וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פתאום אין תופים, אין קללות, אין ריגוש": אוראל גרינפלד ודוד פוקסמן בריאיון זוגי

28.5.2020 / 14:00

החשש מטעויות בשל היציעים הריקים ("כשיש קהל השופט לא יכול להיות מנומנם"), תשומת הלב המוגברת ("חשוב שאף אחד לא ייתפס מחטט באף, יורק או אפילו לוחץ ידיים") והניסיון להקפיד על ההנחיות ("נעלה עם אלכוג'ל ונחטא כל מי שמתקרב אלינו"). שופטי ליגת העל מוכנים לחזרה

פלייר השופטים דוד פוקסמן אלי חכמון רועי ריינשרייבר אוראל גרינפלד עידן ירקוני/אלקטרה סחר

אוראל גרינפלד הוא בכיר השופטים בליגת העל. אחד שיש לו כבר קילומטראז' נאה אפילו בליגת האלופות. דוד פוקסמן מסומן כפוטנציאל לרשת את מקומו. לפני הקורונה הוא יצא להשתלמות שופטים בינלאומיים באירופה וסיים ראשון במבדקי הכושר ובמהירות. במוצאי שבת הם יהיו הראשונים לפתוח את הליגה מחדש. גרינפלד ישפוט את מכבי תל אביב נגד הפועל חיפה בשעה 20:00 וכעבור רבע שעה פוקסמן ישרוק לפתיחת המשחק בטדי בין בית"ר ירושלים להפועל באר שבע. לא היו טובים מהם לריאיון משותף ומיוחד לוואלה! ספורט לקראת פתיחת הפלייאוף וחזרת הכדורגל.

דוד פוקסמן שופט כדורגל. אדריאן הרבשטיין
"חודשיים שאנחנו פותרים את החידונים שלכם ורואים משחקי עבר ב-5 גולד, אז טוב שהכדורגל חזר". דוד פוקסמן/אדריאן הרבשטיין

גרינפלד, בטח רצית את משחק העונה בין מכבי תל אביב למכבי חיפה במחזור השני, אבל רועי ריינשרייבר ישפוט אותו.

"אצלי אין דבר כזה משחק עונה. אצלי כל משחק שאני שופט הוא משחק העונה. אני לא רואה הבדל בין משחקים. אני אשפוט את המשחק הראשון של החזרה וההתרגשות גדולה".

פוקסמן, לא כולם רצו לחזור לגמור את הליגה. יש ליגות באירופה שסגרו.

"אני מהאנשים שמעדיפים לשחק גם בלי קהל. נכון שאי אפשר להשוות 30 אלף צופים לשום דבר. אבל בחייך, אנחנו חודשיים פותרים את החידונים שלכם ורואים משחקי עבר ב-5 גולד, אז טוב שהכדורגל חזר. הכדורגל מפרנס הרבה משפחות במדינה וחשוב שהוא חזר. אני גם מאמין שתוך כדי תנועה, יתנו להכניס קהל".

הייתם טובים בחידונים באתרים?

פוקסמן: "כל מה שקשור להיסטוריה הייתי פחות טוב. אני רק בן 29".

גרינפלד: "תסלחו לי אבל לא פתרתי אפילו חידון אחד. קראתי המון חומרים בקורונה. היו לי הרבה משימות מאירופה ואל תשכח שאני עם שלושה ילדים קטנים בבית. הגדול רק בן 4. הייתי פול טיים עם שלושה ילדים כי אני לא עוסק בעוד דברים למעט שיפוט ולכן לקחתי את זה על עצמי. בוא נגיד שמעכשיו שבועיים עם ילדים בחופש הגדול יהיו בדיחה. אחרי מה שעברנו עם הקורונה, הכל קטן עלינו".

פוקסמן נשוי טרי. הוא צריך עוד ללמוד.

פוקסמן: "חגגתי השבוע שנה ראשונה לנישואין. שמחתי שאין לי ילדים להעסיק בתקופת הקורונה".

עוד בוואלה!

רועי ריינשרייבר ישפוט את משחק העונה בין מכבי תל אביב למכבי חיפה

לכתבה המלאה
אוראל גרינפלד שופט כדורגל. קובי אליהו
"אני מאמין שכולם יהיו יותר רגועים. בלי הקהל ואחרי הקורונה, יהיה יותר רגוע בפלייאוף". אוראל גרינפלד/קובי אליהו

לא יהיה קהל מה שיהפוך את העבודה שלכם ליותר קשה. פתאום תשמעו כל הערה של שחקן, כל צעקה של מאמן. דברים שנבלעים כשיש קהל. זה אתגר אחר לגמרי.

גרינפלד: "אני מאמין שכל הגורמים המשתתפים בחוויה הזו יעשו התאמות. אני משוכנע שהמאמנים ידברו עם השחקנים. אבל קח בחשבון שגם כשיש 80 אלף צופים ושחקן רוצה שתשמע אותו, אתה תשמע אותו. ואם מאמן רוצה שתשמע אותו עם 30 אלף איש, אתה תשמע אותו. יש מאמנים שמנופפים בידיים בכוונה בלי להגיד כלום כדי להראות משהו לספסל או לשחקנים והמסר הוא בכלל לשופטים".

וזה עושה עליך רושם?

גרינפלד: "אני תיכף 23 שנים שופט וזה לא עושה עלי רושם".

אתה תהיה יותר סלחני להערות שתשמע?

גרינפלד: "אני מאמין שכולם יהיו יותר רגועים. בלי הקהל ואחרי הקורונה, יהיה יותר רגוע בפלייאוף. לא תהיה התנהגות זהה כמו שיש כאשר יש קהל. אני יודע לא לשמוע הכל".

פוקסמן: "מה שיהיה קשה בפלייאוף הזה מבחינתי הוא שהמשחק יאבד את האנרגיות שלו ואם אין אנרגיה יותר קשה לשופט לשמור על ריכוז. דווקא בקהל גדול יש לשופט יותר ריכוז. פתאום אין תופים, אין קללות, אין ריגוש ולכן אנחנו צריכים לשמור על עירנות במשחק וזה האתגר הכי גדול מבחינתי. אנחנו צריכים לתת שירות למשחק ואנחנו צריכים להימנע מטעויות וריצות ל_VAR. הריכוז מאוד מושפע מהקהל ובלעדיו יש פחות אנרגיה".

אנחנו עלולים לראות יותר טעויות שיפוט דווקא עכשיו כשאין קהל?

פוקסמן: "חד משמעית. הקהל מכניס את השופט לריכוז יותר גבוה. כשיש קהל השופט לא יכול להיות מנומנם. רמת העוררות הטבעית שלך יורדת כשאין קהל".

נקודה מעניינת מאוד. אתה מסכים גרינפלד?

"אפשר להבין את מה שדוד אומר, אבל אנחנו נסתגל לזה מאוד מהר. השופטים הוותיקים כמוני חוו לא מעט משחקים בלי קהל או עם מעט קהל. יהיו לנו קצת צופים ברקע בכל זאת כי יש איזה מאה צופים שמורשים להיכנס. הכי חשוב לדבר כל הזמן עם עצמך ולדאוג להיות עירני. אם אתה מרוכז, אתה לא שומע את הקהל בכלל. המבחן יהיה בתום עשרה ימים. נהיה אחרי שלושה מחזורים ונוכל לדעת אם זה מצליח לנו".

פוקסמן, בבית יהיו המון אנשים שיבחנו אתכם?

"יצא לי לראות משחק בליגת האלופות בלי קהל וראית שהשופט קיבל המון פוקוס. במקום לצלם קהל, צילמו את השופט ולכן ברור שבלי קהל הטלוויזיה תתמקד הרבה גם בשופטים. במאי השידור בטח יתמקדו בנו וחשוב שאף אחד לא ייתפס מחטט באף, יורק או אפילו לוחץ ידיים, דבר שאסור לנו כרגע".

בסטיאן דאנקרט שופט גרמני. GettyImages
"שאף אחד לא ייתפס מחטט באף, או אפילו לוחץ ידיים". שופטים בבונדסליגה/GettyImages

השופטים קיבלו החרגה בניגוד לשחקנים ואתם לא צריכים בידוד. ביקשו מכם לא להיות יותר מדי קרובים לשחקנים ואם צריך ממש לקחת כמה מטרים מאירוע במשחק.

פוקסמן: "אני אומר במקום לעלות עם הספריי הלבן לסימון על הדשא, נעלה עם אלכוג'ל וכל מי שמתקרב אלינו נחטא אותו. אני חושב, אם נדבר ברצינות, שאנחנו יותר מסוכנים לשחקנים כי הם בבידוד ואנחנו לא".

גרינפלד: "צריך לקחת הכל בפרופורציות. כל המשק חזר לחיים והשבוע נפתחו גם המסעדות. ב-14 ביוני אמור להיפתח הכל, אז אני חושב שפחות צריך לדאוג".

היינו מאוד מודאגים מהחום של ניב זריהן.

גרינפלד: "גם אם הוא היה יוצא חיובי, לא היו משביתים את הפועל באר שבע ובטח לא את הליגה. צריך לדעת להסתגל לקורונה. נגיע עם מסיכות ונתנהל בהתאם לנהלים".

אתם מכינים את עצמכם לסיטואציות של מגע במשחק?

פוקסמן: "קיבלנו הנחיות להימנע ממגע ולפתח כלי ניהול וכלי תקשורת אחרים. צריך לדבר ממרחק ולכוון ממרחק. השבוע היה לנו כנס והראו לנו שחקן שנפל על הדשא וביקש מהשופט יד".

אז מה עושים?

פוקסמן: "מבקשים סליחה ואומרים לו לקום בכוחות עצמו. אנחנו מצולמים בטלוויזיה ויש לנו ערך מחנך".

גרינפלד: "יש הרבה אלמנטים שישתנו כולל טקס לחיצות הידיים".

פוקסמן: "בדרום קוראה הם עומדים במבנה של חי"ת ומוחאים כפיים".

קוון בגרמניה עם מסיכה. GettyImages
"נגיע עם מסיכות ונתנהל בהתאם לנהלים"/GettyImages

יש ביניכם פער של 9 שנים. מה הטיפ שאתה יכול לתת לפוקסמן כדי שהוא יגיע לגיל שלך ויהיה מועמד לשפוט באליפות אירופה?

גרינפלד: "להיות ממוקד ולא לסטות מהדרך שלך. גם אם מחר טוכמן יכתוב על פוקסמן משהו לא נעים, לא להתייחס. יש קטע כזה ששופטים צעירים רואים את עצמם בטלוויזיה ומנתחים את עצמם וזה מצוין. כל הזמן לחפור ולנבור ולשפר את עצמך. לא להוריד רגל מהגז".

פוקסמן, זה לא עצוב שיש לנו רק את גרינפלד בעמדה כל כך בכירה?

פוקסמן: "אוראל מביא לנו הרבה כבוד וזה לא מובן מאליו לאן הוא הגיע. ישראל לא מהמדינות המובילות באירופה מבחינת כדורגל וגם מבחינה פוליטית".

אז אנחנו לא ראויים ליותר משופט אחד ברמה הזו?

פוקסמן: "מעולם לא היה שופט שהגיע למעמד של אוראל באירופה. הוא בין השופטים המובילים היום. ברור שהמטרה היא שיגיעו כמה שיותר מישראל לרמה הזו".

גרינפלד: "אם דוד יחליף אותי באירופה כשאני אפרוש, אני אהיה הכי מאושר בעולם. אבל אני שואל מה עושים כאן בארץ כדי שדוד פוקסמן יוכל להגיע לרמה הזו? לצערי אין דרך ואין מסלול של מקצוען. אני לא עוסק בשום דבר מלבד שיפוט וכך גם כל שופטי העלית באירופה. דוד פוקסמן לא צריך לחפש עכשיו עבודה בהייטק. הוא צריך לעבוד רק בשיפוט וחבל שאין מסלול כזה בארץ. ב-2012 נהייתי שופט בינלאומי וכעבור שנתיים התפטרתי ממשרה ניהולית עם שכר מאוד יפה. הייתי בינלאומי. שופט צעיר בליגת העל והיה לי משחק פחות טוב. הגעתי למסקנה שאי אפשר לעשות את שני הדברים יחד. כבר שנים, למעט הרצאות, אני עושה רק שיפוט".

כדי שדוד יהיה שופט יותר טוב הוא צריך להיות מקצוען?

גרינפלד: "ישנם המון מודלים במדינות קטנות מישראל או שבהן הכדורגל לא ברמה שלנו שמדברים על שיפוט מקצועני. אני לא מדבר על הליגות המובילות באירופה, אלא על שבדיה או הונגריה ומדינות ברמה הזו שבהן השופטים מקצוענים".

פוקסמן: "אני נמצא בכדורגל מתשוקה ואהבה וברור לי שאם אני בתחום הזה אני עושה ויתורים. אני הרי לא אתעשר מלהיות שופט. אבל אם תגיד לי שאם אני אזנח את העבודה שלי כמהנדס חשמל, אני אגיע למקום אליו הגיע אוראל, אז אני אעזוב את המקצוע העיקרי שלי כי השיפוט זה כן החלום שלי והשאיפה היא להגיע הכי רחוק".

השופט הישראלי אוראל גרינפלד מוציא כרטיס צהוב לשחקן ריאל מדריד סרחיו ראמוס. רויטרס
פוקסמן: "מעולם לא היה שופט שהגיע למעמד של אוראל באירופה". גרינפלד/רויטרס

גרינפלד, מה יעשה שופט מקצוען אחרי שהוא גומר לשפוט? במה הוא יעבוד?

"יש המון תפקידים באיגוד השופטים ששופט מקצוען יכול לעשות אחרי הפרישה. כמו ששחקן עובר להיות מאמן או פרשן אחרי שהוא פורש, גם שופט צריך לעסוק בתחום כמבקר שופטים, כמנהל אגף".

אם היה עכשיו היורו, היית שופט בו?

גרינפלד: "הכיוון היה חיובי לשפוט ביורו. עכשיו נחכה ליורו ב-2021".

התחושה היא שבאירופה קיבלת יותר מחמאות מאשר בארץ.

גרינפלד: "אנחנו מכירים את הביקורות בארץ. דווקא באירופה יותר קל להפתיע ושהם יהיו מרוצים. חשוב לי גם להדגיש שאני נוסע עם צוות שלם מישראל כאשר שופטי הוואר מפורטוגל. בארץ אף אחד לא מתלהב ממשחק מוצלח שלי. אבל אם אטעה, ישר יהיו חגיגות".

דוד, הכנת את מקום העבודה שבחודש יוני אתה לא בא לעבוד?

"לצערי מקום העבודה שלי נסגר בשל הקורונה. עבדתי בחברת סטארטאפ קטנה בנתניה וסגרו לנו את המימון. 30 מהנדסים הלכו הביתה בהינף יד. לשמחתי מצאתי כבר מקום עבודה חדש ואני אתחיל רק בחודש יולי. יצא טוב שבחודש יוני האינטנסיבי לשיפוט, לא אעבוד במקום אחר".

אומרים על פוקסמן שהוא השופט עם הכושר הגופני הכי טוב וגם הכי מהיר.

גרינפלד: "פוקסמן בכושר מטורף והוא מוביל בגיל שלו. ברור שאנחנו הוותיקים לא יכולים להיות בכושר כזה ובמהירות כזו. יש כמה מדרגות גיל. שופטים עד גיל 30 לא יכולים להיות ליד שופטים בני 40 מבחינת הכושר והמהירות. דוד הוא סוג של ארנבת. מהיר מאוד".

אם אני שם אותך פוקסמן בקבוצת כדורגל, אתה משתלב מבחינת הכושר?

פוקסמן: "אין לי תוצאות יוצאות דופן מול שחקנים. אבל כשהייתי בקורס של אופ"א של שופטים בינלאומיים סיימתי מקום ראשון בספרינטים בין 30 מדינות".

אתה יותר מהיר מאייל גולסה או דור מיכה?

פוקסמן: "אני עם גולסה שיחקתי בטוברוק בגיל 10. לא נראה לי שהוא זוכר את זה. היו איזה 40 ילדים על המגרש. אני זוכר אותו. הוא אפילו לא יודע שהיינו יחד. אייל היה בולט כבר בגיל 10".

דוד פוקסמן שופט המשחק ליד מוחמד אבו פאני שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
גרינפלד: "דוד הוא סוג של ארנבת. מהיר מאוד". דוד פוקסמן/אדריאן הרבשטיין

איזו תכונה של גרינפלד היית מאמץ?

פוקסמן: "היכולת שלו לבנות צוות שישלים אותו ויש לו מראה מאוד מרשים. לוק אירופאי אני קורא לזה".

איביץ' הוא אימת השופטים עם ההערות שלו?

פוקסמן: "אין לי מאמן ספציפי שעושה לי צרות וגם לא מאמן שהוא נעים ונוח יותר מהאחרים".

גרינפלד: "דווקא המאמנים שכולם חושבים שהם פרובלמטים דרך הניהול מולם הכי קלה. הבעיה היא שיש איזה מאמן טוב עם דרך ארץ ופתאום הוא מאבד את זה. ואתה רוצה להבין אותו ולהכיל את זה וזה לא פשוט".

תעמדו באתגר הצפוף שיש לכם?

פוקסמן: "אני כבר אש. אני מחכה שזה יתחיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully