אילוסטרציה ליגת העל חוזרת. אילוסטרציה, מערכת וואלה!
אילוסטרציה ליגת העל חוזרת/מערכת וואלה!, אילוסטרציה

המשחק שלא הכרתם

בלי קהל, עם עומס משחקים מטורף ושינוי בחוקים, ליגת העל חוזרת לפעילות. חלק מהקבוצות צלחו בשלום את הפגרה, אחרות נקלעו למשברים קיומיים. תמונת המצב מהפלייאוף העליון שייפתח בשבת מעלה הרבה מאוד חששות וסימני שאלה מדאיגים

אחרי פגרה ארוכה וכפויה כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה, ליגת העל בכדורגל חוזרת לפעילות. ביום שבת ייצא לדרך הפלייאוף העליון, 10 מחזורים, לוח זמנים צפוף ובסוף הפרס הגדול: הכתרת אלופה. הפלייאוף התחתון שבסיומו ייקבעו שתי היורדות לליגה הלאומית, ייצא לדרך באמצע השבוע הבא.

באמצע אפריל הצהיר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, שהוא "מעריך שלא יהיה פה ספורט מקצועני בחצי השנה הקרובה". אלא שכחודש וחצי לאחר מכן, מכבי תל אביב והפועל חיפה ייפגשו באצטדיון בלומפילד וישיבו את הספורט המקצועני לפעילות.

ליגת העל הופסקה רגע אחרי שהעונה הסדירה הסתיימה וכחודשיים וחצי לאחר מכן היא תתחדש במציאות חדשה. הקבוצות הורשו לחזור לאימונים באופן מדורג לפני כמה שבועות - תחילה בקבוצות קטנות וללא מגע. ב-10 הימים האחרונים הן כבר שבו לפעילות רגילה, עם מגע ומשחקי הכנה לקראת שריקת הפתיחה.

הכדורגל בו נצפה דרך המסכים יהיה שונה. יציעים ריקים, הרשמה של 20 שחקנים לכל משחק (במקום 18) ואפשרות לבצע חמישה חילופים (במקום שלושה). תחת עומס של שני משחקים בשבוע, השחקנים שיצאו לפגרות יותר ארוכות מאלו בקיץ, ינסו לא להיפצע ואחד מסימני השאלה המרכזיים סובבים את היכולת המנטלית שלהם להתמודד עם השינויים, בעיקר עם קיצוצי השכר שלא פסחו על אף קבוצה.

איתי שכטר שחקן מכבי תל אביב מול עופרי ארד שחקן מכבי חיפה. דני מרון
מכבי תל אביב ומכבי חיפה, כתף לכתף עד שתוכתר אלופה/דני מרון

מכבי תל אביב

האירוע המשמעותי של הפגרה

הקורונה עצרה את מכבי תל אביב בעיצומה דהירה לעבר אליפות שנייה, אחרי שלושה ניצחונות רצופים וכשהמיני משבר של דצמבר כבר הופך לזיכרון רחוק. במהלך המומנטום שקדם להתפרצות הנגיף, השחקנים הצהובים הרגישו שהם מציגים את הכדורגל הטוב ביותר שלהם העונה ובקרית שלום מקווים להמשיך מאותה נקודה.

קיצוצי שכר

בתחילת המשבר שחקני מכבי תל אביב קיוו בסתר ליבם שהבעלים מיטש גולדהאר לא יקצץ להם בשכר, אבל הם התפכחו במהירות. בלי מו"מ ובלי ניסיונות לכופף ידיים, הונחתה על השחקנים בשורת קיצוץ של 50 אחוז עד סיום העונה. בהסכמים נכתב שאם הליגה תחזור לפעילות, מה שאכן יקרה בשבת הקרובה, הקיצוץ יהיה רק בגובה של 40 אחוז. באופן טבעי, שחקני מכבי תל אביב נקרעים בין התחושה ששכרם קוצץ יותר מדי (בעיקר בהשוואה למכבי חיפה), לבין הידיעה שיש להם בעל בית מצוין, אבל כזה שלא כדאי לבחון האם הוא רוצה להמשיך להחזיק במועדון.

שחקן משמעותי שחוזר

"הקורונה חיסלה את כל הפחדים שהיו לי", אמר קשר מכבי תל אביב דור פרץ רק באחרונה בריאיון לוואלה! ספורט. הקשר האחורי נפצע בתחילת חודש אוקטובר במדי נבחרת ישראל ומאז לא חזר לשחק. בטרם פרצה הקורונה הוא היה קרוב לחזור לסגל, אבל עדיין הרגיש לא מוכן. עכשיו הסיפור כזה שונה לגמרי. פרץ הוא השחקן הרענן ביותר של הקבוצה והרעב מכולם. זה שרוצה להיות שותף מלא לאליפות אחרי שבעה חודשים בחוץ.

תחזית לפלייאוף

מכבי תל אביב יכולה לגמור את הליגה ביום רביעי הבא. ניצחונות על הפועל חיפה בשבת ומכבי חיפה במשחק העונה ארבעה ימים לאחר מכן, יקרבו את הצהובים לאליפות באופן משמעותי. פער שנע סביב תשע נקודות עבור קבוצה שבקושי סופגת ולא הפסידה כלל העונה, אמור להספיק בשמונת המחזורים לאחר מכן.

עתיד המועדון

מיטש גולדהאר לא מתראיין וגם את יד ימינו ג'ק אנגלידיס לא שומעים. לקבוצה אין מנכ"ל מאז שבן מנספורד עזב לאנגליה. כל הדברים הללו מובילים לכך שמכבי תל אביב, כתמיד, מפזרת ערפל. לא ברור עד כמה גולדהאר נפגע מהמשבר האחרון והאם זה הוסיף או הוריד לו מהחשק להחזיק קבוצת כדורגל בצד השני של העולם, אבל לאורך יותר מ-10 שנים הוא משדר שהוא כאן לשנים ארוכות וזו סיבה לאופטימיות עבור מאות אלפי האוהדים.

באדיבות האתר הרשמי של מכבי תל אביב

מכבי חיפה

האירוע המשמעותי של הפגרה

הניתוחים של יובל אשכנזי ודולב חזיזה. שני שחקני הרכש שהגיעו בתחילת העונה מבני יהודה הפכו לאסים בהרכב של מרקו בלבול. אשכנזי הוא המנוע שגם מספק מספרים וחזיזה אמון על החלק היצירתי ביחד עם צ'ארון שרי. הראשון נפצע בכתף והיה אמור לסיים את העונה, אבל גלישת המשחקים ליוני ויולי גרמה לכך שהוא יספיק לחזור. חזיזה נותח בגרמניה ואולי יפספס את משחק העונה באמצע השבוע הבא, אבל אמור לעמוד לרשותו של מרקו בלבול במרבית משחקי הפלייאוף

קיצוצי שכר

שחקני מכבי חיפה וההנהלה הגיעו לסיכום מהיר שלווה בשקט גדול: קיצוץ של 31 אחוזים משכרם בעונה הנוכחית. לגבי העונה הבאה עדיין אין הסכמות וגם השכר בחודש יוני עדיין ניצב תחת סימן שאלה, אבל ההערכות הן שבכרמל לא יתעוררו בעיות בין השחקנים לראשי המועדון.

שחקן משמעותי שחוזר

רז מאיר. המגן-קשר ספג לא מעט ביקורות בתחילת העונה, אך ההיעדרות הארוכה שלו הדגישה שלמכבי חיפה חסר שחקן כלבויניק שיכול להיכנס בצורה חלקה למשבצת של שחקנים פצועים או מורחקים. מאיר צפוי לפתוח בהרכב כבר נגד הפועל תל אביב ביום שבת והוא מקווה שבפלייאוף הוא יקנה את מקומו בהרכב בעונה הבאה.

תחזית לפלייאוף

שני המחזורים הראשונים יקבעו את המשך העונה של מכבי חיפה. אם הירוקים לא ישיגו שש נקודות נגד התל אביביות בשבוע הקרוב, קשה להאמין שהם יצליחו להיאבק על האליפות.

עתיד המועדון

במכבי חיפה מבינים שהפלייאוף העליון ישפיע רבות גם על העונה הבאה ומקווים שבמאני טיים זה יראה יותר טוב מאשר במשחקי האימון אחרי החזרה מהפגרה. במועדון לא מתכוונים לפזר כספים כבעבר והמטרה בקיץ תהיה למצוא שחקנים חופשיים בשכר לא גבוה. שחקנים כמו בן שהר ואחרים שהוזכרו כמועמדים, יצטרכו לקצץ משמעותית אם ירצו להגיע לכפר גלים.

יובל אשכנזי שחקן מכבי חיפה. דני מרון
חיסרון משמעותי בפתיחת הפלייאוף. אשכנזי/דני מרון

בית"ר ירושלים

האירוע המשמעותי של הפגרה

הקיצוצים במועדון. מעבר לשכר השחקנים והעובדים שנחתך, בית"ר חוזרת לסכומים של תקופת אלי טביב ומשאירה מאחור את ימי ההוצאות הגבוהות של קיץ 2019. מתקווה לרוץ כתף אל כתף עם מכבי תל אביב ומכבי חיפה, הקבוצה מהבירה תחזור כעת לגובה של הפועל באר שבע והפועל תל אביב הנוכחיות.

קיצוצי שכר

השחקנים ועובדי המועדון סיכמו על קיצוץ של 25 אחוזה משכר הנטו (קרוב ל-30% ברוטו) עד לתום העונה הבאה.

שחקן משמעותי שחוזר

מיכאל אוחנה. הקשר שעליו בנו רבות בבית וגן, חוזר לאימונים מלאים, אך במקרה הטוב יקבל דקות בודדות בסיום הפלייאוף. בבית"ר לא רוצים לקחת סיכון עם הקשר ולכן החזרה שלו תהיה איטית והדרגתית.

תחזית להמשך העונה

בבית"ר ממוקדים במטרה הגדולה והיא לסיים את העונה במקום השלישי עם כרטיס למוקדמות הליגה האירופית. למרות רעשי הרקע וההתמרמרות בעקבות הקיצוצים, יוסי בניון ורוני לוי שומרים כל העת על המסגרת המקצועית ועל חדר הלבשה בריא. השחקנים ממוקדים ונראו טוב במשחקי האימון והבטחת המקום השלישי נראית קרובה.

עתיד המועדון

מבחינה כלכלית, בית"ר ירושלים חוזרת להתקיים בעיקר על סמך הכנסותיה. שחקנים מובילים כמו אלירן עטר, חנן ממן, עידן ורד ומיכאל אוחנה, יישארו ויובילו, בעוד התקווה היא למכור כמה מהזרים כדי לייצר הכנסה. הזרים שיגיעו במקומם, אמורים להיות כאלו צעירים וזולים, שניתן יהיה למכור בעתיד. במצב הנוכחי, אחרי שנתיים של ניסיון לקרוא תיגר על מכבי תל אביב (וכעת גם מכבי חיפה), הצהובים-שחורים יוצאים מהמירוץ.

אלירן עטר שחקן בית"ר ירושלים. דוברות בית"ר ירושלים, אתר רשמי
בית"ר ירושלים נראתה טוב במשחקי ההכנה. עטר/אתר רשמי, דוברות בית"ר ירושלים

הפועל באר שבע

האירוע המשמעותי של הפגרה

העזיבה של אלונה ברקת. הפועל באר שבע לא תזכה גם העונה באליפות, אבל היא ללא ספק מדורגת במקום הראשון בכמות הכותרות שסיפקה לכדורגל הישראלי במהלך פגרת הקורונה. ברקת הייתה הראשונה להבין שמדובר במשבר עמוק שהתוצאות שלו ייראו היטב גם בעונה הבאה ולכן הציגה לשחקניה תכנית קיצוץ של 30 אחוז ל-15 חודשים, עד סוף מאי 2021. השחקנים סירבו לחתום, ביקשו להתייעץ עם עורך דין והוציאו את בעלת הבית מדעתה. היא כה נפגעה שהחליטה לעזוב את המועדון. אלונה היא עדיין הבעלים, אבל לא רוצה להיות מעורבת, מינתה נאמן ומחפשת קונה.

קיצוצי שכר

ברקת הציעה לשחקנים 30 אחוז קיצוץ, מה שהוביל לפיצוץ הגדול, אבל בסוף אחרי ההודעה שהיא עוזבת, הם הסכימו לקצץ 50 אחוז מה-15 במארס ועד ה-31 במאי. הנאמן עורך הדין יצחק יונגר ומנכ"ל המועדון אסי רחמים כבר ישבו עם שחקנים על קיצוץ בעונה הבאה וחלקם הסכימו לחתוך הרבה מאוד. התכנית רחוקה מלהסתיים ויש עוד הרבה שחקנים שמסרבים לקצץ בין 30 ל-50 אחוז, תלוי בגובה החוזה שלהם.

שחקן משמעותי

ז'וזואה. בתחילת משבר הקורונה הפיצו על הפורטוגלי שהוא אפילו לא מוכן לקצץ לעונה הזו. אבל הקשר המצוין קיצץ ואפילו היה בין הראשונים שסגרו על קיצוץ בעונה הבאה. ז'וזואה הוא השחקן הכי חשוב של הפועל באר שבע בחלק הקדמי וכעת, כשהוא יודע שהוא גם נשאר לעונה נוספת, הראש שלו נקי לגמרי והוא רוצה להיות שוב השחקן הכי אהוב על האוהדים.

תחזית להמשך העונה

המטרה בליגה היא מקום שלישי, אבל השאיפה הגדולה של הקבוצה מבירת הנגב היא זכייה בגביע בפעם הראשונה מאז 1997. בחצי הגמר ממתינה בני יהודה ואם החבורה של יוסי אבוקסיס תנצח, היא תפגוש בקרב על התואר את הפועל תל אביב או מכבי פתח תקוה. התואר בהחלט בהישג יד ולשם מכוונים בבאר שבע.

עתיד המועדון

עתידה של הפועל באר שבע מאוד תלוי במנכ"ל הבורסה לניירות ערך, איתי בן זאב, שמונה על ידי אלונה ברקת לשמש כיו"ר דירקטוריון המועדון בהתנדבות. בן זאב יצטרך למצוא רוכש שיהיה מוכן לשלם כמה מיליוני שקלים, אבל בעיקר להראות לברקת ולאוהדי הפועל באר שבע שהוא רוצה להחזיק את הקבוצה בטופ של הכדורגל הישראלי. בשלב הזה אין רוכש, אבל ברקת העמידה רשת ביטחון של חמישה מיליון שקל מזומן לעונה הבאה ויש גם קרוב ל-10 מיליון שקל ממכירת שחקנים שצריכים להיכנס לקופה. ביחד עם תכנית הקיצוצים, הפועל באר שבע אמורה לשמור על מרבית שחקני הסגל שלה לעונה הבאה.

בעלי הפועל באר שבע אלונה ברקת. קובי אליהו
הפועל באר שבע עברה רעידת אדמה. ברקת/קובי אליהו

הפועל תל אביב

האירוע המשמעותי בפגרה

אירוע משמעותי? רק תבחרו. הנתק שנוצר בין משנה סיני לאיציק ניסנוב היה הפרק האחרון ברכבת ההרים שעברה הפועל תל אביב בתקופת הקורונה. מה היה שם לפני כן? ההנהלה הציבה דרישות קיצוץ, השחקנים הסכימו, המספרים השתנו, בוזגלו קרא לשחקנים להתאגד והאווירה הייתה עכורה. בסופו של דבר הושג סיכום שמנע יציאה לחל"ת, אבל הטעם שנשאר היה לא טוב. בינתיים שני שחקנים הבית, עידן כהן וניר לקס נדרשים לשחק ללא שכר עד סיום העונה או שיסיימו את דרכם במועדון ונראה שהקבוצה ממתחם חודורוב חזרה לימים הרעים שאפיינו אותה ברוב תקופת האחים ניסנוב.

קיצוצי שכר

השחקנים חתמו על קיצוץ של 50 אחוז משכרם עד תום העונה הנוכחית. בחודש יוני שלא מהווה חלק מהחוזה, יקבלו השחקנים 50 אחוז משכרם, פרט לניר לקס ועידן כהן, שככל הנראה יסיימו דרכם.

שחקן משמעותי

סטפן ספירובסקי ביקש לעזוב ונענה בחיוב, עידן כהן וניר לקס לא בתכניות ובסגל התקצר. בלי לשים את האצבע על שחקן אחד, נראה שזה הזמן של הצעירים. דורון ליידנר, אילי טמם, שביט מזל, אושר דוידה ואחרים עשויים לקבל דקות משמעותיות בפלייאוף ואולי להשיג דריכת רגל בקבוצה הבוגרת. רז שלמה ושי אליאס הוזנקו מהנוער והפכו לשחקנים מן המניין בהפועל תל אביב באחת מתקופות השבר של השנים האחרונות, שי אייזן הפך לשחקן הרכב ועכשיו אולי הגיע תורם של הבאים בתור.

תחזית להמשך העונה

תבוסות למכבי חיפה ומכבי תל אביב בעונה הסדירה מהוות תמרור אזהרה לחבורה של ניר קלינגר לקראת הפלייאוף, בעיקר לאור העובדה שהפועל תל אביב תשתף שחקנים צעירים, אבל הופעות טובות בליגה הן מטרה משנית (אם כי חשובה). מטרת העל היא גביע המדינה, שם הקבוצה מרוחקת שני משחקים מהנפה פוטנציאלית.

עתיד המועדון

הפועל תל אביב הייתה אמורה להכניס 3-4 מיליון שקל רק ממכירת כרטיסים במשחקי הפלייאוף, אבל לנגיף הקורונה היו תכניות אחרות. עבור האדומים מדובר במהלומה גדולה והשקעת הבעלים בעונה הבאה תרד משמעותית. הפועל תל אביב בעיקר על ההכנסות ולכן ההחלטה האם לאפשר כניסת קהל בעונה הבאה תהיה מכריעה עבורה. במועדון מכינים תקציב רזה וזו אחת הסיבות לכך שמתכוונים להתחיל להכניס לעניינים כבר העונה שחקנים שעולים מהנוער.

אילי טמם, שחקן הפועל תל אביב. אתר רשמי הפועל תל אביב, אתר רשמי
המצב הכלכלי שנוצר בגלל הקורונה, יגרום להפועל תל אביב לשתף הרבה שחקני בית. אילי טמם/אתר רשמי, אתר רשמי הפועל תל אביב

הפועל חיפה

האירוע המשמעותי של הפגרה

פרשת רן קדוש. בניגוד למרבית חבריו, שוערה המחליף של הפועל חיפה הגיע לסיכום מהיר עם יואב כץ על יציאה לחל"ת והפתיע רבים כשהחליט להירתם לטובת המועדון על דעת עצמו. קדוש הוצא מקבוצת הווטסאפ של השחקנים, אך בהמשך התפייס איתם.

קיצוצי שכר

בסופו של הליך ארוך שכלל טינופים הדדיים בתקשורת, הסכימו השחקנים הישראלים לקיצוץ של 50 אחוזים משכר הנטו שלהם עד סוף חודש יוני. עם הזרים הסיפור שונה בתכלית: אין הסכמות וכרגע גם לא ברור אם הם ישחקו בפלייאוף. מעל כולם בלט הסיפור של קווין טאפוקו, שטען ששילמו לו שכר מקוצץ מבלי לסכם איתו והוסיף שהוא חושד שנעשה שינוי בחוזהו ללא ידיעתו.


שחקן משמעותי שחוזר

גל אראל. אחד מהמנהיגים הכי חשובים של הפועל חיפה ניצל את פגרת הקורונה כדי להכשיר עצמו למשחקי הפלייאוף אחרי פציעה. אראל הוא אחד השחקנים הכי משמעותיים בחדר ההלבשה של חיים סילבס והחשיבות שלו גדולה

תחזית לפלייאוף

הפועל חיפה מגיעה לפלייאוף בלי יותר מדי ציפיות והיא נראתה לא רע במשחקי האימון שהתקיימו בשבועיים האחרונים. המטרה תהיה לשמש כהפתעה הנעימה של הפלייאוף העליון וכמובן: לקחת נקודות ליריבה העירונית.

עתיד המועדון

השינוי בהפועל חיפה לא יהיה עמוק ומרחיק לכת. יואב כץ רוצה לצמצם עלויות, בעיקר לקצץ בשכר של כמה מהמרוויחים הבכירים, אבל הוא לא יבצע מהפכה במועדון.

רן קדוש שוער הפועל חיפה. אדריאן הרבשטיין
מיני פרשה שהסתיימה בפיוס. רן קדוש/אדריאן הרבשטיין

הפלייאוף התחתון

בעוד הפלייאוף העליון כולל 10 מחזורים ומטבע הדברים הלו"ז שלו יהיה צפוף מאוד, בתחתון יש רק סיבוב אחד ושבעה מחזורים. עירוני קרית שמונה, סקציה נס ציונה ועירוני קרית שמונה נאבקות נגד הירידה, אבל גם הפועל כפר סבא עלולה להסתבך.

חלק מהקבוצות הוציאו את כל השחקנים הישראלים שלהן לחל"ת ועברו את מו"מ הקיצוצים הקשה רק באמצע מאי. סקציה נס ציונה שלחה את הזרים למולדותיהם ולמרות שהם הספיקו לחזור, הם יחסרו לה במשחק אחד או שניים בגלל השהייה בבידוד. הפועל רעננה החליפה מאמן (אייל לחמן במקום גל כהן) ושם מקווים שזה יהיה המהלך שיציל מירידה.

עירוני קרית שמונה עשתה את הדברים בשקט, עם הודעה מהירה על קיצוץ נמוך ביחס לקבוצות אחרות ונראה שמהבחינה הזו היא מגיעה בראש שקט למאבקי התחתית. הפועל חדרה ומכבי נתניה שלא נמצאות בסכנה אמיתית, צפויות לנצל את הפלייאוף התחתון כדי לשלב שחקנים צעירים ובני יהודה תעביר את הזמן בהכנות לחצי גמר גביע המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully