וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפיל אותם מהרגליים: כך ריימונד אטפלד הפך את מכבי נתניה להפתעת העונה

10.11.2020 / 12:30

האימונים המפרכים ("הוא לא מתפשר") הרזומה המחייב ("למי ששיחק באברטון יש מוניטין") וחוש ההומור המפתיע ("זה הכדורגל של אנגליה"). המאמן ההולנדי סוחף את מכבי נתניה לצמרת, ולא כולם מופתעים: "הוא גם היה יכול למצוא את עצמו מאמן את מכבי תל אביב העונה"

תקציר: הפועל תל אביב - הפועל חדרה/ספורט 1

זלאטן שחוביץ' לא ישכח עוד הרבה זמן את המשחק מול הפועל כפר סבא לפני שבוע וחצי. המגן הסרבי הצעיר של מכבי נתניה ניגש להפריע לקרנות של האורחים, ובאחת הפעמים הוציאו שחקני כפר סבא קרן קצרה והגביהו את הכדור הישר לראשו של שחוביץ' שחטף פצצה ממרחק קצר בכינון ישיר. הסרבי נפל לקרקע, אך מיהר להתאושש. מייד לאחר מכן הוצאה קרן שנייה קצרה ושוב הכדור עף לראשו של שחוביץ', שנראה היה כמו מתאגרף במשקל כבד שעומד לחטוף נוקאאוט. בקרן הקצרה השלישית שחוביץ', שכבר בקושי עמד על הרגליים, ויתר ונתן לכדור לחלוף מעליו, רגע לפני שהיה אולי צונח לקרקע ומבקש פינוי.

את מאמנו ריימונד אטפלד הסיטואציה הזו מאוד הצחיקה. לא בכל יום רואים מחזה כזה. אחרי שוידא שהשחקן שלו בסדר גם ביום שלמחרת, הוא ביקש לערוך את הסרטון המיוחד לשחקנים ודאג לשלוח אותו לכל שחקני מכבי נתניה בוואטסאפ כדי שכולם לא ישכחו, יצחקו קצת על צירוף הקרנות והכדורים שעפו על הראש של המגן, אבל בעיקר כדי להראות לכולם מהי הקרבה של שחקן.

רחוק מאוד מהציפיות הצנועות לקראת העונה הזו, מכבי נתניה וריימונד אטפלד רושמים פתיחת עונה חלומית. אחרי ההפסד להפועל באר שבע במחזור הראשון, הגיעו שלושה ניצחונות רצופים וטיפוס למקום השלישי, נקודה פחות מהמוליכה מכבי חיפה. יחס השערים 4:14, הטוב בליגה בזכות ה-0:7 על בני סכנין לפני הסגר השני, מלמד על המגמה והדרך של המאמן ההולנדי שהגיע די במפתיע מהליגה הלאומית ועד עכשיו מתגלה כבינגו.

שחקן מכבי נתניה זלאטן שחוביץ'. ברני ארדוב
אטפלד צחק ושלח את הסרטון לכל השחקנים. זלאטן שחוביץ'/ברני ארדוב

הוא בן 54 שלא הצליח לעלות על גלגל המאמנים בהולנד ובכלל במערב אירופה. אחרי תקופה קצרה בה כן אימן במדינתו, יצא אטפלד לקפריסין ואז המשיך לקזחסטן שם עבד לצד פטריק ואן לוון, המנהל הביצועי של מכבי תל אביב שהיה גם זה שהביא אותו לישראל לפני ארבע שנים. אטפלד הופקד על החטיבה הצעירה של מחלקת הנוער בקרית שלום והיה עושה אימונים למצטיינים. אבל אטפלד רצה לאמן בוגרים ולפני שנה לקח אותו ליאור שחטר, האיש שעומד בראש בית"ר תל אביב/בת ים ובתום עונה אחת שיחרר אותו לעשות קפיצה לליגת העל למכבי נתניה.

שחטר, אתה מופתע ממה שקורה עד עכשיו עם אטפלד במכבי נתניה?

"את ריימונד קיבלתי אחרי המלצה ממכבי תל אביב. ישבתי עם כמה מאמנים, אבל החלטתי ללכת איתו. ברמה האישית הוא בחור מאוד אינטליגנטי. בחור שנון עם חוש הומור מאוד מפותח. הוא מאוד מרשים עם אנגלית נהדרת. הוא שיחק באברטון, שיחק בהולנד. יש את כל הסיבות שקבוצה כמו שלי בליגה השנייה תיקח אותו ועוד ברמת ציפיות מאוד נמוכה. לא ידעתי למה לצפות כשלקחתי אותו ואז הגיע מאמן עם רמת קשיחות שלא נתקלתי בכל שבע השנים שלי בבית"ר תל אביב ועברו תחתיי מסלובו, דרך עמיר תורג'מן ועד זיו אריה. אף אחד מהם לא היה ברמת הקשיחות והקפדנות של ריימונד".

"האיש דורש מהשחקנים ולא מתפשר", המשיך שחטר. "לא מעניין אותו אם אתה כוכב בקבוצה. אם אתה עובר את הגבול הוא יעניש אותך ובהתחלה היו תלונות מצד שחקנים שקשה להם איתו ושהוא קשוח מדי. לקראת המשך העונה השחקנים התחילו לאהוב אותו ברמה המקצועית. לא בקטע האישי. ריימונד עובד בשיטה שלו ושום דבר לא יעזור. הוא לא זז סנטימטר ולא יעזור לאיש דבר. מה שקורה עכשיו במכבי נתניה לא מפתיע אותי ואני אומר שככל שמכבי נתניה תצליח יותר, כך הוא ידרוש יותר".

עוד בוואלה!

מכבי נתניה הלוהטת גברה 1:2 על הפועל חיפה

לכתבה המלאה
מאמן מכבי נתניה ריימונד אטפלד. ברני ארדוב
"עובד בשיטה שלו ושום דבר לא יעזור". ריימונד אטפלד/ברני ארדוב

והדרישות של אטפלד מאוד גבוהות. אימון אצלו יכול להימשך גם מעבר לשלוש שעות. מבחינתו החלק של הכושר שמעביר ישראל זוויטי הוא לא מעניינו. הוא נותן לשחקן העבר של מכבי נתניה שמשמש כמאמן הכושר שלה העונה הרבה מרחב תמרון לעשות מה שהוא חושב ואחרי שזוויטי נותן בראש גם 45 דקות, עוברים השחקנים לאטפלד להרבה עבודה על פסים, הנעת כדור וטקטיקה. לא פעם סיפר הקפטן אלמוג כהן לשחקנים כי אימונים כאלה לא עשה גם בגרמניה. אם השחקנים עולים בשעה שמונה וחצי בבוקר על הדשא, הם יכולים לרדת ממנו לעתים לקראת השעה 12 בצהריים. כשהיו משחקי גביע הטוטו בקיץ בשבת אחר הצהריים, הוא קבע שלמרות החום הקבוצה תתאמן ביום ששי בצהריים ולא בבוקר כמו שעושים כל המאמנים הישראלים.

אבל לצד הדרישות הבלתי מתפשרות, האימונים הקשוחים והעמידה בלוח זמנים נוקשה, אטפלד יודע לצחוק ובאופן יוצא דופן גם למאמנים ישראלים. חשוב לו מאוד לתת תשומת לב לשחקנים הזרים ולקרב אותם ולכן הוא מתביית עם הרבה צחוקים דווקא עליהם. הוא יכול לגשת מאחור ללאמק בנדה הזר הצעיר מזמביה אותו מאוד רצה להביא ולתת לו קטנה ברגל בזמן שהוא בשיחה עם עוזר המאמן שלו כדי שהשחקן יפול לדשא והוא ירים אותו בצחוק גדול. לחלוץ הג'מייקני קוון פרייטר הדביק כינוי כשהוא עשה מאמץ להיכנס לכושר. עם אלמוג כהן הוותיק הוא מרבה לצחקק על מה שהוא עבר בכדורגל הגרמני.

"ריימונד מתנהג כך, כי זה הכדורגל של אנגליה", אומר ידיד של אטפלד מתקופתו במכבי תל אביב. "ריימונד שיחק באברטון הגדולה של סוף שנות השמונים בתקופה שבה כמעט לא היו זרים בכדורגל האנגלי. תקופה שונה לגמרי ממה שקורה היום והכדורגל האנגלי של אז היה כדורגל רציני מצד אחד, אבל גם מאוד קליל מצד אחר. רציני על הדשא ובאימונים, אבל מאוד קליל בחדר ההלבשה ובימים שאין משחקים. ריימונד מביא את האופי הזה איתו. מצד אחד הוא קשוח ובלתי מתפשר ומצד שני הוא מאוד נעים, מצחיק ומבין שבסופו של דבר זה גם עסק של בני אדם ואתה לא יכול לרדות, לצעוק ולאמלל. הגישה שלו היא המנצחת והאמת, הוא גם היה יכול למצוא את עצמו מאמן את מכבי תל אביב העונה. אם היה ממתין קצת ולא ממהר לחתום במכבי נתניה, אולי מכבי תל אביב היתה בסוף נותנת לו את המושכות וממנה אותו למאמן הראשי שלה. אפשר להעריך שהשאיפה החבויה שלו היא להגיע בסוף למכבי תל אביב".

אטפלד חסיד של שתי אסכולות. מצד אחד ידבר עם השחקנים כל הזמן על הפרמיירליג ויבקש מהשחקנים לדחוף את הכדור קדימה בלי להתמזמז יותר מדי. מצד שני הוא מדבר הרבה על הכדורגל של יוהאן קרויף ושמות אחרים של מאמנים הולנדים אותם הוא מעריך. הוא נהנה מהעובדה שיש לו קאדר מאוד צעיר, אבל גם הוותיקים אלמוג כהן, חן עזרא ודני עמוס מחזיקים ממנו. "הם מעריכים אותו כי הוא חרוץ, מלא באנרגיות וכי הוא עשה משהו בכדורגל", אומר שחקן במכבי נתניה. "כשבא אליך מאמן ששיחק באנגליה במועדון כמו אברטון ואומר לך שהוא יודע מתי אתה צריך חופש, מתי אתה צריך שני אימונים ומתי אתה צריך להיות שלוש שעות על הדשא באימון בוקר, אתה מבין שיש לו מוניטין ואתה זורם".

את ההחלטה ללכת על אטפלד קיבלו במכבי נתניה אחרי משחק אימון שהתקיים בינם לבין בית"ר תל אביב/ בת ים אחרי הסגר הגדול שהיה בעונה שעברה לפני שהליגה חזרה לפלייאוף. במכבי נתניה מאוד התרשמו אז באותו משחק אימון מהאופן בו שיחקה הקבוצה מהלאומית וכבר די היה ברור שסלובודן דראפיץ' ושי ברדה יעזבו בתום העונה. המנכ"ל ניב גולדשטיין המליץ ללכת על אטפלד ומכאן הכל קיבל תאוצה.

אייל סגל בעלים מכבי נתניה. ברני ארדוב
"שוחח עם אטפלד פעמיים או שלוש בלבד ולא נכנס לכדורגל". אייל סגל/ברני ארדוב

גולדשטיין שגם לגבי המשך דרכו במועדון היה סימן שאלה בקיץ, הוא האיש הקרוב אל אטפלד, אבל גם כאן הקשר הוא מאוד ענייני כי אטפלד לא רוצה שבעלי קבוצה או חברי הנהלה יתערבו בעבודתו. זו אולי הסיבה שהבעלים של מכבי נתניה אייל סגל שוחח איתו פעמיים או שלוש בלבד עד עכשיו ובכל השיחות לא נכנס לכדורגל. סגל שהיה מאוד קשור לדראפיץ' וברדה העדיף העונה לשמור קצת דיסטנס מהצוות המקצועי במיוחד כשמדובר במאמן זר עם מנטליות אחרת.

"אטפלד לא יעבוד במועדון שבו הבעלים רוצה לקבוע ויש כאלה הרבה ברוך השם בכדורגל שלנו", אומר שחטר. "אני נתתי לו כרטיס פתוח לעשות מה שהוא רוצה. יש בעלי קבוצות אצלנו שאחרי חודש לא יוכלו להסתדר עם ריימונד כי לו יש עקרונות והוא לא מוכן לעבור עליהם. כשאתה מביא את ריימונד אטפלד אתה צריך לשכוח מלהתערב או להסתובב בחדרי ההלבשה. לי זה היה נוח כי אני לא חיפשתי את זה".

איך זה ייגמר בנתניה?

"אם ייתנו לריימונד לעבוד ויידעו לצלוח גם תקופות משבר כי לא כל העונה תהיה כמו הפתיחה של מכבי נתניה, העונה הזו תסתיים עם מקום בפלייאוף העליון. ואל תשכח שזה לא התקציב של העונה שעברה. פלייאוף עליון יהיה סיפור הצלחה מאוד גדול ואני משוכנע שזה אפשרי. מקום 5 או 6 לא יפתיעו אותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully