וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעמונים מצלצלים: פדריקו קייזה סיפק משחק מכונן לתחילת דרכו ביובנטוס

7.1.2021 / 13:30

אוהדי פיורנטינה כעסו, וגם ביובנטוס היו ספקות לגבי היכולת של פדריקו קייזה למצות את הפוטנציאל, לאור כשלונו של קודמו, פדריקו ברנרדסקי. הצמד הגדול והמשחק הכביר בסן סירו עשוי להעלים את סימני השאלה בדרך לתהילה

פדריקו קייזה, יובנטוס, מול תאו הרננדז, מילאן. רויטרס
סוף סוף ממצה את הפוטנציאל. פדריקו קייזה אתמול מול מילאן/רויטרס

מאז המכירה המפורסמת של רוברטו באג'ו ב-1990, השנאה של אוהדי פיורנטינה כלפי יובנטוס לא יודעת גבול, וכל מעבר מהסגולים למדי הזברה מוגדר אוטומטית כבגידה. העסקה של פדריקו קייזה בתחילת אוקטובר, ביומו האחרון של חלון ההעברות, לא היתה שונה, אבל התחושות בפירנצה היו קצת שונות, כי היתה זו בגידה צפויה. היא היתה באווירה במשך יותר משנה, והשחקן עצמו לא הסתיר את כוונותיו לרגע.

קייזה סירב לחתום על הארכת החוזה בפיורנטינה, וסימן את היעד הבא באופן ברור ביותר. גם האלופה סימנה את היעד מזמן. כבר לפני שנתיים שכח המנהל הספורטיבי של יובה, פאביו פראטיצ'י, במסעדה דף בו פורטו שחקני הרכש המבוקשים - והוא הגיע לתקשורת. ברשימה הזו הופיע שמו של קייזה עם תג מחיר של 50 מיליון יורו. בסופו של דבר, זה בדיוק המחיר שתשלם הגברת הזקנה, אם כי התנאים היו קצת שונים. הכוכב הצעיר הגיע בהשאלה לשנתיים, תמורת 3 מיליון העונה ו-7 מיליון בעונה הבאה - ורק אז מחוייבת יובנטוס לרכוש את כרטיסו תמורת 40 מיליון נוספים.

פדריקו קייזה פיורנטינה. רויטרס
הבגידה היתה צפויה. פדריקו קייזה בפיורנטינה/רויטרס

בפירנצה ציפו לאהבה הדדית

בעלי פיורנטינה, רוקו קומיסו, הסביר כי היה זה הפתרון האופטימלי מבחינתו. כאשר רכש את המועדון בקיץ 2019, הוא שיכנע את קייזה להישאר לפחות לעונה אחת נוספת, וקיווה כי ההישגים על הדשא יגרמו לו להתחייב לתקופה ארוכה הרבה יותר. זה לא קרה, הסגולים שקעו בבינוניות, והבחור בן ה-23 החליט שהוא חייב להתקדם כאן ועכשיו. "זה מה יש, עם כל הצער. אי אפשר להמשיך את מערכת היחסים כאשר האהבה שלך לא זוכה להדדיות", אמר קומיסו. מבחינת האוהדים, האמת הזו צרמה מאוד, כי פעם, בתחילת הדרך, הם האמינו בלב שלם כי קייזה מאוהב במועדון. אחרי הכל, מדובר בדור שני לכוכבי פיורנטינה.

אביו, חלוץ הנבחרת אנריקו קייזה, הגיע לפירנצה ב-1999 אחרי תקופה פנטסטית בפארמה, והיה אחד השחקנים הנערצים בקרב הקהל. משימתו העיקרית היתה לשתף פעולה עם גבריאל באטיסטוטה, אך האליל הארגנטיני נדד לרומא בחלוף שנה, וקייזה תפס את תפקיד הסקורר האולטימטיבי. 27 שערים היו לו בכל המסגרות בעונת 2000/01, כולל צמד לרשת יובנטוס שמנע ממנה זכיה באליפות וגרם בעקיפין לפיטוריו של קרלו אנצ'לוטי. באותה שנה אף צולם סרטון חמוד במיוחד, בו שאל אנריקו את בנו, זאטוט בן שנתיים, מי אמור להחליף את באטיטסוטה. "טולדו", השיב קייזה ג'וניור. "אבל טולדו הוא שוער", אמר לו האב. "אז אני", היתה התשובה של פדריקו.

עוד בוואלה!

יובנטוס חזרה למאבק האליפות, פירלו חשף את הניצחון הטקטי של קייזה

לכתבה המלאה
אנריקו קייזה ב-1999. AP
"הפספוס הגדול ביותר בחיי הוא שלא זכיתי לשחק ביובנטוס". אנריקו קייזה/AP

משחק עם בופון, כמו אבא

אז הנה לכם, המשאלה הזו התגשמה. וזה לא היה הסיפור הקסום היחיד אודותיו. האוהדים התלהבו גם לשמוע על כך שסדרן באיצטדיונה של יובנטוס סירב להכניס אותו לדשא במחצית המשחק בו ערך קייזה הופעת בכורה באוגוסט 2016. המאמן פאולו סוזה בישר לו את כי יפתח בהרכב שעה לפני שריקת הפתיחה, וההתרגשות היתה גדולה. מי לא חולם לשחק מול היריבה הגדולה ביותר במבחן הראשון שלו בגיל 18? קייזה אמנם הוחלף אז במחצית, אבל הבוס הפורטוגלי נתן לו המון הזדמנויות בהמשך העונה.

בשנתיים שלאחר מכן, הוא כבר היה באנקר ודאי בהרכב כאשר סטפאנו פיולי הדריך את פיורנטינה. הברית ביניהם היתה חזקה, בתקופתו התפתחה קייזה הצעיר לשחקן רב גוני, השתלב בסגל הנבחרת והוכר כאחד הכוכבים העולים הגדולים בארץ המגף, ולהתפטרותו של המנטור באפריל 2019 היתה השפעה לא מבוטלת על ההחלטה של הקיצוני לעזוב את הסגולים. לא מפתיע, אם כך, כי בתפקידו החדש כמאמן מילאן ביקש פיולי מפורשות בקיץ האחרון להחתים את חניכו לשעבר. את העסקה הזו היו האוהדים בפירנצה מקבלים בהבנה, אבל לרוסונרי לא היה כסף, והתוכניות של קייזה היו אחרות בכל מקרה.

חלקו הדומיננטי של האב הפך את הכאב לגדול יותר. אנריקו קייזה, שכבש שמונה שערים מול הגברת הזקנה במהלך הקריירה, צוטט לפתע באומרו: "הפספוס הגדול ביותר בחיי הוא שלא זכיתי לשחק ביובנטוס". בתחילת דרכו של פדריקו, גם כאשר ידע ימים קשים מאוד במחלקת הנוער, לא נטע כוכב העבר להתערב לטובתו, אלא דווקא ייעץ לו למצוא אלטרנטיבות אם לא יצליח להפוך את הכדורגל למקצוע, ושלח אותו ללמוד פיזיקה, כימיה ואנגלית. פורסם רבות כיצד הוא דאג לשמור את רגליו של הבן על הקרקע גם כאשר חווה נסיקה מטוארית, אבל אז לפתע הוא היה זה שדחף אותו לכיוון יובה. אולי הרצון לאחד אותו עם חברו הטוב ג'יג'י בופון שיחק כאן תפקיד, וזה באמת פיקנטי - השוער ששיחק עם אנריקו בפארמה בשנות ה-90' משתף כעת פעולה עם בנו.

פדריקו ברנרדסקי שחקן יובנטוס. רויטרס
קייזה יתרסק כמוהו? פדריקו ברנרדסקי/רויטרס

תקדים ברנרדסקי הדאיג

רבים הטילו ספק בכדאיות הצעד הזה, ואוהדי פיורנטינה הצהירו בפה מלא שהם מעוניינים כי תקדים פדריקו אחר, שנמכר מפיורנטינה ליובנטוס ב-2017 תמורת 40 מיליון יורו. גם פדריקו ברנרדסקי היה כוכב עולה בן 23 כאשר הגברת הזקנה שמה עליו את ידע. גם כאן מדובר בקיצוני מהיר ורב גוני ששיגע הגנות כאשר לבש סגול. ואולם, מאז נחת בטורינו עם תג המחיר הגבוה, הוא רק הלך ודעך. זו כבר עונתו הרביעית ביובה, והוא עדיין רחוק מאוד להפוך לשחקן הרכב. במאזנו שער ליגה אחת בלבד בשלוש השנים האחרונות, ובגיל 26 הוא סוג של שחקן עבר שהפרשנים הספידו. למעשה, לו היה ברנרדסקי ממצה את הפוטנציאל, לא היתה יובנטוס זקוקה לקייזה כלל. החשש היה, אם כך, כי שחקן עם תכונות דומות בשלב דומה בקריירה עלול להתרסק בדיוק כמוהו - במיוחד כי עדיין לא היה ברור לחלוטין מה העמדה הטובה ביותר במגרש מבחינתו, וכיצד אנדראה פירלו אמור להשתמש בו.

אלסיו טקינארדי, קשר העבר המחונן של שנות ה-90', טען: "קייזה הוא שחקן נהדר, אבל איפה הוא אמור לשחק? הוא לא חלוץ טבעי, לא לגמרי מתאים משמאל, ומימין הוא מתחרה מול דיאן קולוסבסקי וחואן קואדראדו. כדאי היה לקחת אותו אם היתה הזדמנות, אבל לא יהיה קל למצוא לו תפקיד, וצריך לזכור שברנרדסקי הפסיק להתאמץ אחרי שנתיים על הספסל". גם קלאודיו מרקיזיו, קשר עבר אהוד נוסף, שיבח והביע ספקות בו זמנית: "יש לפדריקו פוטנציאל להפוך לכוכב גדול, אבל צריך למצוא עבורו את המשבצת הנכונה, וגם המחיר שלו גבוה מדי. הוא היה רגיל לקרבות תחתית בפיורנטינה, אבל ביובנטוס יצטרך להוכיח את עצמו מיידית. זה לא יהיה לו קל".

מאמן יובנטוס אנדראה פירלו. רויטרס
בלי יציבות, עם אמון. אנדראה פירלו/רויטרס

פירלו סומך עליו

"אשחק בכל מקום בו המאמן יבקש ממני", הצהיר כצפוי קייזה - וזה בדיוק מה שקרה. בשלושה החודשים ביובנטוס הוא כבר תופקד הן מימין והן משמאל במערך השמרני 2-4-4, וכן כשחקן אגף שסוגר את כל הקו - הן מימין והן משמאל - כאשר פירלו הלך על 2-5-3. יציבות אין כאן, אבל לפחות יש אמון, כי קייזה פתח ברובם המוחלט של המשחקים, וגם ההרחקה בבכורה בקרוטונה לא השפיעה על מעמדו. טבעי, אם כך, שגם כושרו לא היה יציב. לעתים הוא הבריק, לעתים נעלם, ואוהדי פיורנטינה נהנו במיוחד לראות אותו הולך לאיבוד בתבוסה הביתית הסנסציונית 3:0 במשחק האחרון של 2020.

זה היה הפסד בכורה של פירלו בליגה, אך קדמו לו שש תוצאות תיקו, והפיאסקו מול הסגולים הדגיש באופן חד משמעי כי הגברת הזקנה כבר לא פייבוריטית לשמור על האליפות. חלום התואר העשירי ברציפות ממש לא מובטח, ואת האווירה במועדון במהלך חג המולד לא היתה מזהירה. אינטר של אנטוניו קונטה נתפסה כמועמדת הבכירה לסיים בפסגה, בעוד מילאן נהנתה מפתיחה סנסציונית ודהרה ללא הפסד במקום הראשון. האם הרגיש קייזה שבחירתו לא היתה מושלמת לאור ההצלחה המסחררת של הבוס הנערץ פיולי בסן סירו? אתמול הוא סיפק את התשובה הנחרצת לתהיה זו.

פדריקו קייזה שחקן יובנטוס. רויטרס
השנה שלו? פדריקו קייזה/רויטרס

סיום מושלם ליום מושלם

היה זה ערב שעשוי להיות בדיעבד מכונן עבור הקריירה שלו. זה התחיל נהדר עבור יובה כאשר אינטר הפסידה לסמפדוריה, המשיך טוב עוד יותר כאשר נאפולי נכנעה בבית לספציה, והקרב הגדול מול האדומים-שחורים היה צריך להשלים יום חלומי. וזה בדיוק מה שקרה, בעיקר בזכות קייזה. בעמדה המועדפת מימין, עם יד חופשית לחתוך למרכז בתדירות גבוהה, הוא ריסק את הגנת המובילה לחתיכות בדרך ל-1:3 משכנע.

בפתיחה הלכה הבעיטה החדה שלו לעמוד, אבל הוא לא התייאש, ולעתים תיסכל גם את כריסטיאנו רונאלדו שציפה למסירות שלא הגיעו. הפרס הראשון הגיע עם בעיטה חדה פנימה ברגל ימין אחרי מסירת עקב של פאולו דיבאלה. הוא אף סחט הצלה גדולה מג'אנלואיג'י דונארומה, ואחרי ההפסקה השלים צמד דווקא בשמאל, גם הפעם מהכנה של היהלום הארגנטינאי. סביר להניח שזה היה נגמר גם בשלושער, אבל פירלו החליף אותו מיד אחרי הכיבוש השני - אולי כי צריך לשמור כוחות. בעוד שבועיים יש גם דרבי ד'איטליה מול הנראזורי.

ומי יודע, אולי 2021 תהיה השנה של קייזה. הרי גם ביום ראשון הוא הבקיע בניצחון 1:4 על אודינזה, וכעת הוא חתום על החזרה של הגברת הזקנה למאבק האליפות. שבע נקודות בלבד מפרידות בינה לבין החבורה של פיולי, עם משחק חסר נגד נאפולי ביד. קייזה כבר כבש העונה מול אינטר עוד כאשר שיחק בפיורנטינה, וגם את נאפולי הוא הכניע לפני שנה עם הסגולים. אחרי ההצגה אתמול, אפשר לשים עליו תווית של שחקן שמתעלה ברגעים הגדולים. בקרוב, צפויים לו הרבה משחקים קריטיים מסוג זה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully