וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות איתך בכל דאקה: פאטסון דאקה חולם ללכת בדרכו של סאדיו מאנה

21.10.2021 / 10:00

הוא אוהד שרוף של ליברפול, התחיל בזלצבורג כמו מאנה, ולדעת מאמניו לסטר היא רק תחנת מעבר בדרך לאנפילד. גם נשיא זמביה מקדיש ציוצים לפאטסון דאקה, הסקורר המשובח שמזכיר את אטו ודרוגבה. הרביעיה לרשת ספרטק מוסקבה היא רק ההתחלה

ספרטק מוסקבה - לסטר 4:3/ספורט1

"עבודה טובה, פאטסון דאקה. תמשיך להביא גאווה לזמביה", צייץ ביום ראשון הנשיא הקיינדה היצ'ילמה אחרי שחלוץ לסטר כבש את שערו הראשון בפרמיירליג. היתה זו הופעתו השניה בלבד במדי השועלים בליגה, והוא נכנס רק בדקה ה-77 בקרב הגדול נגד מנצ'סטר יונייטד, אבל השועלים מצאו את הרשת שלוש פעמים בדרך לניצחון 2:4 כשהוא היה על המגרש, ואת המסמר האחרון נעץ דאקה בעצמו בזמן פציעות כדי להקפיץ מדינה שלמה לשמיים. לא במקרה מנצל היצ'ילמה את הצלחתו על מנת לקטוף קצת רווח פוליטי לעצמו. בגיל 23 בלבד, דאקה הוא דמות פופולרית בקנה מידה עצום, והציפיות ממנו אסטרונומיות.

אם ההצגה מול השדים האדומים היתה מרשימה והניבה את הפרס המיוחל בזמן פציעות, הרי שאתמול (רביעי) זה כבר היה מופע ראוותני במיוחד - דאקה הפציץ רביעיה ב-3:4 של לסטר באיצטדיונה של ספרטק מוסקבה בליגה האירופית. ואמנם ההגנה המארחת נתנה לו המון מרחבים, אך זה לא מוריד מאיכות הסיומת הקטלנית, ודאקה הפך לאפריקאי הראשון עם ארבעה שערים במשחק אחד באירופה. על הדרך, הוא גם הבקיע את השלושער המהיר ביותר בליגה האירופית, תוך תשע דקות - וזה מעט באופן מיידי אסוציאציות עם השלושער המהיר ביותר של סאדיו מאנה בפרמיירליג תוך פחות משלוש דקות, במאי 2015 כאשר הוא עדיין שיחק במדי סאות'המפטון.

פאטסון דאקה שחקן לסטר סיטי. רויטרס
האפריקאי הראשון שכבש ארבעה שערים במשחק אחד באירופה. פאטסון דאקה אתמול/רויטרס

ההקבלה למאנה סמלית מאוד מבחינת דאקה ממספר סיבות, ובעיקר כי שניהם בוגרי זלצבורג. מאנה הסנגלי הגיע בזמנו לאימפריית רד בול דרך מץ, דאקה עשה זאת ישירות ממולדתו כאשר היה בן 18 בלבד, וקודמו היווה עבורו השראה אדירה. אחרי קדנציה מצוינת במדי הקדושים, חתם מאנה בליברפול, וזו השאיפה הלא מוסתרת גם עבור דאקה שרואה בלסטר קרש קפיצה פנטסטי.

הזמבי ירש את האהבה הגדולה לאדומים מאנפילד מאביו המנוח, וזו תמיד היתה פסגת שאיפותיו. בעונת 2013/14 הוא הזדהה יותר מכל עם לואיס סוארס, והיה על סף דמעות כאשר חניכיו של ברנדן רוג'רס החמיצו את האליפות הסנסציונית באופן דרמטי. והנה לכם - הוא מככב עכשיו בעצמו אצל רוג'רס, אשר למד את סגנונו ואת אופיו לעומק לפני שהנהלת השועלים הסכימה לשלם תמורתו 26 מיליון יורו.

תג המחיר הזה עשוי להיראות מגוחך בדיעבד אם דאקה ימצה את הפוטנציאל, והחוסן המנטלי שלו מלמד כי זה התסריט הריאלי. עד כה, התגבר הזמבי על כל המכשולים בזכות צניעות, התמדה, נכונות לעבוד קשה מכולם וכושר למידה יוצא מהכלל. מאמניו מעידים על שחקן עם גישה קרובה לשלמות ששומר את רגליו על הקרקע, ומסוגל להתעלם גם מביקורת קשה אליה נחשף בזמנו במולדתו.

עוד בוואלה!

רביעייה אדירה לפאטסון דאקה, לסטר ניצחה 3:4 את ספרטק מוסקבה

לכתבה המלאה
שחקן ליברפול סדיו מאנה. Marc Atkins, GettyImages
מהווה השראה לדאקה. סאדיו מאנה/GettyImages, Marc Atkins

כדי להבין את מהירות הנסיקה של דאקה, די להזכיר כי הוא ערך את הופעת הבכורה בנבחרת הבוגרת כבר בתחילת 2015, כאשר היה בן 16 בלבד. ארבע שנים קודם לכן, גילה אותו המאמן כריס קאונדה שניהל פרוייקט מיוחד לאיתור כשרונות צעירים ברחבי המדינה, וידע מיד כי מדובר בעילוי נדיר. "ביקרנו בכל המחוזות, ראינו אלפי ילדים, בחרנו 60 מהם, ופאטסון היה המוכשר ביותר בפער גדול - מהיר, עוצמתי, חכם, עם בעיטה טובה בשתי הרגליים. לקחתי אותו תחת חסותי, וגיליתי נער שלומד מהר כי הוא יודע להקשיב. הוא שקט ומנומס, אבל יש לו גם כריזמה וכושר מנהיגות, ולכן בחרתי אותו לימים לקפטן הנבחרת עד גיל 17", אומר קאונדה.

אותה נבחרת העפילה לראשונה בהיסטוריה לאליפות אפריקה ב-2015 בזכות דאקה, והמריבות עליו החלו. מאמני הנבחרות בכל הגילאים חשקו בשירותיו, והמועדון המוביל במדינה, פאואר דיינאמוס, החתים אותו בהשאלה. זו היתה תקופה מאתגרת עבור הנער שלא תמיד מצא את הרשת, והחל להוות יעד לשריקות בוז עבור אוהדים רבים מדי. לי קוואנה, יו"ר קפואה סלטיק, הקבוצה שגידלה את דאקה, צפה בתופעה הזו בחרדה. "ילד בן 16 הושפל ללא הפסקה ברשתות החברתיות, וזה היה מדאיג. רבים לא מתאוששים מזה, אבל פאטסון נותר מרוכז במטרה. הוא חזק מאוד, ואחרי שהוכיח את עצמו, השריקות נעלמו. היום כולם מעריצים אותו", הוא נזכר. ואכן, כבר בגיל 18 הוביל דאקה את הנבחרת עד גיל 20 לזכיה סנסציונית באליפות אפריקה, והוכתר לשחקן המצטיין בטורניר.

האופי הזה סייע לדאקה להתאקלם באוסטריה, כאשר הגיע לזלצבורג בגיל 17 ושובץ תחילת בקבוצת הבת ליפרינג שמשחקת בליגה השניה. גרהארד שטרובר, לימים מאמנו של שון וייסמן בוולפסברגר וכיום בניו יורק רד בולס, קיבל אותו לידיו והיה מאושר עד הגג. "לא רק הכשרון שלו בלט, אלא גם הגישה המיוחדת. הוא רצה ללמוד את שיטת המשחק שלנו, כיצד משחקים ללא כדור, כיצד מפעילים לחץ כשהכדור נמצא אצל יריב. הדחף שלו להשתפר לא יודע גבול, והוא הזכיר לי מאוד את מאנה. כמו לסאדיו, לפאטסון אין אגו. גם כאשר היה טוב מכולם, הוא לא הרים את האף. הוא היה המודל לחיקוי עבור כולם", הוא אומר.

שחקני רד בול זולצבורג לשעבר. Andreas Schaad, GettyImages
פרח לצידו. ארלינג הולאנד עם פאטסון דאקה/GettyImages, Andreas Schaad

וכאשר הגיע הזמן להתקדם לבמה המרכזית, דאקה היה מוכן - תחילה לצידו של ארלינג הולאנד, ואז במקומו. בעונת 2019/20 הוא הפציץ 24 שערי ליגה באוסטריה, וגם התכבד לפגוש פעמיים את ליברפול אהובתו בליגת האלופות. אשתקד, כאשר תפקיד כובש השערים המרכזי הוטלה עליו, הוא שיפר את המאזן ל-27 כיבושים ב-28 משחקים, הוכתר לשחקן העונה, וגם דאג להעפיל שוב לליגת האלופות, בין היתר בזכות צמד לרשת מכבי תל אביב במוקדמות.

היה ברור שזה הזמן להתקדם הלאה, ולסטר היתה המחזרת המשכנעת מכולן. רוג'רס ונציגיו הדהימו את דאקה בבקיאות בעברו, והוא בכל מקרה סימפט את השועלים מאז האליפות ההיא ב-2016. יש הילה מסוימת סביב המועדון הזה, וחברים מאפריקה עזרו לו להתרגל לחיים באנגליה. קלצ'י איהנאצ'ו הניגרי הוא החבר הקרוב כרגע, וגם ווילפריד אנדידי הניגרי ודניאל אמרטי הגאנאי, ועוזר המאמן קולו טורה עוזרים.

היה רק צריך להמתין להזדמנות כי בינתים ג'יימי וארדי בן ה-34 לא הולך לשום מקום וממשיך לקרוע רשתות. אין מקום לחלוץ מרכזי נוסף לצידו, ורוג'רס משתמש באיאנאצ'ו הרב גוני כאשר הוא מעדיף מערך עם שני שחקני חוד. לכן נדרש דאקה לגלות סבלנות בשבועות הראשונים של העונה, אבל הוא רגיל לכך. סבלנות יש לו בשפע, ובינתיים הוא לומד את השיטה של לסטר ששונה מהותית מזו של זלצבורג. לכן, כאשר הגיע הצ'אנס נגד מנצ'סטר יונייטד וספרטק, הוא היה מוכן. התוצאה - חמישה שערים תוך ימים ספורים. וזו רק ההתחלה.

פאטסון דאקה שחקן לסטר סיטי. Visionhaus, GettyImages
אנפילד מחכה לו? פאטסון דאקה/GettyImages, Visionhaus

"פאטסון יודע לזהות את השטחים הפנויים, ורץ לשם מהר יותר משחקני ההגנה. ואז, כאשר הוא מקבל את הכדור בעמדה טובה, הוא שם אותו ברשת. יש לו קילר אינסטינקט. הוא חלוץ אדיר", כך הגדיר את חניכו לשעבר שטרובר. אתמול במוסקבה אפשר היה לראות את התכונה הזו באה לידי ביטוי באופן מושלם, וכל זמביה קפצה לשמיים. הם המתינו לכוכב בסדר הגודל הזה במשך עשורים, ועכשיו בחור משלהם עשוי ללכת בדרכם של סמואל אטו ודידייה דרוגבה ולהפוך למספר תשע האפריקאי האולטימטיבי.

ואז, אם הכל ילך לפי התוכניות, גם ההצעה של ליברפול לא תארח לבוא. כמו מאנה בסאותהמפטון, יעשה דאקה את ההרצה בלסטר. "הוא יהיה כוכב על, ולסטר היא רק צעד בדרך למעלה", מתנבא קאונדה. היעד ידוע - הוא סומן עוד כאשר צפה בטלוויזיה כנער עם אבא שלא זכה לראות את בנו נוסק לגבהים. המפגשים מול הקבוצה של יורגן קלופ יהיו בדצמבר ובפברואר, ומעניין כמה שערים יהיו לדאקה עד אז.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully