וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מנצ'סטר יונייטד מתמהמהת עם פיטורי סולשיאר?

פרופ' יורם עדן, רו"ח, רו"ח ירון מאיר

28.10.2021 / 13:00

אחת ההנחות הידועות היא שמבעלות על קבוצת כדורגל לא מפסידים כסף. דרך ניתוח של קבוצות הפרמיירליג ניסינו לבדוק, כשלחילופי מאמנים יש, בין היתר, השפעה גדולה על המאזן. ומה קורה בישראל?

תקציר מלא: מנצ'סטר יונייטד - ליברפול 5:0/ספורט1

בשנים האחרונות כסף גדול להשקעות בקבוצות הכדורגל בעולם. חלק מקבוצות הכדורגל האירופאיות המובילות נרכשו ע"י אילי הון ממדינות המפרץ, אוליגרכים רוסים ובעלי הון מארה"ב, כשהדוגמה האחרונה היא, כמובן, הרכישה של ניוקאסל על ידי השיח הסעודי בן סלמאן.

חלק מקבוצות הכדורגל נרשמו כחברות בורסאיות וגייסו הון מהציבור. במקביל, חל שיפור מהותי בתשתיות האצטדיונים ובהכנסות מזכויות שידור. מגמות אלו מוכרות גם בישראל. בהקשר זה יש לציין כי מכבי חיפה הצליחה למכור כ-17,000 מנויים לעונת המשחקים הנוכחית, בעוד מכבי תל אביב מדווחת על מכירת כ- 16,000 מנויים. הצלחתן של שתי קבוצות אלו במפעלים האירופאים מבטיחה להם בעונה זו הכנסה של מיליוני שקלים נוספים.

בנסיבות אלו כדאי לעורר את השאלה האם קבוצת כדורגל מהווה עסק כלכלי לכל דבר ועניין, המנוהל לשם הפקת רווחים, או שמא, כמו שסבורים רבים, בהשקעות בקבוצות כדורגל ניתן רק להפסיד, כפי שקרה לרבים טובים כמו ארקדי גאידמק בבית"ר ירושלים, לוני הרציקוביץ במכבי תל אביב, אמיר כבירי בהפועל תל אביב ועוד. כדי לענות על שאלה זו ננסה ללמוד על המודל העסקי של קבוצות הפרמיירליג, בשל זמינות הנתונים ואיכותם.

שחקני מנצ'סטר יונייטד חוגגים עם כריסטיאנו רונאלדו. Naomi Baker, GettyImages
תאגיד שמייצר כסף, אבל כמה הוא מוציא?/GettyImages, Naomi Baker

מנצ'סטר יונייטד, אחת מקבוצות הכדורגל האהודות ביותר בעולם, גייסה הון מהציבור ומניותיה רשומות למסחר בבורסה לניירות ערך בניו יורק. מנקודת ראותם של המשקיעים, מנצ'סטר יונייטד היא חברה עסקית לכל דבר ועניין. השווי בבורסה כיום של החברה עומד על כ-710 מיליון דולר. החברה מקפידה לחלק כל שנה דיבידנד, אם כי נמוך יחסית, לבעלי המניות שלה.

בלוח הזה תוכלו לראות את תמצית הנתונים תוצאתיים של מנצ'סטר יונייטד בחמש השנים שהסתיימו ב-30 ביוני השנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
תמצית מדוחות רווח והפסד מנצ'סטר יונייטד. יחצ,
תמצית הדוחות של מנצ'סטר יונייטד/יחצ

יש לציין כי EBITDA הוא ביטוי שפירושו רווח תזרימי לפני הוצאות מימון ומסים. זהו מדד פיננסי משמעותי ביותר לבחינת התוצאות הכספיות של תאגידים. מהנתונים ניתן ללמוד על העוצמה הכספית של הקבוצות הכדורגל המובילות בפרמייר ליג. מנצ'סטר יונייטד השיגה, בטרם פרוץ משבר הקורונה, הכנסות של מעל 600 מיליון ליש"ט (2.647 מיליארד שקל) לשנה. לשם השוואה, סכום התקציבים המצרפי של כל 14 הקבוצות בליגת העל שלנו הגיע בעונת 2018/19 לכ-390 מיליון שקל בלבד.

מה ניתן ללמוד מנתוני הלוח?

  • משבר הקורונה פגע באופן מהותי בהכנסות של קבוצות הכדורגל האנגליות בשתי העונות האחרונות. לכן, נתמקד בהמשך הסקירה בנתוני השנים הקודמות.
  • ההכנסות ממכירת כרטיסי כניסה למשחקים מהוות פחות מ- 20% מסך ההכנסות של הקבוצה. זאת למרות שהמגרש הביתי של הקבוצה, אולד טראפורד, מכיל 76,000 מקומות, והתפוסה בו במשחקי הקבוצה כמעט מלאה. עיקר ההכנסות נובעות מחסויות, מרצ'נדייס, ומזכויות שידור.
  • לפי כללי החשבונאות, ההוצאה לרכישת שחקנים, מופחתת על פני שנות החוזה הצפויות לשחקן בקבוצה.
  • אחד מגורמי ההצלחה הכלכליים הינו גובה ה- Players Trading - קרי ההפרש שבין ההוצאות להפחתת החוזים של השחקנים שנרכשו, לבין רווח ההון ממכירת שחקנים לקבוצות אחרות.
  • בשנים 2017 - 2019 השיגה הקבוצה EBITDA מתואם (כאמור, רווח תזרימי לפני הוצאות מימון ומיסים) שהתקרב ל-200 מיליון ליש"ט. רווח תזרימי זה שימש לפירעון חובות ורכישת שחקנים חדשים.
  • פרט פיקנטי - ההוצאות התפעוליות החריגות בשנת 2019 נובעות מפיטוריו, של המנג'ר של הקבוצה ז'וזה מוריניו. פיטורי מאמן במהלך העונה, הנעשים לעתים תחת לחץ האוהדים והתקשורת, כרוכים בהוצאה מהותית לקבוצה.

ומה קורה בקבוצות האנגליות האחרות?

בלוח שלמטה נתונים אודות הרווח (ההפסד) הנקי שהשיגו חמש קבוצות אנגליות מובילות בשנת 2019 (עדיין ללא השפעת משבר הקורונה).

לוח רווח והפסד לתשואת הון 2018/19. יחצ,
דוח חמש הגדולות באנגליה/יחצ

התמונה העולה מנתוני לוח 5 אינה חד משמעית. הקבוצה היחידה שהשיגה תשואה הולמת להון החשבונאי שלה היא ליברפול, וזאת בעונה בה זכתה בליגת האלופות.

הקבוצות ממנצ'סטר אמנם מדווחות על רווחים, אלא שהתשואה להון שהן השיגו בשנה זו אינה מספקת. מנצ'סטר סיטי זכתה בעונת משחקים זו באליפות והגיעה לרבע גמר ליגת האלופות. למרות זאת, היא מדווחת על רווח בסכום זניח.

שתיים מבין חמש הקבוצות (ארסנל ו- ווסטהאם) רשמו בשנת 2019 הפסדים מהותיים. המדובר הוא בקבוצות פופולאריות בעלות מסורת של למעלה מ-100 שנה. לקבוצות אלו אצטדיונים מפוארים, והן מדווחות על תפוסה ממוצעת של כ- 55,000 צופים במשחקי הבית שלהן.

נראה שהמשפט "סיכון גבוה, תשואה נמוכה" תקף לגבי השקעות בקבוצות הכדורגל האנגליות.

ומה בישראל?

מן הראוי להדגיש, כי קבוצות הכדורגל הבכירות שלנו בבעלות פרטית אינן מפרסמות דוחות כספיים מפורטים לציבור, כמו הקבוצות האנגליות. הקבוצות אמנם מעבירות לבקרה התקציבית בהתאחדות לכדורגל נתונים חשבונאיים וכספיים מלאים, אך אלו אינם חשופים לציבור.

דווקא קבוצות האוהדים המאוגדות כעמותות מעבירות מדי שנה לרשם התאגידים דוחות כספיים מבוקרים מלאים, הכוללים מידע נוסף הנדרש ע"י רשם העמותות כמו נתונים על חמשת מקבלי השכר הגבוה, ונתונים על תרומות מהותיות שנתקבלו מ"יישות מדינית זרה". מידע כספי זה נגיש במלואו לציבור.

קשה לתת תשובה חד משמעית לשאלה האם ניתן להשיג רווחים מניהול קבוצות כדורגל. עם זאת, אנו סבורים כי פרסום דוחות כספיים מלאים לציבור הוא צעד הכרחי ראשון להנחת תשתית לניהול כלכלי עסקי נאות של קבוצות הכדורגל בישראל.

רו"ח, פרופ' יורם עדן הוא ראש החוג לכלכלה וחשבונאות במכללה האקדמית הדסה ורו"ח יורם מאיר מרצה בחוג לניהול במכללה האקדמית הדסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully