וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכבי ההיפ הופ צריכים להודות ליהודי השמרן: מה הותיר אחריו דייויד סטרן ב-NBA?

הוא קיבל ליגה מוכת סמים והפך אותה ללהיט לכל המשפחה, נחשב לגזען ושמרן אבל הפך את השחקנים למיליונרים, נלחם בתרבות של הכוכבים השחורים הצעירים אבל עשה למענם יותר מכל אחד אחר. דייויד סטרן והמהפכה השנויה במחלוקת

עריכת וידאו: ניר חן

דייויד סטרן, הקומישינר האגדי של ה-NBA, האיש ששם את ליגת הכדורסל האמריקאית על המפה, נפטר אתמול (רביעי) בגיל 77, כשהוא מותיר אחריו ליגה אבלה ומורשת מפוארת ומורכבת. סטרן נחשב לאחת הדמויות המשפיעות בתולדות ה-NBA, וכיהן כקומישינר החל משנת 1984 ועד שנת 2014 אז הוחלף על ידי אדם סילבר. במהלך הקדנציה שלו הפך את ה-NBA למותג בינלאומי והביא אותו לשיאי פופולריות גם ברחבי העולם, עזר להעלות את רמת הפופולריות של הליגה לשיאים חדשים, אבל במקביל גם ספג לא מעט ביקורות. הנתונים מראים איך נראתה הליגה לפניו - ואיך אחריו.

שחקן ניו יורק ניקס פטריק יואינג לצד הקומישנר דייויד סטרן והג'נרל מנג'ר של הניקס דייב דבושר. AP
לקח ליגה מלאה בבעיות, והפך אותה ללהיט בינלאומי. סטרן/AP

* בתחילת שנות ה-80 ה-NBA היה ענף הספורט השלישי בפופולריות בארה"ב, הרבה מאחורי הפוטבול והבייסבול, והכניס פחות מ-25 מיליון דולר לשנה מזכויות שידור. באוקטובר 2014, פחות מ-8 חודשים אחרי שדייויד סטרן פרש, הליגה הודיעה על חוזה שידור חדש עם ESPN, ABC וקבוצת טרנר ששוויו מוערך ב-24.3 מיליארד דולר (2.7 מיליארד דולר לשנה).

עוד בוואלה!

קומישינר ה-NBA לשעבר דייויד סטרן הלך לעולמו

לכתבה המלאה
ג'וליוס אירווינג מסובב כדור על האצבע. AP
בתחילת שנות ה-80 רוב הפלייאוף לא שודר בטלוויזיה, עם כל הכבוד לדוקטור ג'יי/AP

* בשנת 1980 מתוך 23 קבוצות בליגה, 16 היו בהפסדים. ממוצע הקהל עמד על 10,021 צופים למשחק, שהיוו בערך 58 אחוזי תפוסה באולמות. כיום השווי הממוצע של קבוצת NBA הוא 1.9 מיליארד דולר, עלייה של 13 אחוז מהשנה שעברה ופי שלושה מהשווי שהוערך לפני חמש שנים.

סטיב באלמר הבעלים של לוס אנג'לס קליפרס. AP
וזה עוד יגדל. הבעלים והשווי של הקבוצות בליגה/AP

* בסוף שנות ה-70 הליגה סבלה מתדמית רעה, ובאוגוסט 1980 "לוס אנג'לס טיימס" העריך שבין 40 ל-75 אחוז מהשחקנים בליגה משתמשים בקוקאין. כשסטרן העביר את ניהול הליגה לאדם סילבר, ה-NBA כבר הפכה ללהיט בינלאומי, פתחה משרדים ב-15 ערים מחוץ לארה"ב וחתמה על הסכמי שידור ב-200 מדינות שונות, ביותר מ-40 שפות.

ריי אלן שחקן בוסטון סלטיקס עם שופט ה-NBA אל מאלוני. AP
גם הייתה שערוריית שופטים והימורים. אלן עצבני/AP

* על פי דיווחים בארה"ב, ב-2010 סטרן קיבל משכורת שנתית של 20 מיליון דולר. המשכורת שולמה על ידי הבעלים של הליגה. על פי ההערכות, בתקופתו נכנסו לידי הבעלים 12 מיליארד דולר.

הבעלים של לוס אנג'לס קליפרס דונלד סטרלינג עם חברתו וי סטיביאנו. AP
בעלים לבנים שנלחמו בשחקנים שחורים. סטרלינג/AP

* בתחילת שנות ה-80 פלייאוף ה-NBA לא הועבר בשידור חי בארה"ב, כשרק הגמר מועבר בשידור ישיר טלוויזיוני. בשנת 2012 גמר ה-NBA הועבר בשידור חי ל-215 מדינות ברחבי העולם.

שחקני גולדן סטייט ווריירס סטפן קרי, קליי תומפסון, דריימונד גרין חוגגים. GettyImages
הכנסות עצומות, להיט בינלאומי. הווריירס/GettyImages

* כשסטרן נכנס לליגה שווי כל הקבוצות ביחד עמד על 400 מיליון דולר. השנה כל קבוצה מכניסה מדי שנה 90 מיליון דולר רק על זכויות שידור.

מייקל ג'ורדן עם מג'יק ג'ונסון. AP
תודה לסטרן. הדרים טים/AP

* הקדנציה שלו כללה לא מעט רגעים שנויים במחלוקת: ארבע שביתות ב-17 שנה, שישה מועדונים שעוברים לעיר אחרת, קרבות בעלים נגד שחקנים, וטואים על טריידים, שערוריית ההימורים בקרב השופטים וקוד לבוש שמרני שהגביל את השחקנים.

מצד שני, עוד דברים שדייויד סטרן יצר: הדרים טים. עד לפני 1992 שחקני NBA לא הורשו להשתתף במשחקים האולימפיים, אבל אחרי ההפסד המביך לברית המועצות ב-1988, יחד עם הרצון של הליגה להשתלט על השוק הבינלאומי, הוקמה ביוזמת סטרן קבוצת הכדורסל הגדולה אי פעם.

כדורסלן העבר אלן אייברסון. GettyImages
סטרן הגביל, גם את זה השחקנים ידעו לנצל. אייברסון/GettyImages

* לאורך שנות ה-80 וה-90 הליגה נתקלה בקשיים בגלל מגמות שונות בכדורסל שהפכו את המשחק לקשה לצפייה, אבל בנוסף לשיטת הלוטרי שהגה (שהפך את הדראפט) - סטרן רשום על שינויי חוקה מהותיים: קירוב קשת השלוש, חוק שלוש השניות של שחקן הגנה בצבע, אבל אולי החוק החשוב מכולם - האיסור המוחלט לגעת ביד של שחקן עם כדור - דבר שאיפשר לשחקנים נמוכים ואטרקטיביים לנוע בחופשות ולבלוט, להשתלט על המשחק ולהפוך אותו לאטרקטיבי יותר.

הקטטה בין רון ארטסט לאוהד דטרויט פיסטונס בנובמבר 2004. AP
רגע שפל. ארטסט והקטטה/AP

* הוא נחשב לשמרן, תומך באמריקה התאגידית הלבנה, מגן על זכויות הבעלים המיליארדרים, מטיל קנסות חסר רחמים (במיוחד לשחקנים שהעזו לקום מהספסל בתגרות), העיף מהליגה את מייקל ריי ריצ'רדסון (שחקן אולסטאר 4 פעמים, שנתפס 3 פעמים על שימוש בקוקאין), רשום על עונש ההרחקה הקשוח אי פעם (הרחקה לעונה שלמה לרון ארטסט על חלקו בתגרה המפורסמת), וב-2005 הוא יזם את קוד הלבוש (הראשון אי פעם בליגות המקצועניות) שנחשב לקפדני ואכזרי. הוא אסר על שחקנים להגיע עם גופיות ומכנסיים קצרים, אסר לענוד משקפי שמש בתוך האולם או לשים אוזניות, לא הרשה שרשראות ותכשיטים, ובאופן עקרוני דרש מהכדורסלנים להיראות כמו אנשים רציניים ולא כוכבי ההיפ הופ שהפכו להיות במיוחד בתקופת פורץ הדרך אלן אייברסון.

אבל גם השמרנות הזו עבדה לטובת השחקנים, שחלקם ידעו להפוך את המותג שלהם ללהיט גם בזכות הבחירות האופנתיות שלהם. כיום מנהרת השחקנים הפך לתצוגת האופנה של ה-NBA, ואיכשהו בזכות המגבלות של סטרן חלק מהשחקנים הפכו לאייקוני אופנה מבוקשים ומגוונים ומובילי דעת קהל.

שחקני לוס אנג'לס לייקרס אנתוני דייויס, לברון ג'יימס. GettyImages
חבר'ה, תגידו תודה. לברון ודייויס/GettyImages

* בשורה התחתונה - ב-1984/85 בעונה הראשונה המלאה של סטרן כקומישינר, תקרת השכר בליגה הייתה 3.6 מיליון דולר. כיום השכר הממוצע של שחקן NBA הוא 7.6 מיליון דולר בשנה.

הקומישנר של ה-NBA, דייויד סטרן. Jed Jacobsohn, GettyImages
הקומישנר של ה-NBA, דייויד סטרן/GettyImages, Jed Jacobsohn

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully