וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדליה? כסף: המצוקות של הספורטאים שמתכוננים לפריז 2024

31.3.2021 / 8:00

רגע לפני אולימפיאדת טוקיו, ההבטחות האולימפיות הבאות לוטשות עיניים לפריז, ספורטאים עם סיכוי למדליה אבל בלי מימון. הפיתרון שלהם - גיוס כספים דרך הדסטארט: "אין מספיק משאבים בספורט בישראל". ומדוע יש בזה בכל זאת צד טוב?

אילי ווריט עם עילי ראובני. זיו ליטני,
מאין יבוא עזרם? מהדסטארט. אילי ווריט עם עילי ראובני/זיו ליטני

הקשיים של ספורטאים שאינם עוסקים בענפים הקבוצתיים המובילים ידועים. המחסור במתקנים ובתקציבים יוצר קושי עצום בכל הקשור להכנה שלהם לאירועים גדולים ובמיוחד למשחקים האולימפיים. בשנה האחרונה חלה עליה בכמות הפרויקטים מעולם הספורט בפלטפורמת מימון ההמונים headstart. בזמן שהמדינה מתעכבת בהעברת תקציבים לגופים השונים, מצאו אותם ספורטאים דרך חדשה ויצירתית כדי לממן את נסיעתם לתחרויות בחו''ל - מימון המונים.

עילי ראובני ואילי ווריט, שני שייטים מקצועיים בני 17, חולמים לייצג את ישראל במשחקים האולימפיים. השניים נמנים עם הצוותים המובילים בארץ בדגם סירה ER49, הם סגני אלופי ישראל לבוגרים לשנת 2020 וייצגו את המדינה באליפות העולם בשנת 2019. בשנה שעברה היו אמורים להתחרות גם באליפויות העולם ואירופה, אבל אלה התבטלו בשל הקורונה. הגיוס שלהם בהדסטארט נועד לממן את רכישת הסירה והציוד הנדרש בדרך לייצג אותנו בפריז 2024.

הם לא היחידים.

"לפני גיוס הכסף לא הייתה לי תמיכה כלכלית"

יעל פז בן ה-24 הוא קצין שייטת בעבר וגולש מבטיח בהווה ממושב כרם מהרל בחוף הכרמל. "התחלתי את דרכי בענפי השייט בגיל 9 ועסקתי עד גיל 18 בגלישת רוח בגילאי הנוער", הוא מספר, "בגיל 18, לאחר התלבטויות רבות, החלטתי לא להתגייס בתור ספורטאי מצטיין ולהתגייס לשירות משמעותי. לאחר השירות החלטתי לחזור ולפתוח בקמפיין לאולימפיאדת פריז 2024 בדגם הקייט פויל".

פז מספר על הרגע שבו החל לחלום על השתתפות במשחקים: "בדרך חזרה מפעילות בצבא, ישבתי וחשבתי איך אני רואה את העתיד שלי ואיפה אצליח להגשים את עצמי ואת המטרות שלי בצורה הטובה ביותר. יחד עם תחושת געגוע עזה לאווירת האדרנלין המיוחדת כל כך של השייט התחרותי, החלטתי שאקח את הזמן שתרמתי למדינה ואת הניסיון והחוויות, ואשתמש בו כדי להביא משהו חדש וייחודי למגרש. סימנתי מטרה - להביא מדליה אולימפית, ומהנקודה הזאת, כשאני עוד בצבא בדרך חזרה הביתה מפעילות, התחיל המסע שלי. לפני גיוס הכסף בהדסטארט לא קיבלתי תמיכה כלכלית. איגוד השייט ומועדון השייט שדות ים עשו כמיטב יכולתם לעזור לי להניע את הקמפיין ולעמוד בהוצאות הרבות, אבל לצערי הרב אין מספיק משאבים וכספים שמושקעים בספורט בישראל.ספורטאים כמוני צריכים להתעסק יום ולילה בין האימונים והתחרויות במציאת חסויות וגיוס כספים".

פז הצליח לגייס 103 אלף שקל, 3,000 מעבר ליעד. "אני חושב שיחסית הרבה ספורטאים בענפי השייט מנסים את מזלם בהדסטארט, הענפים דורשים השקעה כספית אדירה והמשאבים שאנחנו מקבלים מהמדינה לא מספיקים. בטח ביחס לעובדה שענפי השייט הם בין הענפים הפורים שלנו בתור מדינה, במדליות בתחרות בינלאומיות ואולימפיות", הוא אומר, "ההצלחה בגיוס תרמה לתחושת השליחות כי היא הראתה לי שהחברה מסביב רוצה ותומכת במסע ובשליחות שלי לייצג את המדינה, במיוחד בימים כאלה שבהם הסולידריות והאחווה במדינה חטפו מכה כל כך גדולה. יש משמעות אדירה לספורט ולתרבות הזאת במדינה קטנה כמו שלנו. אז כן, בהחלט ההצלחה בגיוס תרמה לתחושת השליחות".

יעל פז. יחצ,
תרם למדינה ניסיון וחוויות. יעל פז/יחצ

נינג'ה, נינג'ה, אבל איפה הכסף?

את השם אור מיניאלי אתם מכירים, כנראה, מנינג'ה ישראל. מיניאלי הוא חבר בנבחרת הטיפוס, אף הוא ענף אולימפי. מיניאלי, 23, ביקש לגייס 80 אלף שקל והגיע בסוף ינואר ליעד.

"התחלתי לטפס בגיל 15", הוא מספר, "שם למעשה התחלתי לחשוב על החלום האולימפי. ב-2018 הרמה בארץ התחילה לעלות משמעותית בעקבות תחילת נינג'ה ישראל, שהעניקה לטיפוס חשיפה ענקית והטיסה את הענף כולו למעלה, ביחד עם ההישגים פורצי דרך של מטפסים ישראלים באותה שנה, שהוכיחו שאפשרי למטפס ישראלי להגיע לרמות הגבוהות ביותר.

אור מיניאלי. יחצ,
מזל שיש נינג'ה. אור מיניאלי/יחצ

"מתחילת הקריירה שלי כמטפס ידעתי שמצאתי את מקומי בספורט, מהר מאוד נכנסתי לנבחרת ישראל והתחלתי להתחרות בתחרויות בינלאומיות בסבב אליפות אירופה, סבב אליפות העולם וגם אליפויות אירופה ואליפויות עולם. ב-2018 החלטתי שאעשה כל מה שאני יכול בשביל לממש את הפוטנציאל שלי כמטפס ולהגיע למקומות הגבוהים ביותר. לפני שפתחתי את ההדסטארט לא הייתה לי תמיכה כלל. על כל התחרויות, האימונים, הטיסות והמאמנים שלמתי מהכסף שלי. בשלב מסוים הבנתי שאם אני באמת רוצה להגשים את עצמי בענף, אני צריך לדחוף את עצמי. בסופו של דבר, הרשימה הזאת סיכמה את עצמה בתקציב שאני צריך שיהיה לי בשביל לאפשר לעצמי להתאמן ברמה גבוהה יותר".

"הבנתי שאקח את זה לרמות הכי גבוהות"

דניאל בסיק תשתש הוא גולש רוח בדגם IQ FOIL. גם הוא ניסה לגייס סכום וגם הוא סימן וי על המשימה. "מרגע שהתחלתי להתחרות והתאהבתי בזה, הבנתי שאני אקח את זה לרמות הכי גבוהות", אמר, "קיבלתי מלגה מהוועד האולימפי ופניתי להדסטארט כדי לרכוש את הציוד האולימפי החדש. ראיתי פרויקט אחר באותו נושא וזה נתן לי את הרעיון והדרך. כעת אני יכול להשלים את החלום ולהגיע לאולימפיאדה".

דניאל בסיק תשתש. יחצ,
המלגה מהוועד האולימפי נתנה לו להתחרות, את הציוד הוא רכש בעצמו. דניאל בסיק תשתש/יחצ

"אנחנו מאוד שמחים על התפתחות קטגוריית הספורט בהדסטארט וחושבים שזו בדיוק המהות של מימון המונים", אומר המנכ"ל דני אור, "רתימת קהל שמתחבר לסיפור ולמטרה של הספורטאי, אישית ולאומית כאחד והגעה משותפת ליעד. ספציפית בתחום הספורט בארץ, בו הרבה פעמים חסר המימון המאפשר לספורטאים להגיע להישגים. הכסף והקהילה המגוייסים דרך הדסטארט משמעותיים מאוד ויש להם השפעה אמיתית על התוצאות. מעבר למימון, פרויקט ההדסטארט יוצר קהילה שלמה שתומכת בספורטאי לאורך כל הדרך".

דני אור. יחצ,
השפעה על התוצאות. דני אור/יחצ

"לפני חצי שנה הוועד האולימפי אישר להביא לארץ מאמן רוסי שיהיה אחראי על ההכנות האולימפיות שלי. מאז הוא מאמן אותי 24/7 אבל למרות שהמינוי אושר, מאז שהגיע לארץ הוא לא מקבל שכר". כך אומרת ניקול רובנוביץ', בת 22, אלופת ישראל בהרמת משקולות ב-6 השנים האחרונות, המחזיקה ב-12 שיאי ישראל וזכתה במדליות ארד באליפות אירופה 2019 וגביע העולם 2020. נכון לעכשיו, היא הספורטאית היחידה בהרמת משקולות (גברים ונשים), שהביאה מדליה באליפות אירופה.

רובנוביץ', שנחשבת לתקווה האולימפית הישראלית לזכות לראשונה במדליה בענף הרמת המשקולות, לא פנתה להדסטארט. היא מתכוננת בימים אלה לאליפות אירופה שתתקיים ב-9 באפריל ברוסיה בה היא מדורגת במקום ה-7. "אין לי טענות לוועד האולימפי או לארגון הרמת המשקולת, כי התקציב שלהם מצומצם והם צריכים לתמוך בהרבה ספורטאים. אני מעדיפה שהמאמן שלי סטניסלב מזניצין יקבל משכורת במקומי, כי הוא יוכל לקדם הרבה ספורטאים בארץ. מגיע לו יותר ממה שמגיע לי, כי מאמן לוקח את הספורטאי לאורך כל הדרך, בהצלחות ובכישלונות. לאור המצב, אני נאלצת לחלוק עם מאמני את המלגה שלי בסך 7000 שקל שמקורה בוועד האולימפי במסגרת סגל 'ארד', האיגוד הארצי להרמת המשקולות ואגודת מכבי תל אביב. בנוסף, הוועד האולימפי מממן את מחנות האימונים שלנו".

מרימת המשקולת הצעירה העתיקה את מגוריה מיוקנעם עילית לתל אביב, כדי להגיע לאימונים ומתגוררת בדירה שכורה בת"א. לאחר שהיא חולקת את המלגה על מאמנה היא מתקיימת למעשה מ-3500 שקל לחודש, סכום לא ריאלי למימון שכר דירה בתל אביב, אוכל, ויטמינים, תחזוקת רכב לנסיעות לאימונים והוצאות בסיסיות. כדי להתקיים היא נאלצת להשלים הכנסה באמצעות אימונים אישיים בוידיאו, גם בזמן שהיא שוהה במחנות אימונים בחו"ל.

ניקול רובנוביץ'. יחצ,
קשה להתמקד במטרה. ניקול רובנוביץ'/יחצ

"מאוד קשה להתמקד במטרה כשהדאגה הכלכלית היא על בסיס יומיומי" היא מספרת, "החלום שלי שיהיה לי ספונסר שיתמוך בי ובמאמן עד אולימפיאדת פריז 2024. ספונסר ייתן לנו שקט מאוד גדול בחיים. ספונסר יוכל לרכוש עבורי מכשיר התאוששות שמקרר ומחמם את השרירים. בעת פציעה, מכשיר כזה מחזיר אותי לאימונים אחרי 2-3 טיפולים וללא המכשיר כל פציעה קטנה משביתה אותי לחודש שלם. אין לי כסף לממן מסז'יסט או פיזיותרפיסט במחנות האימונים בחו"ל שזה הכי קריטי, כי זו ההכנה הרצינית לתחרוות וזה דבר בסיסי לספורטאי כמוני ששואף לזכות במדליות באליפויות עולם ובאולימפיאדה".

ניסית להשיג ספונסר?

"שלחתי עשרות רבות ואפילו 100 מכתבים לכל מיני חברות ואולי בגלל קורונה ואולי לא, נעניתי בשלילה. או שהם תומכים כבר במספר ספורטאים או שהם לא יכולים לעזור במצב הנוכחי. כדי שיהיה לנו שקט להתמקד במטרה, אנחנו צריכים מהספונסר סכום של 100-150 אלף שקל בשנה עבורי ועבור המאמן. מקווה שאוכל למצוא ספונסר שבאמת ירצה לתמוך בי ולעשות איתי את כל הדרך להישג ההיסטורי בתחום ההרמת המשקולות באולימפיאדה. מאז שאני ילדה אני רוצה להיות הספורטאית הראשונה בארץ שתביא מדליה אולימפית בהרמת משקולות. ברור שאגיע לאולימפיאדת פריז 2024 ואעשה הכול לזכות במדליה.

שאול שולמן, מייסד הקרן למצויינות בספורט הישראלי: "ספורטאי ברמה של ניקול, אשר מתחרה על מדליה אולימפית, חייב לקבל את כל התנאים הדרושים ולהקדיש את כל כולו לספורט ולו רק מן הסיבה הפשוטה שהמתחרים שלו בעולם מקבלים תנאים אלו. התברכנו בכישרון נדיר בדמות ניקול שיכולה לפתוח את הדלת לעוד בנות לעסוק ולהצליח בענף הקלאסי והמאוד מכובד הזה".

הוועד האולימפי: "הנושא עולה לדיון בכל פגישה עם משרד התרבות והספורט"

מהוועד האולימפי בישראל נמסר בתגובה: "הוועד האולימפי בישראל אחראי על שיגור משלחות אולימפיות למשחקים האולימפיים. מתוך הבנה וראייה לטווח רחוק, הגשנו בשנים האחרונות מספר פעמים למשרד התרבות והספורט ולמשרד האוצר תכניות למציאת פתרונות כלכליים לקידום הדור הצעיר שיסומן על ידי היחידה לספורט הישגי כבעלי פוטנציאל הישגי גבוה בשני תחומים: סיוע במימון השתתפות בתחרויות בינלאומיות וסיוע במימון העסקת מאמנים בכירים שיעבדו עם אותם הצעירים המסומנים. נציין כי הנושא עולה לדיון בכל פגישה שלנו עם משרד התרבות והספורט. מדובר בעלות של כ-12 מיליון שקל בשנה. התקציבים המבוקשים יסייעו לקדם את ספורטאי העתיד של ישראל ובעיקר לתת הזדמנות שווה לספורטאים וספורטאיות מהפריפריה. נציין כי מבין הספורטאים ששמם מופיע בכתבה ישנו ספורטאי שהוועד האולימפי בישראל סייע לו בהשגת חסות אישית".

פנינו למשרד התרבות והספורט. נכון לשעת פרסום הכתבה, טרם התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully