וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מציג את כל הארסנל: בוקאיו סאקה בן ה-18 מצית את הדמיון בארסנל

8.7.2020 / 11:30

העונה של התותחנים אולי מאכזבת, אבל נער הפלא שצמח באקדמיה מצטיין על בסיס שבועי כמעט בכל פינה במגרש. אחרי שחתם על חוזה ארוך טווח, כבש שער ליגה ראשון והגיע למספר דו ספרתי של בישולים, הוא מספק לאוהדים סיבה טובה לאופטימיות

איבן זבורובסקי שוער רוסי נפגע ממכת ברק פלייר/צילום מסך

בווידאו: שוער רוסי כמעט מת ממכת ברק במהלך אימון

בכל הליגות הבכירות יש שני שחקנים בלבד שנולדו במילניום החדש וסיפקו העונה מספר דו ספרתי של אסיסטים. שמו של ג'יידון סאנצ'ו, ילד הפלא של בורוסיה דורטמונד, הולך לפניו כבר מזמן - הוא אחד הכוכבים הצעירים הזוהרים והמבוקשים בתבל. גם המבשל הסדרתי השני הוא אנגלי. אתמול (שלישי), כאשר אירחה ארסנל את לסטר, הצטיין בוקאיו סאקה עם אסיסט ה-11 בכל המסגרות - ואלה ימים אדירים עבורו מבחינה אישית.

רק לפני שבוע חתם הבחור על חוזה ארוך טווח ראשון בשורות התותחנים. בשבת הוא מצא לראשונה בקריירה את הרשת במשחק ליגה, בניצחון 0:2 על וולבס - והיה זה השער הראשון שספגה ההגנה המאורגנת של הזאבים מאז חידוש המשחקים. אמש היה זה משחק אישי גדול נוסף מבחינתו, במיוחד במחצית הראשונה, למרות שהשועלים הצליחו להשוות ל-1:1 אחרי שהוחלף. סאקה הוא התותחן הטינאייג'ר הראשון שמארגן בישולים בקצב כזה מאז ססק פברגאס, והוא מייצר בקהל התלהבות לא פחותה בהשוואה לקשר הקטלוני בזמנו. העונה הזו תיזכר כמאכזבת מבחינה קבוצתית, אך היא עשויה להירשם בהיסטוריה גם כעונת הפריצה של כוכב גדול מאוד. איך שלא תסתכלו על זה, סאקה הוא התגלית של 2019/20 - לא רק בארסנל, אלא במונחי אנגליה ואירופה כולה.

בוקאיו סאקה שחקן ארסנל. AP
התותחן הטינאייג'ר הראשון שמארגן בישולים בקצב כזה מאז ססק פברגאס. בוקאיו סאקה/AP

שחקני ארסנל הבינו היטב באיזה יהלום מדובר עוד לפני שהוא דרך על הדשא בקבוצה הבוגרת. לקראת הבכורה המרגשת של סאקה, שבועיים בלבד אחרי יום הולדתו ה-18, באיצטדיונה של פרנקפורט בליגה האירופית בספטמבר, ניגש אליו פייר-אמריק אובמיאנג והפציר: "אם תהיה לך הזדמנות לבעוט - לך על זה. אני לא אתלונן ולא אכעס אם לא תמסור לי. תבטא את עצמך ותהנה". אז סאקה באמת ביטא את עצמו באגף השמאלי, היה השחקן המצטיין על המגרש והעז לשלוח כדור מרהיב לרשת בדקה ה-85. אלא שאז הוא גם מצא זמן לבשל באמנות לאומביאנג עצמו כדי לסגור עניין עם 0:3 חלק. "לעולם לא אשכח את הערב הזה", הוא אמר.

את טבילת האש מוצלחת הקדיש סאקה לפרדי ליונגברג, כוכב העבר השבדי שהדריך אותו בקבוצות הנוער, ויזם כעוזרו של אונאי אמרי את קידומו המהיר לסגל הבכיר. "הוא מלווה אותי מאז הייתי בן 15, ותמיד אמר לי שאני מסוגל להתפתח לשחקן טוב. זה מרגש כאשר אגדת ארסנל כמוהו נותן לך עצות, והוא הרי גם שיחק בתפקיד שלי, ולכן הוא מבין אותי מצוין", התפייט אז סאקה. ואולם, לאור האירועים בחודשים שחלפו מאז, כבר לא יוכל סאקה להשתמש בביטוי "התפקיד שלי" - כי אין דבר מופשט יותר מההגדרה הזו. מה התפקיד הכי טוב שלו? אף אחד כבר לא יודע, ויהיה קשה מאוד למצוא שחקן רב גוני יותר ממנו.

גם בקבוצות הצעירות שותף לא פעם סאקה כמגן שמאלי, ולכן - כאשר נקלע למצוקת פציעות בעודו משמש כמנג'ר זמני במקומו של אמרי שפוטר - הסיט לשם דווקא ליונגברג בעצמו את חניכו האהוב. "בהתחלה הוא היה מעט מתוסכל, אבל הסברתי לו שהכישרון שלו מתאים גם למשימות האלה. יש לו יכולת פריצה נהדרת, וכדורי הרוחב שלו בדרך כלל מוצאים את הכתובת", הסביר השבדי. התוצאה אכן היתה פנטסטית - במשחקו הראשון בתפקיד החדש, שמרה ארסנל על רשת נקיה מול אברטון בגודיסון פארק. התאקלמותו היתה מזהירה, והיו שהישוו את שינוי התפקיד שלו לזה שעבר אלפונסו דייויס בבאיירן מינכן - הקיצוני הקנדי השתדרג תוך שבועות ספורים לאחד המגנים השמאליים הטובים בעולם. "נראה כי סאקה בלתי ניתן להחלפה כמגן", כתב בפברואר ניק אמס, העיתונאי שמסקר את התותחנים עבור גרדיאן.

פרדי ליונגברג. Mike Hewitt, AP
"מלווה אותי מגיל 15". פרדי ליונגברג/AP, Mike Hewitt

אי אפשר? אחרי פגרת קורונה התברר שהמנג'ר מיקל ארטטה סבור אחרת. המגן הסקוטי קיראן טיירני החלים מפציעה בכתפו, הבוס בחר להחזירו להרכב - וסאקה החל לנדוד לתפקידים אחרים. מול מנצ'סטר סיטי, שובץ ילד הפלא כקשר ימני. נגד ברייטון, הוא מילא תפקיד חופשי כקשר מרכזי עם משימות התקפיות והגנתיות מרובות. נגד סאותהמפטון, הוא כיסה את כל האגף השמאלי במערך 3:4:3. באיצטדיונם של הזאבים הוא פתח כקיצוני ימני והפציץ שער נפלא כאשר מצא חור בהגנה וסיים מהלך קבוצתי נאה בנגיעה ראשונה ברגלו השמאלית החזקה. אתמול, כאשר סידר עוד אסיסט לאוסף לעברו של אובמיאנג בכדור רוחב מושלם, כבר השתמש סאקה ברגלו הימנית. כי אם כבר גיוון, אז עד הסוף. מתקבל הרושם שהוא מסוגל להצטיין בכל תפקיד. אולי שווה לנסות אותו כבלם, שם יש לארסנל בעיה אמיתית?

זו הלצה, כמובן, אבל רבים מאוהדי התותחנים זועמים על הארכת חוזהו של דויד לואיז, ואפשר להבין אותם. מאידך, כדאי להפנים את החשיבות העצומה של הברזילאי בחדר ההלבשה, ודבריו של סאקה מעידים על כך. "דויד לואיז עוזר לי יותר מכולם. הוא אדם עם לב גדול והמון נסיון, אשר יוצא מגדרו כדי לסייע לשחקנים הצעירים. התמיכה שלו פנומנלית, והוא דמות חשובה מאוד בסגל שלנו", אומר הנער. ואם לואיז תרם להתפתחותו של סאקה ולכך שהכישרון בחר לחתום על חוזה ארוך טווח במועדון, הרי שזה מספיק כדי להעניק גם לו חוזה משלו.

בוקאיו סאקה שחקן ארסנל. רויטרס
בקרוב בנבחרת? בוקאיו סאקה/רויטרס

בכל מקרה, לא היה קשה לשכנע את סאקה כי מדובר באוהד שרוף. אביו אהב את ניוקאסל, בעיקר בזכות אלן שירר, אבל בוקאיו הלך תמיד עם התותחנים והצטרף לאקדמיה שלהם בגיל תשע למרות שהיו לו הצעות מרוב המועדונים מלונדון, כולל טוטנהאם וצ'לסי. כל המאמנים סיווגו אותו כבעל פוטנציאל עצום, וסאקה התאמן בדרך כלל עם ילדים בוגרים ממנו, אך הקפיד לשמור את הרגליים על הקרקע. הוא הצטיין בלימודים בבית הספר, ונהנה מתמיכה בלתי מוגבלת מהוריו. העובדה כי הוא מגיע ממשפחה יציבה מאוד תרמה לעיצוב אופיו, ומעולם לא נרשמו בעיות התנהגות כלשהן. למעשה, אין אדם שמסוגל להגיע מילה רעה על הנער. הוא תמיד היה צנוע ומקצוען - ולכן דרכו למעלה היתה סלולה.

ובכל זאת, הנסיקה מהירה ומרשימה גם ביחס לתחזיות האופטימיות. גם בעונה בעייתית מאוד מבחינת המועדון, שומר סאקה על יציבות נדירה עבור שחקן בגילו, קל וחומר כאשר מזיזים אותו מעמדה לעמדה. יש לו טכניקה משובחת, ראיית משחק, בעיטה טובה, מסירה מצוינת - והוא תמיד מוכן לעבוד קשה מכולם. "בוקאיו מייצג היטב את כל הערכים של המועדון הזה", אומר ארטטה, אשר רואה בו כבר עכשיו שחקן מפתח. והוא גם שחקן בית אמיתי. "זו הקבוצה שלי, ואני ממשיך לחיות בחלום", הוא צייץ אחרי חתימת החוזה. עבור האוהדים, לא יכול להיות מסר מעודד יותר.

כעת כבר מתרבים הדיווחים לפיהם בוחן מאמן הנבחרת גארת' סאותגייט לזמן את סאקה בהקדם לסגל הבוגר, אחרי שהנער הצטיין לאורך שנים בנבחרות הצעירות. המהלך נועד, בין היתר, להעלים את האפשרות כי יבחר לייצג את מולדת הוריו, ניגריה - גם אם האופציה הזו נראית קלושה בכל מקרה. ואז כבר אפשר יהיה לפנטז על שילוב מסקרן בין סאנצ'ו לסאקה לשנים ארוכות. מי מהם יבשל יותר למי? בינינו, זה לא ממש משנה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • ארסנל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully