וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצאנו גדולים: 32 שנה לניצחון הגבוה בהיסטוריה של נבחרת ישראל

23.3.2020 / 15:00

מסע של 37 ימים בקצה השני של העולם, 6 משחקים ב-21 יום, שלושער תוך 8 דקות, 5,000 דולר בפחית קולה. היום מלאו 32 שנה ל-0:9 על טייוואן, הניצחון הגדול בהיסטוריה של נבחרת ישראל, והסיפורים של ניר לוין, ניר קלינגר ודני דבורין עדיין ממשיכים לזרום

תגובות שחקני נבחרת ישראל אחרי פולין/צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

בווידאו: תגובות ממשחק הבית האחרון של נבחרת ישראל, מול פולין

ניר לוין צוחק קלות. "היום זה 32 שנים ל-0:9? איך הזמן רץ".

ואתה כבשת שלושער בניצחון הכי גבוה בתולדות ישראל.

"מה זה שלושער? זה היה השלושער הכי מהיר בתולדות נבחרת ישראל. כבשתי שלושער תוך 8 דקות. עד היום זה שיא שלא נשבר. גם תשעה שערים למשחק וגם השלושער הכי מהיר. זה היה המשחק הכי טוב שלי בנבחרת".

בלא מעט מאפיינים, הנסיעה ההיא לפני 32 שנים לטורניר קדם אולימפי באוסטרליה ובניו זילנד מזכירה את מה שעובר היום על הכדורגל הישראלי. מאחר ששובצנו לבית האוקיאני כמוקדמות לאולימפיאדת סיאול, היה צריך לקיים טורניר בן ארבע משתתפות כשהמנצחת זוכה בכרטיס למשחקים האולימפיים. נבחרת ישראל של המאמן הסרבי מיליאנקו מיחיץ' עלתה על מטוס ונפרדה מהמדינה ל-37 ימים בהם הושבתה כאן הליגה ממש כמו עכשיו. בבית המשחקים היו ארבע נבחרות: אוסטרליה, ניו זילנד, טייוואן וישראל.

שלושת המשחקים הראשונים של הנבחרת התקיימו באוסטרליה, אחר כך עברו לשלושה משחקים נוספים בניו זילנד. ב-23 במארס 1988, היום לפני 32 שנים, זה כבר היה המשחק החמישי תוך 17 יום בוולינגטון, בירת ניו זילנד. טייוואן החלשה ספגה עשרה ימים קודם 1:5 מישראל במשחק שנערך באוסטרליה, כך שלישראל לא היה ספק ששוב זה יהיה טיול של אחר הצהריים ולבוני גינצבורג היה רק חשוב לא לספוג שער.

ניר לוין מאמן נבחרת ישראל הצעירה. שלומי גבאי
הישג היסטורי שאיש לא הגיע אליו. ניר לוין/שלומי גבאי

"דווקא פתחנו את המשחק רע מאוד", מפגין לוין זכרון חד שמאפיין אותו כמעט תמיד. "הטייוואנים הגיעו לשני מצבים וקצת הביכו אותנו. המחצית נגמרה עם שני שערי יתרון שלנו, אבל במחצית השנייה פירקנו אותם לגמרי. גם במשחק הראשון שנערך עשרה ימים קודם באוסטרליה כבשתי מולם שער שבישל לי אורי מלמיליאן, שבעצמו כבש צמד, ודניאל בריאלובסקי הוסיף צמד, אבל במשחק השני כבר גמרנו עם 0:9 כשאני כובש שלושער מהיר ושלום תקווה שנכנס כמחליף מוסיף בעצמו שלושער. רוני רוזנטל, אלי כהן ומלמיליאן הוסיפו כל אחד שער".

זו היתה נבחרת ישראל חזקה עם שמות גדולים, למרות שלא העפלתם לאולימפיאדה.

"היה לי מאוד קשה לתפוס מקום כי בהתקפה היו שמות גדולים וחלוצים נהדרים. לאותה נסיעה אלי אוחנה שהיה בבלגיה לא הצטרף ואני נסעתי במקומו. אברהם בנדורי, מנהל הנבחרת האגדי המנוח, טלפן אלי כמה ימים לפני הנסיעה ואמר לי שאני בסגל. הייתי מאושר. מכלן לא שחררה את אוחנה כי זו היתה נסיעה מאוד ארוכה ואני הרווחתי את הנסיעה בזכות משחק שהיה כאן בארץ של הנבחרת הצעירה אליה צורפתי נגד פולין ואני הבקעתי גול. אני זוכר שאלי דריקס בא אלי אחרי אותו משחק שנערך בכפר סבא ואמר לי: 'תכין את הדרכון. בטח ייקחו אותך לנסיעה לאוסטרליה וניו זילנד'".

עוד בוואלה!

כדורסל מטג'יקיסטן וטניס חובבים ברוסיה: התפריט החדש של Winner

לכתבה המלאה
אירוע 103FM. ניב אהרונסון
איפה הפרס שלי? דני דבורין/ניב אהרונסון

את הנבחרת ליוו לא מעט עיתונאים למסע הארוך. דני דבורין היה אז שדר קול ישראל והעביר את ששת המשחקים ברדיו. היום אין אחד שלא רוצה לשמוע שוב את קולו של דבורין חוזר לשדר את הליגה הסינית בצ'רלטון, כי זה אולי ילמד על חזרה לחיים ולנורמליות. "טייוואן באמת היתה חלשה", נזכר דבורין. "היריבה הכי חלשה שנבחרת ישראל פגשה מאז ומעולם. שמע, אנחנו מדברים על 1988. היינו 12 שנים אחרי אולימפיאדת מונטריאול ו-18 שנים אחרי מונדיאל 1970. מי חשב שנגיע ל-2020 בלי השתתפות בטורניר גדול מאז 1976? היתה נבחרת טובה אז תחת מיחיץ', אבל כבר במשחק הראשון נגד אוסטרליה פגענו לעצמנו בסיכוי לעלות כי הפסדנו לאוסטרלים.

ניצחנו פעמיים את ניו זילנד, פעמיים את טייוואן, עשינו תיקו נגד אוסטרליה, אבל אותו משחק שפתח את החודש האינטנסיבי הזה של הטורניר הקדם אולימפי הרס לנו את הסיכויים כי הפסדנו. אני זוכר שלאולימפיאדה כבר נשלח יעקב גרונדמן כדי לעקוב אחר אוסטרליה לקראת מוקדמות המונדיאל. הוא ואיציק שניאור מונו אחרי מיחיץ' וההתאחדות רצתה שהם יכירו את אוסטרליה".

אגב, עבור דבורין, הנסיעה הזו גם תיזכר כפספוס גדול מעוד היבט: "הייתי במלון במלבורן ופתחתי את המיניבר כדי לקחת בקבוק קוקה קולה. פתחתי את הפקק ובגבו היה רשום 5000 דולר, עם תאריך תפוגה של שבועיים קודם. רצתי למטה לקבלה לפקיד ואמרתי לו: 'מה זה?'. הוא השיב שאם הייתי בא עם הפקק שבועיים קודם, הייתי זוכה בפרס אבל בינתיים קוקה קולה הפסיקו את המבצע אז אני לא אקבל אפילו דולר".

אלי אוחנה שחקן נבחרת ישראל. לשכת העיתונות הממשלתית
דווקא האיש היחיד שיש לנו תמונה שלו מהתקופה ההיא לא היה במשחק הזה. Damn! אלי אוחנה מול ניו זילנד בתחילת הקמפיין שאחרי/לשכת העיתונות הממשלתית

ניר קלינגר ששיחק מגן שמאלי באותו משחק מול טייוואן ושלום תקווה שכאמור כבש שלושער כשעלה כמחליף, לא זוכרים כמעט דבר מהנסיעה ומהמשחק עצמו. "שיחקתי מגן שמאלי כי המגן השמאלי נפצע והייתי צריך לשחק עם רגל הפוכה", מספר קלינגר. "שמע, זו היתה חתיכת נסיעה. תחשוב על זה, מסע של 37 ימים עם אותם אנשים. לקראת הסוף כבר היה קצת מתח באוויר כי זה באמת היה ארוך. עבורי זו היתה פחות או יותר תחילת הדרך ואני חייב למיחיץ' הרבה. הוא לקח אותי, בחור בן 20 מחיפה, ותמיד תהיה לי פינה חמה בלב אל האיש המיוחד הזה".

כובשי השערים ב-0:9:

רוני רוזנטל, אלי "קוקוס" כהן, אורי מלמיליאן בפנדל, ניר לוין שלושער ושלום תקווה שלושער.

הרכב הנבחרת ב-0:9:

בוני גינצבורג, אבי כהן הירושלמי, אבי כהן ז"ל, ניר אלון, ניר קלינגר, אלי כהן (אפרים דוידי), אורי מלמיליאן, מוטי איוניר, דניאל בריילובסקי (שלום תקווה), רוני רוזנטל, ניר לוין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully