גאורגיוס דוניס מאמן מכבי תל אביב. רויטרס
גאורגיוס דוניס מאמן מכבי תל אביב/רויטרס

"חשבתי שאחריי יבוא מאמן למכבי תל אביב"

10.1.2021 / 11:30

השיחות עם גולדהאר, אנגלידיס ויצחקי וההפתעה שהוא צריך לעבוד דווקא עם ואן לוון ("פעל נגדי"), הקשיים בסגירה מהירה של הסגל ("לא דיברו איתי על זהבי") והדקות שלא נתן לוותיקים. שבועיים וחצי אחרי פיטוריו, גאורגיוס דוניס צולל לעומק ומשוכנע: "מכבי ת"א טובה מחיפה"

קצת יותר משבועיים עברו מאז פוטר ממכבי תל אביב וגאורגיוס דוניס עדיין מצטער על הרגע בו קיבל את הטלפון ממיטש גולדהאר שבישר לו, כי החליט לסיים איתו את הקשר. זה היה ערב המשחק מול עירוני קרית שמונה אותו העביר כבר פטריק ואן לוון על הקווים. דוניס סיים את האימון המסכם ונסע הביתה. הדבר האחרון לו הוא ציפה היה טלפון מגולדהאר. הקבוצה היתה אחרי מקבץ תוצאות רע בליגה, אבל דוניס היה משוכנע שתעודת הביטוח שלו היא ההצלחה באירופה. הוא האמין שבקנדה יודעים שזו עונה מיוחדת עם כל ענייני הקורונה והמפעל האירופי ולכן הופתע כשקיבל את השיחה. לו ולגולדהאר לא היה קשר מיוחד. גם עם ג'ק אנגלידיס היו כמה שיחות טלפון בלבד.

למחרת הפיטורים, בזמן שמכבי תל אביב נאבקה על הדשא בבלומפילד מול עירוני קרית שמונה וניצחה מפנדל מפוקפק, דוניס נתן את הריאיון הראשון והבלעדי שלו כאן בוואלה! ספורט. היה לו חשוב אז באותו לילה להזים את הדיבורים על כך שאיבד את חדר ההלבשה, על כך ששחקני מכבי תל אביב והוא כבר לא שידרו על אותו גל ושהם התקבצו כדי להדיח אותו כביכול. בגלל זה דיבר עם אהרל'ה ויסברג כאן, כשהכול היה עדיין טרי וכשעברו בסך הכול 24 שעות מהטלפון שקיבל מקנדה.

היום, כשהוא בביתו באתונה, צולל דוניס עמוק יותר לתוך התקופה שלו במכבי תל אביב ונותן ריאיון נוסף לוואלה! ספורט. הוא מדבר על הימים הראשונים כשהגיע באיחור לארץ, על ההבדל בין ההצלחה באירופה לכישלון בליגה, על שחקני הרכש שרצה ולא קיבל וגם הפעם לא שוכח את האיש, שלטענתו, חיבל בסיכוייו להצליח, פטריק ואן לוון.

מאמן מכבי תל אביב גאורגיוס דוניס, ברקע: מאמן הפועל כפר סבא עמיר תורג'מן. דני מרון
שוב לא שוכח את האיש שלטענתו חיבל בסיכוייו להצליח. גאורגיוס דוניס/דני מרון
"הוא חשב שצריך לשחק רק 3:3:4. אני לא מאמן של שיטה אחת. אני מאמן של כמה שיטות משחק. של רעיונות יצירתיים בהתקפה. אבל במועדון יושב אדם שחושב הפוך ממני ובחודש האחרון גם דואג להגיד את זה בקנדה"

הופתעת שפטריק ואן לוון קיבל את הקבוצה ושהוא עדיין מאמן אותה?

"הדבר האחרון שהייתי מופתע ממנו הוא שפטריק קיבל את הקבוצה. זה הרי מה שהוא רצה מלכתחילה. מכבי תל אביב מועדון גדול. מועדון ענק גם כאן ביוון. בשבילי זו היתה הפתעה שאת ההכנה לעונה, עד שאני הגעתי, עשה מישהו שניהל את מחלקת הנוער. אני לא יודע מה כישוריו כמאמן, אבל בכדורגל מאוד חשוב להתחיל את העונה עם מאמן ואת זה לא היה לפני שהגעתי. גם ברור שציפיתי שאחרי שאני הולך הביתה, יביאו לקבוצה מאמן נחשב וצוות אימון לידו. זו מכבי תל אביב בכל זאת".

למה לא הסתדרתם?

"שמע, כשאני ניהלתי שיחות לפני שהגעתי למכבי תל אביב הן היו עם מיטש גולדהאר, ג'ק אנגלידיס וברק יצחקי. הריאיונות שלי היו איתם במשך הרבה זמן. את הדעות המקצועיות שלי פרשתי בפניהם. לא היה לי שום קשר עם פטריק. ואז הגעתי למכבי תל אביב ופתאום אני מגלה שזה האיש שאני צריך לדבר איתו על הנושאים המקצועיים ושהוא רוצה לקבוע בלא מעט דברים. הוא חשב שצריך לשחק רק 3:3:4. אני לא מאמן של שיטה אחת. אני מאמן של כמה שיטות משחק. של רעיונות יצירתיים בהתקפה. אבל במועדון יושב אדם שחושב הפוך ממני ובחודש האחרון גם דואג להגיד את זה בקנדה. לדבר על האימונים שלי שהם לא מספיק טובים, על הטקטיקה שלי שהיא לדעתו בעייתית. כך לא מתנהג אדם שצריך לעבוד איתי ונמצא מעלי".

אבל בסוף אתה זה שקבעת הכול.

"גם אם קבעתי, זה לא היה באווירה שאני ציפיתי שתהיה והדברים האלה משפיעים".

פטריק ואן לוון מאמנה הזמני של מכבי תל אביב במשחקה של בית"ר תל אביב בת ים. אודי ציטיאט, אודי ציטיאט
"כך לא מתנהג אדם שצריך לעבוד איתי". פטריק ואן לוון/אודי ציטיאט, אודי ציטיאט
"מה לא עובד העונה ביובנטוס? זו עונה משוגעת. עונה של קורונה. בשלב מסוים למשל שיחקנו 11 משחקים ב-33 ימים. זה נורמלי? זה קשה ביותר לשמור כל הזמן על שיאים כשאתה עובר מאירופה לליגה בארץ"

כשבאת להיפרד מהשחקנים יום אחרי הריאיון הראשון שלך כאן בו ביקרת אותו, נפגשתם?

"לא ראיתי אותו. באתי לקרית שלום כדי להיפרד מהשחקנים אותם אני מאוד אוהב. אני אוהב את היכולת שלהם, אבל מאוד אוהב את האישיות שלהם. יש בחורים מאוד טובים במכבי תל אביב ולכן היה לי חשוב לנסוע לקרית שלום יומיים אחרי שפוטרתי ולהגיד להם את זה. דיברתי איתם באופן אישי והבהרתי להם שהם תמיד יכולים לפנות אלי ולצלצל. אין לי טענות אליהם ואני גם לא מאמין שנכתב ששחקנים דיברו נגדי מאחורי הגב. שמע, אני כל החיים בכדורגל ויודע שמי שלא משחק או מרגיש שהוא לא משחק מספיק, מרגיש מקופח וזה בסדר כי כל שחקן רוצה לשחק. אבל על דבר אחד איש לא יערער, כל ההחלטות שלי היו מקצועיות לגבי הסגל. לא העדפתי איש, אלא אם חשבתי שהוא שחקן טוב יותר או שיש לו סיכוי טוב יותר לעזור לנו".

שחקנים ותיקים כמו טל בן חיים או איתי שכטר, לא היו ראויים ליותר אמון?

"הלכתי עם דבר מסוים וזה יכול היה להשתנות. אני לא רואה ששכטר כרגע משחק יותר. יש לקבוצה חלוץ מרכזי מוביל, פשיץ', וברור ששכטר הוא הנפגע הראשון".

מאילון אלמוג אי אפשר היה להוציא יותר?

"הוא דווקא שיחק אצלי בהתחלה לא מעט. לא חושב שמישהו יכול לטעון שקיפחתי אותו ושוב, ההחלטות שלי היו מקצועיות על פי מה שראיתי באימונים. מה, לא רציתי להצליח?".

אז מה לא עבד?

"מה לא עובד העונה ביובנטוס? זו עונה משוגעת. עונה של קורונה. בשלב מסוים, למשל, שיחקנו 11 משחקים ב-33 ימים. זה נורמלי? זה קשה ביותר לשמור כל הזמן על שיאים כשאתה עובר מאירופה לליגה בארץ. עשינו דבר גדול באירופה. מכבי תל אביב לא הגיעה שנתיים לשלב הבתים. עלינו לשלב 32 האחרונות שזה היה הישג נהדר מבחינת הקבוצה, אבל בארץ הרבה פעמים לא הגענו עם האנרגיות המתאימות וסבלנו מזה שאין קהל. לא יכולנו ליהנות מהעוצמות שהקהל של מכבי תל אביב היה מביא לנו. במחזור הראשון לא היינו מפסידים בבלומפילד למכבי פתח תקוה אם היו ביציעים 20 אלף צופים וגם לא היינו עושים תיקו מול בני יהודה כי היינו מנצחים. אני חיכיתי שנגיע לרגע שבו נתחיל לשחק כל שבוע משחק אחד ואז יהיה יותר קל לשחקנים להתכונן לכל משחק. לצערי הרגע הזה לא הגיע ופוטרתי קודם".

אולי למשחקים באירופה התכוננת לעומק ובהרחבה ובליגה כאן חשבת שאפשר לנצח בקלות?

"לא, ממש לא. ההכנה למשחקים באירופה ובארץ היתה זהה. ניתחנו את היריבות באותה מידה. נתתי לשחקנים את אותם כלים. זה פשוט הקושי לתפקד טוב בשני מפעלים במקביל. המעברים מאירופה לישראל והקהל שהיה יכול להיות פקטור חשוב ומשמעותי עבורנו".

איתי שכטר שחקן מכבי תל אביב בחימום. אריאל שלום, אריאל שלום
"אני לא רואה שכרגע הוא משחק יותר". איתי שכטר/אריאל שלום, אריאל שלום
"הסתכלתי על התוצאות, אבל לא צפיתי במשחקים. קשה לי מדי לצפות במשחקים כי הכול עדיין טרי, אבל שמחתי כשהם ניצחו. אני ממש לא נגדם ורוצה מאוד בהצלחת הקבוצה. אני חושב שמכבי תל אביב קבוצה יותר טובה ממכבי חיפה"

עקבת אחרי התוצאות מאז שפוטרת?

"הסתכלתי על התוצאות, אבל לא צפיתי במשחקים. קשה לי מדי לצפות במשחקים כי הכול עדיין טרי, אבל שמחתי כשהם ניצחו. אני ממש לא נגדם ורוצה מאוד בהצלחת הקבוצה. אני חושב שמכבי תל אביב קבוצה יותר טובה ממכבי חיפה. אני מכבד מאוד את מכבי חיפה והם עשו תוצאות טובות בסיבוב הראשון. אנחנו הסתבכנו בכל מיני תוצאות תיקו או עם שערים מרגיזים שספגנו מהתקפות בודדות ואחרי זה נאלצנו לרדוף אחרי הקבוצות כל המשחק, אבל במשחק בינינו לבינם אחרי שהם כבר הובילו עלינו 0:2, נתנו כדורגל יותר טוב ממכבי חיפה והיינו צריכים לנצח אחרי שהשווינו ל-2:2".

ספגתם שערים שהקבוצה לא היתה רגילה לספוג בעונה שעברה.

"כל עונה בפני עצמה וכמו שאמרתי זו עונה מיוחדת. אתה יכול להסביר איך באיירן מינכן הגדולה ספגה 15 שערים בשמונת המשחקים האחרונים שלה? אתה יכול להסביר מה קורה העונה לברצלונה? למה מנצ'סטר סיטי לא מצליחה? הכדורגל הוא דינמי בטח בימי הקורונה כשאין קהל במגרשים ואין מי שידחף את השחקנים. תמיד אזכיר שאני מאמן שפוטר מקבוצה בלי להכיר את הקהל שלה. אני מאוד מצטער על זה".

על ולדאן איביץ' נאמר שהמשמעת היא מעל הכל ושהוא היה גנרל שאיתו לא התעסקו

"לא היתה אצלי בעיה של משמעת, אבל אני דוגל בדרך אחרת. כל מאמן והדרך שלו. כל מאמו והסגנון שלו. הצלחתי בעבר בדרכי וכך יהיה גם בעתיד".

ניסית לשכנע את גולדהאר להשאיר אותך?

"לא היה טעם. הוא כבר לקח את ההחלטה שלו והבנתי שהוא נחוש וזה בסדר. זה הכדורגל ואלה חיים של מאמן. רק מפריע לי שהיה אדם איתי במערכת שבמקום לסייע לי, עשה הרבה כדי להפריע לי וכדי שלא אהיה במכבי תל אביב".

החוזה שלך היה רק עד סוף העונה הזו?

"כן. כשדיברנו על החוזה, אמרתי שאני מעדיף לחתום על חוזה לעונה אחת בלבד. סיכמנו שנחליט יחד בתום עונה אחת, אם מחדשים לעונה נוספת. לא היתה שום התנייה של חוזה שמתחדש אוטומטית לעונה נוספת אם אנחנו זוכים באליפות".

אלכסנדר פשיץ' שחקן מכבי תל אביב מול עאיד חבשי שחקן מכבי חיפה. דני מרון
"היינו צריכים לנצח אותם". מכבי תל אביב נגד מכבי חיפה/דני מרון
"אני משוכנע שאם מכבי תל אביב היתה רוצה להביא את קצבאיה בקיץ, היא היתה מביאה אותו. לא היתה לה בעיה להביא אותו, אם היא היתה רוצה"

נפגעת כשיצאו הידיעות שמכבי תל אביב גיששה אצל טימור קצבאיה.

"לא האמנתי לזה. נפגעתי מכך שיום לפני משחק כל כך חשוב שלנו באירופה שיכול להכריע אם אנחנו עולים שלב, שואלים אותי במסיבת עיתונאים על איזו ידיעה או שמועה בקפריסין. הרי אני יודע שהשם של קצבאיה הוזכר כבר כמה פעמים בעבר למכבי תל אביב. אני משוכנע שאם מכבי תל אביב היתה רוצה להביא אותו בקיץ, היא היתה מביאה אותו. לא היתה לה בעיה להביא אותו, אם היא היתה רוצה. לדעתי הידיעה ההיא לא היתה נכונה".

אחרי המשחק מול סיבאספור כשעליתם ל-32 האחרונות בליגה האירופית, הוצאת את כל הכעס ואמרת שאתה המאמן הכי טוב ביוון ובקפריסין.

(צוחק). "אני רוצה כבר להגיד שאני המאמן הכי טוב בליגת האלופות. אני חושב שזה ברור שאני המאמן הכי טוב ביוון ובקפריסין".

לא הצלחת בפנאתינייקוס לפני שבאת למכבי תל אביב.

"זה היה פרוייקט מיוחד בפנאתינייקוס ויש סיבות לכל דבר. עשיתי את הכי טוב שאפשר היה לעשות בתנאים שהיו לי. לשמחתי במשימה הראשונה שהיתה לי עם מכבי תל אביב, עמדתי. הגעתי לליגה האירופית והמשכנו לשלב 32 האחרונות וזו הצלחה שהמועדון לא חווה הרבה שנים. אני גם מודה למכבי תל אביב שבחרה בי למשימה הזו כי גם לי היה חשוב להצליח שוב באירופה אחרי מה שעשיתי עם אפואל ניקוסיה כשהגענו לפני שלוש שנים לליגת האלופות ושיחקנו בין היתר מול ריאל מדריד וטוטנהאם".

ערן זהבי שחקן פ.ס.וו איינדהובן בחימום. Soccrates Images, GettyImages
"אני לא זוכר שהשם שלו עלה בתקופה שלי כאופציה". ערן זהבי/GettyImages, Soccrates Images

למה לקח לכם הרבה זמן במכבי תל אביב לבנות את הסגל? הרננדס ופשיץ' צורפו ממש בסוף.

"יש הרבה דברים שקורים במועדון כדורגל ויש שיקולים שצריך לקחת. למכבי תל אביב יש את בעיית הפייר פליי שאתם מכירים ולא היה לנו קל במשאים ומתנים עם שחקנים שרצו סכומים שמכבי תל אביב לא רצתה לשלם. הרננדס ופשיץ' הם שחקנים טובים שהגיעו בסכומים שהמועדון היה מוכן לשלם".

דיברו איתך על אפשרות שערן זהבי יחזור?

"אפילו לא פעם אחת. אני לא זוכר שהשם שלו עלה בתקופה שלי כאופציה".

אתה מאמין שמכבי תל אביב תבין בחלון ההעברות הקרוב שצריך לעשות שינויים רציניים ולצרף שחקנים איכותיים יותר? הרי יש מקום לזרים.

"אני באמת לא יודע מה יחליטו. זו צריכה להיות ההחלטה של מיטש גולדהאר. אני ניסיתי לעשות את הכי טוב ואני באמת חושב שיש למכבי תל אביב שחקנים טובים עם אופי טוב. מה הם יעשו מכאן ואיזה רכש יביאו, זה כבר מישהו אחר יחליט".

גאורגיוס דוניס מאמן מכבי תל אביב. אודי ציטיאט, אודי ציטיאט
"מה שעשינו באירופה היה דבר גדול". גאורגיוס דוניס/אודי ציטיאט, אודי ציטיאט

אתה מצטער שלקחת את ההצעה של מכבי תל אביב בקיץ?

"ממש לא. אני חושב שמה שעשינו באירופה היה דבר גדול. אני משוכנע שאם היה קהל בבלומפילד, היינו מצליחים אפילו יותר באירופה וזה יעמוד גם לזכותי בהמשך הדרך".

לאן עכשיו?

"אני רוצה לצאת קצת מהאזור של יוון, קפריסין וישראל. אולי למדינות אחרות. אני אקח את הזמן ואחליט לפי מה שיגיע. אחזיק אצבעות לשחקנים של מכבי תל אביב ואשמח אם הם יזכו באליפות. לדעתי הם מסוגלים לכך וזה ממש לא מאוחר. שום דבר עוד לא נגמר והדרך לאליפות עוד ארוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully