וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הירדן לים: הפארסה של שועה במכבי חיפה והצ'אנס האחרון בבית"ר

20.10.2020 / 10:00

הקואצ'ר ברח, הצוות המקצועי לא התחבר ואפילו יעקב שחר נשבר אחרי מלחמה ארוכה. בעונה וחצי, ירדן שועה ומכבי חיפה עשו את כל הטעויות האפשריות. התחושה שמחפשים אותו, האימון בו הכל נשבר וההבנה שתסריט דומה בבית"ר ירושלים עלול לסמן עבורו את הסוף

בית"ר ירושלים חזרה להתאמן/האתר הרשמי של בית"ר ירושלים

באמצע דצמבר האחרון, הודיעה מכבי חיפה באופן רשמי על צירופו של הקואצ'ר יגאל הלל לצוות של הקבוצה. גם אם בכרמל לא אמרו את זה באופן חד משמעי, לכולם היה ברור שהלל מגיע למשימה אחת בלבד: לפתור את הפלונטר ששמו ירדן שועה.

המינוי של הלל לא הגיע משום מקום. במשך כמה שבועות משפחתו של שועה הפעילה לחץ על ראשי המועדון ובעיקר על הנשיא יעקב שחר, למנות את הלל לקואצ'ר האישי של שועה וגורם המעורה בפרטים סיפר השבוע: "איתן שור, מנהל אצטדיון בלומפילד, הוא חבר טוב של אביו של ירדן, מוטי שועה. הוא אמר לו שאם יש מישהו שצריך לעבוד עם ירדן זה יגאל הלל. האבא הבין שכנראה זה מה שהילד צריך והתעקש מול שחר שיביא אותו. כך היה".

אחרי מסע שכנועים ארוך, שחר שוכנע והלל צורף למועדון. "יענקל'ה וגם הבן שלו, אור שחר, רצו בכל מאודם ששועה יצליח במכבי חיפה", מסביר גורם במועדון, "הם חשבו שההגעה של הלל עשויה להיות מה שיפתור את הבעיות". במכבי חיפה קיוו והאמינו, הרי הלל עבד עם לא מעט כוכבים בכדורגל הישראלי, חלקם מלאים באגו. אבל שועה הצליח לשבור אפילו אותו.

ירדן שועה שחקן מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
"משפחת שחר רצתה בכל מאודה ששועה יצליח במכבי חיפה"/יוסי ציפקיס

תמרור האזהרה הוצב באופן מידי. הלל הגיע לכפר גלים בפעם הראשונה, לחץ את ידו של שועה וצפה באימון מתוך מטרה להיפגש עם החלוץ בארבע עיניים בסופו. האימון הסתיים, אבל שועה נעלם. הלל חיכה וחיכה, לפני שהתברר לו שהשחקן כבר עזב את מתחם האימונים, הלל עוד ניסה להשיגו אך לשווא.

הלל סבר שאולי מדובר באי הבנה ונאלץ לקבוע למועד ומקום אחרים. השניים קבעו להיפגש בתל אביב אחרי כמה ימים, אבל שועה שוב לא הגיע. בפועל הקואצ'ר שצורף למועדון רק כדי לסייע לחלוץ הסורר, נפגש איתו רק פעמיים-שלוש ואחרי כ-10 ימים הודיע לראשי למכבי חיפה שהוא עוזב. גורם המקורב לראשי המועדון מספר: "אף אחד כמובן לא הצהיר שיגאל עזב. זה גרם להלם אצל כולם שאחרי זמן כל כך קצר, מי שהיה אמור להושיע - מרים ידיים. כבר אז המערכת הייתה צריכה לקבל החלטה שהגיעו מים עד נפש. כששאלו את יגאל מדוע הוא לא ממשיך הוא אמר בפשטות: 'ירדן לא מאמין שהוא צריך עזרה מנטלית ואי אפשר לעזור למי שלא בא מוכן לתהליך'".

השבוע, כ-10 חודשים אחרי העזיבה של הלל, שועה סיים את הפרק שלו במדים הירוקים (אם לא תהיה תפנית דרמטית ופיצוץ של הרגע האחרון בעסקה עם בית"ר ירושלים) ועבר לקבוצה מהבירה. שועה היה חלק ממכבי חיפה במשך עונה וחצי שכללו כמה רגעי קסם, אבל בעיקר פרשיות משמעתיות ויחסים עכורים עם אנשים בצוות המקצועי. רגע לפני שסלובודן דראפיץ' ושי ברדה ינסו להפיק ניצוצות היכן שמרקו בלבול וברק בכר לא הצליחו, זוהי הצצה קטנה ל-19 החודשים של ירדן שועה בירוק.

עוד בוואלה!

בית"ר ירושלים תצוות את ירדן שועה לטל בן חיים

לכתבה המלאה
ירדן שועה שחקן מכבי חיפה. שלומי גבאי
בצוות המקצועי לא אהבו את הגישה של שועה, שהחמיץ אימונים בטענות שונות ומשונות/שלומי גבאי

ההתחלה של שועה נראתה מבטיחה. יעקב שחר ובעיקר בנו אור, רצו מאוד את השחקן בכפר גלים והסכימו לעסקה היקרה בתולדות המועדון. 1.2 מיליון יורו שולמו לבני יהודה על חלק מכרטיסו, ובהמשך העבירו הירוקים כספים נוספים כחלק מההסכם לזהובים, כשגם שועה זוכה למענקים כספיים. רגע אחרי החתימה, שבמכבי חיפה התייחסו אליה כאל מבצע צבאי סודי, נשאל יעקב שחר על ידי אחד מידידיו אם הוא מכיר את העבר של שועה והנשיא השיב: "אני יודע הכול, בדקנו הכול ואנחנו מאמינים שזו החתמה חשובה לעתיד המועדון".

במכבי חיפה האמינו שהמעבר למועדון גדול יגרום לשינוי חיובי אצל החלוץ שרשם חצי עונה נפלאה בבני יהודה ושהוא ימצה אפילו יותר את הכישרון שלו, בדרך להצלחות גדולות מבחינה אישית ומבחינה קבוצתית. "ירדן מאוד רצה להגיע למכבי חיפה", מעיד אחד ממקורביו, "הוא ממש נלחם כדי להגיע לקבוצה. הסוכנים שלו הניחו בפניו הצעות מאירופה, אך הוא רצה להישאר בארץ ולהגיע למכבי חיפה. מי שדיבר איתו ידע כמה הוא רוצה להחזיר ליענקל'ה ואור שחר על האמון".

ההתרגשות הייתה גדולה, אבל אחריה הגיעה האכזבה שהאפילה עליה. שועה קיבל פחות דקות משחק ממה שציפה וקיווה והיחסים בינו לבין מרקו בלבול וחברי הצוות האנגלים, פול גרובס ונייל קלארק, היו עכורים. כבר בחצי העונה הראשונה של החלוץ בכפר גלים, אפשר היה להבין לאן פני הדברים. שועה הרגיש שהוא לא מקבל כבוד מבלבול והמאמן לא אהב את הגישה של השחקן, שלא פעם החמיץ אימונים בטענות שונות ומשונות. במחזור הסיום של אותה עונה שועה כבש שער יפהפה נגד מכבי נתניה ונראה היה שאולי בכל זאת תחול תפנית בעלילה, אבל עונת 2019/20 הייתה מלאה בהדי פיצוצים.

אם מישהו רוצה לשים את האצבע על הנקודה בה הכול התפרק, הרי שהימים שקדמו למשחק נגד מכבי תל אביב בספטמבר 2019 הם המקום. כמה ימים לפני אותו משחק חוץ, שועה נזרק מהאימון אחרי ריב עם עאיד חבשי. אותו אימון היה סוער במיוחד וקדמו לו עימותים נוספים בין שחקנים, חלקם חמורים יותר מזה בין החלוץ לבלם. הקפטן נטע לביא היה מעורב, תקרית נרשמה גם בין יאניק וילדסחוט למרקו בלבול, אבל היחיד שנשלח למקלחת מוקדמת היה שועה.

"זה שבר את ירדן", מעיד שחקן בליגת העל שמיודד עם השחקן, "הוא הרגיש שלא משנה מה כולם עושים - בסוף רק איתו מחמירים". התחושה של שועה הלכה והתגברה במשך הזמן, ומנגד בצוות המקצועי, בעיקר אצל קלארק וגרובס, הייתה הרגשה שלא ייתכן שהשחקן מועד פעם אחר פעם ועדיין מקבל הזדמנויות.

מאמן מכבי חיפה מרקו בלבול. ברני ארדוב
שועה הרגיש שרק איתו בלבול מחמיר/ברני ארדוב

השיא השני ביחסים המורכבים הגיע במשחק נגד בני יהודה בינואר 2020. לפני ההתמודדות, כך מספרים גורמים המקורבים לראשי המועדון, אמר יעקב שחר למאמן בלבול שאם תהיה הזדמנות, הוא ישמח ששועה יזכה לדקות משחק משמעותיות. הנשיא לא מתערב בהחלטות מקצועיות וגם לא רצה לעשות זאת הפעם, אבל ביקש מהמאמן לאפשר לשועה לקבל יותר דקות אם התפתחות המשחק תאפשר זאת.

הירוקים הובילו בבטחה בשלב מוקדם, אך שועה נכנס רק לדקות האחרונות. בסיום שחר נראה מאוכזב למרות ניצחון 1:3 ושועה השתולל בחדר ההלבשה בהתנהגות שגררה השעיה. "בנקודה הזו בקבוצה היו צריכים לשים סטופ. זה גם מה שמרקו הרגיש", מעיד גורם המקורב למאמן, "בפועל, מרקו הרגיש שלא משנה מה ירדן עושה ואיך הוא מתנהג - זה נגמר בנזיפה, והשגרה נמשכה".

השחקן הרגיש שמתנכלים לו, המאמן חש שהוא מקבל יחס מועדף "מגבוה" ובהנהלת מכבי חיפה הרגישו באותם ימים שהם בין הפטיש לסדן. באחד הימים גם אביו של שועה הרגיש שזה די והותר ושוחח עם ראשי המועדון. "יכול להיות שהילד שלי בעייתי (הציטוט במקור היה חריף בהרבה, כך מספרים), אבל אם זה ככה שחררו אותו ותנו לו ללכת לדרכו", אמר. שחר שמע את הדברים ולא התייאש, במועדון יודעים לספר שמלבד העניין המקצועי והכלכלי, הנשיא חשש ששועה יילך לאיבוד אם יזרוק אותו מהמועדון ורצה לעזור לו ככל האפשר.

סיפור נוסף שיכול להעיד על ההבדלים בין הרצון של שחר לפעולות של שועה הוא השירות הלאומי. שועה לא התגייס לצבא ולא יכול לשחק בנבחרת ישראל, אך רצה לשנות זאת. במכבי חיפה פנו לאיש העסקים ואוהד הקבוצה, אודי אנג'ל וזה הסכים שהשחקן יעשה שירות לאומי בעמותת וראייטי. אנג'ל אף הבטיח לשועה ולשחר שיעשה הכול כדי שהדבר לא יפגע בשעות האימונים. בסופו של דבר, בחיפה רצו להקל על השחקן וסידרו לו שירות קרוב יותר, כחונך בפנימיית כפר גלים. אלא ששועה לא מילא את חובותיו ועדיין לא יכול לשחק בנבחרת דבר שגרם ללא מעט ביקורת מצד אנשים במועדון ומחוצה לו.

ירדן שועה עם נשיא מכבי חיפה יעקב שחר. האתר הרשמי של מכבי חיפה, אתר רשמי
בסוף גם הנשיא ויתר. שחר עם שועה/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי חיפה

עם סיום דרכו של בלבול בתום העונה החולפת והעובדה שברק בכר שידר שהוא מעוניין ששועה יישאר, נראה היה שמשהו ישתנה. במועדון מספרים שהחלוץ שינה פאזה והתאמן ברצינות, אבל אחרי שניקיטה רוקאביציה וצ'ארון שרי קיבלו עדיפות על פני שועה, הוא ביקש לעזוב - כעת על רקע מקצועי נטו. הפעם שחר כבר לא נלחם בשיניים והסכים להעבירו לבית"ר ירושלים בעסקה מורכבת במיוחד שעתידה להיחתם סופית בימים הקרובים.

"בשורה התחתונה זה היה שידוך שכולם טעו בו", קובע אדם שליווה את סאגת שועה לכל אורכה, "ברור שירדן הוא האשם העיקרי, אבל גם למועדון שלא ידע אם צריך לחבק או להיות נוקשה איתו יש חלק. לעיתים חיבקו אותו יותר מדיי ולעיתים היחס מצד הצוות היה נוקשה מדי. לא היה קו אחיד ומסונכרן. אחרי הבעיות המרובות בחיפה, לשועה נשארה הזדמנות אחת בלבד והיא להצליח בבית"ר. אחרת הוא יהיה בקו ירידה שיהיה לו קשה לצאת ממנו והאמת? גם הוא יודע את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully