וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי קבע שהקורונה תזיק לכדורגלן הישראלי? השחקנים שהמשבר יעשה להם טוב

19.4.2020 / 7:00

הצעירים יקבלו יותר הזדמנויות, הקבוצות יביאו זרים בני 19-20 ויש מי שכבר בונים על קופה עתידית. סוכני השחקנים גלעד קצב ועידן בן אבו מנתחים ובטוחים: "אם שחקן בן 16 חלם להתעשר, עכשיו סיכוייו עולים"

אימון מכבי תל אביב באפליקציית זם/האתר הרשמי של מכבי תל אביב

בווידאו: אימון מכבי תל אביב בזום

אמיר אלה, מגן שמאלי בקבוצת נערים ב' של הפועל תל אביב, כבר הרגיש שהוא נוגע בחלום. בשנה האחרונה יצא להתרשמות במחלקת הנוער של פארמה האיטלקית ובזכות יכולת גבוהה, סידר לעצמו חוזה העסקה באקדמיה של המועדון מצפון איטליה. עכשיו, בגלל נגיף הקורונה, לא ברור אם יוכל להמשיך בתוכנית ואם באיטליה בכלל ייצאו מהמשבר הטרגי שפוקד אותם כבר חודשיים.

אמיר אלה הוא לא היחיד. "יש לי שחקן נוער שקיבלתי לגביו זימון למבחנים במחלקת הנוער של אייאקס והיינו אמורים לטוס בסוף העונה, עכשיו הכול לוט בערפל", מספר סוכן השחקנים עידן בן אבו שמייצג גם את אלה. "המעברים בין המדינות יהיו מעתה יותר בעייתיים, כל שכן כשמדובר בשחקנים צעירים, אבל יש גם הרבה יתרונות שהביא נגיף הקורונה ואני דווקא רואה את חצי הכוס המלאה".

גלעד קצב עם אלון תורג'מן. יח"צ,
המצב הולך להשתנות. קצב עם תורג'מן/יח"צ

נגיף הקורונה לא רק השבית את ליגות הכדורגל. בתקווה שמדובר בפרק זמן שיסתיים מתישהו, הכדורגל אמור לחזור ולהמשיך להיות ענף הספורט הפופולרי בעולם. אבל הנזק הגדול של הקורונה נמצא בחלומות של הכדורגלנים הצעירים להפוך להיות עשירים ולסדר גם את המשפחות שלהם. אם הורה שלח את הבן המוכשר שלו לשחק בגיל 8, ליווה אותו לכל אימון עד גיל 15, לקח לו כבר בגיל 16 סוכן ובגיל 18 נלחם כדי שהוא יהיה ספורטאי מצטיין בצבא, וכל זה כדי שהוא לפחות יזכה לחוזה של 300 אלף דולר בגיל 23, עכשיו גברו סימני השאלה והקורונה מאיימת לפרק את החלומות של התא המשפחתי לשנים הקרובות.

דווקא אצל סוכני השחקנים הישראלים אין תחושה שהעולם חרב ורובם, בניגוד למה שאפשר היה להעריך, דווקא אופטימיים. "אני מחפש את חצי הכוס המלאה בסיפור הקורונה", ממשיך בן אבו בתזה שלו. "אני רואה שהשחקן הצעיר יקבל יותר צ'אנסים. דיברתי השבוע עם בעלים של קבוצה. התלוננתי על זה ששחקן נוער לא קיבל דקות בבוגרים בעונה הזו. הוא אמר שהוא בדק עם המאמן שלו והמאמן אמר לו שזה עוד מוקדם ושהשחקן שלי חסר ניסיון. אמרתי לו שהוא בן 18 וחצי והוא שחקן מוכשר. עכשיו הוא השתכנע גם בגלל מה שצפוי לנו נוכח הקורונה. בעקבות הקורונה, לכדורגלן שמסיים גיל נוער יהיה צ'אנס יותר גדול להשתלב בקבוצת הבוגרים. אני גם מעריך שבסוף הליגות העליונות כאן יגדלו כי יצטרכו לסיים את העונה וליגת העל תהפוך לליגה עם 16 קבוצות. אבל בגדול, אם שחקן בן 16 חלם להיות עשיר, עכשיו הסיכוי שלו לשחק בבוגרים יהיה יותר גדול. החלומות של השחקן הצעיר לא נגדעו בשל הקורונה, אלא להיפך".

סוכן השחקנים עידן בן אבו. באדיבות המצולמים
"החלומות של השחקן הצעיר לא נגדעו, אלא להיפך". עידן בן אבו/באדיבות המצולמים

לגלעד קצב שעובד עם אחיו רונן כבר שנים ארוכות יש דעה דומה באשר להיקף הפגיעה בדור הצעיר של השחקנים. "אף אחד לא יודע עד מתי הקורונה תשפיע, אבל אני חושב שבטווח הקרוב הקורונה תעשה טוב לשחקנים הצעירים המצטיינים במחלקות הנוער", גורס קצב. "ברגע שבעלי הקבוצות יחליטו להשקיע פחות סכומים בשחקנים מבוגרים, מי שירוויחו הם הצעירים. אין הרבה קבוצות כמו מכבי פתח תקווה או מ.ס. אשדוד שהלכו בשנים האחרונות עם שחקני הבית הצעירים שלהם לא משנה מה. עכשיו אנחנו צפויים לראות גם את המועדונים הגדולים יותר הולכים על הקו הזה. יחפשו גם שחקנים מהליגה הלאומית בהשקעה כספית נמוכה יותר".

אז הקורונה לא תעשה בהכרח רע?

"ברור שנראה דוגמאות לקבוצות שייתנו יותר צ'אנס לצעירים. העברנו את תומר אלטמן ממכבי תל אביב להפועל חיפה וזו דוגמה לשחקן שיקבל בעקבות הקורונה יותר דקות ועוד שנתיים יהיה מהשחקנים המובילים בליגה. אז נכון שבשנה הקרובה לא נראה שחקנים חותמים על החוזים של דור מיכה או עומר אצילי, אבל בעוד שנתיים או שלוש הדברים יחזרו להיות כפי שהם היו לפני פרוץ הקורונה. בשנה הקרובה גם לא יהיו אצטדיונים מלאים ולכן החלומות על הכסף הגדול צריכים להיות כרגע בצד. דווקא עכשיו ייפתחו יותר דלתות לשחקנים הצעירים".

הורים לא יעדיפו לשלוח את הילדים שלהם לתחומים אחרים עכשיו כשאין כבר את הכסף הגדול?

"כדורגל תמיד ישוחק וכדורגל תמיד יהיה הספורט הפופולארי בעולם. יכול להיות שיהיה כדורגל בלי קהל או שיהיה מעט קהל, אבל הכדורגל ימשיך להיות הענף המוביל. אני גם משוכנע שזה שעכשיו אין כדורגל, יגרום לאנשים לרצות את הכדורגל יותר אחרי שהקורונה תסתיים. הגעגוע כעת לכדורגל, יעשה אותו יותר נחשק ויותר אטרקטיבי בעתיד".

תומר אלטמן, הפועל חיפה. אדריאן הרבשטיין
"הוא דוגמה לשחקן שיקבל יותר דקות ועוד שנתיים יהיה מהמובילים בליגה". תומר אלטמן/אדריאן הרבשטיין

בן אבו שעבד במשך שנים ארוכות כסקאוט במחלקת הנוער של מ.ס. אשדוד ואיתר לג'קי בן זקן המון כישרונות, מסדר את טבלת הנפגעים לפי גילאים: "מי שייפגעו יותר ברמה הכלכלית הם שחקנים בני 25 ולא שחקנים בני 18", משוכנע בן אבו. "מי שחצה כבר את גיל 30, עשה את הכסף שלו מהכדורגל אם הוא היה מוכשר. אלה שהם בני 25 פלוס מינוס היו צריכים לעשות את הכסף שלהם בשנים הקרובות והם הכי ייפגעו ולעומת זאת מי שסיים עכשיו מחלקת נוער, יקבל יותר הזדמנויות בזכות הקורונה. הנטייה הטבעית תהיה ללכת בשנתיים הקרובות על השוק המקומי הצעיר ובהמשך בעוד שלוש שנים כשהשחקן יהיה בן 22, הוא יתחיל להרוויח טוב כי אני משוכנע שבתוך שלוש שנים תהיה חזרה לסכומים שהיו לפני הקורונה".

אז שחקן שסיים חוזה לא כזה גבוה בסטנדרטים של מכבי תל אביב וקיווה לעשות את החבילות מעכשיו, הוא מהנפגעים אבל דווקא שחקן שסיים גיל נוער לא צריך לחשוש?

"אני אתן לך דוגמה משחקן שלי, בלי לנקוב בשם. שחקן בגיל 25 שעשה עונה טובה בקבוצת מרכז טבלה וכבר סגרתי בשבילו חוזה בקבוצה גדולה כאן לעונה הבאה, אבל עכשיו אני בספק אם זה ייצא לפועל, כי הקבוצה בקשיים. זו דוגמה לשחקן שנפגע מפריצת המגיפה הזו. סאביין לילאי, למשל, שאני מייצג הוא כבר מעבר לגיל 30 והוא פחות נפגע כבר. שחקן בן 17 או 18 יפיק יותר יתרונות מהקורונה. הוא גם לא נפגע בצד המנטלי. הוא לא צריך להיות לחוץ מהפרנסה. רוב השחקנים הצעירים שאני מייצג ממחלקות הנוער לא צריכים להיות מוטרדים מהפרנסה כרגע. הכסף יגיע בעוד שלוש או ארבע שנים ובינתיים יש להם צ'אנס יותר גדול להתפתח ולהתקדם בקבוצת הבוגרים. הפגיעה הגדולה היא בטווח הקרוב של השלוש שנים ובשנים האלה הדור הצעיר רק יכול להרוויח. גם מי שחתם לפני שנה על חוזה לארבע שנים בהרבה כסף ועכשיו מבקשים ממנו לקצץ 50 אחוז, נפגע מאוד. גם בכל מה שקשור לקיצוצים שעשו על החודשים האלה, מי שפחות נפגע אלה השחקנים הצעירים כי החוזים שלהם לא גבוהים או שיש להם חוזי חייל בכלל ובסכומים האלה הקבוצות בכלל לא נגעו".

מה עם שוק הזרים לעונה הבאה?

"יש עדיין רצונות של קבוצות להביא זרים, אבל אני משוכנע שיהיו פחות זרים. קח את איזי שרצקי שהצהיר שעירוני קרית שמונה לא תשחק עם זרים בעונה הבאה. אז שם מי שירוויח הוא השחקן הישראלי. אבל עדיין יש קבוצות שכבר מחפשות שחקנים זרים לעונה הבאה. אני חושב שתהיה עלייה בזרים אפריקאים בני 19 או 20. יהיה לי יותר קל להביא שחקנים כאלה. אבל בגדול אני מרגיש היום שבעלי הקבוצות מכוונים מאוד לשחקנים בני 17 או 18 מכל הארץ. בחודש אפריל רגיל בעלי הקבוצות דנים עם הסוכנים על העברות לעונה הבאה של שחקנים בולטים בליגת העל ומדברים על זרים, ועכשיו אתה מרגיש יותר שהשיחות והחיפושים הם אחר שחקנים צעירים בולטים בגילאים האלה מכל הארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully