וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועד האולימפי מגן על הספורטאים מהתעללות, ו"מטמיע אתיקה מוסרית"

לאור המקרים האחרונים בעולם שחשפו יחסים בעייתיים בין מאמנים לספורטאים והצורך בתמיכה נפשית בספורטאים, הוועד האולימפי מגביר את המודעות לנושא: "עלינו לשמור על ספורטאינו"

סרטה של הילה קובו, עריכת וידאו: רן צימט, עיצוב גרפי: אביחי ברוך, תמונה: Getty Images

הוועדה המקצועית של הוועד האולימפי בישראל (בראשותה של יעל ארד) קיימה דיון בנושא המוגנות של הספורטאים והספורטאיות האולימפיים וספורטאי נבחרות ישראל. מטרת הדיון: להניח על סדר היום הציבורי של היחידות השונות התומכות בספורט האולימפי בישראל את נושא המוגנות מפני התעללות בספורטאיות ובספורטאים - לרבות התעללות פיזית, השפלה, ביזוי והטרדות מיניות העלולים להתרחש בסביבה לכאורה מוגנת, וביחסים בין מאמנים ולספורטאים שהינם בבסיסם יחסים מיוחדים של מרות וסמכות, יראת כבוד, בפערי גילאים משמעותיים הרבה יותר משוק העבודה האזרחי המקובל.

לאחרונה נחשפו שני מקרי התאבדות מזעזעים של ספורטאיות צעירות ששמו קץ לחייהן: האחת, טריאתלטית מדרום קוריאה שעברה התעללות מתמשכת על ידי המאמן שלה. השניה, מחליקה על הקרח מרוסיה שנאלצה לפרוש לאחר שאובחנה כחולת אפילפסיה ושמה קץ לחייה, ככל הנראה מכיוון שלא היתה מסוגלת להכיל את אובדן הקריירה הספורטיבית, שהיוותה עבורה מרכז חייה.

גילי לוסטיג. קובי אליהו
נושא רגיש ומורכב. לוסטיג/קובי אליהו

בדיון שהובילה יעל ארד השתתפו גילי לוסטיג, מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל, סוזי יוגב, יו"ר הוועדה לשוויון מגדרי וסמנכ"לית הוועד האולימפי בישראל, השייטת האולימפית ורד בוסקילה, דני אורן (מנהל היחידה לספורט הישגי) וסהר אלוני מנהלת התחום הרפואי. כמו כן נכחו נציגות ועדת הספורטאים נטע ריבקין, מעיין דוידוביץ' ואנסטסיה גלושקוב, מנהל הפרויקט המנטלי אוהד מעוז, נציגות פרויקט היום שאחרי לימור מזרחי ולימור גזית, וחברי הוועדה המקצועית ובהם יו"ר איגוד השחייה סימון דוידסון, ויקו חדד, מיכאל קליין ונאור גלילי.

מטרות הדיון כפי שהציגה ארד הן לבחון את הדרכים בהן תוגבר בראש ובראשונה המודעות בקרב צוותי האימון, ספורטאים והורים ל"עשה ואל תעשה" בעולם הספורט לצד תגבור ההנחיה המקצועית וההעשרה בקרב מאמנות ומאמנים. להגביר את תהליך הפיקוח של הוועד האולימפי בישראל והיחידה לספורט הישגי בשיתוף עם איגודי הספורט, על הנעשה בשטח; לבחון כיצד ניתן לייצר לספורטאיות ולספורטאים גישה נוחה לשתף, להתלונן ולדווח לגורמים הרלוונטיים במידה והם חשופים לקונפליקטים מסוג זה עם מי מאנשי הצוות שלהם; לייצר פלטפורמה מתאימה לקבלת סיוע ואוזן קשבת במידה ומתעוררים מצבים מהסוג הזה.

יעל ארד, יו"ר הוועדה המקצועית בוועד האולימפי בישראל, אמרה: "העדויות הקשות העולות ממקרים שנחשפו לאחרונה בעולם כתוצאה מיחסי הסמכות והאמון המיוחדים השוררים בין ספורטאיות וספורטאים למאמנים והפרשי הגילאים המהותיים, מחייבים אותנו לבחון היטב האם אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לוודא שמקרים כאלה לא מתרחשים גם אצלנו בישראל. חובתנו היא לחנך ולהעשיר את הספורטאים לגבי זכויותיהם, לחזק את הצוותים המקצועיים ולוודא שלצד החתירה החשובה להישגים אנחנו מקפידים על שמירה על המוגנות של הספורטאיות והספורטאים שלנו ומגלים אפס סובלנות למקרי התעללות מכל סוג ומין. הספורטאים במובנים רבים הם חומר ביד היוצר ועלינו להטמיע את האתיקה המוסרית לאורך כל שדירת הניהול והאימון ההישגי בישראל".

בסיכום הדיון נקבע שתוקם קבוצת עבודה, שתכין תכנית עבודה מוסדרת שתגביר את המודעות לנושא בקרב הספורטאיות והספורטאים והצוותים המקצועיים המלווים אותם ותמליץ על אופן הפעילות בנושאי המוגנות בספורט וההטרדות המיניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully