וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוקסמן: "להתנגד לטכנולוגיה זה פרימיטיבי". אדלר: "קשה לחשוב איך היה לפני"

21.11.2019 / 15:00

שופטי ליגת העל זיו אדלר (44, עונה אחרונה) ודוד פוקסמן (28, עונת פריצה) הגיעו לפודקאסט הפודיום כדי לסכם את ההתאקלמות ל-VAR והקשיים בדרך, הפער בין מה שהתקשורת והאוהדים יודעים לבין הפרוטוקול, המקרה של ויטור והמקרה של מאבוקה, ומה לעזאזל זו "מטבוחה רצינית"?

עריכת וידאו: ניר חן

בווידאו: התגובות למשחק בין ארנגנטיה לאורוגוואי בבלומפילד

אחרי 10 מחזורים עם VAR בליגת העל, בנוסף לפיילוט הקצר בסוף העונה שעברה, שופטי הסגל הבכיר כבר מתחילים להתרגל לאביזר החדש, על מעלותיו ומגרעותיו. זיו אדלר, שפורש בסוף העונה הזו ודוד פוקסמן, שהעונה חווה את הפריצה - שנתו השלישית בליגה הבכירה - הגיעו לפודקאסט הפודיום כדי לדבר על הנושא שמעסיק את רוב אוהדי הכדורגל בעונה זו.

אבל ראשית, כמה נתונים שנלקחו מדוח של איגוד השופטים.

VAR זמן בחינה. עיבוד תמונה
VAR זמן בחינה/עיבוד תמונה
VAR התערבות נכונה?. עיבוד תמונה
VAR התערבות נכונה?/עיבוד תמונה

להאזנה לפרק המלא:

ציטוטים נבחרים:

"להתנגד לטכנולוגיה ולנסות להילחם בה זה פרימיטיבי, זה לא עומד במבחן הזמן, שום דבר שניסה להתחרות בטכנולוגיה לא שרד", אומר פוקסמן, בן 28, הייטקיסט שמסיים בקרוב תואר בהנדסת חשמל. "בעוד 3-4 שנים, כשנהיה קצת יותר משופשים - VAR ייראה לנו כמו טבע שני. אנחנו במחזור 10 ואני לא זוכר פוגרום, בטח במשחק מרכזי. זה יעשה רק טוב לכדורגל".

"אמנם עברו רק 10 מחזורים והפלייאוף של העונה שעברה, שהיה פחות קריטי ממה שאנחנו רגילים, אבל לפעמים קשה לחשוב איך היה לפני זה. יש אירועים מסוימים שזה מאוד עוזר בהם. אמנם זה עשה הרבה רעש וויכוחים, אבל זה סביר שככה זה יתחיל ובעתיד זה יקרה במינון אחר".

פוקסמן: "הדבר הכי גרוע מבחינתנו כשופטים זה להכריע משחק או להרוס משחק, זה יוצר נזק בלתי הפיך ובמקום להתעסק בקבוצות מתעסקים באנשים - ודוגמה לכך היתה בעונה שעברה. הפועל באר שבע נגד בית"ר ירושלים, בטרנר, היה משחק של אלון יפת והדיבור אחרי המשחק היה על השופט ולא על המשחק. אלון קיבל טלפונים הביתה, קללות, ואם אני אבוא ואשאל אותו אם היתה לו אופציה להימנע מכל זה הוא בטוח היה לוקח. אם יש כלי כזה, זמין, ויחסית פשוט, הוא היה הולך על זה. המשחק ההוא הוא דוגמה מצוינת - אנחנו רוצים להתעסק בכדורגל, וגם כשאני עושה טעות, אני רוצה שהטעות תישאר במגרש ולא תשפיע על מועדונים וקבוצות ואנשים ששמים הרבה כסף. בן אדם נוסע מחיפה לבאר שבע לראות משחק וכל הדרך חזרה מקלל את השופט? אנחנו חלק מההצגה, לא רוצים להיות הנושא העיקרי. המטרה להצליח ולא להרוס את המשחק ומבחינתי זה ביג דיל".

ובכל זאת, יש הרבה מתלוננים, לא רק אוהדים אלא אנשים בתקשורת ומאמנים שאמורים להבין בפרוטוקול ובחוקה. אדלר טוען שיש "פער עצום בין מה שהתקשורת והקהל יודעים לבין הפרוטוקול": "הרבה פעמים שומעים שיש אירוע של ספק לעבירה ברחבה. השופט ממתין, ולבסוף מחדש את המשחק. ואז אנחנו שומעים טענה 'למה לא השתמשו ב-VAR, למה לא הפעילו VAR?' אנשים צריכים להבין - בזמן הזה, בכל אירוע של ספק, ה-VAR בודק. בניידת יושב שופט שהוא ברמה של שופט המשחק, בודק את האירוע, ואם הוא מקבל החלטה שהשופט לא ביצע טעות של 100%, הוא לא קורא לשופט. אין מצב שהאירוע לא נבדק, כמו שאנשים חושבים, אבל אתה עדיין שומע 'לא השתמשו ב-VAR'. כן השתמשו ב-VAR".

"והפער הכי גדול - הפרוטוקול מחייב אותנו לקרוא לשופט לראות את המצב במסך רק אם יש טעות של 100%. יש מצבים מסוימים שההחלטה היותר נכונה לא תילקח במגרש, בכדורגל אין שחור או לבן, יש אירועים אפורים. הציבור מסתכל מה הכי נכון עכשיו, פנדל או לא, אבל ה-VAR לא מסתכל על זה ככה. בפירוש כתוב בפרוטוקול שלא צריך לבדוק האם השופט קיבל החלטה נכונה אלא לבדוק האם ההחלטה מוטעית ב-100%. יש פער גדול בנושא הזה. יכול להיות שב-VAR יחשבו שהיה נכון לשרוק לעונשין על נגיעת יד ברחבה, אבל אפשר לתמוך גם באי שריקה, ולכן הוא לא יקרה ל-VAR. ובציבור ישאלו 'למה הוא לא קרא לו?'. זה לא נכון. אם כל דבר שנחשוב 'האם הוא הנכון ביותר?' יגרור קריאה למסך, יהיו המון קריאות".

על ענייני הניקוד באיגוד השופטים

פוקסמן: "היום בחוקת המשחק יש הרבה מקום לפרשנות. כמו כל שופט לכל אחד יש את הסגנון שלו. תמיד יהיו השופטים שתתחברו אליהם יותר, יותר מחמירים או פחות, ותמיד יהיו אסכולות שונות. יש איזה מיתוס על הציונים שלנו ואם פתחת את זה בוא נדבר על זה - בכל משחק יש לנו מבקר. הוא נותן ציון לכל שופט על הדשא ובנוסף ציונים לשופטים בניידת. מה שחשוב להבין זה שהציונים משפיעים על ההתקדמות של שני הצדדים. אם אני לא מבצע משהו כמו שצריך, אני יושב שבוע בבית. אם עשיתי טעות בניידת, גם. אם אני טועה או מטעה מישהו, אני נענש. זה לא בא על חשבון אף אחד אחר. יש גם ביקורת, ששופטים לא אוהבים ללכת למסך ושאם הולכים למסך, לא אוהבים לשנות החלטות. צריך להבין שברגע שהגענו למסך ושינינו החלטה הציון שלנו נפגע באיקס נקודות. אבל אם הגענו למסך ולא החלפנו, ונשארנו עם טעות, הציון שלנו נפגע פי 2. אנחנו לוקחים על עצמנו סיכון מטורף אם אנחנו לא מקבלים מה שממליצים".

אדלר על המקרה של ויטור מול מכבי תל אביב:

"זו היתה הפעם הראשונה בקריירה שנדרשתי להגיע למסך. דווקא במשחק הזה, בפתיחה, עוד ב-0:0 קרה אירוע של ספק דריכה מכוונת. לפי הפרוקטקול במידה שיש אירוע שצוות השיפוט לא ראה, שופט ה-VAR מעדכן אותנו. גרינפלד בדק ואני לא ראיתי את האירוע ואז הוא אמר שהוא ממליץ לבוא לראות את האירוע במסך - לבחון את הדריכה. כשניגשתי גיליתי שאכן היתה דריכה. מה שעמד לנגד עיניי זה האם הדריכה מכוונת או שיש מקום לספק, האם הדריכה קרתה תוך כדי תאונה למשל, הישענות, וכל מני מקרים כאלה. בעיניי הדריכה ההיא לא יכולה להסתיים בכרטיס צהוב. או מכוונת ואז אדום, או בטעות ואז כלום. מבחינתי היתה אי ודאות לגבי הכוונה של הדורך ולכן החלטתי להשאיר את המשחק ב-11 על 11". לא להרבה זמן…

מיגל ויטור שחקן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
"הפעם הראשונה בקריירה שנדרשתי להגיע למסך". אדלר מרחיק את ויטור/ברני ארדוב

פוקסמן על ההחלטה הראשונה שלו העונה, והרומן עם אוהדי מכבי חיפה:

"משחק נגד רעננה, מחזור 1, קשה לשכוח את הפרצופים [במצב של 2:0]. לפני המחצית שוויון 2:2, ואז קרן במחצית השנייה, ואני רואה ספק נגיעה ביד. חצי שנייה לקח לי לעכל מה ראיתי ולהבין של מי היתה היד, החלטתי לשרוק ולאחר עוד חצי דקה נקראתי ל-VAR. בדיעבד שופט ה-VAR שישב שם חשב שלא היתה נגיעת יד. אני לשמחתי ראיתי בדיוק מה שראיתי במגרש. התמונה במסך תאמה למה שהחלטתי לשרוק, החלטתי להישאר עם ההחלטה ואני חושב שהיא היתה נכונה…
"מקרה נוספ היה בעונה שעברה, שנוי במחלוקת, עם מאבוקה. הייתי במגרש, זיו ישב בניידת. היה פאול של מאבוקה על חזיזה, אז מבני יהודה, אני פספסתי במגרש, זיו קרא לי למסך ובסופו של דבר שרקנו לפנדל ואדום. בדיעבד הפנדל הזה גמר את המשחק והכריע את התוצאה. אז שם התחיל הרומן עם מכבי חיפה. נראה לי ביום ראשון האחרון קצת הסתדרנו."

המשחק הראשון של פוקסמן בליגת העל:

"רעננה-סכנין - פירקתי את המשחק, זה היה יום מאוד מבאס. גול מנבדל שלא היה צריך להיות, פנדל שפספסתי, אצלנו קוראים לזה 'מטבוחה רצינית'. אחרי טעויות אני סוגר טלוויזיה וטלפון ומנסה להתנתק, אבל הביקורת מגיעה בדיליי. כמובן שפרשנים קראו לי לפרוש משיפוט. אני עובד עם פסיכולוג צמוד באיגוד וזה תהליך שתורם לי. הקפיצה מליגה לאומית לליגת העל היא מטורפת. במיוחד לשופטים, מאותה הסיבה. עניין של צילום וחשיפה. בליגת העל פתאום יש 7-8 מצלמות, פתאום הכול מהיר יותר, אתה רחוק יותר".

אדלר על העונה האחרונה:

"זו שנה 11 שלי בליגת העל וזו תהיה השנה האחרונה על הדשא. יכול להיות ששופטים שיפרשו יוכלו להמשיך ולהיות שופטי ניידת ואז תהיה לנו קריירה שנייה, אחרי הדשא. הפרישה היא משהו שאתה יודע שיגיע, אז אתה לא מתבאס. אני נהנה משיפוט אבל מודה שעם הגיל זה יותר קשה. זה לא מבאס, אני מנסה ליהנות כמה שיותר מהשנה הזו, להצליח במשחקים, ולהמשיך הלאה".

להאזנה לפרק המלא
orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully