וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש העכביש: האם ארון וואן-ביסאקה מסוגל לעמוד בציפיות?

1.7.2019 / 11:27

מגן הרכש של מנצ'סטר יונייטד עבר הסבה לתפקיד המגן הימני לפני פחות משלוש שנים, ומאחוריו עונה מלאה אחת בפרמיירליג במדי קריסטל פאלאס, בה דורג מעל כולם במספר התיקולים והחטיפות. הנסיקה שלו הייתה מטאורית, אך האם הוא מסוגל לעמוד בציפיות?

יוטיוב

בווידאו: לוואן-ביסאקה כבר יש שיר חדש

באוקטובר 2015, במשחק ההכנה האחרון לפני גביע העולם, פירקה נבחרת אנגליה עד גיל 17 במשחק ידידות מיותר למדי את המקבילה מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו בתוצאה 0:8. היו אז על המגרש לא מעט נערים שהוגדרו במועדוניהם ככישרונות על, אבל רק שניים מוכרים כיום לציבור האוהדים הרחב. שניהם, באופן ביזארי למדי, הם מגנים ימניים. הראשון הוא טרנט אלכסנדר-ארנולד, היהלום הנוצץ של ליברפול שכבר הספיק לשחק פעמיים בגמר ליגת האלופות, ואף להניף את הגביע. והשני... הוא בכלל שיחק בנבחרת קונגו. כחלוץ.

אין עובדה שמדגימה טוב יותר את הנסיקה המטאורית של ארון וואן-ביסאקה, הרכש החדש והיקר של מנצ'סטר יונייטד. לפני פחות מארבע שנים, לא היה לו מושג קלוש שהוא עשוי להצטיין דווקא בהגנה, והציפיות היו כה נמוכות באופן כללי שהוא הסכים ללא היסוס לייצג את מולדת הוריו, על אף שנולד וחי כל חייו בלונדון. באותה תקופה, אפילו מאמני הנוער של קריסטל פאלאס שקלו יותר מפעם אחת להדיח אותו לצמיתות מהאקדמיה. כי יכולת הכדרור תמיד הייתה שם, אך לעתים נדמה היה שזה כל מה שמעניין את הבחור - לכדרר עוד ועוד. בהיבט זה, היה וואן-ביסאקה משוכנע שהוא טוב הרבה יותר מכל הילדים האחרים בבית הספר של הנשרים, ולא היסס להצהיר על כך. השחצנות הובילה למתח, המתח הוביל להורדתו לספסל לפרקי זמן מגוונים, והחלוץ הבריז לעתים בשל כך מהאימונים. בעיות התנהגות לא חסרו שם, והחלום ללכת בעקבותיו של האליל הגדול נראה בלתי אפשרי.

ארון וואן-ביסאקה במדי קריסטל פאלאס. GettyImages
בעיות התנהגות באקדמיה של קריסטל פאלאס. וואן-ביסאקה/GettyImages

אוהד ארסנל, מעריץ את הנרי

האליל הזה היה תיירי הנרי. בשבועות האחרונים רצה ברשת תמונה של וואן-ביאסקה לבוש בחולצת מנצ'סטר יונייטד בהיותו ילד בן כארבע, כהוכחה לכאורה שהוא מזוהה עם השדים האדומים מאז ומתמיד. בפועל, זוהי שטות מוחלטת - מישהו פשוט הלביש אותו כך במקרה לצילום משפחתי. וואן-ביסאקה מעולם לא הסתיר את אהדתו הגדולה לארסנל. בדיוק להיפך - הוא דיבר על כך בכל הזדמנות, והדגיש עד כמה ההשפעה על הכוכב הצרפתי עליו הייתה עצומה. הוא ניסה לחקות את הנרי בכל נגיעה בכדור, וכאן גם הייתה ההתבלטות לגבי העמדה האופטימלית על המגרש. האם הוא קיצוני טהור או חלוץ מרכזי? הכישורים הטבעיים גרסו כי וואן-ביסאקה אמור לשחק באגף, אך הגיבור הגדול שלו התמרכז באצטדיון הייבורי. אז זו הייתה הדילמה. הגנה? מחשבה על אפשרות כזו כלל לא עברה בראשו עד אמצע 2016.

השינוי היה מקרי לחלוטין. יום אחד זומן וואן-ביסאקה לאימוני טרום עונה של הסגל הבכיר, והתבקש לשמור על ווילפריד זאהה כי לא היו מספיק שחקני הגנה ברגע נתון. לפתע התברר שזאהה לא הצליח לעבור את עמיתו החדש. רוב התרגילים שלו לא עבדו, והרגליים הארוכות של וואן-ביסאקה חילצו לא מעט כדורים בתיקולים נאים. כך התהפכו חייו, כי מאמני הקבוצה עד גיל 23 שמעו על הכישורים החדשים שלו. בשלב מסוים, הם החליטו לנסות אותו כמגן ימני במשחקי אימון, בניגוד מוחלט לרצונו. וואן-ביסאקה הרגיש תחילה מתוסכל בעמדה החדשה והשתוקק לדהור קדימה, אך עם הזמן השלים עם הגזירה ואפילו נהנה.

עוד באותו נושא

הפרטים מאחורי הקלעים: דוראנט וקיירי התלבטו בין הנטס לניקס, קרי "הושפל"

לכתבה המלאה
ווילפריד זאהה שחקן קריסטל פאלאס. רויטרס
לא הצליח לעבור את וואן-ביסאקה האימון, והשאר היסטוריה. זאהה/רויטרס

צ'אנס לא צפוי בגלל מכת פציעות

הדרך לסגל הראשון הייתה עדיין ארוכה מאוד. לקראת עונת 2017/18 הוגדר וואן-ביסאקה כמגן הימני מספר ארבע בדירוג, ואפילו הזדמנות נדירה על הספסל של קריסטל פאלאס היוותה עבורו סיבה למסיבה. לכן, כאשר הגיעו שתי הצעות השאלה מהליגה הרביעית, ביקש המגן מהמנג'ר רוי הודג'סון לשקול אותן בחיוב. הבוס הוותיק סירב והסביר כי המעבר לא יועיל לטעמו, והדבר כמעט הוביל למשבר. כמעט - כי שבועות ספורים מאוחר יותר נקלעה פאלאס למצוקת פציעות לא שגרתית, ובשלהי פברואר ערך וואן-ביסאקה את הופעת הבכורה בפרמיירליג, ועוד מול טוטנהאם. "כאשר הסתכלתי על הלוח, התאכזבתי מאוד לא לראות את שמי בין המחליפים, כי ידעתי שהסגל שלנו קצר מאוד. לא עלה בדעתי להסתכל על ההרכב הפותח. כאשר עשיתי זאת, התחושה הייתה מדהימה", הוא סיפר בדיעבד.

האם היה פעם שחקן שלקח את הצ'אנס שלו בשתי הידיים כמו וואן-ביסאקה? לא בטוח. הוא זהר מול התרנגולים, את משחקו השני קיים מול מנצ'סטר יונייטד, ואת השלישי מול צ'לסי של אדן הזאר. פאלאס הפסידה בכל שלושת המפגשים, אבל המגן הימני הצעיר תפס את תשומת הלב עם הופעות שהוגדרו כפנומנליות. התלהבותו של הודג'סון לא ידעה גבול - הוא הרגיש שפגע בינגו בלי להתכוון. "כאשר ארון איבד כדור בפעם הראשונה, נשמתי לרווחה, כי הייתה אשליה שהוא רובוט", אמר המנג'ר.

ארון וואן-ביסאקה בהופעת הבכורה שלו במדי קריסטל פאלאס, נגד טוטנהאם. GettyImages
התאכזב כשלא ראה את שמו בין המחליפים, וגילה שזה בגלל שהוא פותח בהרכב. וואן ביסאקה בבכורה/GettyImages

"רגיל לחשוב כמו שחקן אגף"

כך הפך, תוך שבועות ספורים, וואן-ביסאקה משחקן מילואים אלמוני לחלוטין לאחד הצעירים המדוברים באנגליה. העליה פשוט לא יכולה להיות מהירה יותר. בעונה שעברה הוא כבר היה באנקר ודאי בהרכב, אליל האוהדים ונבחר לשחקן המצטיין של פאלאס - אפילו לפני זאהה הנערץ. חבריו לקבוצה כינו אותו העכביש, כי הקורים שלו מסוגלים לעצור כל קיצוני. פרשנים התמוגגו מהנתונים הסטטיסטיים הטהורים המדהימים. אף שחקן הגנה באירופה לא התקרב ל-129 התיקולים שביצע וואן-ביסאקה. אף שחקן באנגליה לא חטף יותר מסירות ממנו (84). רק 10 שחקנים הצליחו לעבור אותו בכדרור. "אני רגיל לחשוב כמו שחקן אגף, ולכן יכול לנחש מה הם חושבים", ניסה וואן-ביסאקה להסביר את הצלחתו המסחררת.

באופן טבעי, נסקו מניותיו לגבהים על בסיס חודשי, וכבר במהלך העונה היה ברור כשמש - מנצ'סטר יונייטד תעשה מאמץ עליון להחתימו. כי הרי הוא המגן הימני הלוהט בשוק, והשדים האדומים הם קבוצת הצמרת היחידה שזקוקה נואשות למגן ימני. אנטוניו ולנסיה עזב את המועדון אחרי עונה רצופת פציעות, אשלי יאנג לא נתפס כפתרון אידיאלי בלשון המעטה, מתיאו דרמיאן נמצא בדרך החוצה, ולא כולם מוכנים לסמוך על דיוגו דאלוט על אף שהמגן הפורטוגלי הצעיר נרכש מפורטו לפני שנה תמורת 23 מיליון יורו. אז קריסטל פאלאס רק הייתה צריכה לנהל משא ומתן היטב כדי לסחוט מיונייטד מחיר מופלא לכל הדעות - 45 מיליון ליש"ט, עם תוספות שעשויות להגיע ל-50 מיליון.

שחקן קריסטל פאלאס, ארון וואן-ביסאקה, מול שחקן ליברפול, מוחמד סלאח. GettyImages
חבריו לקבוצה כינו אותו העכביש, כי הקורים שלו מסוגלים לעצור כל קיצוני. וואן-ביסאקה מול סלאח/GettyImages

שער הבכורה בקריירה - עצמי

ריי פארלור, בתפקידו כפרשן, הגדיר את העסקה כטירוף. "אני אוהב את וואן-ביסאקה, והוא באמת אחלה שחקן, אבל תראו את צעירי אייאקס שהוכיחו את עצמם בליגת האלופות. המחיר שלהם דומה. הזוי לשלם כל כך הרבה על שחקן חסר ניסיון", הוא אמר - ויש צדק בדבריו. אחרי הכל, וואן-ביסאקה השלים עד כה קצת יותר מעונה אחת בפרמיירליג במדי קבוצת תחתית. הוא השלים עם הפיכתו למגן ימני רק לפני שנתיים. אין לו ניסיון בינלאומי מינימלי, הוא מעולם לא חווה אווירה של מועדון צמרת. הפוטנציאל קיים, אך אבסורדי להפיל על כתפיו ציפיות מוגזמות ולהפוך אותו לאחת ההחתמות היקרות בתולדות המועדון. הדוגמאות של אנחל די מריה ופרד, אשר מדורגים הישר לפניו ברשימה, לא ממש מבטיחות - גם אם אלה מקרים שונים בתכלית.

כיצד מתמודד וואן-ביסאקה בן ה-21 עם לחץ? איתות ראשוני אפשר היה לראות במפגש מול צרפת באליפות אירופה לנבחרות צעירות. אנגליה התגוננה בגבורה מול היריבה, והשוער דין הנדרסון סיפק תצוגה עילאית, אבל עמוק בזמן פציעות גלש מגן פאלאס לכדור ללא צורך. הוא הוציא אותו מידיו של הנדרסון, וכבש שער עצמי ביזארי שהעניק ניצחון 1:2 לטריקולור. מאחר ואין לו שערי זכות בקריירה המקצוענית, זו הפעם הראשונה בה שמו נרשם על הלוח. המאמן איידי בותרויד הגן על חניכו וציין כי ההמולה סביב המעבר המתקרב לאולד טראפורד הוציאה אותו מהריכוז - אך גם ספסל אותו בשני המשחקים הבאים לטובת ג'ונג'ו קני, שחקן הספסל של אברטון שהושאל הקיץ לשאלקה.

שחקן הנבחרת הצעירה של אנגליה, ארון וואן-ביסאקה. GettyImages
תג המחיר יפגע בו? וואן-ביסאקה במדי הנבחרת הצעירה של אנגליה/GettyImages

העלאת השכר - פי שמונה

דווקא ההצטיינות של הנדרסון, בוגר האקדמיה של השדים האדומים, צריכה לעודד מאוד את המועדון. הכשרון הגדול שמר על רשת נקיה ב-21 משחקים במדי שפילד יונייטד בעונה החולפת, סייע לה להעפיל לפרמיירליג, והצהיר כי חלום חייו הוא להתמודד על האפודה הראשונה. מה הייתה תגובת ההנהלה? בעיקר גישושים אצל אנדרה אונאנה מאייאקס למקרה המכירה של דויד דה חאה. המועדון הדליף דרישות שכר מוגזמות לכאורה של הנדרסון, אך באותה נשימה היה מוכן להעניק לוואן-ביסאקה 80 אלף ליש"ט לשבוע בחוזה לחמש שנים - עליה אדירה עבור שחקן שהרוויח 10 אלף ליש"ט לשבוע בקריסטל פאלאס. העלייה הייתה מטאורית, אבל אולי רצוי היה להמשיך בה בהדרגה, בלי לדלג על כל התחנות בדרך.

השוק אמנם איבד את השפיות, אך בכל זאת כדאי לשמור על פרופורציות מינימליות. נחזור פחות מארבע שנים לאחור, למשחק ההוא בין נבחרות אנגליה והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. אם החלוץ הקונגולזי לשעבר עולה כיום ב-50 מיליון ליש"ט, מה אמור להיות מחירו הריאלי של טרנט אלכסנדר-ארנולד? תחשבו על זה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully