וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדום האדומאס הזה: הכירו את דאיניוס אדומייטיס, המיועד לאימון הפועל ירושלים

11.1.2021 / 10:00

שאראס אמר עליו שהוא "אחד המאמנים הטובים באירופה". הכדורסל שלו יזכיר את קטש. ואת הג'וב בז'לגיריס החמיץ מסיבות פוליטיות. גם האדומים יוצאים לדרך חדשה עם כוכב במיל', שעדיין מחפש הכרה ביבשת, והוא אפילו קשור למכבי. מכבי טביליסי

תקציר: אנדורה - ריאל מדריד 75:69/ספורט 1

1.

רגע לפני שפרצה מגיפת הקורונה, זכה שרונאס יאסיקביצ'יוס בתואר האחרון שלו כמאמן ז'לגיריס קובנה. זה לא היה אחד המאתגרים או הקשים שהיו לו; קבוצתו הביסה בגמר הגביע את ריטאס וילנה 60:80 בקלאסיקו הליטאי (האם יש לומר קלאסיקביצ'יוס?), אבל המנצח שפע מחמאות למאמן היריב.

"ריטאס לא מקבלת את הכבוד הראוי לה", אמר שאראס, "למרות שהקבוצה הזאת מאומנת על ידי אחד המאמנים הטובים באירופה. קשה להכניע אותה ברמה הטקטית. אנחנו פוגשים אותה פעמים רבות, ומאז שדאיניוס אדומייטיס הגיע אליה, בכל פעם מחדש היא מגיבה בצורה מצוינת לפעולות שלנו. היא משתמשת בנשק שיש לה, מניעה היטב את הכדור ומחליפה סוגי הגנות".

המחווה הג'נטלמנית של יאסיקביצ'יוס והמילים החמות שבאמצעותן בחר לשבח את אדומאס (כך הוא מכונה בליטא) לא נולדו מתוך ואקום. השניים היו חברים ושותפים לאורך שנים רבות, עוד מאז עשו את צעדיהם הראשונים כשחקנים בזירה הבינלאומית. הם זכו בצוותא עם נבחרת העתודה של ליטא באליפות אירופה ב-1996, הופיעו יחד ביורובאסקט הראשון שלהם ועמדו זה לצד זה על הפודיום עם מדליית הארד באולימפיאדת סידני.

בקיץ החולף, כשז'לגיריס חיפשה מחליף לאיש שעיצב אותה בשנים האחרונות, הוזכר המאמן המיועד של הפועל ירושלים כמועמד. בליטא מודים כי שמו נפסל, ולא בהכרח מסיבות מקצועיות; הוא פשוט מזוהה מדי עם היריבה המושבעת ריטאס, שבה החל את הקריירה כשחקן ואותה אימן בשתי קדנציות. נשכחה העובדה ששיחק שלוש שנים בז'ל, זכה איתה בגביע ספורטה ואף היה הליטאי הבולט שלה בפיינל פור ב-1999, שבסיומו זכתה בפעם היחידה בתולדותיה ביורוליג.

דאיניוס אדומייטיס. FIBA, אתר רשמי
"חובב מושבע של פיק אנד רול". אדומייטיס ביורובאסקט בתל אביב/אתר רשמי, FIBA

2.

אם לא תחול תפנית בלתי צפויה ברגע האחרון, עד סוף השבוע תכריז ירושלים על אדומייטיס כמאמנה החדש. האדומים הגיבו במהירות לעזיבתו של עודד קטש, וסימנו את הליטאי הראשון שיעמוד על הקווים בליגת העל; הוא אחד המוכרים, המנוסים והמוכחים בקרב המאמנים שהונחתו אי פעם בישראל.

פחות מחודש חלף מאז פירסם משרד הספורט את הקריטריונים החדשים לזרים, וירושלים פעלה לפי הספר; אדומאס לא עונה על סעיף אחד, אלא על שלושה:

* ארבע שנים בליגה ראשונה ב-12 השנים האחרונות? לליטאי יש ברזומה שנתיים בליגה הפולנית (2012-2010) ועוד שש שנים בליטא (2020-2014).

* הופעה בשתי אליפויות יבשתיות? אדומייטיס הצעיד את נבחרת ליטא ביורובאסקט 2017 ובגביע העולם ב-2019. נחשב, לא?

* שתי עונות מלאות ביורוליג או שלוש עונות מלאות ביורוקאפ/בליגת האלופות? הוא הופיע במשחק יורוליג בודד ב-2014, אבל השלים שלוש עונות ביורוקאפ (2016, 2019 ו-2020).

לפחות איש לא יוכל לטעון שליטאי חסר כישורים "גזל" ממנו את העבודה.

עוד בוואלה!

המחליף של עודד קטש: הפועל ירושלים במשא ומתן מתקדם עם דאיניוס אדומייטיס

לכתבה המלאה
אדריאן פלדג'ר. FIBA, אתר רשמי
היסטוריה ארוכה נגד ישראל. אדומייטיס מול אדריאן פלדג'ר ונהריה ב-2008/אתר רשמי, FIBA

3.

איזה כדורסל תשחק הפועל ירושלים המתחדשת תחת אדומייטיס? ובכן, מתברר שלא שונה בתכלית מזה שהציגה עד כה. "אדומייטיס הוא חובב מושבע של פיק אנד רול", בוחר העיתונאי הליטאי דונטאס אורבונאס לפתוח את תיאורו, דווקא בסעיף שמזוהה יותר מכל עם קטש. "המאמן היחיד שאני יכול לחשוב עליו שאוהב את הפיק אנד רול יותר ממנו הוא אנדראה טרינקיירי, והאמת היא שאדומאס מאוד מעריך את האיטלקי.

"הוא מאמן שמדקדק בפרטים הכי קטנים. שחקנים ששיחקו תחתיו מספרים כי הוא מייחס חשיבות עצומה לעבודת ההכנה למשחקים, ולכן זה לא מפתיע שהוא סחט מחמאות כל כך גדולות משאראס".

לדברי אורבונאס, שכותב באתר "15minutes", אדומייטיס "דוגל בכדורסל קבוצתי, ולא אוהב שחקנים עם אגו מנופח. הוא יעדיף להחתים כאלה שיצא להם שם של אנשים עם אופי חיובי, גם אם הם פחות מוכשרים ממועמדים אחרים, שבנוגע לאופיים הוא לא בטוח. הוא לא מתנכל לשחקניו, אבל לא חושש להתעמת עם כוכבים, והיה לו בעבר עימות עם דונטאס מוטייונאס".

שחקני ז'לגיריס קובנה ב-1999, תיוס אדני, דאיניוס אדומייטיס. AP
מזוהה עם ריטאס? אדומייטיס ותיוס אדני זוכים עם ז'לגיריס ביורוליג ב-1999/AP

4.

בדומה לקטש, את שמו והמוניטין שלו צבר אדומייטיס בראש ובראשונה כשחקן; והוא גם פגש לא פעם יריבות ישראליות לאורך השנים:

* ב-1996 דורג שני בנקודות ובדקות (מאחורי מינדאוגאס טימינסקאס) בדרך לזהב של נבחרת העתודה הליטאית, אז עד גיל 22. בגמר נגד ספרד הוא הצטיין עם 20 נקודות, ובניצחון 70:93 על ישראל קלע 13. שאראס הוביל עם 19 נקודות, ומן העבר השני בלט קטש עם 12.

* כעבור שנה, בליגה של הגדולים, פתח קטש את מסעו לעבר מלכות הסלים ביורובאסקט עם 25 נקודות נגד ליטא. זה לא עזר מול עשר נקודות של אדומייטיס ושתיים של יאסיקביצ'יוס, שניצחו את ישראל 60:75.

* את שיא הקליעה בקריירת היורוליג הקצרה שלו קבע נגד מכבי תל אביב, כשהגיע ל-17 נקודות בניצחון עם ורוצלאב בעונת 2001/02.

* הוא ניצח גם את מכבי רעננה, הפועל גליל עליון, מכבי ראשון לציון ועירוני נהריה במפעלים השונים עם קבוצותיו השונות. את ירושלים פגש ב-2016, וחלק ניצחונות ביתיים עם דני פרנקו - 59:74 לישראלי בארנה, 85:87 לליטאי בקלייפדה.

* ואוהדי ירושלים בוודאי לא יתנגדו לגלות שאת ניצחונו הראשון כשחקן בגביעי אירופה רשם אדומאס נגד מכבי. כלומר, מכבי טביליסי, במוקדמות גביע קוראץ' ב-1994.

כך נראתה ריטאס של אדומייטיס ב-2019

5.

ומה עם הישגים בינלאומיים כמאמן? לאלה אדומייטיס עדיין משווע. הוא החליף את יונאס קזלאוסקאס בתפקיד המאמן הלאומי אחרי שליטא הודחה ברבע גמר הטורניר האולימפי ב-2016, אבל לא הצליח יותר ממנו.

כעבור שנה, אף שעבר בהצלחה את שלב הבתים ביד אליהו (עם ניצחון 73:88 על ישראל, בין היתר), הודח בשמינית גמר אליפות אירופה בידי יוון. לפני שנה וחצי, בגביע העולם, שוב ראה את רבע הגמר בטלוויזיה ואת הסיפרה תשע בצד הדירוג - והתפטר מהנבחרת.

בשלוש עונותיו ביורוקאפ לא הצליח לרשום מאזנים חיוביים, אך להישג השיא שלו הגיע לפני שנתיים, כשהעפיל עם ריטאס לרבע הגמר. כריס קרמר שיחק אז תחתיו, וגם האקס הטרי דייוידאס סירווידיס, ואולי דרכו להצלחה משמעותית ראשונה במפעלים הקבוצתיים תיפתח השבוע בליגת האלופות.

תלוי איזו נדוניה ישאיר לו קטש אחרי המשחק נגד טורק טלקום אנקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully