וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיירן של הולנד: על השליטה של אייאקס בליגה ההולנדית

אסף כהן

עודכן לאחרונה: 7.8.2021 / 17:23

מביסה את היריבות ללא רחמים, מבצעת רכש נכון, מגדלת כישרונות ומגדילה את חשבון הבנק. אייאקס, שמזכירה את באיירן מינכן, תחל את המסע לאליפות שלישית ברציפות בסופרקאפ מול איינדהובן (21:00, ספורט2), אבל יש לה עדיין כברת דרך לעבור כדי להפוך למושא הערצתה מהבונדסליגה

תקציר: ויסטה - אייאקס 3:1/ספורט1

הערב (שבת, 20:50, ספורט2) נפתחת עונה נוספת בהולנד. אייאקס ופסוו יאבקו על תואר ראשון, הסופרקאפ (או בשמה הרשמי "צלחת יוהאן קרויף"). בעונה שעברה אייאקס הובילה את הטבלה מהמחזור השלישי ולא הביטה לאחור. בדרך כבשה מעל 100 שערים, סיימה ראשונה בפער של 16 נקודות מפ.ס.וו, ניצחה משחק ליגה בתוצאה 0:13 והשלימה דאבל שני בשלוש שנים (כשבשנה השלישית לא חולקו תארים בגלל הקורונה). אייאקס שולטת בכדורגל ההולנדי ומגדילה את הפער שלה מיריבותיה עם כל עונה שעוברת. זה מתבטא בתוצאות, ברכש ובחשבון הבנק של המועדון מאמסטרדם.

אייאקס היא הקבוצה הגדולה בהולנד, עם קהל האוהדים הגדול ביותר ועם הכי הרבה תארים בכדורגל ההולנדי. לצד זה, האקדמיה שלה מייצרת הכי הרבה שחקנים ואת אלה האיכותיים ביותר. רק בשנים האחרונות אייאקס מכרה שחקנים במאות מיליוני יורו: פרנקי דה יונג, מתייס דה ליכט, חכים זייך, דוני ואן דה בייק, דבינסון סאנצ'ס וקספר דולברג הם רק חלק מהשמות.

אייאקס חוגגת אליפות. Angelo Blankespoor/Soccrates, GettyImages
כך זה נגמר בעונה שעברה - והעונה?/GettyImages, Angelo Blankespoor/Soccrates

ההצלחות הרבות והעליונות בשנים האחרונות הביאו ללא מעט השוואות בהולנד בין אייאקס לאלופת הבונדסליגה. המשפט "אייאקס מנסה להיות באיירן מינכן של הולנד" נאמר על ידי לא מעט פרשנים ואוהדים. ואכן, בלא מעט פרמטרים ההולנדים דומים למקבילה הגרמנית. לאייאקס 35 אליפויות, לבאיירן 31. לשני המועדונים יש את כמות האוהדים הגדולה בארצם, הכי הרבה עוקבים ברשתות החברתיות, שתיהן מוכרות מרצ'נדייזינג בעשרות מיליוני יורו. שתיהן מובילות את הדרך של הקבוצות בארצן באירופה והן הסמלים הגדולים של הכדורגל בארצן.

אייאקס רואה בבאיירן דוגמה ורוצה לחקות אותה. העליונות הכלכלית כבר קיימת, בזכות הצלחות באירופה ואקדמיה מוצלחת שמכשירה שחקנים שנמכרים בסכומים גבוהים. ההחתמה הגדולה של הקיץ הזה, סטיבן ברחהאוס - קפטן פיינורד מגיע לאיאקס - היא נקודת ציון משמעותית בדרך להפיכתה של אייאקס לבאיירן המקומית. ברחהאוס רשם מספרים נהדרים בשנים האחרונות והיה אחראי על יותר מ60 אחוזים מהשערים של פיינורד (שערים ובישולים). לברחהאוס היה חוזה לשנה אחת נוספת וסעיף שחרור לכל קבוצה, אייאקס החליטה לשלם את הסכום הלא גבוה (כ-6.5 מיליון יורו) וסגרה את העיסקה. במהלך אחד היא החתימה את ההולנדי הבכיר ביותר שלא משחק אצלה או בפ.ס.וו, חטפה את קפטן היריבה ההיסטורית שלה והתחזקה משמעותית בחלק הקדמי.

עוד בוואלה!

שילוב קטלני עם גצה ויכולות חדשות: "זהבי הופך לשחקן הקבוצתי האידיאלי"

לכתבה המלאה
שחקן אייאקס סטיבן ברחהאוס. Rico Brouwer/Soccrates, GettyImages
מעבר שמסמל את הפיכתה של אייאקס לבאיירן של הולנד. ברחהאוס/GettyImages, Rico Brouwer/Soccrates

למרות הקווים המקבילים הרבים, אייאקס עדיין רחוקה מהדומיננטיות של באיירן. הגרמנים רכשו שחקנים כמו אופמקאנו, הומלס, גצה ונוייר בכסף גדול מהיריבות שלה. היא יכולה לרכוש כל שחקן מיריבה בליגה, כי באיירן היא החלום שלהם להגיע אליה. אייאקס היא הגדולה בהולנד אבל גם היא רק מקפצה לליגה טובה יותר, ובשנים האחרונות התבהר ששחקנים מאלקמאר או מקבוצות אחרות לא חייבים לעבור באמסטרדם כדי לצאת החוצה. כמו כן, מרגע ששחקן מגיע לבאיירן, הוא הגיע לנחלה ולרוב לא מחפש לעזוב. אייאקס יכולה לשמור על כוכביה שנתיים-שלוש והם יעזבו. ולכן בכל כמה שנים היא צריכה שוב לבנות קבוצה חדשה - בניגוד לבאיירן שהבסיס שלה רץ הרבה שנים ביחד (בלי קשר לזהות המאמן).

באיירן יודעת שאם תעשה עונה לא טובה ותאבד את האליפות, היא עדיין תסיים במקום גבוה מספיק שיבטיח לה השתתפות בליגת האלופות. לאייאקס אין את הביטחון הזה, ובעונה פחות טובה היא עלולה להיפגע כלכלית בצורה כזו שעלולה לערער אותה כמה שנים קדימה. השנה הודיע מארק אוברמארס שהקבוצה חייבת למכור שחקנים בכ-50 מיליון יורו כדי לאזן את הספרים בעקבות נזקי הקורונה ושנה של משחקים ללא קהל. אצל באיירן לא מכירים בעיה דומה.

סבסטיאן האלר עם דושאן טאדיץ' שחקני אייאקס. ANP Sport, GettyImages
עדיין אנשי המפתח בחלק הקדמי. טאדיץ' והאלר/GettyImages, ANP Sport

אך לפני הפיכתה לבאיירן, אייאקס צריכה ליצור שושלת. מעולם קבוצה הולנדית לא זכתה באליפות יותר מארבע שנים ברציפות (פ.ס.וו פעמיים, אייאקס פעם אחת). הדומיננטיות שלה בעונה שעברה, העובדה ששמרה על רוב הסגל והתחזקה עם ברחהאוס מבטיחות מבחינתה. טן האח ימשיך לבנות על חכמת המשחק של דיילי בלינד, העוצמות של חראוונברח וקלאסן באמצע והמספרים הדמיוניים של טאדיץ' והאלר בהתקפה. תוסיפו להם את ברחהאוס ואנתוני, טגליאפיקו ואלווארס ותראו שלאלופה יש סגל רחב וחזק, ובעצם שני שחקנים טובים על כל עמדה. המהלך החשוב של הקיץ היה הארכת החוזה של המאמן טן האח. במשך יומיים נפוצו ידיעות שטוטנהאם מעוניינת להחתימו לעונה הקרובה. התגובה של אייאקס היתה מהירה: מיד הודיעה כי האריכה את חוזהו של מאמנה המבוקש, והשתיקה כל התעניינות בו. היא שידרה לעולם שגם אם קבוצת טופ 6 מאנגליה מגיעה, היא מספיק חזקה כדי להשאיר את נכסיה אצלה.

הערב יחולק תואר ראשון בהולנד. התואר הפחות משמעותי אומנם, אבל כדי להוכיח עליונות מתמשכת, אייאקס תעלה בהרכב החזק במטרה לזכות. מולה תגיע פ.ס.וו, שהחלה את העונה בצורה נהדרת. שלושה ניצחונות בשלושה משחקים במוקדמות ליגת האלופות והתקפה מתואמת וכובשת, מאיימים על השליטה של איאקס. אחרי שבעה משחקים רצופים ללא ניצחון מול אייאקס, ערן זהבי וחבריו ינסו לנצח ולהביא תואר ראשון לאיינדהובן מאז 2018. לבאיירן של הולנד יש קבוצה עמוקה ומאומנת שתנסה להמשיך את רצף התארים שלה בהולנד.

  • עוד באותו נושא:
  • אייאקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully