וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוקטור תריץ אותי: השינוי שביצע נייל קלארק במכבי חיפה

מכבי חיפה היא הקבוצה הכי כשירה, הכי כובשת במחצית השנייה, הכי מוחצת ברבע השעה האחרונה - אלו הסעיפים המשמעותיים בכרטיס הביקור של דוקטור נייל קלארק, מדען הספורט שהגיע למועדון אחרי תארים בהודו ובפרמיירליג. בתפריט: שבירת שגרה, אמנות בניהול עומסים, ובעיקר הרבה

צילום וידאו: אדריאן הרבשטיין, עריכת וידאו: ירדנה עבודי פוקס

"אני שמח על הארכת החוזה עם צ'נאיין. הייתה לי הזכות לעבוד עם סגל של מקצוענים שידעו לשמור על עצמם טוב מאוד. העבודה הקשה שלהם באה לידי ביטוי ברקורד נקי לחלוטין מפציעות, בכשירות שיא, בכך שכבשנו הכי הרבה שערים בדקות האחרונות ובכך שאנחנו אלופים!" (דוקטור נייל קלארק, אפריל 2018)

seperator

השער של עופרי ארד מול סקציה נס ציונה הקצין עוד יותר את מה שעבורנו נתפס כתופעה בלתי רגילה. זה היה השער הרביעי של מכבי חיפה במשחק, כולם הובקעו במחצית השנייה. זה היה המשחק הרביעי של הירוקים בחודש ינואר, ליגה וגביע - בסך הכול 10 שערים הבקיעו, כולם במחצית השנייה, אפס הובקעו בראשונה. 0:10. ובכלל, מתוך 43 שערי ליגה של מכבי חיפה, 33 נכבשו אחרי ההפסקה. השער של ארד היה גם ה-15 שנכבש ברבע השעה האחרונה — הירוקים במקום הראשון גם בקטגוריה זו, ובגדול.

ונעבור למה שבישראל יוגדר כניחוס:

נכון לשבוע זה אין בישראל קבוצה כשירה יותר ממכבי חיפה. אין דוח רשמי של הנתון הזה — לכן כל קבוצה רשאית לערער על הקביעה, אבל הנה הסטטוס של מכבי חיפה: עוואד נפצע מתיקול, רז מאיר ורמי גרשון פצועים עוד מלפני שהעונה החלה. דולב חזיזה סוחב פציעת שריר, אבל קלארק מבטל את הפחדים וטען השבוע שהוא ידאג לכך שחזיזה לא יפסיד זמן משחק.

אז בואו נסכם:

אף קבוצה לא הבקיעה יותר שערים ממכבי חיפה במחצית הראשונה, אף קבוצה לא מחזיקה באחוז כיבוש כזה במחצית השנייה, אף קבוצה לא כבשה יותר שערים ברבע השעה האחרונה, אף קבוצה לא כשירה יותר.

עבורנו, תופעה סטטיסטית בלתי רגילה. עבור נייל קלארק, זה בסך הכול כרטיס ביקור. באותו כרטיס התואר דוקטור וההתעקשות 'אל תגדירו אותי כמאמן כושר, אני ספורטס סיינטיסט'. מדען ספורט. וזה בדיוק ההבדל בין מה שאנחנו רואים ממכבי חיפה הזו לבין מה שהוא עשה לה - זו בדיוק העבודה שלו. בכל ראיון הוא מגדיר את זה כמוטו שלו: להיות הקבוצה הכי כשירה, הכי פורייה במחצית שנייה, הכי מוחצת ברבע שעה אחרונה. זה מה שעשה בכל תחנותיו האחרונות. בגלל זה הוא אומר, "זו לא שחצנות כי זה קורה כבר 20 שנה". בקיצור, זו לא מקריות, זה מדע.

ואמנם בטבלה מפגרת מכבי חיפה בשבע נקודות (ומשחק חסר) אחרי מכבי תל אביב, אבל אחת הסיבות הגדולות לקפיצה ביכולת העונה מגיעה מכיוון בריטניה.

נייל קלארק, מאמן כושר מכבי חיפה. ברני ארדוב
זו לא מקריות, זה מדע.. נייל קלארק/ברני ארדוב

מספרים שקלארק הוא דמות. אתה לא יכול להישאר אדיש אליו. עבור אנשים מסוימים הוא לעתים 'יותר מדי'. אבל לא משנה את מי תשאלו במכבי חיפה, המחמאות על מה שקלארק עושה במועדון מבחינה מקצועית טסות ובכמויות.

אחרי תקופות ברדינג, ווסטהאם עם בניון והאלופה מנצ'סטר סיטי עם מנצ'יני הוא עבר להודו והתאחד שוב עם פול גרובס, עוזר המאמן של אברהם גרנט על ספסל הפטישים. אותו גרובס גם אחראי להגעה שלו לחיפה: כשבקבוצה שאלו את עוזר המאמן אם הוא מכיר מישהו בתחום - אחרי עזיבת מאמן הכושר ערן שדו לסין - גרובס ענה: 'אני מכיר את הכי טוב בעולם'. וכך בא קלארק - הם אפילו חולקים דירה.

קלארק ראה בזה אתגר, שכן מבחינתו בישראל כמו בהודו הייתה בורות בנושא ניהול העומסים - המרכיב הכי חשוב לטענתו בהימנעות מפציעות. כן, על פיו המונח 'לואד מנג'מנט' רובץ יותר מאשר על פיו של קוואי לאונרד. לפני ההגעה הוא התייעץ עם בניון, וניסה להבין מגורמים נוספים מה מנע ממכבי חיפה להיאבק על האליפות במשך כל כך הרבה שנים. כשהגיע, הרגיש שהוא צריך לבנות הכול מאפס.

בהתחלה עוד היה במן מבחן, כך אומרים במועדון, הוא חש שהיה צריך לשכנע את בלבול והצוות להאמין. כשייעץ להעניק לשחקנים יומיים חופש, אנשים חשבו שירד מהעצים. עכשיו, אומרים, המאמן מאמין ונותן לו 'קארד בלאנש'. מראש הוא תכנן מחזורי אימון והוא יודע חודש קדימה, לעתים שלושה חודשים, איך ייראה הלו"ז, מה יהיה באימונים ואיך יחולקו העומסים של שחקני הקבוצה. כששחקן רוצה לדעת האם יוכל לצאת לבר מצווה של אחיין בעוד חודשיים, למשל, הוא יודע את מי לשאול - את קלארק.

הוא הרגיש שבישראל באופן כללי לא הייתה מטרה מבחינת כושר, גישת 'הכול רציני מדי' על המגרש וחוסר רצינות מחוץ לו. הוא ניסה לאזן. באימונים היה חשוב לו שהשחקנים ייהנו. הם מרוויחים הרבה כסף, אז לפחות שירצו וירוצו בשבילי. וזו המטרה שלו - שהם ירצו לרוץ, דרך הכיף. הוא מסביר להם כל דבר, משנה את שגרת האימונים לפי היריבה הבאה. הוא משתמש כמה שיותר בכדורגל. השחקנים משוגעים עליו, צוחקים ממנו, נהנים מהדרך. כשחקן ראגבי לשעבר, הוא טען שאין בעיות משמעת - האיום כנראה כבד מדי.

פול גרובס בימי פורטסמות', 2009. GettyImages
אחראי להגעה של קלארק ואפילו חולק איתו דירה. גרובס/GettyImages

קלארק מקיף את עצמו בכמה שיותר נתונים, בצוותא עם אורי הראל. הוא מנסה להכיר את הליגה על בוריה, להבין את דרישות המשחק מול כל יריבה, יודע על הספרינט הממוצע של כל שחקן שלו, כמה קילומטרים רץ, לאיזה כיוון, כמה שינויי כיוון. הסוד שלו, אומרים, טמון באימונים. הוא יושב עם אייפד והתוצאות זורמות בזמן אמת. לפי מה שהוא רואה הוא ממליץ לבלבול אם צריך לעצור תרגיל ספציפי, להרחיב את ממדיו, להוריד מארבע דקות לשלוש לכל סשן, להאט, להגביר וכו' - גם לפי עמדות.

הוא הכניס לתפקיד הרבה מדע, ניתוח, מספרים, ומשם מושפע הכול - החימום, הניהול, ההתאוששות. 'כל מה שמשעמם אנשים, אותי זה הכי מעניין', אמר. מספרים, מספרים, מספרים. אז את הכדורגל במחציות הראשונות של מכבי חיפה אפשר לבקר, אבל הסיפור של הירוקים עד כה העונה זה מה שקורה במחצית השנייה.

ועכשיו, שלושה אתגרים גדולים עומדים בפני הדוקטור:

1. להמשיך לחדש. כשהיה בהודו אמר שב-168 ימי אימון יש לו 168 אופציות שונות לתרגילי חימום. גם העונה הוא כבר מכין לשחקנים חידושים, כולל שינוי סביבת אימון.

2. להצליח לשמור על הרקורד שלו, הן בפציעות והן בהבקעות המאוחרות - הסגל של מכבי חיפה קצר מאוד, בטח יחסית לסגלים אחרים שעבד עמם, וברוטציה כזו הסיכון גבוה יותר. האם יצליח לשמור על כך גם בלי חיזוק משמעותי?

3. עם כל הכבוד לדברים שבשליטתו וטבלאות בהן מובילה קבוצתו, בסופו של דבר יש טבלה אחת חשובה מכל היתר, וגם תארים יצטרכו לבוא.

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully