וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבר מפואר, הווה אפור ואוהדים בעייתיים: הערכת מצב פיינורד

אסף כהן

1.7.2021 / 21:57

הפערים התקציביים מאייאקס ופ.ס.וו עצומים, המועדון שקוע בצרות כלכליות והשחקנים המשמעותיים שנותרו אמורים לעזוב. למרות זאת, הקבוצה מרוטרדם בונה על חזרה לימים טובים יותר ותקיעת יתד בין שלוש הראשונות. היכרות עם קבוצתו של אופיר מרציאנו

תקציר: פיינורד - אוטרכט 0:2/ספורט 1

"חמאס, חמאס, זרקו את היהודים לגז" - בהולנדית זה מתחרז. את המשפט הנורא הזה שרים חלק מאוהדי פיינורד במשחקים מול אייאקס. למרות ביקורות רבות בהולנד ומחוצה לה על המילים המזעזעות, המשפט ממשיך להישמע באיצטדיון דה קאופ גם בשנים האחרונות. אופיר מרציאנו חתם במועדון פאר בכדורגל ההולנדי, אפשר לומר שמבחינת כמות קהל הוא הגדול ביותר או השני הכי גדול, מבחינת תארים הוא במקום השלישי - אבל עם גרעין אוהדים בעייתי מאוד. חשוב לציין, לפני שזורקים האשמות קשות כמו אנטישמיות וגזענות, מדובר קודם כל בקריאות שמכוונות לעבר אייאקס והזיהוי היהודי שלה ופחות לשנאת יהודים היסטורית. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהאמירות הקשות, שרבים בקהילה היהודית בהולנד נפגעים מהן.

פיינורד היא יריבתה הגדולה של אייאקס. מבחינה היסטורית מדובר בשני המועדונים הגדולים משתי הערים הגדולות והחשובות בהולנד, רוטרדם ואמסטרדם. היריבות לא מסתכמת רק בספורט. דרך שני מועדוני הכדורגל האלה באים לידי ביטוי הקונפליקטים החברתיים, פוליטיים ומעמדיים בהולנד. אייאקס, מבחינת אוהדיה, מסמלת את אמסטרדם: עיר של אומנות שמקדשת את יוצריה, ציירים, שחקני תאטרון, אנשי מוזיקה ועוד. גם הכדורגל של אייאקס מתכתב עם היצירתיות הזו. תמיד התקפה, תמיד המחשבה הראשונה היא הנאה, של השחקנים ושל הקהל. באייאקס חשוב לזכות בתארים, אבל בלי כדורגל התקפי ושמח הקהל לא מרוצה.

זה לא המצב בפיינורד. רוטרדם היא עיר נמל ותושביה מזדהים עם פועליה ועובדי הכפיים שלה. האופי של המועדון נובע מהזהות הזו של האוהדים: קודם כל עבודה קשה ומשחק לוחמני, רק אחר כך היצירתיות והחגיגיות. בפיינורד יעריכו יותר קשר אחורי גרזן שמפרק את יריביו מאשר להטוטן שרוקד עם הכדור. יעדיפו את השחקן שרץ ועובד על הפנטזיסט שמקפיץ כדור על הרגל. דירק קאוט הוא אחד הסמלים הגדולים של פיינורד (על אף שלא גדל בה): שחקן שלא התברך בכישרון מיוחד, אבל עם המון עבודה קשה, במשחקים ובאימונים, השלים קריירה מפוארת.

סטיבן ברחהאוס שחקן פ.ס.וו איינדהובן. Soccrates Images, GettyImages
הנכס היחיד שנשאר לפיינורד, וגם הוא צפוי לעזוב. ברחהאוס/GettyImages, Soccrates Images

"ברוטרדם מרוויחים את הכסף, בהאג (מקום מושבם של הפרלמנט ומשרדי הממשלה) מחלקים אותו ובאמסטרדם מבזבזים אותו" היא אמרה רוטרדמית מוכרת. זו התחושה בעיר: בזמן שהם עובדים קשה שעות על גבי שעות, באמסטרדם נהנים מהחיים בבתי הקפה ובתאטראות. זו גם הגישה בכדורגל המקומי. אופיר מרציאנו לא מגיע לקבוצה שמקדשת משחק יצירתי. אף אחד לא מצפה מהשוער למשחק רגל יוצא דופן או לחלוצים שרוקדים על הדשא. כן מצפים מהם לתת 110 אחוז בכל משחק, להקריב הכול, ולהילחם על כל כדור ובכל מאבק.

פיינורד זכתה ב-15 אליפויות, אבל במילניום הנוכחי רק בשתיים. שנות הזוהר שלה היו בשנות השישים והיא הקבוצה ההולנדית הראשונה שזכתה בגביע אירופה לאלופות (1970 - לפני שלוש הזכיות הרצופות של אייאקס). היא גידלה שחקנים גדולים לאורך השנים, מוים ואן האנחם ווים יאנסן ועד ג'יו ואן ברונקהורסט ורובין ואן פרסי. רונאלד קומאן, רוד חוליט, יון דאל תומאסון וסלומון קאלו הם רק חלק מהשמות האגדיים שעברו במועדון. הבעיה הגדולה שליוותה את המועדון שנים רבות היא ניהול כושל, שהוביל אותה מספר פעמים לסף פשיטת רגל. כך היה באמצע שנות ה-2000, ושנים טובות של האקדמיה וקידום שחקני בית הצליחו להחזיר אותה לצמרת. חזרתו של קאוט הובילה גם לזכייה באליפות ב-2017 אך למרות ההשתתפות בליגת האלופות, פיינורד שוב בצרות כלכליות.

לפיינורד הנוכחית אין נכסים משמעותיים שהיא תוכל למכור בסכומים גבוהים. הכוכב הבלתי מעורער הוא סטיבן ברחהאוס (בשלוש השנים האחרונות סיים עם דאבל דאבל של שערים בישולים), אך החוזה שלו מסתיים בעונה הבאה ויש לו סעיף שחרור על סך 4 מיליון יורו (אמור לעבור לאייאקס בימים הקרובים). הכישרון הטורקי אורקן קוקצ'ו עשוי להימכר כמו גם החלוץ הדני ניקולאי יורגנסן ובפיינורד בונים קבוצה חדשה. המאמן ארנה סלוט מונה ובקבוצה בונים עליו שישביח שחקנים צעירים ויציג כדורגל חיובי. כמאמן אלקמאר הוא זכה לשבחים רבים ועם הגעתו הציפייה בפיינורד היא לחזור לתקוע יתד בטופ 3. הפערים התקציביים מאייאקס ופ.ס.וו עצומים וברורים, אבל ציפיות יש תמיד.

אוהדי פיינורד. AP
מרציאנו ילמד להכיר אותם היטב. אוהדי פיינורד/AP

השוער הראשון של פיינורד יוסטין ביילו בן 23. הוא שחקן בית ונחשב לאחד משוערי העתיד של הכדורגל ההולנדי. הוא שמר בעונה שעברה שש פעמים על רשת נקייה ב-16 משחקים. הוא צפוי להיות השוער הראשון העונה, אבל פיינורד לא תהיה סבלנית לאורך זמן, ואם לא יוכיח את עצמו בתחילת העונה מרציאנו יקבל את ההזדמנות שלו. פיינורד משתתפת העונה במוקדמות הקונפרנס ליג, וביחד עם הגביע ההולנדי, יהיו משחקים לחלוק. בעונה שעברה פיינורד הייתה עם ההגנה השלישית בליגה, אך סיימה רק במקום החמישי המאכזב. ממרציאנו וחבריו החדשים יצפו העונה לסיים במקום השלישי לפחות.

אחרי עונה ללא אוהדים במגרשים, בתחילת העונה הקרובה האוהדים אמורים לחזור למגרשים. פיינורד מכרה כבר 20 אלף מנויים, ומרציאנו ילמד להכיר את הקהל החם בהולנד: ממלא את האצטדיון הביתי בכל משחק, מעודד ושר ללא הרף. במשחקים מול אייאקס אין קהל חוץ מאז 2009, כתוצאה מאלימות קשה בין שני מחנות האוהדים. אך למשחקי החוץ הקהל הנאמן מתלווה לקבוצה, ומרציאנו יכול לצפות לתמיכה מלאה מה"לגיון" (LEGIOEN - זה הכינוי של האוהדים). ישראליותו ויהדותו לא אמורים להפריע - הוא יימדד רק לפי ההופעות על הדשא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully