דור מיכה שחקן מכבי תל אביב מאוכזב. קובי אליהו
דור מיכה שחקן מכבי תל אביב מאוכזב/קובי אליהו

"למחוק את 15 מהחילופים"

30.7.2019 / 13:00

זוהר משוכנע ש"מכבי מפספסת אותו בענק", ברקוביץ' "מאשים את איביץ' שלא מספיק מעריך אותו" ואוזן מסביר ש"הוא גאון כדורגל". דור מיכה הוא קונצנזוס, אז למה נדמה שדווקא המאמנים לא תמיד מאמינים בו?

המשחקים של מכבי תל אביב באירופה הם ההזדמנות הכי גדולה של דור מיכה להוכיח את עצמו במגרש של הגדולים. לא בכל ליגה מי שמוכתר ל"שחקן העונה" לא נספר בנבחרת של המדינה שלו ומיכה גם החליט לפני קרוב לשנתיים שהוא כנראה זונח את החלום לשחק בליגה אירופית, לכן את האיכויות שלו רואים בעיקר בזירה המקומית.

בשיא שלו, מיכה החליט להאריך חוזה במכבי תל אביב ולוותר על האופציה לצאת ליבשת הישנה כשחקן חופשי. היום זה הרבה יותר קשה לו, כל שכן כשאין לו קבלות בנבחרת בגלל חוסר אמון מצד המאמנים שאולי העריכו ומעריכים את החוכמה והווירטואוזיות, אבל לא הלכו איתו במדים הלאומיים. בשבוע שעבר החליט ולדאן איביץ' שמיכה פותח על הספסל בקלוז'. אולי הוא חשש מההגנה החדשה שהציב ולכן העדיף שחקני קישור יותר פיזיים. יכול להיות שבנה על תכנית משחק לפיה הוא יכניס את הג'וקר שלו במחצית השנייה ויקבל ניצחון חוץ יוקרתי.

בשורה התחתונה מיכה, בעיני רבים הקשר הישראלי הטוב בליגה שלנו, לא פתח במשחק הראשון של ההתמודדות. במשחק הגומלין הערב (שלישי, 20:00, ספורט 4) הוא כבר אמור להיות ב-11 של איביץ'. לעבור שלב זו משימה קבוצתית, אבל המבשל הכי טוב של מכבי תל אביב ומי שהופך את המשחק של הקבוצה להרבה יותר יצירתי, יהיה צריך להיות שם בשבילה הלילה בנתניה.

בסיום העונה שעברה הוא דיבר בגלוי, כמעט כמו תמיד, על כך שהמקום של מכבי תל אביב הוא לא בליגת האלופות, אבל הוא לבטח לא דיבר על כישלון בסיבוב המוקדמות השני מול אלופת רומניה. את הסיבוב הזה גם מיכה יודע שמכבי תל אביב צריכה לעבור.

דור מיכה, מכבי תל אביב חוגג. קובי אליהו
נושא לבדו בעול היצירתי של מכבי תל אביב. מיכה/קובי אליהו

"מבחינתי דור מיכה הוא השחקן היחיד בכל הסגל של מכבי תל אביב שעושה את ההבדל בין קבוצה יוזמת לקבוצה פאסיבית. בין קבוצה שמגיעה למצבים לקבוצה שלא מגיעה למצבים ואני לא מבין את הלוקסוס של איביץ' להשאיר אותו מחוץ להרכב, ולא רק במשחק בשבוע שעבר", קובע איל ברקוביץ', "אני מאשים את איביץ' בזה שהוא לא מספיק מעריך את הכוכב שלו, אבל אני לא מנקה את מיכה ואת ההתנהגות השקטה והמכילה שלו. דור מיכה צריך לבוא ולהגיד למאמן שלו: 'אני הכוכב של הקבוצה. המעמד שלי השתנה בשנים האחרונות. אני רוצה לשחק. אני רוצה כסף ולשחק ואם לא אהיה טוב, תוציאו אותי'. לא יכול להיות שדור מיכה לא ידבר עם המאמן ויבקש הסברים כשהוא לא משחק".

כשהוא יעלה על הדשא הערב, אתה תצפה ממנו לקחת את מכבי תל אביב לשלב הבא?

"קורים שלושה דברים כשאתה לא משחק בהרכב באופן קבוע. הראשון, אתה מאבד את הביטחון בעצמך. השני, השחקנים שמסביבך מאבדים את האמון בך. והדבר השלישי והכי חשוב, שאתה מאבד את כושר המשחק שלך. במיוחד בתחילת העונה, כשאתה חייב להיות בכושר משחק".

אז אין לך ציפיות גבוהות ממנו במשחק הזה בגלל הסיבות הללו?

"תמיד יהיו לי ציפיות מדור מיכה, אבל בגלל כל המצב שנוצר, אני לא אתפלא אם הוא לא בכושר טוב. אני רציתי לראות את מיכה פותח בכל משחקי האימון של מכבי תל אביב. לא חייב לשחק 90 דקות, אבל להיכנס לכושר משחק דרך המשחקים. באף מקום בעולם הכוכב של הקבוצה לא יושב בצד במשחק כל כך חשוב. אל תשכח שהוא כבר נח מזמן כי הוא סיים את העונה שעברה פצוע".

ההקבלה אליך בלתי נמנעת. האם מיכה לא זוכה לאמון בשל ממדיו הפיזיים, למרות שאתה הצלחת באנגליה עם נתונים דומים?

"הוא לא צריך להגיע לקטע הפיזי, הוא משחק עם המוח. אתלטיקו מדריד קנתה שחקן בשם ז'ואאו פיליקס ב-130 מיליון יורו והוא מספר שהוא משחק עם המוח ולא עם הפיזיות. יש שחקנים שבנויים על מוח. זו הבעיה של הכדורגל כאן. כל הזמן מחפשים מה לא טוב בך. מיכה מוכיח כל השנים, אבל כל הזמן מחפשים מה לא טוב בו. הוא תמיד יהיה שחקן המפתח של מכבי תל אביב מבחינתי".

דור מיכה שחקן נבחרת ישראל (משמאל) מול סטיוארט דאלאס שחקן נבחרת צפון אירלנד. רויטרס
כמעט לא פקטור בנבחרת ישראל. מיכה/רויטרס

לאיציק זוהר לא הייתה בעיה של פיזיות, אבל להעריך כישרון של כל קשר הוא יודע היטב. בדעותיו על מיכה, הוא אפילו יותר קיצוני מברקוביץ'.

"במתכונת הנוכחית של מכבי תל אביב דור מיכה הוא השחקן שיכול להפוך אותה מקבוצה קשת יום לקבוצה שהחיים שלה קלים. הוא זה שיכול להפוך אותה מקבוצה שתשיג את שלה בקושי, לקבוצה שתשיג את אותה מטרה ביופי", גורס זוהר, "מכבי תל אביב צריכה למחוק משלטי החילוף שלה את המספר 15 של דור מיכה. הוא צריך לדעת שהוא משחק כמו שהוא מבין ורואה את המשחק וצריך לדעת שהוא מקבל את כל הגיבוי מהצוות המקצועי ולא משנה באיזה יום הוא נמצא. במכבי תל אביב צריכים לקחת את דור מיכה ולבנות לו את הביטחון ואז יתר השחקנים ירימו את הביטחון שלהם. הוא קוסם, וקוסם צריך קהל אוהד. החוכמה היא שהקהל האוהד יבוא מהספסל ולא מהטריבונה".

דור מיכה נופל בגלל שמכבי תל אביב של איביץ' היא קבוצה טקטית?

"מכבי תל אביב היא קבוצה טקטית בהחלט. היא לא קבוצה של כדורגל שמח. לא קבוצה של 'בוא ניתן גול אחד יותר מהיריב'. אבל גם בקבוצה טקטית צריך להיות שחקן אחד שהוא לא טקטי, שחקן אחד שהטקטיקה לא צריכה לגעת בו. הוא צריך לגעת בטקטיקה, אבל היא לא צריכה לגעת בו. אם מכבי תל אביב תכפה על דור מיכה טקטיקה היא תקבל שחקן שרץ אחרי שחקנים אחרים, אבל לא מביא שום דבר יצירתי משל עצמו. לא צריך לספור לו כמה כדורים לא הגיעו לכתובת, אלא לתת לו להאמין שהכדור הבא שהוא יכניס הוא הכדור החשוב. זה בעצם מה שיהפוך את מיכה לשחקן שיכול להביא למכבי תל אביב גם הצלחות באירופה".

עם כל ההצלחה של דור מיכה, אתה למעשה טוען שמכבי תל אביב מפספסת אותו

"מכבי תל אביב מפספסת אותו בגדול. לטובה ולרעה דור מיכה לא חי את העבר, אלא חי את ההווה. אם בהווה יש לו קצת חוסר ביטחון, שום דבר מהעבר שלו לא יכול להחזיר לו אותו. הביטחון יחזור אליו רק דרך הפנים הבטוחות של המאמן ושל העוזרים שלו".

דור מיכה שחקן מכבי תל אביב. דני מרון
"מותר לו לגעת בטקטיקה, אבל אסור שהטקטיקה תגע בו". מיכה/דני מרון

אורי אוזן מפרשן את הכדורגל כמו ברקוביץ' וזוהר, אבל הוא יכול להביט על ההחלטות של איביץ' או של אנדי הרצוג בנבחרת ישראל גם דרך העיניים של מאמן.

"מיכה הוא השחקן הישראלי הכי טוב של מכבי תל אביב והוא שחקן העונה שעברה. אין על כך עוררין", מצטרף אוזן אל הדברים החמים לפני שהוא מסביר גם את הצד האחר, "אבל יש למיכה בעיה כי הוא נקלע גם במכבי תל אביב בשבוע שעבר ברומניה וגם אצל הרצוג בנבחרת הלאומית למאמנים שלא סומכים על משחק ההגנה שלהם. גם לאיביץ' וגם להרצוג אין רביעיית הגנה מספיק טובה ולכן שניהם רוצים שלישיית קישור יותר אינטנסיבית. איביץ' הגיע בשבוע שעבר למשחק באירופה עם הגנה הכי לא מתואמת שאפשר והוא רצה שלישיית קישור עם גלזר, פרץ וריקן שעשה מחנה אימונים אדיר. נכון שהוא יכול היה לשלב את מיכה בכנף, אבל גם שם הוא רצה שחקנים שיעשו יותר הגנה. במחצית הוא הבין שהשד לא כזה נורא ושמכבי מסתדרת ואז הוא הכניס את מיכה".

זאת אומרת שהכדורגלן ההתקפי הישראלי הטוב ביותר של מכבי תל אביב, נופל בין הכיסאות

"מיכה הוא שחקן קצת קשה לעיכול למאמנים שאוהבים כדורגל אינטנסיבי. נכון שאצל איביץ' הוא פרח, אבל הוא נראה לו קצת כפוף ולא מהיר. אבל הוא גאון כדורגל. הוא קוסם עם הכדור אבל לפעמים כשאיביץ' בוחן את הנעשה, הוא מקבל החלטה כמו של הרצוג. גם הרצוג מבין שמיכה יודע לעשות את ההבדל. אצל איביץ' זה קצת יותר הפתיע כי הוא מכיר אותו היטב והלך איתו שנה שלמה, אבל הוא כנראה רצה לחזור עם 0:0 ואמר שבשביל התוצאה הזו הוא יילך עם הקישור הכי אינטנסיבי".

אתה בוגר תקופת יוסי בניון וראית מקרוב את איל ברקוביץ'. שני הצנומים האלה הצליחו בליגה הכי אינטנסיבית בעולם.

"שלא יהיה ספק. מיכה צריך לפתוח גם בנבחרת וברגע שיתנו לו לשחק יראו שהוא סוגר קווים מצוין. בזכות החוכמה שלו ובזכות הכושר הגופני הוא כל הזמן יהיה במקום. אני בטוח שהוא לא יעשה נזק הגנתי והתועלת ההתקפית תהיה פי כמה. אבל ברגע שיש למכבי תל אביב כל כך הרבה בעיות בקו ההגנה, אז איביץ' כל כך פחד מהאמצע והלך בלעדיו. יכול להיות שאיביץ' מתחרט היום שהוא לא פתח עם מיכה שם".

אולי הבעיה של מיכה היא שהוא מקבל בהבנה את ההחלטות האלה ולא נלחם יותר על מקומו?

"מיכה היה שותף להישגים הגדולים של מכבי בתקופת ג'ורדי קרויף ובעונה שעברה הוא היה שחקן העונה. אני לא חושב שאין לו את האופי הנדרש. מאמנים במשחקי נוק אאוט מקבלים לפעמים החלטות לא פופולאריות. ראינו את זה גם אצל פפ גווארדיולה במנצ'סטר סיטי".

הוא מסוגל לתת הערב משחק ענק ולקחת את מכבי תל אביב לסיבוב הבא?

"זה לא תלוי רק בו, אבל כשהוא נכנס בשבוע שעבר כבר ראית משהו אחר. אין לי ספק שהוא יהיה טוב הערב. הבעיה של מכבי תל אביב לא תהיה דור מיכה, אלא האיזון הדק בין הגנה להתקפה. מכבי תל אביב הגיעה למשחקים מול קלוז' בלי המגן הימני שהיא רצתה, בלי הבלם שהיא רצתה במקום ז'איר. ייני פצוע ויש שוער חדש בשער. ולא נשכח את סבוריט וגולסה הפצועים".

אז זה יומרני מדי להגיד שדור מיכה הוא האיש שצריך לקחת את מכבי תל אביב לשלב הבא?

"מכבי תל אביב צריכה מאמץ קבוצתי אבל מיכה הוא השחקן הכי חשוב במשחק ההתקפה שלה. זה שמכבי לא כבשה שער חוץ הופך מבחינתה את המשחק למאוד מסוכן. גול שהיא תספוג והיא תצטרך להבקיע שלושה וראינו במשחקי ההכנה שיש לה קושי לכבוש. מיכה שווה למכבי תל אביב לפחות שער אחד בהתקפה, אבל השאלה מה יהיה אחורה ובגלל זה אני חושב ששחקן המפתח הוא דווקא דור פרץ. הוא לא פתח טוב את העונה. הוא צריך להיות העוגן שמחזיק את האמצע. הוא נתן עונת שיא בעונה שעברה ויש לו כנראה ביקוש בחו"ל. שני הדורים, פרץ ומיכה, הם שחקני המפתח במשחק הזה. פרץ ומיכה משלימים אחד את השני. שניהם צריכים לפתוח יחד גם בנבחרת ואני אומר את זה למרות שאני גם מבין למה הרצוג לא פותח איתו. אני חושב שברגע שהרצוג ייתן לו פעם אחת לפתוח וילך איתו, הוא ילך איתו תמיד בהרכב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully