וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהגדולות יהפכו לקטנות: השפעת המשבר על בית"ר ירושלים, הפועל תל אביב והפועל באר שבע

25.4.2020 / 13:00

כדורגל ללא קהל בעונה הבאה יסבך מאוד את כל הקבוצות, אבל את בית"ר ירושלים, הפועל באר שבע והפועל תל אביב הוא עלול להוביל לקריסה כלכלית. לא במקרה משה חוגג ואיציק ניסנוב זועקים ומצפים לעזרת המדינה. אופיר סער משרטט את המציאות החדשות אליה כדאי להתרגל מבעוד מועד

האתר הרשמי של בית"ר ירושלים

בווידאו: בית"ר ירושלים חזרה להתאמן

מי ששומע את משה חוגג בשבועיים האחרונים, מזהה את הלחץ בו נמצא בעלי בית"ר ירושלים ואת ההבנה שלו בנוגע למה שעלול להתרחש אם עונת 2020/21 בליגת העל תשוחק ללא קהל. אמת, כל קבוצות הליגה יינזקו במקרה כזה, אך על פניו יהיו שלוש שייפגעו יותר מכולן - בית"ר ירושלים, הפועל באר שבע והפועל תל אביב, שעלולות לצאת ממועדון הגדולות של ליגת העל.

ההבדל, כרגע, בין הקבוצות במועדון הגדולות הוא שלשתיים מהן - מכבי תל אביב ומכבי חיפה - יש גב כלכלי גדול, של מיטש גולדהאר ויעקב שחר, שיכולים להביא עשרת מיליוני שקלים מכיסם ולהעמיד תקציב מקוצץ אך ראוי גם אחרי משבר הקורונה.

בבית"ר ירושלים המצב שונה. עוד לפני הקורונה חוגג כבר דיבר על פייר פליי והבהיר לאנשי המועדון כי הוא מתכוון להפחית משמעותית את הסכומים אותם השקיע. המשבר יצר נזק נוסף בעסקיו וממה שהבעלים משדר, הוא אינו מתכוון להשקיע כספים רבים בעונה הבאה. בהפועל תל אביב המצב ידוע כבר כמה שנים. בעונה האחרונה כל הבעלים הזרימו למעלה משלושה מיליון שקל, אך בשנה הבאה הסכום הזה יפחת, ואילו הפועל באר שבע נכון לשלב זה בכלל תחת נאמן. שלוש הקבוצות הללו באותה סירה, וזו לא סירה יציבה במיוחד.

משה חוגג בעלי בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
החששות ברורים. משה חוגג/ברני ארדוב

בהערכה גסה, אם ניתן היה לשחק עם קהל, כל אחד מהמועדונים שהזכרנו היה מסיים את העונה הבאה עם הכנסות של כ-35 מיליון שקל. ממוצע ההכנסות מכרטיסים ומנויים של שלוש הקבוצות הללו הוא כ-16-20 מיליון שקל, בהתאם לאטרקטיביות של הקבוצה. מעבר לכך, המועדונים יסחבו גירעון ונזק כלכלי מהעונה הנוכחית של חמישה מיליון שקל לפחות ורק בשנה הבאה יוכלו לאמוד באופן סופי את הנזקים, וזאת בלי להזכיר את הפיצויים לגורמים כאלה ואחרים ואת הירידה ברמת ההכנסות מחסויות, תורמים, מנויי כבוד וכן הלאה.

ברגע שתהיה ליגה ללא קהל, מינוס הגירעון והתחייבויות שיצטרכו לסגור, לכל אחד מהמועדונים הללו יישאר תקציב שיעמוד על כ-10-15 מיליון שקל. בבדיקה שערכנו עם כל אחד מהם, ברמת הקיצוץ הגבוהה ביותר, תפעול בסיסי שוטף של המועדון ומחלקת הנוער יגיע ל-12 מיליון שקל, לכל הפחות, מה שלא ממש משאיר כסף לצוות מקצועי ושכר שחקנים, הסכום שאמור להיות החלק הארי של התקציב.

לא במקרה שמענו השבוע גם את איציק ניסנוב וגם את משה חוגג זועקים ואומרים שהקבוצות לא יוכלו להתקיים במצב שכזה וקוראים לעזרה מהמדינה. ליגה ללא קהל תגרום לקריסה של חלק מהקבוצות, שיוכלו, במקרה הטוב, לעלות לכר הדשא עם שחקני נוער ושחקנים במשכורת חיילים. אפילו לקבוצות שהזכרנו לא תהיה אפשרות כלכלית לעשות יותר מזה, והן יישרו קו עם הקבוצות הקטנות וקבוצות הלאומית, שצפויות להתנהל באותה המתכונת.

אוהדי הפועל תל אביב. דני מרון
ללא קהל, גם הגדולות יהפכו לקטנות/דני מרון

הקבוצות הקטנות בליגת העל רגילות למצב הזה. רובן גם ככה לא בונות על הכנסה מכרטיסים והנזק הצפוי להן הוא קטן יחסית. במקרה כזה, הן יעשו עוד כיווץ בתקציב, פחות זרים, פחות עלויות מעביד על השכרת דירות והוצאות מסביב ופחות או יותר ישאירו סגל בשכר שלא עובר את ה-12 אלף שקל בחודש - די דומה למצב הנוכחי, למען האמת.

הקהל הישראלי בז לשחקנים שנלחמים על הקיצוץ, אבל אם נגיע למצב שבו מועדונים גדולים לא יכולים לשלם לשחקנים מעבר לשכר ממוצע במשק, אנחנו עלולים לאבד את הכדורגל כפי שהכרנו אותו. גם לפני 40 שנה שחקנים היו עובדים בעבודה נוספת ותפקדו על תקן שחקנים חצי מקצוענים. רוצים לחזור לשם? בבקשה, אפשר להמשיך ללעוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully