וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

והרי התחזית: ההימורים והתחזיות של חובבי הספורט לא ייפסקו לעולם

אלי חוה, פסיכולוג ספורט

עודכן לאחרונה: 20.4.2021 / 9:30

למה חובבי ספורט אוהבים להמר? תחושת חוסר השליטה, העומדת בבסיס הריגוש של אוהד, מעצימה את הדחף לעסוק בתחזיות, שמעניקות תחושת רגיעה

דולב חזיזה עם צ'ארון שרי שחקני מכבי חיפה. דני מרון
חיפה תיקח. בעצם מכבי. מה שבטוח, נמשיך לנחש/דני מרון

והרי התחזית: יהיה חם.
מכבי תל אביב תאבד עוד נקודות וחיפה תמשיך לדהור עד לאליפות. או שלא.

תודו שהתחזית נשמעת ממש מדעית או לפחות ודאית, אבל גם תחזיות מזג האוויר (המבוססות מדעית ונתמכות במודלים ומידע מדויק) ידועות לשמצה בחוסר היכולת לחזות או לפחות ביכולתן לטעות.
אבל אין ביטחון רב יותר מתחזית רגשית של אוהדי ספורט המבוססת על סערת הרגשות של אוהד המועמד לאליפות או לירידה. אומנם אוהד ספורט ממוצע של קבוצה הוא בהחלט ראוי לתואר "מדען" בהתחשב לכמות הידע העצומה הקיימת אצלו. אם היו מחברים את הידע האנושי בספורט או בכדורגל בפרט היינו לא רק מגיעים לחלל אלא בונים קולוניה אינטר-גלקטית.

הצורך לדעת הוא הצורך שלנו להבין את עולמנו ולשרוד. היכולת לחזות מה עומד לקרות עומד בבסיס הביטחון הקיומי. היכולת לדעת מתי הטיגריס יתקוף, מה הבוס יאהב או מה ירגיז את אשתך. אנו עוסקים בתחזיות ובעיבוד מידע כל הזמן, ולעתים גם פועלים לפיהם. כאשר אין בידינו את המידע אנו חשים מתח וחרדה ומכאן עלולים להתקשות בקבלת החלטות ובביצוען. ספורטאי המגיע למשחק חוץ ירגיש לחץ לא רק מהקהל העוין, אלא בעיקר מתחושת חוסר המוכרות והידע הקיים בידיו בסביבה לא מוכרת. בנאום "חדר הלבשה" ידוע, מאמן כדורסל מיתולוגי אומר לחניכיו את מידותיו המדויקות של שטח המגרש, גובה הסל והיקף הטבעת שהן בדיוק כמו אלו שבמגרשן הביתי, וזאת כדאי להעניק להם את תחושת הביטחון שהם יכולים עדיין לנבא ולבצע נכון את פעולותיהם.

שחקני בני יהודה לאחר ספיגת שער השוויון מול בית"ר ירושלים. דני מרון
סביבה לא מוכרת יוצרת לחץ. הימורים וניחושים מפיגים אותו/דני מרון

היכולת של כדורגלן לחזות היכן הכדור ינחת במסירת הרוחב או באיזו עוצמה לבעוט כדי להכניע את השוער - כל אלו עומדים בתהליך של צבירת ידע, שבמקרה זה גם מצריכות יכולת ביצוע. האוהד נשאר רק עם התחזית ללא יכולת לשלוט או להשפיע על הביצוע. תחושת חוסר השליטה העומדת בבסיס הריגוש של אוהד אשר שם את חייו במקום בו הוא צופה בלבד היא זו היוצרת ומעצימה את הדחף לעסוק בתחזיות אשר כאמור מעניקות תחושת רגיעה ושליטה.

מכאן אני שולח ברכותי למנחשים נכונה :).

  • עוד באותו נושא:
  • הימורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully