי הוא היה הגיבור האולטימטיבי ברבע הגמר עוד לפני שהעולם הכיר באמת את המגיפה. בפברואר 2020, הוא נתן הצגה עילאית מול ריאל מדריד וסידר לנציגת סן סבסטיאן ניצחון 3:4 מהפנט עם צמד מרהיב ובישול. היה זה המשחק בו השתדרג השבדי בתודעה הציבורית מכשרון מבטיח לכוכב אמיתי.

מאז, מעמדו רק הולך ומתחזק. את עונת הבכורה שלו בליגה הספרדית, סיים איסק עם מאזן סביר של 9 כיבושים ב-37 משחקים. אשתקד, הוא כבר שיפר אותו ל-17 שערים ב-34 הופעות. המועדון הגיב בהתאם והעניק לו הקיץ חוזה משופר עד 2026, עם סעיף שחרור של 90 מיליון יורו. במונחי השוק הנוכחי, ייתכן שהמחיר הזה לא מופרך עבור שחקן בן 22 שעדיין רחוק ממיצוי הפוטנציאל, משתפר מקצועית, ושומר את הרגליים על הקרקע. איסק היה ונשאר צנוע, גם אם התהילה באה אליו מוקדם. עם הרקע שלו והמסלול שעבר, אין סיכוי שהשתן יעלה לו לראש.

אלכסנדר איסק ריאל סוסיאדד. GettyImages
עונה חלומית. אלכסנדר איסק במדי סוסיאדד/GettyImages

כבר עכשיו, איסק הוא הכדורגלן הטוב בהיסטוריה ממוצא אריתראי. משפחתו הגיעה לשטוקהולם בשנות ה-80 כאשר ברחה ממלחמת אזרחים, אבל שמרה בקפידה על המסורת. נהום גידאי, שאימן את איסק בנוער של א.י.קסולנה, מעיד: "אריתראים הם אנשים גאים וחזקים, ואלכסנדר קיבל הרבה אהבה ותמיכה מהוריו. יש לו שילוב מיוחד של תרבויות משבדיה ואריתריאה".

את כישרונו אפשר היה לראות ממרחקים עוד כאשר עשה את צעדיו הראשונים באקדמיה, וא.י.ק לא היססה לצרף אותו לסגל הראשון כשהיה בן 16. וביום הולדתו ה-17 בדיוק, הוא חגג עם צמד עוצר נשימה ב-0:3 בדרבי במגרשה של היריבה העירונית יורגורדן. "הוא מדהים. אם הכל ילך כמו שצריך, הוא יהפוך לזלאטן איברהימוביץ' החדש", התפייט אז חברו לקבוצה, צ'ינדו אובאסי הניגרי.

הכינוי הזה, "זלאטן השחור", הפך במהרה לפופולרי, אבל אופיו של איסק שונה ב-180 מעלות מאיברהימוביץ'. הוא לא משתוקק לבלוט וגם לא נוטה לדבר בתקשורת, גם אם המצב לא לרוחו. אפשר היה לראות זאת כאשר העדיף את בורוסיה דורטמונד על פני ריאל מדריד בינואר 2017, ואז מצא את עצמו לפתע יושב ביציע או משחק בקבוצת המילואים בליגה הרביעית.

היתה זו התפתחות לא צפויה מבחינת איסק, שבחר להצטרף לצהובים-שחורים דווקא כי ידע שהם נותנים הזדמנויות לצעירים, והאמן להבטחותיהם. בורוסיה באמת ממשיכה במסורת זו, אבל עם השבדי משהו השתמש באופן חמור ביותר - והוא הפך לפספוס הגדול ביותר של המועדון. ספק אם בדורטמונד מצטערים על כך מאוד כאשר ארלינג הולאנד קורע את הרשתות, אבל לפחות מבחינה כלכלית זה היה מחדל עצום. הגרמנים קנו את איסק תמורת 11 מיליון יורו, וזה גם המחיר שקיבלו תמורתו כאשר שלחו אותו לריאל סוסיאדד, בתום השאלה מוצלחת במדי ווילם II בהולנד.

אימנול אלגואסיל מאמן ריאל סוסיאדד. רויטרס
הצליח לחבר את איסק עם אויארסאבאל במהירות. אלגואסיל/רויטרס

טוב, איסק מצליח בכל מקום בו נותנים לו לדרוך על הדשא. אימנול אלגואסיל, מאמן ריאל סוסיאדד, מצא במהרה את הנוסחה שחיברה אותו עם הכשרון המקומי הגדול מיקל אויארסאבאל, ואיסק הפך לחלק אינטגרלי מהתקופה הנהדרת של הבאסקים. "המאמן רצה שאגדל לחלוץ מודרני, אשתתף במשחק הלחץ ואעבוד קשה בלי הכדור. ואז, כשאנחנו משיגים את הכדור, אנחנו יודעים מה לעשות איתו. אני יודע לנצל טוב יותר את השטחים הפנויים עכשיו, ואני שחקן שלם יותר. אני רוצה להיות מעורב במשחק כל הזמן, והכדורגל הספרדי מתאים לי", הצהיר איסק לאחרונה.

כאשר ליברפול, מנצ'סטר סיטי וארסנל מוזכרות כמועמדות לשלם הון תמורתו, סביר להניח שריאל סוסיאדד לא תהיה התחנה האחרונה בקריירה שלו, והוא עצמו מצהיר: "יהיה מצוין לעבור בבוא העת לאנגליה". אבל בינתיים הוא מאושר בספרד, ומאמין כי אחרי הגביע יש סיכוי לזכות - בעונה תחרותית מאוד שמתפתחת העונה בליגה - גם בתואר האליפות, או לפחות להשיג כרטיס לליגת האלופות. עמדת האנדרדוג מתאימה למועדון הזה, וגם לאיסק עצמו.

גם במדי שבדיה, הוא אנדרדוג כאשר היריבה היא ספרד, אבל זה לא הפריע לו להצליח מאוד מולה בשני המפגשים הקודמים השנה. הוא ישמח לחולל סנסציה גם הערב, והספרדים יודעים טוב מכולם עד כמה הוא יכול להיות מסוכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully