וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ממש ריאלי: המעבר של קמאבינגה טוב לריאל מדריד, אבל לא עבורו

עודכן לאחרונה: 3.9.2021 / 14:10

בגיל 16 הוא הדהים את צרפת, בגיל 17 הוא שבר שיאים בנבחרת, אבל בגיל 18 חלה נסיגה חדה ביכולתו של אדוארדו קמאבינגה, ומחירו צלל לקראת סיום חוזהו. ריאל מדריד ניצלה זאת כדי לשלם רק 30 מיליון יורו, אבל סיכוייו לקבל דקות משחק נמוכים

תקציר: צרפת - בוסניה 1:1/ספורט 1

ההיבט האירוני ביותר בהחתמת אדוארדו קמאבינגה בריאל מדריד הוא שהכישרון הצרפתי מחליף בסגל את מרטין אודגור. העילוי הנורבגי, שהגיע לסנטיאגו ברנבאו עוד ב-2015, בהיותו 16, וערך את הופעת הבכורה המתוקשרת כאשר נכנס במקומו של כריסטיאנו רונאלדו, עבר המון מאז - ונדמה היה כי הוא בשל סוף סוף לקבל את המקום הראוי.

לא לחינם החזירו אותו הלבנים לפני שנה מהשאלה בריאל סוסיאדד, עונה לפני התכנון, אחרי שהקשר הוכיח את עצמו כאחד הטובים בתפקידו בליגה הספרדית. ואולם, זה לא הספיק. זינדין זידאן החליט שאינו עונה על הדרישות, אודגור נדד בהשאלה נוספת לארסנל בינואר, וכעת נמכר לתותחנים תמורת כ-35 מיליון יורו. "כל מה שקראתי בתקשורת הספרדית היה שקר. אני מחפש יציבות", הוא הצהיר.

כמעט את כל הכסף שקיבלה תמורת הנורבגי, 30 מיליון יורו, השקיעה ריאל כדי לרכוש ביום האחרון של חלון ההעברות את קמאבינגה. אודגור כבר בן 22, ויש מאחוריו ניסיון עשיר ומגוון. הצרפתי רק בן 18, ואמנם הוא צבר שנתיים מלאות בליגה הצרפתית במדי ראן, אך אי אפשר להשוות את ההכנה שלו לזו של קודמו.

זאת ועוד - עונתו האחרונה של העילוי הצעיר היתה חלשה יחסית, והוא לא התקשה מאוד למצות אפילו חלק מהפוטנציאל הגדול שגילה כאשר פרץ בסערה לתודעה. נכון לעכשיו, קמאבינגה זקוק בעיקר לקבוצה שתסייע לו לחזור לעצמו. במילים אחרות, הוא זקוק ליציבות. ריאל לא מסוגלת להעניק לו אותה, והמקום בהרכב שלה רחוק ממנו שנות אור.

שחקן נבחרת צרפת אדוארדו קמאבינגה. GettyImages
זקוק בעיקר לקבוצה שתסייע לו לחזור לעצמו. אדוארדו קמאבינגה/GettyImages

נשיא ראן פוטר בגלל מו"מ עם ריאל

מדוע בחר, אם כך, פלורנטינו פרס להביא את הנער למדריד בעיתוי הנוכחי? הוא לא היה חושב בכיוון, לו היה מצליח לשכנע את פריז סן ז'רמן למכור את קיליאן אמבפה, אך אחרי הפיאסקו הכואב בגזרה רצה נשיא ריאל לסיים את חלון ההעברות עם טעם טוב בפה. קמאבינגה היווה אופציה זמינה ומשתלמת, והמועדון הכיר את כישוריו לעומק. אחרי הכל, גם אחריו חיזרה ריאל כבר שנתיים, ואף גרמה על הדרך לתקרית הזויה למדי בהנהלת ראן.

תאמינו או לא, אבל בפברואר 2020 פוטר במפתיע נשיא ראן אוליבייה לטאנג, על אף שהצעיד את הקבוצה להישגים נפלאים. הבעלים, פרנסואה-הנרי פינו, זעם על כך שלטאנג לא עידכן אותו במשא ומתן שניהל לכאורה עם ראשי ריאל מדריד והביע נכונות למכור את קמאבינגה. אחרי עזיבתו, הקשיחה מאוד ראן את עמדותיה, ודרשה לפני שנה 70 מיליון יורו תמורת היהלום שלה. פרס סירב, המגעים הופסקו זמנית, והקשר נותר במועדונו אשר קיווה לשכנע אותו, לשווא, להאריך את חוזהו שהיה אמור לפוג ב-2022.

החוזה המדובר נחתם עוד בשלהי 2018, והפך את קמאבינגה למקצוען הצעיר ביותר בתולדות ראן, בגיל 16 וחודש. תוך זמן קצר, הוא כבר כיכב על הדשא, ריגש את האוהדים ברחבי צרפת, וגרם לסקאוטים לנהור למשחקיו - בדיוק כמו שעשה לפניו עוסמאן דמבלה. "לא תיכננו לזרוק אותו למים העמוקים מוקדם מדי, אבל אדוארדו הוכיח באימונים שהוא בשל לשחק בליגה הבכירה כבר עכשיו, ויתרום לנו מאוד", הצהיר המאמן דאז ז'וליאן סטפאן.

עוד בוואלה!

פרס הניחומים של ריאל מדריד: אדוארדו קמאבינגה נרכש תמורת 30 מיליון יורו

לכתבה המלאה
עוסמאן דמבלה שחקן ראן. GettyImages
בנעליים שלו. עוסמאן דמבלה במדי ראן/GettyImages

"הקשר המושלם בהגדרה"

באוגוסט 2019, בפתיחת העונה החדשה, כבר נבחר קמאבינגה לשחקן החודש בליגה הצרפתית, בין היתר בזכות הצגה עילאית נגד פריז סן ז'רמן. הוא לא רק בישל את השער המכריע בניצחון 1:2, אלא שלט ביד רמה במרכז המגרש מול מרקו וראטי ומרקיניוס. העליונות של ילד בן 16 הדהימה את כולם, וכתבות אודותיו הופיעו בכל מקום אפשרי. תוך חודשים ספורים, הוא הפך לסלבריטי של ממש, והרי היה על מה לדווח. סיפור חייו מרתק ולא שגרתי, והוא רק הוסיף טעם לפריצה המטאורית שלו.

קמאבינגה נולד באנגולה, היגר עם הוריו לצרפת כאשר היה בן שנתיים, ובילה את הילדות בעוני, אשר האמיר עוד יותר כאשר בית המשפחה נשרף כליל. הכדורגל היווה מפלט עבור אדוארדו, וכל מאמני הילדים שלו שמחו בדיעבד להביע התפעלות מביצועיו. ז'ו בורל, שטיפל בקמאבינגה בקבוצת החובבים דראפו-פוז'רה, נזכר: "מעולם לא ראיתי שחקן כזה. אדוארדו היה מהיר, חזק, חכם, גמיש. הוא ידע לעשות הכל על המגרש. כאשר היינו צריכים להבקיע, שמנו אותו בהתקפה. כאשר רצינו לשמור על התוצאה, הזזנו אותו להגנה. הוא תמיד סיפק את הסחורה. בחור רציני, תמיד הגיע לאימונים בזמן, והיה קצת ביישן". מגלי הכשרונות של ראן השכנה לא פיספסו אותו, כמובן. בגיל 11, הוא שיחק עם בני 13. בגיל 13, הוא שיחק עם בני 15. בגיל 15, הוא כבר היה בקבוצת המילואים בליגה הרביעית. בגיל 16, הוא קודם לבוגרים והפך לסנסציה.

חאתם בן ארפה, פעם ילד פלא בעצמו, נהנה עד הגג לשתף איתו פעולה. "הוא מטריף. מבחינה פיזית וטכנית, הוא פשוט מפלצת. הוא הקשר המושלם בהגדרה, כי הוא עושה הכל. הוא מחלץ כדורים, מתקל, מוסר, בונה התקפות, מבשל וגם מבקיע. הוא חכם, אלגנטי ועוצמתי. אין הרבה שחקנים כמוהו, בוודאי לא בגילו", הוא אמר.

אדוארדו קמאבינגה נכנס להופעת בכורה במדי נבחרת צרפת במקום אנגולו קאנטה. רויטרס
השחקן הצעיר ביותר במדי הטריקולור מזה יותר ממאה שנה. אדוארדו קמאבינגה/רויטרס

"לא אשקר - היתה לי עונה בינונית"

כולם המתינו בקוצר רוח להופעתיו בחולצה הכחולה של צרפת. את האזרחות קיבל קמאבינגה רק בנובמבר 2019, ומיד זומן לנבחרת הצעירה. בספטמבר אשתקד, הוא הפך לשחקן הצעיר ביותר בסגל הנבחרת הבוגרת מזה יותר ממאה שנה, בחלוף חודש הוא אף הבקיע את השער הראשון עבור המדינה. במקביל, הוא התכבד לשחק גם בליגת האלופות, כי ראן דורגה שלישית כאשר עונת 2019/20 הופסקה בשל קורונה - וכך קיבלה את הכרטיס לשלב הבתים במפעל לראשונה בתולדותיה. ואולם, לצערם של האוהדים, קמאבינגה דווקא לא הפגין יכולת גבוהה בצ'מפיונס-ליג, וגם כושרו בליגה הצרפתית דעך.

בצרפת יש לא מעט גרסאות לגבי הסיבות לנסיגה של קמאבינגה, אבל רוב הפרשנים סבורים כי החשיפה האדירה פגעה בו מנטלית. הקשר נהנה מהתחרות של הסוכנים על הזכות לייצג אותו, וכבר הספיק להחליף שניים. ראשו הסתרר מריבוי הדיווחים על המעבר הקרוב למועדון פאר, ההצעות מצד ריאל מדריד, והדרישות הכספיות המוגזמות של ראן. בנוסף, ייתכן שהיתה השפעה לשינוי העמדה במגרש. קמאבינגה פרח בתחילת דרכו כקשר אחורי קלאסי, אבל בעונה שעברה נוסה בעיקר כקשר מרחבה לרחבה - עמדה שאמורה להתאים כמו כפפה ליד לכישוריו, אך התבררה כבעייתית למדי.

"לא אשקר - היתה לי עונה בינונית. לא הצלחתי לעשות את מה שרציתי", הודה קמאבינגה עצמו במאי. תקוותיו להיכלל בסגל ליורו 2020 נגוזו, והמאמן הלאומי דידייה דשאן פסק: "אדוארדו עבר תקופה קשה מכל מיני סיבות. זה יכול לקרות, כי הוא שחקן צעיר. אחרי שהראה הבטחה גדולה, הוא לא שיחזר אותה בינתיים. אפילו בנבחרת הצעירה הוא איבד את המקום בהרכב. יש הבדל עצום בין הרמה שהוכיח בעונתו הראשונה לבין היכולת בעונה השניה. הוא צריך להתמקד בתיקון הליקויים".

מרטין אודגור שחקן ריאל מדריד. רויטרס
אפילו הוא הביא תשואה כספית נאה לריאל. מרטין אודגור/רויטרס

עלול ללכת בדרכו של יוביץ'

בשלב זה, סביר להניח כי ראן הצטערה על כך שדחתה את החיזורים הרבים. בעוד קמאבינגה סירב בתוקף לחתום על חוזה חדש, הודה הנשיא הנוכחי ניקולה הולבק: "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לאבד אותו ללא תמורה". השעון תיקתק, והשמועות על מעבר אפשרי למנצ'סטר יונייטד לא התממשו. בינתיים, איבד קמאבינגה אפילו את המקום בהרכב ראן, וההנהלה נכנסה ללחץ. מחירו צנח, וכל אופציה התקבלה בברכה. כאשר הניח פרס ברגע האחרון 30 מיליון יורו על השולחן, היה ברור כשמש שהצרפתים חייבים להסכים בלי להתמקח.

מבחינת ריאל, העסקה עשויה להיות כדאית במחיר הנוכחי, בהינתן הפוטנציאל הגבוה של השחקן. ואולם, על מנת לאפשר לו לפרוח, היה כדאי לתת לו אפשרות לשחק על בסיס שבועי בהשאלה. יובנטוס, למשל, עשתה כך עם מוחמד איהטארן, היהלום ההולנדי שקיבלה תמורת 5 מיליון יורו בלבד מפ.ס.וו איינדהובן בעקבות הסכסוך עם המאמן רוג'ר שמידט - היא העבירה אותו מיד לסמפדוריה. במצבו הנוכחי, סיכוייו של קמאבינגה לקבל דקות משחק רבות ברוטציה של ריאל אינם גבוהים בלשון המעטה, והוא עלול ללכת לאיבוד.

אדוארדו קמאבינגה. מתוך טוויטר, צילום מסך
עלול ללכת לאיבוד. קמאבינגה/צילום מסך, מתוך טוויטר

המועדון עצמו לא מסתכן יתר על המידה, כי סביר שיוכל להחזיר את ההשקעה, ואולי אף למכור את הקשר ברווח בעתיד. בסופו של דבר, גם אודגור הביא תשואה כספית נאה ללבנים אחרי כל התלאות - זאת בניגוד ללוקה יוביץ' שנרכש בסכום מופרז באופן קיצוני. אלא שמבחינה מקצועית עלול מצבו של קמאבינגה להזכיר את יוביץ', והוא עלול לאבד זמן יקר, והתפתחותו תואט עוד יותר.

זה מסוכן במיוחד אם המעבר היוקרתי יגרום לשתן לעלות לראשו. בגיל 18, האפשרות הזו בהחלט קיימת. זה מקרה קלאסי בו העסקה עשויה להיות טובה לשני המועדונים המעורבים, אך לא לכוכב עצמו. ובהינתן הניצוצות שהראה הבחור ממש לא מזמן, יהיה חבל אם לא נזכה לראות אותו במלוא הדרו שוב.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully