משחק פרידה מאצטדיון הקופסא של מכבי נתניה: בני לם. ברני ארדוב
משחק פרידה מאצטדיון הקופסא של מכבי נתניה: בני לם/ברני ארדוב

לם ולא נשלם

עודכן לאחרונה: 15.10.2021 / 18:46

כשבני לם סיפר ליעקב שחר על ההצעה ממכבי נתניה, הוא קיבל מיד אור ירוק והמעגל הרומנטי עם הקבוצה שבה כיכב בשנות ה-80 נסגר. כולם מסכימים על כך שמדובר באיש מקצוע מעולה, אבל גם הוא מבין שהדרך ליציאה מהקונצנזוס קצרה. אז מדוע בכל זאת יש לו סיכוי להצליח?

הפנייה הראשונית ממכבי נתניה תפסה את בני לם לפני כשבועיים וחצי על אדמת ליטא, לפני האימון המסכם של קבוצת הנוער של מכבי חיפה. זה קרה ערב משחק הצ'מפיונס לנוער מול ז'לגיריס וילנה ויממה אחת בלבד אחרי ההפסד של נתניה 2:0 להפועל חדרה, שבסיומו נחרץ גורלו של ריימונד אטפלד כמאמן נתניה. הירוקים רק נחתו בוילנה ולם קיבל טלפון מגורם בנתניה, שבדק את נכונותו של הסמל לחזור חזרה הביתה. ברגע שהוחלט שאטפלד יפוטר, לם היה המועמד המוביל מבחינת שני מקבלי ההחלטות במועדון - הבעלים אייל סגל והמנכ"ל ניב גולדשטיין.

המצב בנתניה אחרי ארבעה מחזורים היה קשה. לצד הכישלונות על הדשא והעובדה שהקבוצה נראתה רע, נוסף גם משבר אמון מול האוהדים שנמאס להם מהמצב, דבר שהלהיט את הרוחות עוד יותר. סגל וגולדשטיין ידעו שלהביא סמל נתנייתי כמו בני לם - איש כדורגל איכותי שמזוהה כל כך עם העיר, האוהדים, המועדון והקבוצה, ייתן שקט בהרבה מאוד גזרות.

מכבי נתניה מציגה את בני לם כמאמנה החדש. מתוך עמוד הפייסבוק של מכבי נתניה, אתר רשמי
קיבל אוקיי מידי. בני לם/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסבוק של מכבי נתניה

המאמן הוותיק חיכה הרבה זמן להצעה כזאת. לם החל את דרכו בתחום האימון אי שם באמצע שנות ה-90, עם אפיזודה קצרה בבוגרים של מכבי נתניה ואחר כך כמאמנה של הפועל טייבה, במדיה גם שיחק כמה שנים קודם לכן. אחר כך אימן במשך עשור שלם את מחלקת הנוער של בית"ר טוברוק ומשם עבר לעירוני כפר יונה בליגה א'. מ-2010 ועד לפני שלושה שבועות התמקד לם באימון במחלקות הנוער - תחילה של בית"ר טוברוק ומכבי נתניה לסירוגין, והשיא - המינוי היוקרתי לקבוצת הנוער של מכבי חיפה.

"בני היה מבולבל מאוד ביומיים-שלושה האלה", מספר אחד האנשים הקרובים ללם, "הוא מקבל פנייה ממכבי נתניה, זה הבית שלו, המקום בו הוא גדל, כשהוא בדיוק בשיא ההכנה לקראת המשחק עם הנוער של חיפה נגד וילנה והמחשבות וההתלבטויות הפכו לו את הראש". לם הרגיש כנראה שיש לו מחויבות גדולה למכבי חיפה ולבעלים יענקל'ה שחר וחשש תחילה לבקש לעזוב, כדי שהבקשה לא תתורגם או תתפרש כחוסר הערכה למערכת המחבקת של הירוקים. הוא ביקש להישאר מפוקס וחיפה אכן הביסה 0:3 את הליטאים ויצרה לעצמה מקדמה גדולה לקראת הגומלין. התוצאה הזאת רק בלבלה את המאמן עוד יותר והוסיפה לו עוד התלבטויות.

ברגע שהתקבלה הפנייה מנתניה, לם לא היסס ושיתף את יעקב שחר. היה לו חשוב להיות לויאלי כלפי בעלי הירוקים וכלפי המועדון בו עבד בשנתיים האחרונות. שחר, שועל קרבות ותיק, הבין מיד כי משמעות הגילוי היא שלם מבקש לעזוב. לא היה ספק שייתן את ברכת הדרך, מה שאכן עשה.

רכבת שחייבים לעלות עליה

לם, שחגג השנה את יום הולדתו ה-62, הבין שבגילו כשמקבלים הצעה לשוב לליגת העל, ועוד למועדון נעוריו, נענים בחיוב. מי יודע אם תגיע הצעה כזו בעתיד. מקורב למאמן היטיב לתאר זאת: "לפעמים, בנקודת זמן מסוימת, הרכבת עוברת בתחנה ואתה צריך להחליט אם לעלות עליה או לא, כשאתה לוקח בחשבון שאולי היא לא תעבור אצלך פעם נוספת. יש מאמנים צעירים כמו ברק בכר שמקבלים בגיל 40 את מכבי חיפה ויש כאלה שלא נופלת בחלקם ההזדמנות גם בגילאים מתקדמים בהרבה. לכן בני היה חייב לקחת את ההצעה הזו, כי מי יודע מה היה קורה, אם הוא היה מסרב".

בסביבתו של לם, מספרים על כמה ימים קשים מאוד של התלבטויות ומחשבות שהיו לו בכל הנוגע להצעה של נתניה. כיום מדובר באחד מאנשי הכדורגל האהובים בישראל, מאמן שהצליח לגדל כאן המון שחקנים צעירים, זכה באליפות עם הנוער של מכבי חיפה ואפילו הגיע להישגים יפים עם מכבי נתניה ונבחרת ישראל בכדורגל החופים. לצד כל אלה, לם מכיר היטב את עולם הכדורגל וגם הוא יודע שכמה משחקים לא מוצלחים וגם הוא יאבד את החסינות מול הקהל הנתנייתי, שצמא למישהו שיושיע את הקבוצה ממצבה הרעוע. ההתלבטות הכי גדולה שלו הייתה בסיכון שהוא לוקח כעת, לאבד את הקונצנזוס לגביו. כבר היו סמלים גדולים בכדורגל הישראלי, שהקהל שלהם התהפך והפך אותם למטרה לקללות ונאצות.

לם, מספרים, מאוד מחובר למשפחה שלו ולצד הבטחון העצמי שלו בהצלחתו בתפקיד, אחד הפחדים הכי גדולים שלו הוא שהלחץ מהכדורגל, הרעש וההד התקשורתי שמגיעים עם התפקיד, בנוסף לאופציה של קללות ומחאות אוהדים, יחדרו גם את גבולות הפרטיות. בשנתיים האחרונות תחת הנהגתו הפסידה קבוצת הנוער של מכבי חיפה רק בשני משחקים, כך שהמאמן הוותיק רגיל בעיקר להצליח ולחייך. החוויה שלו היא חיובית ושמחה, מצרך נדיר בקרב מאמני ליגת העל. לאחר שהופעל עליו מכבש לחצים גדול מאוד מצד כל אנשי מכבי נתניה, הוא החליט להגיד כן. מתוך מחשבה על העתיד הוא חתם על חוזה לשלוש שנים והתעקש להכניס בתוכו סעיף מיוחד, לפיו אם יסיים את תפקידו בבוגרים, יעבור לקבוצת הנוער של המועדון באותו חוזה ובשכר זהה.

עוד בוואלה!

מכבי נתניה - מכבי תל אביב: סבוריט חוזר, גררו עוד לא

לכתבה המלאה
אלמוג כהן שחקן מכבי נתניה. ברני ארדוב
חייב לתת ערך מוסף. אלמוג כהן/ברני ארדוב

לפחות על פי נתוני הפתיחה, נראה שהסמל הנתנייתי, מגיע למקום שתפור למידותיו. זה לא רק שהוא מכיר את העיר, האנשים בה וכמובן את המועדון עצמו, אלא שגם מבנה הקבוצה, עם אחד הסגלים הכי צעירים שיש בליגה, יוצר עבורו סביבת עבודה נוחה מאוד. לם, שמגיע מקריירה ענפה במחלקות נוער, מקבל לידיו סגל עם גיל ממוצע של 24.5. הקפטן אלמוג כהן, שצפוי להתמנות בעונה הבאה ואולי עוד במהלך העונה הנוכחית למנהל המקצועי של המועדון, נתן כמובן גם הוא אור ירוק למהלך והשניים יעבדו כעת בשיתוף פעולה. הקפטן צפוי להמשיך ולשחק בתקופה הקרובה, גם כי לנתניה יש מחסור של בלמים וגם כדי שיהיה למאמן החדש עוד שחקן ותיק עם ניסיון.

מחר יערוך לם את הופעת הבכורה המחודשת שלו במדי נתניה, כשמולו תעמוד מכבי תל אביב. בתור שחקן, לם רק חיכה למשחקים כאלה ומעניין יהיה לראות איך יתפקד כעת, עם כל הלחץ והטירוף שיהיו מן הסתם באצטדיון. "צאו למגרש ותהנו. יש בחוץ אוהדים שמחכים לראות אתכם, אז תעלו לדשא ותעשו את מה שאתם יודעים", הוא נוהג להגיד לשחקניו, וסביר להניח שכך יעשה גם מחר הערב.

שחקן העבר עודד מכנס, ששיתף פעולה עם לם במדי נתניה בשנות ה-80: "אני חייב להודות שבני לא נמצא הרבה זמן באימון של בוגרים, כדי להגיד אם הוא יהיה מאמן מצליח או לא. הוא הצליח בגדול במחלקות הנוער בהן עבד ועכשיו הוא לא הולך לג'וב קל. זה לא מספיק להיות מאמן טוב ואיש עבודה, אתה צריך גם להיות פסיכולוג, להכיר את הקבוצה, להתאים לקבוצה והשחקנים צריכים להיות איתך וזה בהחלט לא קל. אני לא יודע להגיד אם בני מגיע בתקופה קשה או לא. מצד אחד המצב בטבלה לא טוב, אבל הניצחון בסכנין נתן הרבה אוויר. בני מגיע עכשיו לשלושה משחקים מאוד קשים - מכבי תל אביב, מכבי חיפה והפועל באר שבע ובנקודה הזו אני ממש לא מקנא בו. זה גם יכול לפעול לטובתו כרגע, כי אולי לא מצפים ממנו להוציא משהו במשחקים האלה. כל מה שהוא יעשה יהיה בונוס מבחינתו".

בהתייחסות לשאלה האם לם הוא האיש המתאים כרגע לנתניה השיב מכנס: "כמו בכל מועדון, גם במקרה הזה בנתניה השאלה היא מהן הציפיות שיש כרגע ממנו, לאן אייל סגל רוצה להוביל את המועדון הזה. אם הוא רוצה להצעיד אותו קדימה, לאליפויות, להישגים, לימים של פעם, זה צריך לבוא לידי ביטוי גם בשחקנים, גם בתקציב והייתי אומר שאפילו גם במאמן. אני כן חושב שבני מקבל את הצ'אנס שלו בעיתוי הנכון ואם הוא ייקח את הצ'אנס הזה, הוא בהחלט יוכל להצליח".

משחק פרידה מאצטדיון הקופסא של מכבי נתניה: בני לם. ברני ארדוב
זה הזמן להוכיח. בני לם במשחק הפרידה מאצטדיון הקופסה, 2012/ברני ארדוב

מכנס נזכר בימי הזוהר שלו עם לם, בקבוצה ההיא של נתניה בשנות ה-80: "בני היה שחקן ווינר, הוא כל הזמן רצה לנצח, הוא לא ידע מה זה להפסיד וזאת תכונה מאוד טובה. עכשיו השאלה היא, האם הוא יוכל להדביק את זה לשחקנים. שמוליק פרלמן היה משאיר אותו על הספסל לפעמים, כדי להשתמש בו כג'וקר בחצי השני. אני עוד זוכר איך יענקל'ה גרונדמן ל היה מלמד את בני לבעוט את הפאלש. הוא היה משגע אותו, הם היו מתערבים ביניהם מי בועט יותר טוב. בני היה אחד השחקנים הכי דומיננטיים שלנו על המגרש, היה לו טאץ' מדהים עם הכדור וראיית משחק אדירה. הייתה לו גם אהבת משחק, הוא באמת אהב מאוד את הכדורגל. אחד הדברים שאפיינו את נתניה של פעם זו ההנאה, לבוא רגועים ולא בלחץ. כל הנושא הזה הוא כמובן אקט פסיכולוגי ואני מאוד מקווה שבני יוכל להעביר את זה לשחקנים, שיבואו גם הם בלי לחץ. בני לם הוא איש שמח ומשוחרר שמאמין בהנאה מכדורגל, בדיוק ההיפך מאטפלד שהיה קשוח ועצור מול השחקנים".

איציק עובדיה, המנהל המקצועי של מחלקת הנוער במכבי חיפה: "לם זה אחד שכל היום שלו הוא סביב הכדורגל. זה איש שחושב כל הזמן על כדורגל ומדבר על כדורגל. הוא לכאורה כבר הרבה מאוד שנים במקצוע, ויש בכדורגל לא מעט שחיקה עם הזמן, אבל ייאמר לזכותו שהתשוקה שלו היא פשוט אינסופית. הוא יודע לרכוש ידע חדש ולהתאים את עצמו תוך כדי תנועה, לכדורגל שמשתנה כל הזמן, זו תכונה שצריך להעריך אותה מאוד, בכלל לא ברור מאליו, בטח לגבי בני. הוא מצליח להביא הרבה מאוד מהאישיות ומהניסיון האישי שלו. בני נמצא הרבה שנים על הקווים, הוא מכיר הרבה סיטואציות בזמן משחקים ואיך להתמודד מולן. הוא ידע מצד אחד לקדם את קבוצת הנוער ומצד שני לקדם שחקנים כבודדים בתוך המחלקה".

על הטיימינג שבו מגיע לם לקבוצת הבוגרים של מכבי נתניה אומר עובדיה: "הוא התחיל אמנם תהליך יפה בקבוצת הנוער של מכבי חיפה, אבל זה הזמן הנכון עבורו. הוא מגיע עם המון רצון, מגיע מוכן, עם ארגז כלים מלא ביכולות. בני מגיע למועדון שבו הוא סוג של סמל וזה נותן לך אקסטרה השפעה מול כולם. זה כמובן לא משהו שמחזיק לאורך זמן אם אתה לא מייצר תוצאות, אבל נקודת ההתחלה שלו היא בהחלט טובה. אני יודע שהוא לוקח את התפקיד מאוד ברצינות וינסה לקדם דברים בנתניה ואני גם מאמין שזה יעבוד לו".

  • עוד באותו נושא:
  • בני לם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully