וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא רק נייס גיא: המהפך של גיא גודס במכבי ראשון לציון

9.6.2019 / 10:00

גיא גודס נחשב ל"איש ללא אויבים", אבל הקדנציה בראשון לציון הוכיחה שהוא לא מהסס לקבל החלטות קשות ולבצע זעזועים. איך קרה המהפך, ולמה במכבי תל אביב מבטיחים שיחזור ביום מן הימים?

צילום: יוסי ציפקיס

בפעם השנייה שגיא גודס עזב את מכבי תל אביב, אחרי שפוטר ממנה בשלבים המוקדמים של עונת 2015/16, הוא ישב עונה וחצי בחוץ לפני ששב לתפקיד עוזר המאמן של הצהובים. גודס החליט אז לקחת פסק זמן, נכנס קצת לעולם העסקים, ובמקביל עבר השתלמויות באטלנטה הוקס אצל חברו הטוב נבן ספאחיה, עוזר המאמן אז, והמאמן הראשי מייק בודנהולזר.

ב-18 בנובמבר אשתקד, כשהוחלט כי המאמן יאניס ספרופולוס שהחליף את ספאחיה ביד אליהו, יביא איתו את וסיליס ירוגטליס ולא ישאיר את גודס במועדון, העריכו גורמים שונים בעולם הכדורסל כי גודס יעדיף שוב לחכות בחוץ ו"לקבל את הכסף שמגיע לו ממכבי". גודס צחק, אמר שהוא רוצה לאמן ושמונה ימים לאחר מכן קיבל הזדמנות לאחר שצביקה שרף סיים את תפקידו במכבי ראשון לציון. גודס קיבל פנייה מהכתומים, חתם באופן מידי, וחזר לאמן בקבוצה שהיא לא מכבי תל אביב לראשונה זה יותר משמונה שנים.

ראשון לציון של אז הייתה במשבר עצום - חברתית הקבוצה נראתה מפורקת, מקצועית היא הייתה קרובה לתחתית, וכלכלית היא התקשתה לצרף זרים אחרי ששחררה כבר שניים. מהמקום הנמוך הזה הצליח גודס להוביל את הקבוצה לגמר גביע המדינה והופעה מחר (שני) בחצי גמר הפיינל פור, כשעל הדרך הוא משנה את פני הקבוצה לחלוטין ומקבל מחמאות רבות. מקורביו מרגישים שזה החלק הראשון בדרך חזרה שלו לצמרת המאמנים הישראלים.

עוד בנושא

אוהדי הפועל חולון נפרדו מדן שמיר: "אחד הדברים המרגשים בחיי"
הפועל תל אביב ממתינה לתשובה מהמאמן תנאסיס סקורטופולוס
בנו של קונסטנטין פופה ינחת להתרשמות בנבחרת האולימפית

מאמן מכבי ראשון לציון גיא גודס. קובי אליהו
בדרך חזרה למעלה. גודס/קובי אליהו

בראשון לציון פנטזו הרבה על חזרה של גיא גודס. המאמן התחיל את הקריירה כמאמן ראשי בעיר היין באמצע עונת 2004/5, כשעונה לאחר מכן הוא מוביל את הכתומים לחצי גמר הפיינל פור בעונה נפלאה. באותם ימים נתפס גודס כמאמן עולה, ובמועדון ביקשו זמן כדי לבחון את ההתפתחות שלו. מנכ"ל הקבוצה גלעד זיו שמר על קשרים טובים איתו ותמיד גישש וחשב על האפשרות לקאמבק, אלא שהתזמון אף פעם ל א התאים. הפעם הכל הסתדר, אלא שהקבוצה קיבלה גרסה אחרת של גודס.

"גיא השתנה לגמרי", מספר זיו, "בהרבה מאוד מקרים תפסתי את עצמי ואמרתי שזה לא גיא שהכרתי ב-2005/6. הוא התבגר. גיא של העונה ההיא היה בחור יחסית צעיר שפרש ממשחק שנתיים קודם, מאוד אמוציונלי, לקח הרבה דברים ללב, היה צועק ומשתולל. גיא של 2018/19 הוא אדם בוגר שעבר הרבה מאוד דברים בקריירה שלו ועבד לצד הרבה מאמנים גדולים. מצד שני הוא גם נכווה בהרבה מקרים מסיטואציות כאלה ואחרות, מה שהפך אותו להרבה יותר שקול, הרבה יותר רציונלי ופחות אמוציונלי. וגם בכל מה שקשור לכדורסל הוא הרבה יותר טוב לדעתי".

דרור כהן, עוזרו של גודס, שעבד בראשון לציון גם תחת צביקה שרף ושמוליק ברנר, מנתח: "גיא הגיע והביא שיטה. הוא בא עם המון ידע ואמונה עצמית. הוא ידע מה הוא הולך לעשות עם המון קור רוח. בכל החלטה שהוא קיבל, הוא השתמש בידע שיש לו. השינויים הפרסונליים שעשינו, כולם פגיעה בינגו - לא רק את מי להחתים, גם את מי לשחרר. לקחנו החלטות כצוות, אבל הוא נתן את הטון והייתה לו את המילה הסופית. ברמה המקצועית הוא יסודי, איש של הרבה מספרים, סטטיסטיקות, ברומטרים. מגיע מאוד מוכן לכל משחק, יודע מה צריך לנטרל, עובדים על זה ויוצאים לדרך. אין ספק שהוא עושה עבודה טובה מאוד".

מאז שמונה למאמן השינויים באו בגלים. שלושה גלים, ליתר דיוק. הראשון - צירופם של אלכס המילטון ודיימון סימפסון במקום זרים ששוחררו. השני - בסיבוב השלישי, הגעתו של דריל מונרו במקומו של דשון סטיבנס. השלישי - רגע לפני סיום העונה - שחרורו של איגור קולשוב להפועל חולון.

כל אחד מהשינויים הללו גרר אפקט חיובי מיידי. יו"ר המועדון יצחק פרי הגדיל לעשות כשהגדיר את העונה "כטובה ביותר של ראשון לציון מלבד עונת האליפות". הקפטן עוז בלייזר הוסיף על מה שגודס עשה בקבוצה: "גיא בא עם השיטה שלו, הוא הביא שלושה שחקנים מאוד משמעותיים, והוסיף הרבה מאוד שקט. עם האוכל בא התיאבון, הביטחון עלה, ואנחנו נהנים איתו מאוד".

גודס אמר אחרי הניצחון בסדרת רבע הגמר על הפועל חולון כי העביד את עוזריו בצורה קשה וכהן, שעובד גם כעוזר מאמן בנבחרת ישראל, מלא הערכה להתנהלותו: "כל קבוצה, כל מערכת וכל מאמן מתנהלים בצורה שונה. אנחנו יכולים לדבר על נבחרת ישראל שזה באמת הטופ עם העומד בראשה עודד קטש, זה משהו אחד. מכבי ראשון לציון זה משהו אחר. זה מועדון גדול עם תקציב בינוני בליגה, שמגיע להישגים בגלל ניהול נכון של מערכת, בגלל שאף אחד לא נכנס לפאניקה מהר מדי. כל דבר שוקלים, בוחנים ומסתכלים קדימה. למרות כל מה שאומרים על יצחק פרי, הוא מדבר, מתייעץ, שואל, משכנע ומשתכנע. גלעד זיו נותן המון שקט ושפיות למערכת, וגיא בא עם הידע שלו והמקצועיות שלו. אז אני נהנה לעבוד עם כל המערכות האלה ונותן מעצמי בכל מערכת".

עוד באותו נושא

אוהדי הפועל חולון נפרדו מדן שמיר: "אחד הדברים המרגשים בחיי"

לכתבה המלאה
גיא גודס מאמן מכבי ראשון לציון. ברני ארדוב
הרבה השתנה. גודס בקדנציה הראשונה בראשון לציון, אי שם ב-2006/ברני ארדוב

אחד מבכירי הכדורסל הישראלי סיפר השבוע כי הייחוד של גודס בכך ש"אין לו אויבים". המאמן הקפיד לשמור על קשרים טובים בכל מקום שהגיע אליו, וגם אם סיים את דרכו ופוטר, זה תמיד נעשה בדרכים נעימות. מכבי תל אביב הקפידה בכל אחת מהפרידות מגודס לציין כי היא מאמינה שהם יעבדו שוב בעתיד. "זה נכון גם לפעם הזאת", סיפר אחד מאנשי הצהובים בסוף השבוע האחרון, "יש סבירות גבוהה מאוד שנראה את גיא בשנים הבאות במכבי תל אביב בתפקיד כזה או אחר".

האיכויות המעולות ביחסי אנוש באות לידי ביטוי גם במערכת היחסים עם השחקנים. "הוא מסוג המאמנים שהשחקנים מאוד מעריכים, גם בגלל הקריירה שלו כשחקן, גם בגלל הקריירה שלו כמאמן והמקומות שהוא היה בהם וחווה אותם, וגם בגלל שבאופי שלו ובאישיות שלו יש משהו מאוד כריזמתי", אומר גלעד זיו, "הוא אריה, אחד כזה דומיננטי אבל ישר וחייכן. כולם אוהבים אותו. החיבור שלו איתנו כמועדון הוא מצוין. לפעמים יש זיווג טוב, אבל כל עולם הכדורסל מאוד אוהב אותו. לאן שאתה הולך מאוד אוהבים ומעריכים אותו".

אלא שגודס לא מפחד ללכלך את הידיים שלו ולוקח לפעמים החלטות לא פשוטות. כשבחר לשחרר את איגור קולשוב לפני סיום הפלייאוף, רבים טענו כי מדובר בצעד שיפגע קשות בקבוצה. בפועל הוא הרוויח כתוצאה מכך שלושה שחקנים אחרים - נמרוד טישמן, אדם אריאל ועוז בלייזר, שפרחו החל מאותו רגע. "הייתה לי תקופה פחות טובה באמצע העונה, עבדתי הרבה עם עצמי, גיא נתן לי את הקרדיט תמיד כדי להחזיר לו על הקרדיט, ואני שמח שסיימתי את העונה חזק. גם עשיתי פלייאוף טוב ואני מקווה להמשיך את זה גם ליום שני ויום חמישי", מספר בלייזר.

הפריחה של טישמן ובמקביל הצ'אנס לנועם דוברת שלפני גיל 17 החל לקבל דקות משחק, גורמים למקורביו של גודס להיזכר בהחלטות האמיצות שקיבל עם השנים, "גיא היה זה שקידם את מורן רוט, יובל נעימי ויוגב אוחיון בהפועל ירושלים, ולפני זה את רוט בראשון לציון", נזכר אחד מחבריו בבירה, "כשיש שחקן שהוא מאמין בו, הוא הולך איתו. גם אם מהצד יש כאלה שחושבים שזה לא השחקן המתאים, החיבור בין השחקן שנותן את הכל לגיא והמאמן שמאמין בשחקן, בדרך כלל עובד".

נמרוד טישמן, מכבי ראשון לציון חוגג. יוסי ציפקיס
גודס שחרר אחד, והרוויח שלושה. נמרוד טישמן חוגג/יוסי ציפקיס

הפיינל פור המתקרב יהיה החמישי בקריירה של גודס כמאמן ראשי. בכל אחד מההופעות הקודמות שלו בחצי הגמר, הוא הפסיד. עם ראשון לציון ב-2005/6 הוא נקלע ליום מאכזב מאוד של 12 מ-33 מקו העונשין בדרך להפסד בנקודה להפועל ירושלים. עם הפועל ירושלים הפסיד למכבי חיפה וגלבוע/גליל ועם מכבי תל אביב הודח בחצי גמר הפלייאוף על ידי הפועל אילת אחרי שהוביל 0:2. כדי לשנות את הגורל הפעם, הוא יצטרך לגבור על פייבוריטית, אבל בראשון לציון מאמינים בו.

"באופן אישי הייתי מאוד רוצה לראות את גיא כמה שנים איתנו", אומר מנכ"ל הכתומים גלעד זיו, "המציאות והחיים דינמיים מאוד, קשה תמיד להתחייב על כמה שנים וגם הניסיון שלנו בשנים האחרונות לא מראה את זה לטובתנו ולא אתכחש לזה. לא חושב שאפי היה שורד את פרי במשך שלוש וחצי שנים, הוא שרד כי הוא עבד עם משה קליסקי. לפרי יש את האופי שלו, והוא לא עושה את זה מה שהוא עושה כי זו האג'נדה שלו, או כי בא לו להעיף מאמנים. לפעמים כשהקבוצה לא מספיק טובה והדברים לא זזים כמו שהוא רוצה, אז זה בוער בו. אני מאחל למכבי ראשון מאמן אחד שבאמת ייקח את המועדון הזה קדימה, כמו שאפי לקח אותו ב-2009 ובאמת הביא אותו כמה צעדים קדימה. אחרי העונה המדהימה עם גודס דשדשנו כמה שנים, על גבול ירידת ליגה, ופתאום השידוך עם אפי שאבנר קופל התחיל אותו נתן לנו דחיפה לכמה שנים. מגיע למועדון הזה יציבות בעמדה הזאת. זה תלוי גם בגיא. אם שני הצדדים ירצו, אני מקווה שהוא יהיה פה כמה שנים".

בינתיים גודס לא מפחד ללכת לצעד הבא וצפוי להוביל את ראשון לציון גם להופעה היסטורית ביורוקאפ בעונה הבאה. למרות החוזק של המפעל, גודס לא חושש להתמודד ומקווה שזו תהיה הפלטפורמה למשוך ולבנות קבוצה טובה ואטרקטיבית גם בעונה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully