וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצאת איתו למלחמה: מה בוגדן פלאניץ' מביא למכבי חיפה?

ענבל מנור

7.9.2020 / 12:00

הסתבך בסרביה ושקל לפרוש, נכנס לעימות חזיתי עם ג'יג'י בקאלי ברומניה והרתיע מחזרות רבות, עד שנחת בכרמל על מנת לעשות את ההבדל במאבק האליפות. האם ברק בכר מצא לעצמו מיגל ויטור חדש? הכירו את הבלם החדש של הירוקים

בוגדן פלאניץ' מוצג במכבי חיפה/יוטיוב מכבי חיפה

רק לפני שבוע הכל היה מוכן לקראת החתימה של בוגדן פלאניץ' בגוזטפה. הסרבי נחת באיזמיר עם חוזה בשכר של חצי מיליון יורו לעונה. אלא שבמקום בדיקות רפואיות, הטורקים בדקו את הניירת והודיעו על סיבוב פרסה. "ידענו שיש איתו בעיות, אבל הבנו שהמצב הוא לא כמו שאמרו לנו", הסביר סגן הנשיא. הסכסוך בין השחקן לסטיאווה בוקרשט והתביעות ההדדיות הפחידו את גוזטפה שדרשה תנאי: פלאניץ' יתחייב לשלם בעצמו אם יפסיד. נציגיו סירבו וגוזטפה ירדה מהעסקה והסבירה: "אנחנו אוהבים את השחקן ורצינו אותו, אבל לא ניקח סיכון".

חודש מוקדם יותר, סיפור דומה קרה בא.א.ק אתונה. גם שם סירבו להתעסק עם ג'יג'י בקאלי שמצדו כבר מזמן הכריז מלחמת גוג ומגוג על פלאניץ'. "המצב פשוט - אני מקבל 10 מיליון או שהוא פורש מכדורגל", הכריז הבעלים השערורייתי בהצהרה שהפחידה והבריחה לא מעט מתעניינות. עד שהגיעה מכבי חיפה. עבור הירוקים, ובמיוחד מבחינתו של ברק בכר, הסרבי שווה את הסיכון. כדי לצאת איתו למלחמה על התואר, מוכנים שם לצאת איתו למלחמה בבקאלי.

בוגדן פלאניץ' בלם מכבי חיפה. אתר מכבי חיפה, אתר רשמי
למכבי חיפה הוא שווה את הסיכון. בוגדן פלאניץ'/אתר רשמי, אתר מכבי חיפה

פלאניץ', 28, פרץ בגיל מאוחר יחסית לתודעה בסרביה. הכוכב האדום ויתרה על שירותיו בקיץ 2013, אבל המשיכה לעקוב. עונה מרשימה ב-OFK - הראשונה שלו בליגה הבכירה - הספיקה בשביל קפיצת מדרגה זמנית בעסקה מוזרה. פלאניץ' שיחק חמישה משחקים בעמדה לא טבעית כמגן ימני, ביצע כמה טעויות והוחזר ל-OFK אחרי חצי עונה בעיקר כדי שהכוכב האדום תוכל להימנע מתשלום דמי ההעברה בסך 250 אלף יורו. חכו, ההמשך מוזר יותר.

במחזור הפתיחה של עונת 2015/16 אירחה OFK את הכוכב לדרבי קטן והדהימה כשהובילה 0:2 במחצית. לתדהמת המקומיים, נכנס לחדר ההלבשה בהפסקה מקורב לבעלי הכוכב האדום ושלח איומים מרומזים לעבר פלאניץ'. על פי דיווחים בסרביה, הוא זעם: "איך זה נראה?", ובהמשך גרם לפנדל, הורחק ועזב את האצטדיון בזעם. OFK ספגה שישייה ועל פי אחד הדיווחים, פלאניץ' שקל לפרוש מכדורגל. הבלם, ראוי להדגיש, הכחיש בתוקף שמישהו מטעם הכוכב האדום נכנס לחדר ההלבשה במחצית.

פלאניץ' המשיך לוויבודינה בתום אותה עונה, כשבמקביל השם שלו הוזכר כמעט מדי חלון כמועמד לאחת משתי האימפריות בסרביה. אלא שאת המעבר המשמעותי, עשה פלאניץ' לסטיאווה. זאת הייתה עסקה מורכבת מלאה שקרים והכחשות, שעמדה כמה פעמים סף פיצוץ. לימים, בשיא המתיחות, האשים בקאלי את הבלם בהסתרת מידע שיכול היה לסבך אותו משפטית מול וויבודינה. "הוא יודע על מה אני מדבר". אמין?

הקרע העמוק בין השניים התחיל, איך לא, בסיפור אהבה גדול. פלאניץ' התחבר נהדר וגם פציעה מחרידה שהשביתה אותו לחודשיים לא הורידה מההתלהבות. המנהל הספורטיבי ממה סטויקה טען שהוא "הבלם הכי שלם שראה" וניבא שיוזמן לנבחרת סרביה למונדיאל ברוסיה. זה לא קרה. למעשה, פלאניץ' מעולם לא שיחק בנבחרת הבוגרת של ארצו. לא בטוח שהיה מקבל כל כך הרבה כותרות בסרביה אם לא היה מתייצב באומץ מול אחד הפיות הכי גדולים בכדורגל העולמי.

עוד בוואלה!

מכבי חיפה החתימה את בוגדן פלאניץ' לשלוש שנים: "הגעתי כדי לנצח"

לכתבה המלאה
ג'יג'י בקאלי הבעלים של סטיאווה בוקרשט. AP
אחד הפיות הגדולים בכדורגל העולמי. ג'יג'י בקאלי/AP

בקיץ 2018 נפוצו שמועות על הצעות ענק של מיליונים מאיינטרכט פרנקפורט וגם מרוסיה. בקאלי התנפח. המאמן ניקולאי דיקה כמעט התחנן בפניו שהשחקן יישאר ואמר לכתבים: "אתם יודעים מה יקרה אם הוא יעזוב". דיקה הוא גם האיש שבאישור הבעלים החליט למנות את הבלם לאחד הקפטנים של הקבוצה. "הוא סרבי ואתם יודעים איך הסרבים. רציתי קפטן אגרסיבי, יש לו אופי נהדר ולכן בחרתי אותו". הכל היה טוב, כל עוד הקבוצה השיגה תוצאות.

"אתה לא נשאר בסטיאווה שלוש שנים אם אתה לא שחקן טוב", מסביר עיתונאי רומני. "ג'יג'י אהב מאוד את פלאניץ', אבל האכיל אותו חרא על טעויות. הוא עשה איתו מה שהוא עושה לכולם: חתך אותו בפומבי. פעם אמר: 'עם מי ניקח אליפות? עם פלאניץ'?', ובהזדמנות אחרת: 'תראו את פלאניץ', אני לא צריך בלם כזה'. אבל במציאות, בוגדן תמיד היה האופציה הראשונה כי הוא היה הבלם הכי טוב בקבוצה ובעיניי גם בליגה הרומנית".

המתיחות התגברה בקיץ שעבר. פלאניץ' רצה שדרוג משמעותי לשכר ונעלב כאשר לא הוצע לו חוזה חדש. בקאלי רצה שדרוג קטן והשניים עלו על מסלול התנגשות. עם פרוץ הקורונה, דרש הבעלים מכל השחקנים לקצץ בשכר. פלאניץ' וחמישה שחקנים סירבו והוצאו לחל"ת. "נראה לכם שאני אתחנן אליו? אין סיכוי. שיהיה בריא, אבל את החולצה שלנו הוא לא ילבש. הוא הראה שאין לו אופי. ראיתי שהוא בעייתי ברגע שהחתמתי אותו. היו איתו בעיות כבר במו"מ ולא אהבתי את ההתנהלות סביבו מההתחלה".

פלאניץ' דווקא לבש עוד פעם את החולצה של סטיאווה, במשחק החזרה מהפגרה הכפויה ב-14 ביוני (הפסד 1:0 לקלוז'). חמישה ימים לאחר מכן, לא התייצב הסרבי לאימון ושלח הודעה חד צדדית שמבחינתו החוזה מבוטל. זה היה האות למלחמה. עד אותו האקט, בקאלי היה מוכן למכור תמורת סכום נמוך יחסית, אבל העזיבה החד צדדית הכניסה אותו למוד אחר. "אחרי מה שהוא עשה לי, לא יהיה איתו הסכם", אמר.

בוגדן פלאניץ' במדי סטיאווה בוקרשט. GettyImages
"תמיד היה הבלם הכי טוב בקבוצה". בוגדן פלאניץ'/GettyImages

כאן המקום להסביר את טענות הצדדים. סטיאווה טוענת שמימשה את האופציה על השחקן לעונה הבאה ומכאן שסעיף השחרור בגובה 10 מיליון יורו תקף. נציגי פלאניץ' סבורים שמכיוון ששכרו לא שודרג כלל במשך שלוש שנים, הוא זכאי לפדות את השנה האחרונה בחוזה תמורת מלוא שכרו - 180 אלף יורו - ובלי קשר, העובדה שהוצא לחל"ת ולא קיבל שכר במשך חודשיים וחצי היא הפרת הסכם והשחקן הינו חופשי. את ה-10 מיליון, הם אומרים, בקאלי יכול לחפש אצל ממשלת רומניה שהכשירה את ההוצאה לחל"ת.

פלאניץ' תבע את סטיאווה על חוב של 53 אלף יורו נטו ועל הדרך דרש מפיפ"א להטיל סנקציות על המועדון כמו חרם העברות. בקאלי התבצר בעמדתו והמשיך לצעוק לכל עבר את הסכום הדמיוני של 10 מיליון יורו. מבחינתו, הסרבי הוא 'בוגד' שגרם לו נזקים ועלה לו בסיכוי לאליפות. "אמרתי לשחקנים שמי יתנהג כמוהו, יפר חוזה ויעשה עליי שרירים, יעוף מיידית. מי שתיקח איתו תראה כמה תצטרך לשלם", אמר לפני מספר שבועות.

בכל התקופה הזאת, הוזכרו בהקשר של הסרבי לא מעט מחזרות כמו פנרבחצ'ה, אנטליהספור, אוראל, פאוק, הכוכב האדום ופרטיזן וכאמור א.א.ק וגוזטפה. מה יודעת מכבי חיפה שהסכימה לקחת סיכון שאחרות לא לקחו? אולי היא רואה במצב הזדמנות עסקית. דבר אחד בטוח, הירוקים טענו מהרגע הראשון שהם מודעים לתסבוכת המשפטית. בפן המקצועי, מי שדחף יותר מכל לעסקה - במסגרתה יכפיל פלאניץ' את שכרו לעומת סטיאווה - הוא ברק בכר.

מאמן הפועל באר שבע לשעבר מאמין שבלם שמנהיג את ההגנה הוא המפתח לקבוצה שמתיימרת לרוץ לאליפות. מבחינתו, פלאניץ' הוא תואם מיגל ויטור ואפילו טוב ממנו. אולי הוא מתבסס על המספרים היבשים מהעונה האחרונה. עם פלאניץ' על המגרש, ספגה סטיאווה 17 שערים ב-21 משחקים. בלעדיו - 26 ב-14.

שחקן הפועל באר שבע תומאש פקהארט עם שחקן סטיאווה בוקרשט בוגדן פלאניץ' שהכדור פוגע בידו. קובי אליהו
יכול להיות ויטור של בכר בכרמל? בוגדן פלאניץ' מול הפועל באר שבע ב-2017/קובי אליהו

לפלאניץ' יש פרופיל יחסית שונה מהזרים שהגיעו לאחרונה לקבוצות הגדולות בארץ. שחקן לכאן ועכשיו. לא שם גדול שעבר בליגות בכירות ולמרות קריירה שלכאורה בדעיכה, עדיין אמור לעשות את ההבדל בליגה שלנו (כמו פריי, שרי, וילדסחוט, סיינסברי ואפילו מאנג'ק למשל), בטח לא צעיר עם מחשבה לעתיד או אחד שבא עם פוטנציאל מכירה יוצא דופן. עבור פלאניץ', מכבי חיפה היא קידום כלכלי. אם לא מלחמת החורמה שהכריזו עליו בבוקרשט, אולי היה מכוון למקומות אחרים, אבל הוא בטח לא בא לכאן עם תווית של אחד שאמור להיות גדול על הליגה.

ובכל זאת, פלאניץ' אמור על הנייר להביא למכבי חיפה משהו שלא קיבלה מהבלמים הזרים שלה בשנים האחרונות. "הוא מנהיג בהגנה, שאפשר לסמוך עליו במשחקים גדולים, פיזי חכם ולא רע עם הכדור. לא טכני בצורה יוצאת דופן, אבל סביר. הוא די מהיר וקורא משחק טוב". הטענה לפיה מדובר היה "בבלם הכי טוב בליגה הרומנית", חזרה על עצמה על ידי כמה וכמה אנשי מקצוע.

אחד מהם, צ'יפריאן סזאר תודראסקו, מאמן רומני שעובד בשנים האחרונות בסין, הסכים לומר עליו: "הוא חזק באוויר ובמסירות ארוכות, אבל לא השחקן שיבנה משחק מאחור. הוא לא תמיד שמר על יציבות ולמרות שהוא יחסית טוב באחד על אחד, חלוצים מהירים עשו לו בעיות. בסך הכל, הוא היה טוב מאוד בליגה הרומנית, אבל אני לא רואה אותו מתקדם לליגה חשובה יותר".

הכדורגל הישראלי דווקא אוהב ומתחבר לשחקנים (ומאמנים) סרבים. כשמעיפים מבט על רשימת השמות שעברו כאן, אי אפשר להכניס את פלאניץ' לטופ 10 מבחינת רזומה. ועדיין, במכבי חיפה כמו במכבי חיפה, אתה נוחת עם ארגז של ציפיות עוד לפני האימון הראשון. האם פלאניץ' יכול להיות ויטור של בכר בכרמל? בואו נגיד שאתה מצפה ממי שצחק לאחד כמו ב'קאלי בפנים להתמודד עם הלחץ של הפאנל ברדיו חיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully