וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיסטוריה המדכאת, אפקט הדומינו וזהות המחליף: היום שאחרי ז'ליקו אוברדוביץ'

24.6.2020 / 12:00

הסרבי עזב קבוצה בפעם השנייה בלבד ב-20 השנים האחרונות, והאתגר שיעמוד בפני מחליפו בפנרבחצ'ה יהיה קשה במיוחד: המועדון בחובות עצומים, הכוכבים עלולים לעזוב והעבר מוכיח כי האקסיות של אוברדוביץ' קורסות בלעדיו

פגישת המחזור של עודד קטש עם כוכבי פנאתינייקוס/עריכת וידאו: ניר חן

בסרטון: קטש וכוכבי פאו נזכרים בגביע הראשון שלהם עם אוברדוביץ'

- כשאתה חי בלו"ז הצפוף הזה, לאחר שזכית כבר בכל התארים, אין לך חשק לנסות את ה-NBA?

"לא, לא, לא. בשבילי, לחיצת יד עם אדם שווה הרבה יותר מחוזה שאני חותם עליו. הבטחתי לנשיא שלי שאני סגור בפנרבחצ'ה עד 2020, ואני לא אשבור את המילה שלי. אני בכלל לא חושב על מקומות אחרים".

(ז'ליקו אוברדוביץ', איש של מילה, 21.12.2017, וואלה! ספורט)

לא בכל יום, וגם לא בכל שנה, נכתבת הכותרת "ז'ליקו אוברדוביץ' עזב". למעשה, אמש (שלישי) זה קרה בפעם השנייה ב-20 השנים האחרונות, אבל זו המציאות: המאמן המעוטר ביותר בתולדות הכדורסל האירופי כבר לא עובד בפנרבחצ'ה, ונטל פסק זמן של שנה בקריירה.

סופו של עידן אוברדוביץ' לווה ברכבת הרים רגשית עבור אוהדי פנר. מדי כמה ימים צצו דיווחים סותרים על עתיד המאמן. בשבוע שעבר הוא נחת באיסטנבול, וקיים מספר פגישות ארוכות עם ראשי המועדון. מה שנראה בתחילה כפרידה ודאית, הפך אחר כך לאופטימיות זהירה וכמעט הביא להתפרצות של חגיגות, אבל נגמר לבסוף בפרידה מתוקשרת.

ז'ליקו אוברדוביץ' מאמן פנרבחצ'ה. GettyImages
עוזב קבוצה בפעם השנייה ב-20 שנה, ורכבת ההרים הרגשית בהתאם. אוברדוביץ'/GettyImages

עיקר המחלוקת בין הצדדים, כך נטען בתקשורת הטורקית, לא נגע לשכרו של המאמן אלא לענייני תקציב הקבוצה. אוברדוביץ' הבין כי במציאות הקורונה (ולא רק בגללה), יחול קיצוץ מסיבי, והעובדות בשטח דיברו בעד עצמן.

פנרבחצ'ה נקלעה בשנתיים האחרונות לחובות עמוקים ולמשבר כלכלי קשה שמקורו בקבוצת הכדורגל. לצד הקריסה על הדשא, ההשפעה על מחלקת הכדורסל הוחבאה; רק בקיץ הקודם נחתו כוכבי על כמו ננדו דה קולו ודריק וויליאמס באולקר ספורטס ארנה, והנשיא עלי קוץ' עמד גם בחוזים היקרים של אוברדוביץ', קוסטאס סלוקאס, ג'יג'י דאטומה ויאן וסלי.

אלא שלא לעולם חוסן. בטורקיה דיווחו על עיכובים משמעותיים בתשלום המשכורות בתוך פנר. אוברדוביץ' הבין שיהא עליו להסתגל למציאות חדשה, ובמגעים שהתקיימו בשבוע האחרון דרש שיועמד לרשותו תקציב של 20 מיליון יורו - כשל קבוצה ממוצעת בחצי העליון של היורוליג בעונה החולפת - כדי להעמיד סגל תחרותי. לאור התוצאה הסופית, ברור כי קוץ' התקשה להתחייב אפילו לכך.

אוהדי פנרבחצ'ה עם שלטים של מאמן הקבוצה ז'ליקו אוברדוביץ'. GettyImages
ההיסטוריה מוכיחה שהפיינל פור יהפוך לפנטזיה בלבד עבורם. אוהדי פנרבחצ'ה/GettyImages

כשהמאמן עזב חזרה לסרביה, נשיא המועדון הסיע אותו בעצמו לשדה התעופה. הפרידה הייתה בטונים ידידותיים, וכעת תיאלץ קבוצת הפאר להתמודד עם הריק שנותר בתוכה. לא מעט כוכבים עברו בשנים האחרונות בפנר, אבל במועדון יודעים היטב מי האיש שאחראי למהפכה החיובית שהתחוללה בו; עד הגעתו של אוברדוביץ' בקיץ 2013, נכשלו הצהובים-כחולים באופן סיסטמתי עם מאמנים, כשקדמו לו סימונה פיאניג'אני, נבן ספאחיה ובוגדן טאנייביץ'.

כעת נותר לראות מי יחליף את הסרבי ואיזה תקציב יעמוד לרשותו; האוהדים מפנטזים על האקס שרונאס יאסיקביצ'יוס, אבל נראה כי המועמד הטבעי לתפקיד היורש הוא כוכב העבר הטורקי אופוק סאריג'ה, שמאמן כיום את נבחרת טורקיה וקרשיאקה. כדי להוציא את עסקת סאריג'ה לפועל, יצטרכו הצדדים לפתור את הפלונטר המפורסם ביותר בכדורסל האירופי: הלוא אם יעבוד בקבוצת יורוליג, הוא לא יוכל להדריך את הנבחרת בחלונות של מוקדמות היורובאסקט.

בין אם יהיה זה סאריג'ה, ובין אם מאמן אחר (כשאחד השמות המוזכרים הוא עוזרו המשופם של אוברדוביץ', ארדם ג'אן), הוא יצטרך לבנות כמעט מחדש את הקבוצה, משום שלא מן הנמנע שעזיבתו של הסרבי תגרור אחריה עזיבות של לא מעט שחקנים. כן, למרות המשבר המתמשך של העונה האחרונה, פסקי הזמן שהפכו ויראליים והיחסים שנראו עכורים משהו, רבים מכוכבי פנרבחצ'ה המתינו לראות לאן מועדות פניו של המאמן לפני שיכריעו לגבי עתידם שלהם.

בראשם צועד סלוקאס, שעל פי הדיווחים סגור באולימפיאקוס, ונראה כי הצדדים רק מחכים לשחרורו מפנרבחצ'ה כדי שהיוונים יימנעו מלשלם פיצוי עבורו. באירופה מספרים כי דה קולו כבר מחוזר על ידי האקסית ולנסיה, אלופת ארצו וילרבאן, ואולי עוד ישחזר עם וירטוס בולוניה ביורוקאפ את שיתוף הפעולה עם מילוש תאודוסיץ'. וויליאמס, כך נטען, בדרכו לחימקי, ודאטומה עשוי לחבור לאטורה מסינה באולימפיה מילאנו. בטורקיה מטילים ספק גם באשר לעתידו של הג'נרל מנג'ר המצליח מאוריציו ג'רארדיני.

אופוק סאריצ'ה מאמן קרשיאקה. מגד גוזני
היורש של אוברדוביץ'? בהצלחה עם זה. אופוק סאריג'ה/מגד גוזני

אחד הסודות הידועים בענף נוגע לקסמים שהרעיף אוברדוביץ' על קבוצותיו החדשות: את פרטיזן בלגרד, בדאלונה, ריאל מדריד ופנאתינייקוס הצעיד לזכייה בגביע אירופה לאלופות כבר בעונתו הראשונה בתפקיד; עם בנטון טרוויזו הגיע לפיינל פור בעונת הבכורה, והניף את גביע ספורטה בשנייה; ואף שבפנרבחצ'ה זה לקח לו קצת יותר זמן, בעונתו השנייה הוא העלה אותה לפיינל פור ראשון בתולדותיה (2015) וברביעית גם הביא לה את הגביע ההיסטורי (2017).

אלא שכעת, בבוקר שאחרי הפרידה, ייאלץ מועדון הפאר הטורקי להתמודד עם הצד הפחות נעים של ההיסטוריה - מה קורה לקבוצות ביום שאחרי אוברדוביץ'.

* מאז עזיבתו, פרטיזן חזרה פעמיים לפיינל פור ולא זכתה.

* בדאלונה לא שבה מעולם למעמד חצי הגמר, ונעלמה ממפת היורוליג.

* ריאל המתינה 14 שנים לפיינל פור ו-18 שנים להנפת גביע אירופה.

* בנטון העפילה פעמיים לפיינל פור, וירדה מהבמה המרכזית.

* פאו לא חזרה עד היום לפיינל פור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully