וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך ליום אחד: 25 שנה לחמישייה ההיסטורית של אולג סלנקו במונדיאל

הרגע הגדול של רוז'ה מילה בן ה-42, נשכח ביום ההיסטורי של השחקן היחיד שכבש חמישייה במונדיאל והראשון שזכה בנעל הזהב למרות הדחה בשלב הבתים. "הבוגד" שנכנס לדברי הימים של הגביע העולמי ב-28 ביוני 1994, בהופעתו האחרונה במדי נבחרת רוסיה

פלייר פרננדו טורס/עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: פרננדו טורס הפורש

"לא ניסע למונדיאל אם לא ייענו דרישותינו", הצהירו 14 משחקני נבחרת רוסיה לקראת מונדיאל 1994. הם דרשו מראשי ההתאחדות לשפר את רמת הציוד המסופק לנבחרת, לשנות את תנאי התגמול ובעיקר להחליף את המאמן פאבל סאדירין בקודמו בתפקיד אנטולי בישובץ. בין החותמים היה גם החלוץ אולג סלנקו, שבעקבות הלחץ מצד ההתאחדות היה ראשון הסרבנים שחזר בו. החותמים האחרים קראו לו "בוגד".

אותו בוגד, אז חלוצה בן ה-24 של לוגרונייס הספרדית, היה בסופו של דבר היחיד שיצא טוב מהמונדיאל ההוא בארה"ב. שישה כוכבים החרימו את הטורניר והרוסים בזבזו סגל עמוס כישרון עם הדחה בשלב הבתים של הטורניר הראשון כמדינה עצמאית, אבל דווקא סלנקו ניצל משחק לפרוטוקול כדי להיכנס לספרי ההיסטוריה. בדיוק היום לפני 25 שנה.

אולג סלנקו שחקן נבחרת רוסיה מונדיאל 1994. GettyImages
משחק לפרוטוקול שהפך לבלתי נשכח. אולג סלנקו מול קמרון/GettyImages

זה בכלל אמור היה להיות יומו הגדול של רוז'ה מילה. הגיבור של קמרון באיטליה, החליט לחזור כעבור ארבע שנים להופעה נוספת ובגיל 42 הפך לשחקן המבוגר ביותר שכובש שער בגביע העולמי. אבל את ההצגה גנב לו הפעם חלוץ צעיר שנולד בלנינגרד והתחיל את הקריירה הבינלאומית הבוגרת שלו עם הופעה אחת בכלל במדי נבחרת אוקראינה.

סלנקו כבש בדקה ה-15 בין רגליו של ז'אק סונגו, הוסיף שער קל בדקה ה-41 וחתם את המחצית עם פנדל ושלושער. מילה נכנס עם פתיחת המחצית השנייה ומיד צימק, אבל סלנקו הספיק לכבוש עוד פעמיים וקבע שיא מונדיאל באצטדיון של אוניברסיטת סטנפורד: חמישה שערים ב-60 דקות. המחליף דמיטרי רדצ'נקו התכבד בשער האחרון וקבע 1:6 לזכות הרוסים.

רוז'ה מילה שחקן נבחרת קמרון מונדיאל 1994 מול יורי ניקיפורוב שחקן נבחרת רוסיה. GettyImages
אור הזרקורים נגזל ממנו. רוז'ה מילה מול רוסיה/GettyImages

זה היה הניצחון היחיד של רוסיה בטורניר, אחרי שני הפסדים לברזיל ושבדיה, והיא חזרה הביתה מבוישת מיד אחריו, אבל שמו של סלנקו נותר חקוק בדברי הימים של הגביע העולמי. הוא לא רק הפך לשחקן הראשון שמבקיע חמישייה במשחק אחד במסגרת המונדיאל, אלא היה היחיד שזכה בנעל הזהב של הטורניר כנציג של מודחת בשלב הבתים ונותר היחיד שהוכתר למלך השערים גם במונדיאל וגם במונדיאליטו (חמישה שערים בארבעה משחקים בגביע העולמי עד גיל 20 ב-1989).

סלנקו כבש מהנקודה הלבנה בהפסד לשבדיה במחזור השני, כך שיחד עם החמישייה ההיסטורית הוא הגיע לשישה שערים בארה"ב - בדיוק כמו שותפו לתואר חריסטו סטויצ'קוב שרשם ארבעה משחקים יותר.

אולג סלנקו שחקן נבחרת רוסיה מונדיאל 1994. AP
מלך השערים של מונדיאליטו 1989 ומונדיאל 1994. אולג סלנקו/AP

השיא הנדיר הזה אמור היה להרים את קרנו של החלוץ (שוב, רק בן 24) ולתת דחיפה לקראת קריירה מסחררת, בטח במדי הנבחרת. אולם, מכסת השערים שלו במדי רוסיה לא גדלה מאז אותו יום בסטנפורד. סלנקו לא כבש עבור הנבחרת אפילו שער אחד נוסף. למעשה, הוא כלל לא שיחק. האפיזודה הקצרה שלו במדים הלאומיים הסתיימה עם שמונה הופעות ושישה שערים. מכירים עוד שחקן שבמשחקו האחרון במדי הנבחרת הבקיע חמישייה?

הפציעות הגבילו אותו וקריירת המועדונים הייתה די נשכחת. אחרי המונדיאל הוא התקדם לוולנסיה שסיימה במקום ה-10 בלה ליגה, ממנה עבר לריינג'רס כדי לשתף פעולה עם פול גאסקוין וכבש שוב שבעה שערים, אבל אז נשלח בינואר 1996 לאיסטנבולספור הטורקית. הוא דרך לרגע גם בקורדובה ופוגון שצ'צין, ופרש ב-2001 בעקבות פציעות חוזרות. שנתיים לאחר מכן אימן את נבחרת אוקראינה בכדורגל חופים ומאז שב לכותרות רק בזכות הרגע המביך הזה, בו הופיע שתוי באולפן טלוויזיה ופשוט נפל בשידור חי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully