וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד ניתן למנוע את מקרה כריסטיאן אריקסן הבא?

גיא בן צבי

עודכן לאחרונה: 12.7.2021 / 13:00

ההתמוטטות של כריסטיאן אריקסן מדנמרק מלמדת אותנו כי למרות הבדיקות המקיפות שעוברים ספורטאים, עדיין יש חוסרים שצריך להשלים. בדיקה פשוטה נוספת אולי לא תמנע את המקרה הבא, אבל בהחלט יכולה לשגר אותות אזהרה

בשבועות האחרונים קיבלנו תזכורת נוספת כי גם אנשים צעירים, חזקים ובריאים, יכולים להתמוטט בעת פעילות ספורטיבית בעקבות אירוע לבבי. למה זה קורה?

המקרה הראשון התרחש כאשר כריסטיאן אריקסן בן ה-29, כוכבה של נבחרת דנמרק, התמוטט על הדשא בדקה ה-43 בזמן משחק במסגרת אליפות אירופה בין נבחרות דנמרק ופינלנד.

אריקסן איבד את הכרתו, אך בזכות פעולה מהירה של אנשי הצוות הרפואי של הנבחרת שביצעו בו פעולות החייאה על הדשא, הוא פונה לבית החולים כשהוא בהכרה ולאחר מכן מצבו התייצב.

שלושה שבועות לאחר מכן, למרבה הצער מפקד חטיבת הנח"ל שרון אסמן ז"ל, בן 42 בסך הכל, נפטר לאחר שהתמוטט בזמן אימון.

כריסטיאן אריקסן מתמוטט במדי נבחרת דנמרק, יורו 2020. רויטרס
אירוע מבהיל. האם אפשר היה למנוע אותו? אריקסן/רויטרס

האם מדובר בגזרה משמים, או שניתן למנוע את המקרה המצער הבא?

לאורך השנים כמות הבדיקות הרפואיות השונות שספורטאים פעילים עוברים במטרה לאתר באופן מוקדם בעיות שלא באות לידי ביטוי בשלבים הראשונים בכל הנוגע לתסמינים וסימנים קליניים, עלתה בצורה משמעותית, אולם כפי שהמציאות מלמדת אותנו עדיין ישנם לא מעט חוסרים בבדיקות חשובות נוספות.

הנקודה החשובה היא כי לא מדובר באיזו בדיקה רפואית עתידית שעדיין לא נמצאה מוכחת מבחינה מדעית, אלא שישנו פתרון אשר מונח על המדף ורק צריך לעשות בו שימוש.

בעקבות האירועים האחרונים, שוב נשמעה הצעקה של רופאים מכל רחבי העולם, לעשות בדיקה מקדימה פשוטה נוספת, כזו שבודקת את רמת האומגה 3 שנמצאת בדם, כיוון שזו הוכחה מחקרית כמי שיכולה לאותת לנו על מחסור שיכול להיות מסוכן.

נכון להיום מדובר בבדיקה הקיימת בעולם ואף בארץ, ניתן לבצע אותה באופן פרטי בעלות לכל כיס, ולאבחן את אינדקס (רמת) האומגה 3 בגוף באופן עצמאי, ביתי ופשוט.

הרבה מעבר לעוד "תרופת סבתא"

כל מי שגדל בישראל בשנות ה-50' וה 60' לבטח זוכר כיצד הסבתות והאמהות היו מגישות בכל בוקר כף של שמן דגים לילדים, זאת במטרה להעניק להם מנה גדושה של חומצות שומן מסוג אומגה 3, כך שגופם יהיה חזק ובריא יותר.

והסבתות כפי שהוכיחו מחקרים רפואיים, הן צדקו.

מחקרים רבים שנעשו הצביעו כי מחסור באומגה 3 בגוף (אינדקס אומגה 3 נמוך) הוא גורם סיכון להיווצרות של קרישי דם ואירועים לבביים.

באופן מפתיע, מחקרים נוספים הוכיחו כי כמות האינדקס אומגה 3 הנמצאת בגופם של ספורטאים פעילים נמוך בצורה משמעותית מהאוכלוסייה הכללית, זאת כתוצאה מהעיסוק בספורט בעצימות גבוהה, כך שבאופן טבעי הם חשופים יותר לאירועים לבביים.

בנוסף, מחקרי התערבות מצאו כי תוספת של אומגה 3, משפרת ביצועים ספורטיביים, יש לה השפעה על תפקוד מערכת העצבים, על המערכת הקרדיו-וסקולרית, על צריכת חמצן מרבית, כוח מתפרץ, בניית שרירים והתאוששות לאחר מאמץ פיזי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אישה בולעת תוסף תזונה. ShutterStock
בסופו של דבר אינדקס אומגה 3 מפחית את הסיכונים/ShutterStock

אינדקס אומגה 3 - מפחית סיכונים בריאותיים נוספים

מעבר לנקודה הספורטיבית, ומעבר לעובדה כי אינדקס אומגה 3 גבוה מפחית את סיכון לתמותה ותחלואה לבבית, סקירה נוספת שנערכה לאחרונה הראתה כי אינדקס אומגה 3 גבוה מפחית בין 15 ל 18% גם את הסיכון למות מסיבות רפואיות נוספות, כמו מחלת הסרטן ועוד.

האם מדובר בצורך עבור ספורטאים מקצוענים בלבד?

המודעות בישראל לחשיבותו של הכושר הגופני, אורח חיים בריא, אכילה מאוזנת ושמירה על משקל גוף תקין, עלתה עשרות מונים בשנים האחרונות.

על פי רישומים, בישראל פועלים כיום כאלפי מכוני כושר וסטודיואים שונים, ובכל פארק ציבורי ניתן לראות אלפים עושים פעילות גופנית מבורכת באופן עצמאי.

כך שהבדיקה הפשוטה לגילוי רמת האומגה 3 בדם מיועדות ואף הכרחית גם להם.

גיא בן צבי. יחצ,
גיא בן צבי/יחצ

תוצאות מעוררות דאגה

איילת ווינשטיין, דיאטנית קלינית ומי שעומדת בראש מדור התזונה במכון וינגייט, פועלת רבות במטרה להעלות את מודעות הספורטאים, מקצוענים וחובבנים כאחד, בנוסף לצוותי האימון וצוותים רפואיים, בכל הנוגע לבדיקות מקיפות ככל הניתן למי שעוסקים בפעילות גופנית ותחרותית.

במאמר שפרסמה, ווינשטיין ציינה כי בניגוד למקומות אחרים ברחבי העולם, בישראל אין שום נתונים אודות מצב האינדקס של אומגה 3 בקרב האוכלוסיה הכללית ובקרב ספורטאים רשומים, לכן היא היתה מעורבת בניסוי שתוצאותיו היו מעניינות ביותר.

"כחלק ממחקר התערבותי שערכנו לאחרונה במרכז לרפואת ספורט שבמכון וינגייט, נבדקו 84 ספורטאים וספורטאיות, 62 גברים ו 22 נשים הפעילים בענפי ספורט שונים: ריצה, טריאתלון, רכיבה על אופניים וקרוספיט, כאשר הגיל הממוצע של כולם היה 29. אף אחד מאותם הספורטאים אינו צורך תוספי אומגה 3, ולאחר צום של 10 שעות, ערכנו להם בדיקת אינדקס אומגה 3 על ידי דגימת דם זעירה, ובה גילינו כי רק טריאתלט אחד מתוך כל הספורטאים שנבדקו, נמצא כבעל ערך של אינדקס תקין".

עוד על פי איילת ווינשטיין, הממוצע הנמוך של האינדקס של אומגה 3 עלה גם במחקרים אחרים שנערכו בקרב ספורטאים נוספים ברחבי העולם, כולל במדינות ספורט מובילות כמו גרמניה וארה"ב.

תוסף אומגה 3 - השלב המתבקש הבא

אמנם לא הוכח קשר חד משמעי בין אינדקס אומגה 3 נמוך למקרים המצערים האחרונים של כריסטיאן אריקסן ושרון אסמן ז"ל, אך לנוכח המחסור באומגה 3 המתגלה באוכלוסיות רבות והקשר הישיר בין אינדקס נמוך למקרי מוות פתאומי מארוע לבבי, יש מקום לקוות כי המקרים הללו ומקרים דומים רבים, יובילו לשינוי ולהמלצה חד משמעית לביצוע הבדיקה ושימוש סדיר בה, ככלי אשר יש ביכולתו מחד להתריע מפני סכנה לארוע לבבי ומאידך להמליץ על תיסוף אומגה 3 החיונית.

גיא בן צבי הוא מייסד ומנכ"ל חברת אומגה גליל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully