וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השדים של פריס והשדים של האמהות: האתגר של סרינה וויליאמס ברולאן גארוס

שניר חדד

23.5.2019 / 16:00

הרבה לפני שהפכה לאייקון אמריקאי אמיתי, סרינה וויליאמס שרדה אינספור קשיים והספדים על המשטח האדום בעיר האורות. מהאויבת המיתית, לטורניר הגורלי ועד לאיש ששינה הכל

יוטיוב

לבחון פרספקטיבה של עשר שנים בטניס מהווה במרבית המקרים בחינה של החלק הארי מקריירה של ספורטאי. אבל במקרה של סרינה וויליאמס מדובר בפחות מחצי קריירה, למעשה מדובר בהשוואה בין נקודת האמצע מאז הזכייה הראשונה שלה בגראנד סלאם לפני כ-21 שנים. אבל השוואה בין סרינה של 2019 וזו של 2009 אינה חזרה לנקודת זמן שרירותית בקריירה עמוסה, אלא חזרה לשנה מייצגת של אחת התקופות הדורסניות ביותר של האחות הצעירה לבית משפחת וויליאמס, תקופה דורסנית עם קוץ בצבע חום אדמה שנקרא הרולאן גארוס.

נהוג לחלק את הקריירה הספורטיבית של סרינה לשניים, זו של לפני הפציעות והתסחיף הריאתי שכמעט עלה לה בחייה, קריירה שכמעט ונגדעה לאחר ווימבלדון 2010 וזו שלאחריה. כאשר בוחנים את החצי השני של הקריירה הזו, מתייחסים רבות למפגש שלה עם המאמן הצרפתי פטריק מורטוגלו, וכדי להאדיר מפגש זה מצניעים כמה גדולה סרינה הייתה עוד לפני שפגשה אותו. בשמונה הגראנד סלאמים האחרונים אשר שיחקה בין השנים 2008-2010 היא זכתה בחמישה מתוכם, פעמיים בווימבלדון, פעמיים באוסטרליה ופעם באליפות ארצות הברית, למעשה פרט לרולאן גארוס הפסדה היחיד בגראנד סלאם היה אותו חצי גמר מפורסם באליפות ארצות הברית לקים קלייסטרס, כאשר היא איימה לחנוק עם הכדור את אחת השופטות האומללות אחרי שריקה בעייתית. היא זכתה בחמישה מתוך שמונה סלאמים (שנתיים במושגים של טניס), מדובר בכמות עצומה גם בעבורה. וכשמדובר במי שזכתה בכמות הגראנד סלאמים הגדולה בעידן הפתוח, זה אומר די הרבה.

פטריק מורטוגלו עם סרינה וויליאמס. AP
היתה גדולה עוד לפניו. פטריק מורטגלו עם סרינה וויליאמס/AP

אחת הסיבות לרנסנס באותן שנים נבע מכך שהספידו את הקריירה שלה. ב-2007 רבים דיברו על המשקל שלה, הפציעות, ההפסדים לז'סטין הנין והקשיים לזכות בטורנירים נוספים מאז 2003 מחוץ לאוסטרליה, רבים העריכו כי שיאה מאחוריה והיא כבר לא תגיע לשיאים בקנה מידה היסטורי כמו אלו של מרטינה נברטילובה או שטפי גראף כפי שחזו בתחילה. כעת אמרו הפרשנים זהו הזמן של טניסאיות כמו הנין, אנה איבנוביץ ודינארה סאפינה. אך כאשר אומרים לסרינה שהיא לא מסוגלת, כאשר היא בפיגור לא הגיוני, זה הרגע בו היא הופכת להיות לוחמת רחוב קשוחה שלא תיתן לאף אחד לעצור אותה. סרינה החלה להשתפר ולדרוס, ובכל זכיה וראיון במעלה הדרך לשליטה בטניס הנשי, היא הדגישה כי היא השחקנית הטובה בעולם, את עליונותה הספורטיבית על סאפינה אשר הייתה במקום הראשון בדירוג הרשמי, כאשר לגלגה על כך שלא זכתה בגראנד סלאמים. לאחר זכייתה בווימבלדון היא אף עלתה עם חולצה בה רשום "Are you looking at my titles?", סרינה הדגישה בכל בדיחה ולגלוג שמספידיה טעו והנה היא שוב הטניסאית הגדולה בעולם. דומיננטיות אשר נגדעה כאשר דרכה על זכוכית שבורה במהלך חגיגות זכייתה בווימבלדון 2010.

לכן כאשר אומרים שמורטוגלו שינה את מסלול הקריירה של סרינה וויליאמס או שדרג אותה, לרוב מדובר בהגזמה פרועה ואף נתונים שגויים שאינם מתיישבים עם ההיסטוריה. סרינה זכתה באותו קצב של גראנד סלאמים שהיא זכתה בשלוש השנים אשר קדמו לפציעות. אך יש דבר אחד שלא ניתן לקחת ממורטוגלו, וזהו השיפור העצום שלה על המשטח בטורניר שהיא זכתה רק פעם אחת לפני שהכירה אותו, אי שם בשנת 2002. הרולאן גארוס הוא הטורניר היחיד בו סרינה הפסידה אי פעם בסיבוב הראשון, ובאותם שנים של דורסנות לפני הפציעות והמחלה הוא גם היה הטורניר היחיד בו לא זכתה. ב-2009 היה נדמה שהיא הולכת אולי עד הסוף, במשחק המפתח שסומן היא פגשה ברבע הגמר את סבטלנה קוזנצובה המוכשרת. סרינה במשחק אפי, הצליחה לחזור כהרגלה מפיגור מערכה ולהוביל במערכה המכרעת, במה שהיה נראה עוד קאמבק של מי שעשתה כל כך הרבה כאלו בקריירה. אבל בפריס, מלכת הקאמבקים והמשחקים הצמודים הודחה בקאמבק הרואי של קוזנצובה. אם סרינה היא סופרמן, הרולאן גארוס ב-2009 נדמה כקריפטונייט.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

לגלגה על המספידים. סרינה עם החולצה המתריסה

אבל לא רק שהיה קריפטונייט, במקרה הזה היה בעבור סרינה היה גם לקס לות'ר, ולאותה אויבת מיתית קראו ז'סטין הנין. על מנת להבין את היחס של סרינה לרולאן גארוס צריך לחזור לשנת 2003, שם היא חוזרת לאחר זכייה בארבעה גראנד סלאמים רצופים, הישג שלא הושג מאז גראף ב-1988. סרינה פגשה בחצי הגמר בטורניר את הנין, הבלגית העולה שאף פעם לא הייתה מחברותיה. כאשר האירועים התרחשו, זו לא הייתה סרינה של היום, טניסאית מוערכת בעלת שיא הזכיות בטורנירי גראנד סלאם בעידן הפתוח ואף אייקון תרבותי בארצות הברית ובעולם כולו. סרינה אשר הפכה לסמל לאימהות עובדות, נשים שחורות והצטיינות וכתוצאה מכך בטוחה בעצמה. ב-2003 סרינה הרגישה רדופה, היא הגיעה יחד עם אחותה לתהילה מהאשפתות של הגטו בקומפטון ובעולם הטניס הלבן והעשיר לא כולם אהבו זאת. את פרשיית אינדיאן וולס כולם מכירים, אבל באירופה המצב היה קיצוני אף יותר. סרינה זכתה בארבעה סלאמים רצופים והייתה שחורה שהתלבשה ודיברה כמו שחורה מהמעמד הנמוך, אמריקאית, גבוהה ועם כוחות פיזים שלא נראו בטניס לפני האחיות וויליאמס.

הנין הייתה בלגית, זריזה ולא עוצמתית, לבנה ומתנשאת לגובה של 1.60 מטר בלבד, הטניסאית האירופאית הקלאסית. לכן בטרם המפגש פורסמו קריקטורות עם ניחוח גזעני והמתח היה בשיאו. הנין שלטה במערכה הראשונה, אך סרינה השתפרה וניצחה את המערכה השנייה והובילה 2:4 בדרך לעוד קאמבק וניצחון. אך אז ברגע שנוי במחלוקת, כאשר סרינה עמדה להגיש, הנין הרימה את ידה בתנועה שהיא אינה מוכנה למשחק ולכן סרינה הכתה בכדור לרשת. השופט לא ראה את הרמת היד והנין הכחישה כי עשתה זאת ולכן הוא מנע מסרינה אשר להגיש מכה ראשונה בשנית. בטלוויזיה בבתים השידורים החוזרים הראו כי סרינה צדקה, אך במגרש כולם התאחדו כנגד סרינה הקהל שרק בוז ועודד בפראות, סרינה המעורערת לא ניצחה את הנקודה, הפסידה חמש מששת המשחקונים הבאים והודחה מהטורניר. סרינה לא שבה למעמד הגמר עשור שלם ברולאן גארוס לאחר מכן, הנין זכתה בו ארבע פעמים והפכה את הטורניר לביתה.

לאחר אותו משחק הגיעו רצף הפסדים בפריס, אשר התעצמו בהדחה מול קוזנצובה וההפסד בסיבוב הראשון ב-2011 מול רזאנו האנונימית, כולם ראו ברולאן גארוס כמגרש מלא שדים בעבור סרינה, שדים שלעולם לא תצליח לגבור עליהם. אך כאמור זה לא חכם להספיד את סרינה. היא למדה צרפתית, עברה לפאריז והתאמנה על חימר לאורך כל זמנה הפנוי עם מורטוגלו ב-2012, היא הגדירה את הזכיה בטורניר הזה בשנית כמטרתה העיקרית. וכרגיל סרינה הצליחה להוכיח למספידים כי גם בחימר היא שולטת, וזכתה ב-2013 כאשר היא מנצחת ברבע הגמר את קוזנצובה ולמעשה לא הפסידה לאורך כל אותה עונת חימר. סרינה הצליחה להשמיד את הקריפטונייט שנקרא הרולאן גארוס ולהפוך אותו לביתה, בדרך להכרה כטניסאית הגדולה בהיסטוריה. עם הפיכתה לאמא ולאשה נשואה היא גם הפכה לסמל כל אמריקאי, וביחד עם דמויות כמו אופרה ווינפרי ומישל אובמה גם להצלחה אפרו-אמריקאית. היא כבר לא הטניסאית הרדופה שהייתה, אלא אייקון שייזכר לדורות.

אך על אף כל השינויים, ההתקדמות והאירועים שהתרחשו בין סרינה ב-2009 לסרינה בשנת 2019 בטניס ובחייה הפרטיים, דבר אחד נותר זהה סרינה פורחת כשהיא עם הגב אל הקיר וצריכה להוכיח משהו. וכך ב-2018 נוצר קריפטונייט חדש, הגיל והאמהות. לפתע שבו הקולות אשר דיברו על משקלה מאז שחזרה, שהיא בת 37 אחרי לידה והתייחסו לכוחות החדשים בסבב כמו אוסאקה וסטיבנס. לפתע לסרינה יש שוב מה להוכיח ברולאן גארוס. הרצון להוכיח לעולם שמגמד אותה שהיא מסוגלת הניע אותה מחדש והיא שבה לשני גמרים בגראנד סלאמים אך טרם זכתה והוכיחה שהיא מסוכלת. זה נראה רק הולם שסרינה תזכה בגראנד הסלאם הראשון כאמא על החימר בפריס המייצג את אחד מכיבושיה הגדולים ביותר. או אולי הבדל נוסף בין 2009 ל-2019 הוא כי גם ללוחמת הגדולה מכולם אזל הדלק במיכל לעוד ריצה היסטורית אחת גדולה.

שניר חדד הוא חבר בפורום הטניס בפייסבוק, המקום לדיוני טניס מקצועיים ברשת
לפורום הטניס של פייסבוק

סרינה וויליאמס. AP
נשאר לה דלק לעוד ריצה בפריס? סרינה וויליאמס/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully