וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גביע אירופה לתל אביב: עירוני נס ציונה תניף את הגביע המיתולוגי?

25.4.2021 / 12:00

דורות של אוהדים גדלו על תמונות ההנפה של ברודי וברקוביץ', בוטרייט וזיסמן, קטש והנפלד. מאז התגלגל החפץ היוקרתי עד ליורופקאפ - והמנצחת הערב ביד אליהו תזכה בו. היכן נשמר הגביע המקורי, ומה הקשר של דיוויד ותמיר בלאט לאירוע?

גביע יורופקאפ. FIBA, אתר רשמי
המנצחת לא תהיה אלופת אירופה, אבל תזכה בחפץ המיתולוגי. גביע היורופקאפ/אתר רשמי, FIBA

אין אוהד כדורסל באירופה שלא גדל על החפץ הנכסף. גביע מזהב, שמעוטר בדימוי רשת של סל, ומונף מדי שנה על ידי השחקנים המאושרים ביבשת. גביע אירופה לאלופות המיתולוגי ליווה את המפעל הבכיר מיומו הראשון ב-1958, ואס"ק ריגה הייתה הראשונה לזכות בו - לא רק בתואר, אלא גם בחפץ הנכסף עצמו.

כשטל ברודי הביא למכבי תל אביב את הזכייה ההיסטורית ב-1977, שאג אלכס גלעדי בעמדת השידור בבלגרד "גביע אירופה לתל אביב!". ארבע שנים מאוחר יותר, חזר התואר לצהובים - ובחסות המהומה שפרצה על משטח הגומי בשטרסבורג, הוענק החפץ לשמוליק זיסמן. הקפטן ג'ים בוטרייט הניף אותו רק 48 שעות מאוחר יותר, בחגיגות הזכייה בכיכר מלכי ישראל.

דיוויד ותמיר בלאט עם גביע היורופליג ב-2005. FIBA Europe, אתר רשמי
הישראלים האחרונים עם הגביע. דיוויד ותמיר בלאט ב-2005/אתר רשמי, FIBA Europe
נדב הנפלד מניף את גביע הסופרוליג ב-2001. Action Images, אתר רשמי
ההנפה האחרונה של הגביע במפעל הבכיר. נדב הנפלד ב-2001/אתר רשמי, Action Images

הישראלי הבא שזכה לגעת בגביע היה עודד קטש, רק בשנת 2000. הוא הניף אותו פעמיים: פעם אחת לעבר יציע אוהדי קבוצתו פנאתינייקוס, ופעם נוספת לעבר הצד השני באולם בסלוניקי, שבו ישבו אוהדי מכבי תל אביב. כעבור שנה הושלם המהפך, והרשת המוזהבת חזרה ארצה. נדב הנפלד והצהובים זכו בסופרוליג בפריז, וזו הייתה הפעם האחרונה שבה הקבוצה שזכתה בגביע המיתולוגי התהדרה בתואר אלופת אירופה. גם זה, אגב, נתון לוויכוח עד היום. "אלופה עם כוכבית", דואגים אוהדי הפועל ירושלים ופורטיטודו בולוניה להגדיר את מכבי וקינדר, הזוכות של עונת הפיצול.

הערב (ראשון, 21:00, שידור ישיר בספורט5 ובכאן רשת ב') תפגוש עירוני נס ציונה את סטאל אוסטרוב הפולנית בגמר היורופקאפ. אף שמשמעותו המילולית של שם המפעל היא "גביע אירופה", המנצחת בוודאי לא תתיימר להתהדר בתואר אלופת היבשת; ועדיין, היא תזכה בכבוד ששמור לגדולים באמת: להניף את הגביע המיתולוגי, בעיצוב המהודר של פעם - אם כי בצבע כסף, ולא בצבע זהב.

טל ברודי ומיקי ברקוביץ' עם גביע אירופה ב-1977. סער יעקב, לשכת העיתונות הממשלתית
הגביע המקורי שמור במינכן. מיקי ברקוביץ' וטל ברודי ב-1977/לשכת העיתונות הממשלתית, סער יעקב
ג'ים בוטרייט בחגיגות הזכייה בגביע אירופה ב-1981. סער יעקב, לשכת העיתונות הממשלתית
בשל המהומה ב-1981, ג'ים בוטרייט הניף רק אחרי יומיים/לשכת העיתונות הממשלתית, סער יעקב

מאז הפרידה מהיורוליג, הקפידו בפיב"א לשמר את הגביע ולהעניק אותו לאלופת המפעל הבכיר ביותר של הארגון. הוא שוקל תשעה קילוגרמים, אורכו ורוחבו 50 סנטימטרים, ומיוצר בליטא. בשנים הראשונות לקיומו, עבר החפץ ממועדון למועדון, וכל אלופה נדרשה להחזירו אחרי שנה. כיום הוא נשאר לצמיתות בארון הגביעים של הזוכות. הגביע המקורי, אגב, שמור עד היום במשרדי פיב"א במינכן.

הישראלי האחרון שזכה בגביע המיתולוגי היה דיוויד בלאט. ב-2005 הוא הצעיד את דינמו סנט פטרסבורג לתואר ביורופליג, בתום עונה מושלמת עם מאזן 0:20. בסיום הפיינל פור, שנערך באבדי איפקצ'י באיסטנבול, הוא הצטלם עם הגביע ועם בנו, תמיר בלאט, אז ילד בן 8.

רפליקות של הגביע בעיצוב הייחודי חולקו עד 2016 לזוכות בתואר השלישי בחשיבותו, ואז חל פיחות נוסף ב"מעמדו". הקמת ליגת האלופות הביאה לשינוי, משום שהמפעל החדש אמנם נולד מתוך משרדי פיב"א, אבל זוכה לאוטונומיה ומקפיד על בידול מספינת האם. "המושג ליגת האלופות של פיב"א אינו מדויק", מסביר זאת גורם בענף. "זה כמו לומר ליגת העל של איגוד הכדורסל. יש איזושהי מטרייה, וזה לא שהגופים מנותקים באופן מוחלט, אבל הצ'מפיונס ליג אינה שייכת לפיב"א, כפי שהליגה הישראלית אינה שייכת לאיגוד".

עודד קטש עם גביע אירופה בשנת 2000. Action images, אתר רשמי
עטף את הגביע בדגל ישראל. עודד קטש שובר בצורת בשנת 2000/אתר רשמי, Action images
אס"ק ריגה עם גביע אירופה הראשון ב-1958. מתוך טוויטר, צילום מסך
אס"ק ריגה עם הגביע הראשון בהיסטוריה, ב-1958/צילום מסך, מתוך טוויטר

וכך, התגלגל הגביע המיתולוגי לידיהן של הזוכות ביורופקאפ, המפעל הרביעי בשרשרת המזון של הכדורסל האירופי. ארון הגביעים של נס ציונה נותר ריק עד היום, ואין כמו חפץ כל כך היסטורי כדי לחנוך אותו; האם רביב לימונד יהפוך הערב לישראלי הראשון שזכה בשני מפעלים אירופיים שונים? והאם טל דן ילך (בערך) בעקבותיו של טל ברודי? תשובות - לקראת השעה 23:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully