וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורדים מהכביש, המדריך לריצה נכונה, פרק 10: ריצה בירידה

כדי לרוץ בשטח בירידה צריך לעבוד על דבר עיקרי אחד: קצב חילוף הרגליים. בסרטון הזה תדעו כיצד לעשות זאת נכון

ריצת שטח דורשת מיומנות מורכבת וספציפית בגלל תוואי המסלול, הירידות והעליות התלולות, מזג האוויר הקיצוני, משך הריצה, הציוד הייחודי לה ועוד. בסדרת סרטונים זו אעסוק באספקטים הייחודיים לריצת שטח ובמה שכל מי שיורד לשטח חייב לדעת ולתרגל: מקלות ריצה, אימוני גובה, אימוני כוח, תרגילי קואורדינציה, תזונה, ציוד, טכניקת עלייה, שיפור סגנון ועוד.

כדי להקל עליכם בכל פרק בסדרת "יורדים מהכביש", התמקדתי בשניים עד שלושה עקרונות מרכזיים שאותם חשוב לזכור. ריבוי עצות ורעיונות סופו שמאבד את הקורא בבחינת "תפסת מרובה לא תפסת". גם על ריצה בירידה אפשר להכביר מילים ועצות שלא ברור כיצד לישמן: "עבדו עם מרכז הכובד", "שמרו על ריכוז", "תהיו קלים" ועוד מגוון פנינים שאפשר לקרוא אצל כל נותן עצות. אמנע מהם. המילה היחידה שתזכרו מכל הסרטון הזה הוא Cadence כלומר קצב חילוף רגליים (SPM - Steps per Minute ששעוני גרמין מודדים).

דניאל קרן. אתר רשמי
דניאל קרן/אתר רשמי

הרציונל הוא פשוט: כשרוצים להחליק במדרון נגדיל את שטח המגע, למשל על ידי מגלשי סקי. כשלא רוצים להחליק, נקטין את שטח המגע. היות ואין אפשרות להקטין את שטח הסוליה והיות והקטנת שטח הסוליה מעלה סכנות אחרות הקשורות בירידה ביציבות הקרסול הרי שהפיתרון הוא הפחתת זמן המגע עם הקרקע. חישבו על זה כך: אם כף הרגל נוגעת לשבריר שנייה בקרקע הסיכוי שהיא תחליק קטן באופן משמעותי. איך מאפשרים את זה? על ידי הקטנת אורך הצעד, דריכה מתחת למרכז הכובד של הגוף והעלאת מקצב חילופי הרגליים. הטכניקה הזו תעשה פלאים לבטיחות הריצה שלכם. נכון, ריצה בצעדים ארוכים יכולה להיות מהירה יותר אבל המחיר הוא בפחות שליטה ויותר סכנה. האופטימום הוא איפשהו באמצע ותלוי בקושי הטכני של הירידה (שיפוע, סלעים, רטיבות וכו') , בקואורדינציה, בכוח השרירים.

טכניקת הקדנס הגבוה שבה קצב חילוף הרגלים מהיר יותר והאורך הצעד קצר יותר, תשים הרבה פחות עומס על השריר הארבע ראשי שכן הוא כבר אינו צריך לעמוד בזעזועי הבלימה הנלווים לרגל מושטת לפני הגוף (זוכרים את הפרק בנושא אימונים פליאומטריים?), ובמסלול ארוך, יש להפחתת עומס השריר חשיבות קריטית להמשך התחרות. ודבר אחרון: בריצה בירידה הימנעו מלרוץ על כריות כף הרגל - פשיטת כף הרגל כלפי מטה מעלה את הסכנה לנקע. נצלו את מלוא שטח המגע של הסוליה למגע עם הקרקע.

בסרטון הבא - נחזור לבסיס. לטכניקות שיאפשרו לנו " קדנס מהיר", קצת חילופי רגליים מהיר, זריזות וקואורדינציה. בסרטונים האחרים בסדרת "יורדים מהכביש" אעסוק באספקטים השונים של ריצות שטח ובין היתר באימוני גובה, בתרגילי זריזות שיווי משקל וקואורדינציה, בעבודת כוח, בטכניקת ריצה, במקלות ריצה, בציוד, תזונה ועוד. לכל הפרקים גשו לאתר "מועדון רצי תל-אביב".

סדרת הסרטונים יורדים מהכביש עם דניאל קרן

בימוי צילום ועריכה: גד אייזן
תסריט: דניאל קרן וגד אייזן
גרפיקה ואפטראפקט: גיא גולדין
תודות: מכון וינגייט, ד"ר אייל שרגל, מונדה קופלב
בשיתוף: הוקה ישראל

  • עוד באותו נושא:
  • ריצה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully