שוער ריאל מדריד, טיבו קורטואה. AP
שוער ריאל מדריד, טיבו קורטואה/AP

בשער בת רבים

4.10.2019 / 18:00

זידאן העדיף את נבאס, אבל רצה עוד יותר להיפטר משאלת השוער הראשון, עד שהיא צצה מחדש לעיני כל והתפוצצה לו בפנים. "סינדרום דה חאה", הנתונים המדאיגים וחוסר היכולת לקבל ביקורת. טיבו קורטואה רחוק מלהזכיר את ימי אתלטיקו, ובריאל מדריד מתחילים לאבד סבלנות

"אני מרגיש חזק מאי פעם, לכולם ברור מי השוער הראשון של ריאל מדריד", הכריז טיבו קורטואה במהלך הקיץ האחרון.

ליתר דיוק, זה קרה ב-26 ביולי, וההצהרה הזו לא החזיקה אפילו יממה. באותו לילה שיחקה ריאל בדרבי ההכנה מול אתלטיקו בניו ג'רזי והובסה 7:3. השוער הבלגי ספג את חמשת השערים הראשונים והספקות לגביו צצו מחדש, אבל ריאל בכל זאת בחרה בו על פני קיילור נבאס, גם אם לא בדיוק על דעתו של זינדין זידאן.

המאמן קיווה שההחלטה הזו לפחות תוריד את סוגיית השוער מסדר היום ותנטרל עבורו מוקש אחד, אבל קורטואה לא התרומם. בשבוע האחרון הוא כבר "הגיע לקרקעית", כפי שהגדירו זאת ב"מארקה", וכך שאלת האיש בין הקורות התגלגלה לפתחו של זידאן מחדש, וביתר שאת.

שחקן ריאל מדריד טיבו קורטואה מאוכזב. רויטרס
"נראה בשער הראשון כמו תרנגולת ערופת ראש". טיבו קורטואה/רויטרס

המשחק מול קלאב ברוז' הגדיש את הסאה מבחינת אוהדי ריאל מדריד, שאחרי השער השני כבר ליוו את השוער שלהם בקריאות בוז. מדובר במחזה די נדיר בסנטיאגו ברנבאו, בטח אחרי תקופת איקר קסיאס והאהבה הגדולה לה זכה קיילור נבאס, השוער שהיה שותף לשלוש אליפויות אירופה רצופות. בבוקר המשחק עוד צוטט קורטואה במולדתו כאומר: "אם זה תלוי בי, אסיים את הקריירה שלי בריאל מדריד". רבים מאוהדי הבלאנקוס היו שמחים לראות את רגע הפרידה מגיע עוד באותו הערב. אחרי מחצית אחת.

קורטואה ספג שער מצחיק מעמנואל דניס, שבהמשך גם ניצל יציאה הססנית של השוער לעברו והשלים צמד. סך הכול הוציא הבלגי חמישה כדורים מהרשת ב-135 דקות בליגת האלופות, מתוך שמונה בעיטות לשערה של קבוצה שהתרגלה לשוערים שמתעלים בערבים אירופים. במחצית המשחק הוא כבר הוחלף, לאחר שעל פי התקשורת הספרדית הוא הקיא בחדר ההלבשה ולא יכול היה לנהוג לאחר מכן. בזמן שריאל חזרה ל-2:2 והצילה נקודה ראשונה בליגת האלופות, אביו של קורטואה הסיע אותו לבית החולים.

למרות הבעיה הרפואית והניסיונות של זידאן להנמיך את הלהבות ("אי אפשר להאשים רק אותו, כולנו אשמים ואני בראש"), העיתונאים במדריד לא ריחמו על קורטואה. "בשער הראשון הוא נראה כמו תרנגולת ערופת ראש ובשער השני הוא שוב היה איטי מדי", כתב למשל מאנו דה חואן ב"אס". "הסבלנות עומדת לפקוע".

קיילור נבאס עם שחקני פריס סן ז'רמן מול טיבו קורטואה שוער ריאל מדריד. GettyImages
הקריצה אומרת הכול. קיילור נבאס בחגיגות של פ.ס.ז' מול טיבו קורטואה/GettyImages

מראש לא הייתה יותר מדי סבלנות כלפי קורטואה. נקודת הפתיחה שלו הייתה בעייתית. ראשית, בגלל עברו אצל היריבה העירונית אתלטיקו מדריד. שנית, כי הונחת על ראשו של נבאס הפופולרי. רבים מהאוהדים לא הבינו מדוע נחוץ שינוי בין הקורות, אבל פלורנטינו פרס חשק ב"שוער גלקטי" וקורטואה שרצה לחזור לחיות במדריד ובדיוק נבחר לשוער המצטיין של המונדיאל היה הבחירה המתבקשת, ודאי לאור הכישלון בהחתמת דה חאה.

בקיץ שעבר החל קורטואה את העונה האחרונה של חוזהו בצ'לסי, כך שמחירו (35 מיליון יורו) היה נמוך למדי, בטח ביחס לשוק הנוכחי ולמעמדו כאחד השוערים הטובים בעולם. תוסיפו לכך את הרזומה המרשים שלו בלה ליגה (אליפות עם אתלטיקו ופעמיים זוכה פרס "סאמורה" הניתן לשוער שספג הכי מעט שערים), את גילו הצעיר וכאמור את הרצון העז שלו לשוב למדריד, ותקבלו עסקה משתלמת במיוחד. אבל רק על הנייר, לפחות לעת עתה.

כי בעונה הראשונה שלו בשערה של ריאל, קורטואה היה הכי רחוק מאותו שוער מרשים ואקסלופסיבי שכולם זכרו מהצד השני של הכביש. עד כדי כך שבאזור חודש מרץ כבר ניסו להניע עסקת חליפין עם מנצ'סטר יונייטד בתקווה לקבל את דה חאה (כן, שוב הוא) בקיץ. אם באתלטיקו הוא הוציא כדור מהרשת כל 110 דקות ובצ'לסי כל 91 דקות, בריאל כבר נכנע 64 דקות בלבד. 57 שערים ב-41 משחקים ספג קורטואה בעונה הקודמת, אותה התחיל אצל ג'ולן לופטגי, המשיך אצל סנטיאגו סולארי וסיים אצל זידאן. כשהצרפתי חזר, כבר נדמה היה שנבאס יקירו יהיה שוב מספר 1, אבל במהלך הקיץ לא הסכים הנשיא פרס לוותר על הבלגי הצעיר יותר (בן 27) שחתום על חוזה עד 2024 ולכן הקוסטה ריקני נדרש לעזוב.

זינדין זידאן מאמן ריאל מדריד. רויטרס
שוב הצרה הזו הגיעה לפתחו. זינדין זידאן/רויטרס

זידאן השלים עם הקרבת נבאס, גם אם לא אהב את המהלך. הוא ניסה להחזיר לקורטואה את הביטחון, אבל שוער נבחרת בלגיה נראה לחוץ גם העונה וסופג בקלות. אולי לא מדובר בטעויות קריטיות ובאשמה ישירה, אבל בטח אין כאן שוער ששווה נקודות עבור הקבוצה שלו או מקרין שקט על ההגנה הרעועה ממילא. היא לא עוזרת לו והוא לא עוזר לה. גם שני המחזורים בהם שמר על שער נקי (אחרי 15 משחקים ולראשונה מאז פברואר), מול סביליה ואתלטיקו, לא הביאו למפנה. היה צעד קדימה, ומיד לאחר מכן שניים אחורה בליגת האלופות.

הנתונים של קורטואה מדאיגים מאוד את אנשי ריאל. הוא סופג בממוצע 1.39 שערים למשחק והצליח לעצור רק 63 אחוזים מהכדורים שנבעטו לעברו. לשם השוואה, הסטטיסטיקה של נבאס הייתה 0.98 שערים למשחק ו-73 אחוזים בעצירות, ולקסיאס היו 1.03 שערים למשחק ו-73 אחוזי עצירות ב-16 שנותיו במועדון. אבל הבעיה העיקרית, מעבר למספרים, טמונה בחוסר היכולת שלו להתמודד עם לחץ ולקבל ביקורת.

כבר במהלך העונה הקודמת טענו במדריד כי שוער הרכש לא מוכן לנתח את הטעויות שלו בצורה אובייקטיבית ומחפש תמיד לתלות את האשם בגורמים כאלה ואחרים. קורטואה הגיב אז, וחזר לתקוף גם אחרי הדרבי המאופס בשבוע שעבר: "האוהדים והתקשורת ממהרים לקטול. אני מתייחס רק לביקורת מאנשי כדורגל, כאלה שיודעים על מה הם מדברים". התגובה הזו הזכירה לרבים את דבריו אחרי הצמד שספג בין הרגליים מליאונל מסי לפני כשנה וחצי, עוד כשהיה בצ'לסי. אז, לאחר ערב שהוגדר כ"מופע האימים של קורטואה", התריס השוער: "אני לא מקשיב לאלה שרוצים להרוס אותי".

טיבו קורטואה, שוער צ'לסי. רויטרס
גם אז טען שהמבקרים מנסים להרוס אותו. טיבו קורטואה בשערה של צ'לסי מול ברצלונה/רויטרס

לפחות בבלגיה אין מי שרוצה להרוס אותו, אבל גם שם ראו את השער המגוחך שספג מול רוסיה ומפנימים שזה לא אותו קורטואה. "הוא צריך שגרה, כמו בנבחרת", אמר העיתוני הבלגי ברונו גוברס. "בנבחרת הוא השוער הראשון כבר שש שנים, וכמעט תמיד עם אותה הגנה. קורטואה של אתלטיקו או של הנבחרת, בחיים לא היה מקבל את הגול הראשון של אנחל די מריה בתבוסה בפריס". ארווין למנס, שוער העבר וכיום מאמן השוערים של נבחרת בלגיה, טען כי החניך שלו סובל מ"סינדרום דה חאה" וביקש מריאל לעזור לו: "הוא בחור מיוחד, הם צריכים להתייחס אליו אחרת. הוא שוער מצוין שעוד ישמח אותם רבות".

השאלה עד כמה יהיה מוכן זידאן לחכות. הוא כל כך רצה להיפטר מחומר הנפץ הזה בשער, עד שהוא התפוצץ לו בפנים, וברגע קריטי. אלפונס אראולה הגיע בעסקת נבאס כמושאל מפריס סן ז'רמן וללא אופציית רכישה, אבל עדיין לא ספג במשחק וחצי בהם שותף ונראה מאוד בטוח נגד קלאב ברוז', כולל עצירה גדולה שמנעה מעמנואל דניס להשלים שלושער בפתיחת המחצית השנייה ולקבוע 0:3 שכנראה לא היה מאפשר לריאל לחזור. גם חבר ההנהלה אמיליו בוטרגניו הדגיש לאחר המשחק: "אראולה הציל אותנו".

האם כאן ניתן ההכשר לשינוי?

טיבו קורטואה עם אלפונס אראולה שוערי ריאל מדריד. GettyImages
ההיררכיה תישמר? טיבו קורטואה עם אלפונס אראולה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully