וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גראן טורינו: הצצה לאפקט העצום של רונאלדו על הכדורגל האיטלקי

24.1.2019 / 13:00

הטירוף סביב כריסטיאנו רונאלדו מחזיר את הכדורגל האיטלקי לקדמת הבמה, ומקבץ במשחקים של הגברת הזקנה תיירים מכל העולם. יניב טוכמן צפה בתופעה הממגנטת מקרוב כדי להבין מה סוד הקסם

רויטרס

ברחוב החנויות הארוך שמחבר את פיאצה קסטיליו במרכז טורינו עם אחד הגשרים שמעל נהר הפו העצום העובר בעיר, הסתובבו ביום ראשון האחרון אלפי איטלקים בחוסר מעש. אספרסו וקפוצ'ינו זרמו לשולחנות בבתי הקפה, אבל כדורגל לא היה בעיר. המשחק הביתי של יובנטוס מול קייבו נדחה ב-24 שעות ליום שני בערב, כיוון שכמה ימים קודם אספה הגברת הזקנה עוד גביע בסעודיה כשניצחה את מילאן בסופרקאפ ובהתאחדות נתנו לה עוד יום למנוחה.

קוראים להתמודדות ששוחקה בגלל הרבה כסף בעיר ג'דה אלפי קילומטרים מאיטליה אלוף האלופים. משחק בין האלופה למחזיקת הגביע, אלא שכבר ארבע שנים יובנטוס זוכה ברציפות בשני התארים. את מילאן, פיינליסטית הגמר מהעונה שעברה, היא ניצחה 0:1 משער של כריסטיאנו רונאלדו. התואר הראשון של העונה הגיע בזכות שער נגיחה של הפורטוגלי, אבל לא בשביל זה הביאו את מספר 7 הכי מפורסם בעולם לעיר. ליובנטוס ולליגה האיטלקית יש תכניות הרבה יותר גדולות עבורו.

יובנטוס, צעיפים. יניב טוכמן, מערכת וואלה
אפשר לחוש את הטירוף. צעיפים של יובנטוס בטורינו/מערכת וואלה, יניב טוכמן

ביום ראשון, אחרי הביקור בכנסייה, מתפנים באיטליה לדת האמיתית, הכדורגל. בטורינו לא היה מה לעשות. מרכז העיר נשלט עדיין על ידי אוהדי טורינו, הקבוצה הקטנה יותר, אבל בפרברים ובעיקר בערים שמחוץ לטורינו יש ליובנטוס מיליוני תומכים.

זו היתה נסיעה בעיקר כדי לסגור מעגל. בפעם האחרונה שראיתי כדורגל באיטליה, טל בנין שיחק בברשיה. במשך 20 שנה ביקרתי כמה פעמים בארץ המגף אבל מעולם לא כדי לראות כדורגל. את הזכרונות הנפלאים אני לוקח מהשנים שזינדין זידאן שיחק ביובנטוס ואפילו עוד קודם כשרוברטו באג'יו היה שם. מאז דעכה הסרייה A. הכסף הגדול הפך את הליגה האנגלית בעיני רבים לטובה בעולם. ברצלונה וריאל מדריד הפכו את ספרד למוקד עלייה עבור ישראלים בגלל מסי ורונאלדו. האיצטדיונים בליגה הגרמנית תמיד מפוצצים. בעשור האחרון הליגה האיטלקית נשלטת על ידי יובנטוס שאפילו מגיעה רחוק מאוד בליגת האלופות, אבל לא מצליחה לזכות בגביע. בקיץ נחת בטורינו כריסטיאנו רונאלדו. יותר משיובה צריכה אותו, היתה זקוקה לו הליגה האיטלקית.

"כריסטיאנו עושה את העבודה בשביל הסרייה A", קובע בועז קלדרון שהקים את אולטראס מכבי תל אביב באמצע שנות ה-90 אחרי מה שספג ביציעי יובנטוס כאוהד מושבע של המועדון. "הטירוף שיש היום באיטליה בגלל שרונאלדו הגיע ליובנטוס, מזכיר את השנים הכי גדולות של הליגה הזו לפני 20 ו-30 שנה כשדייגו מראדונה שיחק בנאפולי ואחרי זה ההולנדים של מילאן. אז זו היתה הליגה הטובה בעולם ורונאלדו יחזיר אותה להיות כזו. המון השתנה העונה. מחירי הכרטיסים עלו, האיצטדיונים מלאים במשחקי החוץ של יובנטוס, יותר כוכבים פוזלים עכשיו לאיטליה אחרי שראו שמשפחת אניילי הביאה את אחד משני הכוכבים הכי גדולים בכדורגל העולמי כבר יותר מעשר שנים".

גם בישראל נרשמת התעוררות תיירותית, ויותר ויותר אוהדי כדורגל ממריאים לאיטליה כדי להיות חלק מהטירוף. החבילות שכוללות טיסות, מלונות וכרטיסים נחשבות פופולריות. חבילה שכזו למשחק בין יובנטוס לאתלטיקו מדריד, למשל, עולה 1,099 יורו. חבילה כפולה למשחקים בין רומא ללאציו ובין נאפולי ליובנטוס עולה 719 יורו, ועוד חבילה כפולה למשחקים בין מילאן ואינטר ובין גנואה ליובנטוס מתומחרות ב-699 יורו.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
אינטר. יניב טוכמן, מערכת וואלה
גם לאינטר יש שאיפות, וכוכב גדול. מאורו איקרדי מוצג בסן סירו/מערכת וואלה, יניב טוכמן

אינטר ונאפולי ינסו העונה למנוע מיובנטוס עוד אליפות. בינתיים הפער גדול מאוד. במוצאי שבת בסן סירו במילאנו אינטר איבדה עוד שתי נקודות יקרות מול ססואולו. יציעי האיצטדיון על שם ג'וזפה מיאצה נסגרו בגלל עונש שספגה אינטר. אוהדיה נהמו לעבר שחקן שחום עור מנאפולי והקבוצה שיחקה ללא קהל. כדי בכל זאת לנקוט בצעד חינוכי ולא להשאיר את היציעים לגמרי ריקים, הוחלט להכניס פנימה 11 אלף ילדים שהגיעו ממילאנו אבל גם ממקומות רחוקים יותר. קצת יותר מרבבה הם טיפה בים באיצטדיון הענק הזה, אבל האקוסטיקה מספיק טובה כדי להרגיש את הרעש. מאורו איקרדי מאינטר איכזב והמשחק הסתיים ב-0:0 ששלח את המאמן לוצ'יאנו ספאלטי לתת הסברים. התקשורת שמכסה את אינטר ניסתה לשאול שאלות קשות והיא עדיין לא מתאוששת מההופעות הנהדרות של הפועל באר שבע מול הקבוצה בליגה האירופית, כשאלונה ברקת היתה בשיאה.

למחרת המשחק התברר שזו היתה ההופעה האחרונה של פרינס בואטנג בססואולו. הגנאי עבר לברצלונה והקבוצה מרג'ו אמיליה תסתדר מעתה בלעדיו, אבל היא באמת לא הסיפור כאן.

תחנת הרכבת צ'נטראלה במילאנו היתה עמוסה בנוסעים ביום ראשון בבוקר. מהרציפים יצאו רכבות לכל פינה באיטליה. 300 קמ"ש ברכבת המהירה לטורינו ובדיוק בשעה אתה בפורטה נובה, התחנה המרכזית במרכז העיר. שפע של מלונות ממוקמים מסביב לתחנה בטורינו. גם שם התפוסה הרבה יותר גבוהה מאז שרונאלדו הגיע העירה. מעריצים שלו מיפן וממקסיקו מגיעים כדי לראות אותו במדיו החדשים.

"אפילו במסעדות מרגישים את ההבדל", מספר אנטוניו מדסק הקבלה במלון. "הרבה יותר תיירים מגיעים. ברור שיובנטוס תמיד היתה מועדון שמשך מיליונים מכל העולם, אבל בחצי השנה האחרונה השיגעון בעיצומו. עוד ברים נפתחו, עוד מסעדות מדווחות על עלייה בהכנסה. המלונות כמעט תמיד בתפוסה מלאה בימים שיובנטוס משחקת בבית".

קו 72 באוטובוס ממרכז העיר עושה את הדרך לאליאנס סטאדיום. שנים ארוכות עמד שם איצטדיון הדלה אלפי בעל קיבולת של 67 אלף צופים, אבל האוהדים התלוננו שהוא כבר מיושן ושלא רואים טוב בגלל מסלול הריצה שעטף את הדשא. אז משפחת אניילי החליטה לקנות את האיצטדיון מהעירייה במחיר מצחיק, להרוס אותו ולבנות מחדש איצטדיון מודרני.

על דבר אחד לא חשבו. על היום בו 45 אלף מקומות הישיבה באיצטדיון לא יעמדו בביקוש העצום למשחקים של יובנטוס בעיקר בליגת האלופות או כשהגדולות בליגה מגיעות לביקור בטורינו. "היו צריכים לבנות קומה שלישית באיצטדיון", אומר קלדרון. "זה היה מעמיד את האיצטדיון על 70 אלף מקומות ולא היו בעיות של כרטיסים כמו שיש עכשיו".

פיצה. יניב טוכמן, מערכת וואלה
אם לא תשיגו כרטיסים, לפחות תוכלו להתפנק על פיצה טובה/מערכת וואלה, יניב טוכמן

ביום שני בלילה לא היתה בעיה של מקום. קייבו הקטנה מהעיר ורונה הגיעה למשחק החוץ מול יובנטוס והאיצטדיון היה רחוק מלהיות מלא. בטורינו הסבירו שהאיטלקים לא רגילים למשחקים בימי שני ובגלל שהיריבה היא הגרועה בליגה, רבים העדיפו להישאר בבתים גם בגלל המרחקים העצומים שצריך לעשות מהערים השונות באיטליה. "בטורינו רק 30 אחוז מאוהדי הכדורגל הם יובנטינים", מסביר קרלו שהגיע למשחק מפירנצה עם בנו הקטן. "ברחבי איטליה יש ליובנטוס 15 מיליון אוהדים. אתה יכול לראות מחוץ לאיצטדיון עשרות אוטובוסים שמביאים אוהדים מכל מיני מקומות. אני למשל צריך לוותר על יום עבודה מחר כי אני נשאר לישון כאן במלון עם הבן שלי. הרבה אנשים העדיפו הפעם לוותר על המשחק".

זה חורף שחון בצפון איטליה. במילאנו מספרים שכבר למעלה מחודש לא ירד גשם. גם בטורינו המצב לא יותר טוב. הרי האלפים ניבטים כמעט מכל פינה בעיר אבל למעט קור כבד, הגשם לא מגיע. לתייר שקופץ לביקור חפוז בעיר זה נפלא. גם בחודשים האלה להסתובב כשהשמש בשמיים והעננים לא בסביבה זה נהדר, אבל בלילה הטמפרטורות מגרדות את האפס וצריך להתלבש היטב. גם אם חשבת שיצאת עם ארבע שכבות מהמלון, צעיף, כפפות וכובע, עדיף לקחת עוד שכבה ולהצטייד בהרבה כסף קטן לכוסות התה שמחממות.

על הדשא יובנטוס לא התקשתה להביס את קייבו. לרונאלדו זה היה ערב פחות טוב עם פנדל מוחמץ ושלל מצבים מעולים מהם לא כבש. למחרת כשהתברר שהוא הגיע מוקדם בבוקר למדריד לקראת הכרעת המשפט בעניין העלמת המסים, אפשר היה רק להעריך את זה שהוא לא המציא איזו סיבה כדי לא להיות על הדשא לילה קודם. קשה להבין איך אדם שבבוקר טס לשמוע את גזר דינו, יכול בכלל לתפקד.

הניצחון החזיר את הפער של יובנטוס מנאפולי ל-9 נקודות. ביום ראשון היא תצא למשחק חוץ קשה ברומא נגד לאציו. אבל לא בשביל הסרייה A הביאו את רונאלדו בחוזה שמוערך בכ-30 מיליון יורו לעונה. בחודש הבא יחזור הפורטוגלי למדריד, הפעם לאחד משני המשחקים שמחכים לו בשמינית גמר ליגת האלופות מול אתלטיקו מדריד. "זה גמר לכל דבר", אומרים בטורינו. "כריסטיאנו יודע שכולם מחכים שיחזיר ליובנטוס את הגביע של ליגת האלופות אחרי שמאז 1996, במשך 23 שנים, לא זכינו בליגת האלופות אפילו שבשנים האחרונות היינו פעמיים בגמר הצ'מפיונס. אליפות באיטליה לקחנו בלעדיו. גם דאבל. אבל אחרי שלוש שנים שהוא לקח את ליגת האלופות עם ריאל מדריד, מצפים שהוא ינחית את הגביע בטורינו ויחזיר את הכוח לליגה האיטלקית שרוצה שוב להיות הליגה הטובה בעולם".

הכותב היה אורח של איסתא ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully