וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא היה סיוט. אי אפשר היה לאמן אותו": התרסקות הגלאקטיקוס במכבי ראשון לציון

19.6.2020 / 15:00

פיני גרשון הגיע אחרי האליפות בגליל, אבל הודח בידי גבת והתפטר. קווין מגי חזר תמורת חצי מיליון דולר, אבל "היה אכפת לו רק מהכסף". סטיב בארט קלע מכל מצב, אבל "פירק את הקבוצה". לקראת שובו של הכדורסל: העונה המבטיחה שהפכה לחלום בלהות ב-1994

אתר רשמי

בסרטון: שון דאוסון חוזר לאימונים בבדאלונה

פגרת הקורונה, לפחות בחלקה הראשון, עומדת לחלוף מעל פני הכדורסל הישראלי; בסוף השבוע תחודש העונה, ורגע לפני חזרת השגרה, החלטנו לחזור אל אחת הקבוצות המסקרנות שנבנו בתולדות הענף בארץ, מחוץ ליד אליהו - מכבי ראשון לציון, מודל 1993/94 - שהפכה גם לאחת הסוערות.

ראשיתה של האגדה בכלל בכפר בלום. בזמן שפיני גרשון היה עוד עמוק בתוך חגיגות הזכייה באליפות ההיסטורית עם הפועל גליל עליון, במאי 1993, הוא כבר ארז ופנה לתחנה הבאה שלו. כפי שעשה אחרי הזכיות עם מכבי תל אביב בגביע אירופה ב-2001, גם בתואר הראשון בקריירה הוא העדיף לפרוש בשיא ולחפש אתגרים חדשים.

"ברור שלאובדן האליפות של מכבי היה קשר", נזכר יו"ר מכבי ראשון לציון יצחק פרי, שקיבל תיאבון מהקצפת והדובדבנים בצפון וחלם להביא צלחת גם לעיר היין. "פיני סיים בגליל, והתווכחו איתו שם על גובה השכר לעונה הבאה. אז פיני, כמו פיני, דיבר איתי מהדרך חזרה למרכז ואמר שאפשר לסגור על כך וכך. סגרנו, והוא, כמו תמיד, דיבר על החתמת שחקנים ברמה".

קווין מגי במכבי ראשון לציון ב-1994. מתוך ערוץ הספורט, צילום מסך
"הוא קרא לזה Friends waiting for their friends. הכסף בבנק מחכה לכסף של ראשון". קווין מגי במכבי ראשון לציון/צילום מסך, מתוך ערוץ הספורט

המילה "ברמה" שהזכיר פרי מתכווצת לתוך עצמה כשמבינים על איזו רמה מדובר: בתוך זמן קצר הציגה ראשון לציון את הרכש הנוצץ והמפתיע: קווין מגי, שחקנה האגדי של מכבי תל אביב, חזר ארצה אחרי שלוש שנות גלות בספרד, איטליה וצרפת; הוא חתם על חוזה בגובה חצי מיליון דולר, יותר מכל זר אחר בישראל באותם ימים. "גם עכשיו, כשאני חושב על הסכום שהבאנו לו, הרגליים שלי רועדות", מודה פרי. "קיבלתי גיבוי כספי ממנכ"ל כלל ביטוח, שהיו הספונסרים שלנו. בשבילו, כשאמרתי שאנחנו מביאים את מגי, זה כמו שאביא היום את לברון ג'יימס".

אלא שאז התקבלה החלטה נוספת והפכה את העונה כולה לסיוט, שגרם לגרשון לעזוב כבר בינואר 1994. להחלטה הזו קוראים סטיב בארט.

פיני בראשון לציון ב-1994. מתוך ערוץ הספורט, צילום מסך
"לא אמשיך לאכול את הדייסה שלא בישלתי". פיני גרשון ב-1994/צילום מסך, מתוך ערוץ הספורט

החתמתו של מגי התבשלה עוד לפני שגרשון חתם, בזמן שהמאמן היה עסוק במאבקי האליפות של הגליל. "הוא שיחק בראסינג פריז, ולא היה אפשר לראות את המשחקים שלו בטלוויזיה", משחזר היו"ר. אבי זילברמן היה הסוכן שלו, וביום חמישי בערב עלינו על טיסה לצרפת, אני ויו"ר העמותה סם אולפינר. למחרת ראסינג שיחקה בליגה, ואני לא בטוח אם הם ידעו שאנחנו בכלל מגיעים. מגי הצטיין עם 32 נקודות ו-16 ריבאונדים. ישבנו שם בשקט, צפינו בו וחזרנו הביתה. את המשא ומתן איתו ניהלנו עוד לפני שפיני חתם. וכשפיני מונה, ורצה אותו, סגרנו סופית עם קווין".

בארט, גארד בן 32 באותו זמן, נחשב לסקורר מוכח שעבר ב-NBA, אבל הגיע לראשון לציון עם רקורד בעייתי מאוד; שנה קודם לכן, הוא סיים באקורד צורם את הניסיון הראשון שלו בכדורסל האירופי. הוא שיחק בהיראקליס סלוניקי, ונזרק ממנה לאחר שנתפס עם קוקאין בתיקו. פרי וגרשון טסו לראותו. "הביאו את סטיב באוונטה, למרות שלא רציתי אותו, ובסוף התפשרתי ואמרתי כן", אומר גרשון. "אמרתי שלוקחים אותו בהבנה שאפשר לחתוך אותו. אבל זה לא היה ככה, כי בסוף אני זה שהלכתי הביתה".

פרי מספר שעל הדרך פיספסו השניים את דארל ארמסטרונג, לימים כוכב באורלנדו מג'יק, ועוזרו של ריק קרלייל בדאלאס ב-11 השנים האחרונות: "פיני, אני ושלמה וייספילר נסענו לראות את בארט בשלושה משחקים ב-USBL. היה משחק בין ניו ג'רזי לאטלנטה, הוא שיחק בקבוצה אחת, ובקבוצה השנייה שיחק גארד נמוך עם ידיים ארוכות. דקה לסיום היה שמונה הפרש, פיני יצא החוצה לאוטו, והילד עם הידיים הארוכות קלע תשע נקודות והביא למהפך ולניצחון בנקודה. בא אליי מישהו, הציג את עצמו בתור הסוכן של אותו ילד, ארמסטרונג, והציע לי אותו ב-15 אלף דולר. שתבין, בארט קיבל 150 אלף. רציתי רק לברוח משם, הסוכן השאיר לי מספר טלפון, וכשסיפרתי על זה לפיני באוטו, הוא אמר לי שיחשבו שהוא הביא תימני, שהוא נראה כמו רוני בוסאני".

יצחק פרי יו"ר מכבי ראשון לציון. דני מרון
"העונה ההיא די שברה את השם של מכבי ראשון לציון". יצחק פרי/דני מרון

ארמסטרונג נתקל זמן קצר לאחר מכן ביריבה ישראלית. "שלמה קישר בינו לבין לרנקה, וכשהוא שיחק נגד הפועל אילת בגביע קוראץ' הזהרנו את אריק שיבק מפניו. הוא קלע 36 נקודות, בהמשך עבר לספרד ונבחר לחמישיית העונה, ואז הגיע לאורלנדו ושיחק ב-NBA במשך 13 שנים".

הזיכרון של גרשון מאותו משחק מעט שונה: "כשהלכתי לראות את בארט במשחק המפורסם עם ארמסטרונג, הוא התנהג כמו פרחח. מסירה אצלו זאת הייתה המלצה. כבר אז ראיתי את הברוך שהולך להיות. עם שחקנים כאלה, לא לוקחים אליפות. אליפות לוקחים עם קבוצה, ולא עם שחקנים".

לצד החגיגות על הגעתם של גרשון, מגי ובארט, איבדה ראשון לציון את מי שהפך לשחקן החשוב שלה בשנים ההן. "מיקי ברקוביץ' עזב אחרי ארבע שנים גדולות לכסף של נחום מנבר בהפועל ירושלים, גם חן ליפין עזב והסגל הישראלי לא היה מספיק טוב", אומר פרי. הקבוצה נותרה עם ניב בוגין ודזי בארמור הוותיקים לצד משה ברנר, תומר קרני ואסף ברנע.

מגי לא הנמיך ציפיות, והכריז עם נחיתתו בארץ: "אני מקווה לזכות עם ראשון באליפות. אינני חושש מאף אחד, הפכתי ליותר מהיר ממה שהייתי במכבי תל אביב. אינני משחק בשביל עצמי, המאזן שלי מדבר בעד עצמו".

1994: קווין מגי חוזר ליד אליהו, מכבי ראשל"צ מובסת

ראשון לציון הרשימה במשחקי ההכנה ופתחה את הליגה במאזן 1:4, אבל אז נקלעה לסחרור. היא הפסידה בשלושה מארבעת המשחקים הבאים, כולל אחד בבית להפועל הרצליה (אמיר כץ 35 נקודות), והתרחקה מהמחוזות שבהם חלמה להיות. מגי עמד עד אותו שלב על 18.7 נקודות ו-12.1 ריבאונדים למשחק, ובארט התברר באמת כסקורר אדיר (28.7 נקודות), אבל כטיפוס מעט פחות אדיר.

"קווין היה מעבר לשיא שלו, ולפחות במחצית הראשונה של העונה לא היה קל לאמן את בארט", נזכר עוזר המאמן דאז, בוסאני. "זה שחקן שעולה מחדר ההלבשה רק דקה לפני שהאימון מתחיל, וחוצה את המגרש בזמן שהוא קורא ספר, מניח אותו על השולחן ומתחיל איכשהו להתאמן רק כשכולם מוכנים. לפיני לא היה טוב איתו. הוא היה נטרף מההתנהגות של בארט. אני זוכר שפיני דיבר איתי מארה"ב ואמר לי שהוא אחלה שחקן, אבל אחרי אימונים, כשהיינו יושבים לאכול, הוא היה סובל מכאבי בטן בגלל חוסר המקצועיות של בארט".

גרשון מודה כי החיבור היה נורא. "אי אפשר היה לאמן את בארט", הוא פוסק. "היכולות שלו לא היו חשובות, כי הוא היה סיוט. אימנתי שחקנים קשים בקריירה שלי, ותמיד כשזה קרה, לי הייתה בעיה עם זה. אני לא שוטר, בטח לא גסטאפו, ואי אפשר היה להסתדר איתו. בימים של מגי במכבי תל אביב היא לא איבדה אליפויות, אבל בעיקר בזכות הישראלים. באופיו, מה שעניין אותו היה הכסף, לקבל את 500 אלף הדולרים. הוא היה מצלצל ב-30 בחודש לוודא שהכסף יהיה אצלו בחשבון. הוא קרא לזה, Friends waiting for their friends. הכסף שלו בבנק מחכה לחבר שלו, הכסף של מכבי ראשון לציון. עם שחקן אחד שאכפת לו מהכסף, ושחקן שאכפת לו מעצמו, אליפות אי אפשר היה לקחת. סבלתי עד גבול מסוים, והלכתי הביתה".

מיקי ברקוביץ בתחרות קליעות. ברני ארדוב
עזב לכסף הגדול של הפועל ירושלים, ובלט מאוד בהיעדרו בגן נחום. מיקי ברקוביץ'/ברני ארדוב

גם לפרי יש ביקורת על היכולת של מגי, שזו הייתה עונתו האחרונה בקריירה, ונהרג בתאונת דרכים ב-2003: "בסך הכל, אם תשווה את מגי לדריל מונרו, ושניהם באותו תפקיד, אז דריל ידע להיות בשבילנו ברגעים הגדולים. מגי היה שם בשביל מכבי תל אביב, ואצלנו עשה את הסטטיסטיקה. לא הייתה לו את ההשפעה של מונרו. לבארט, אגב, כן הייתה השפעה כשהוא רצה".

בוסאני: "הקבוצה לא עמדה בציפיות, ובאיזשהו שלב אפילו הביאו לנו פסיכולוג, מה שלא היה מקובל אז באף אחת מהקבוצות. עשו ניסיונות להצליח, ואחרי שאתה מביא שחקנים כאלה ומכוון מאוד גבוה, אז הכתובת הראשונה כשלא מצליחים היא המאמן, וזה בכלל לא משנה אם הוא אשם או לא. פיני שילם על זה".

ראשון לציון סיימה את הסיבוב הראשון במקום השלישי בליגה, עם מאזן 5:8, כשבמחזור האחרון הובסה על ידי מכבי תל אביב 106:88. מגי, בביקורו הראשון ביד אליהו כשחקן יריב, פגע ב-3 מ-13 לא אופייני מהשדה. בתחילת ינואר הודחה הקבוצה במפתיע בידי הפועל גבת ברבע גמר הגביע, אחרי הפסד כפול, ולמחרת גרשון התפטר וירה: "אני לא אוכל יותר את הדייסה שלא בישלתי".

שחקן מכבי תל אביב קווין מגי. צביקה ישראלי, לשכת העיתונות הממשלתית
לא אותו הקווין שזכור לטובה ממכבי תל אביב. מגי בימיו הגדולים/לשכת העיתונות הממשלתית, צביקה ישראלי

מוישל'ה ויינקרנץ, שפינה את מקומו לטובת גרשון בקיץ 1993, חזר לקדנציה שלישית בקבוצה, אבל היא הלכה והידרדרה וסיימה במקום השביעי בטבלה, הרחק מחלומות האליפות. "בסופו של יום, קבוצה זה כמו פאזל. אתה יכול לבנות חמישייה מארבעה שחקנים מקרטון, והחמישי עשוי זהב, אבל לא יתאים לפאזל", מסביר ויינקרנץ. "פרי תמיד כיוון גבוה, ואחת הבעיות שלו היא שהוא לא בנוי לבינוניות ולא מסוגל להתפשר על המקום השני. לכן התחלפו שם הרבה מאמנים ושחקנים. נבנתה קבוצה שתילחם על האליפות, וזה לא עבד. את מגי צריך היה לדעת לתפעל, והקבוצה הייתה מפורקת. בארט פירק כל חלק בקבוצה".

"היום, ממרום גילי, אני יכול להסתכל אחורה ולראות איפה טעיתי", מנתח פרי. "אני יודע שטעיתי בהרבה מקומית, הסיפור היה נראה אחרת עם דארל ארמסטרונג, שהיה טיפוס מדהים ושיחק בשביל האחרים. העונה ההיא די שברה את השם של מכבי ראשון, שהייתה עד אז בדרך למעלה. עם השקעה כספית גדולה וטעויות בתחום המנטלי, לא הגענו לשום מקום וזה השפיע גם על המשך הדרך בשנים הבאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully