וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה היה חתיכת מסע: תמונות מתחנות הקריירה המפוארת של אנדי מארי

14.1.2019 / 14:35

הוא התחיל כילד ג'ינג'י בדנבליין בשם אנדרו והצליח לשרוד טבח נורא, ממנו הפך לאלוף גרנד סלאם ומי שעשה היסטוריה עבור בריטניה כולה. פרידה בתמונות

עריכת וידאו: מתן חדד

תמונה מ-1999

אנדי מארי טניסאי בריטי בשנת 1999. GettyImages
אנדי מארי טניסאי בריטי בשנת 1999/GettyImages

ב-1996 אנדרו מארי שרד טבח בבית ספרו כשאדם נכנס לשם ורצח 16 ילדים ומורה. הבריטי לא הרבה לדבר על הטראומה לאורך השנים ופעם אחת התייחס לזה בסרט דוקומנטרי כשאמר: "בהתחלה לא הבנתי כמה קשה היה האירוע הזה, רק כשהתגברתי הבנתי. אני שמח שהצלחתי לעשות משהו שהעיר גאה בו אחרי הטראומה הקשה שעברה עליה". אחיו של אנדי, טניסאי הזוגות ג'יימי, אמר: "זה נחמד מאוד שהעיר מקבלת פרסום חיובית אחרי כל הפרסום השלילי שקיבלה".

אליפות ארצות הברית לנוער, 2004

אנדי מארי אלוף ארצות הברית לנוער 2004. GettyImages
אנדי מארי אלוף ארצות הברית לנוער 2004/GettyImages

בשנת 2004 הצליח אנדי מארי להראות משהו מהפוטנציאל שלו כשזכה בטורניר הנוער של אליפות ארצות הברית. במהלך הטורניר הוא הצליח לנצח כמה טניסאים שמאז הפכו לשם דבר בעולם הטניס כמו חואן מרטין דל פוטרו, סם קוורי (שהיה זה שניצח אותו בטורניר ווימבלדון האחרון שלו), מישה זברב ובגמר את סרגיי סטחובסקי.

ווימבלדון 2005

אנדי מארי טניסאי בריטי בטורניר ווימבלדון 2005. GettyImages
אנדי מארי טניסאי בריטי בטורניר ווימבלדון 2005/GettyImages

זה היה טורניר הגרנד סלאם הראשון בו אנדי מארי שיחק בהגרלה הראשית אחרי שקיבל כרטיס חופשי. הוא הצליח להגיע עד לסיבוב השלישי, שם הוביל כבר בשתי מערכות מול דויד נלבנדיאן, שבסוף ניצח אותו 7:6 (4), 6:1, 0:6, 4:6, 1:6. גם עבור נובאק דג'וקוביץ' זו הייתה הפעם הראשונה בה שיחק בהגרלה הראשית של גרנד סלאם, גם הוא נעצר בסיבוב השלישי, על ידי סבסטיאן גרוז'אן.

סן חוסה 2006

אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי הזכייה בטורניר סן חוסה בשנת 2006. GettyImages
אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי הזכייה בטורניר סן חוסה בשנת 2006/GettyImages

בטורניר ה-ATP הראשון שלו זכה מארי בסן חוסה 2006. הבריטי ניצח אז את מרדי פיש, רובין סודרלינג ואנדי רודיק לפני שגילה המון אופי וחזר בגמר מפיגור מערכה ל-6:2, 1:6, 6:7 (3) מול לייטון יואיט המנוסה. בסך הכול מארי זכה ב-45 תארים במהלך הקריירה.

אליפות ארצות הברית 2008

אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי גמר אליפות ארצות הברית 2008. GettyImages
אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי גמר אליפות ארצות הברית 2008/GettyImages

ב-2008 הצליח מארי להגיע בפעם הראשונה בקריירה להישג ענק על הבמה הגדולה והחשובה ביותר שיש. הבריטי עלה לגמר אליפות ארצות הברית אחרי שעבר את חואן מרטין דל פוטרו ברבע הגמר ואת רפאל נדאל בחצי הגמר. במשחק על התואר הוא לא יכול היה לרוג'ר פדרר המנוסה והאיכותי והפסיד לו 6:2, 7:5, 6:2. מארי, אז רק בן 21, החמיץ את ההזדמנות להפוך לבריטי הראשון שזוכה בטורניר גרנד סלאם מאז פרד פרי ב-1936. "אני צריך להשתפר מאוד אם אני רוצה לזכות בטורניר כזה מתישהו", אמר מארי אחרי המשחק.

אליפות ארצות הברית 2008

מעריצים של אנדי מארי צופים בו משחק בגמר אליפות ארצות הברית בשנת 2008. GettyImages
מעריצים של אנדי מארי צופים בו משחק בגמר אליפות ארצות הברית בשנת 2008/GettyImages

בכל פעם שמארי שיחק במשחק גדול, בעיר ילדותו דנבליין התאספו מאות ואלפי אנשים על מנת לצפות, לעודד ולקוות שהפעם הילד המקומי יביא להם את הגביע. ב-2008 אלפים מהם חלמו, קיוו ורצו, אבל סיימו את הלילה מאוכזבים מאוד וסיפקו לא מעט תמונות יפות.

אליפות אוסטרליה 2010

אנדי מארי טניסאי בריטי עם רוג'ר פדרר אחרי גמר אליפות אוסטרליה 2010. GettyImages
אנדי מארי טניסאי בריטי עם רוג'ר פדרר אחרי גמר אליפות אוסטרליה 2010/GettyImages

ב-2010 הצליח אנדי מארי לחזור לגמר טורניר גרנד סלאם ועשה את זה באוסטרליה. אלא שגם הפעם הוא לא ממש הגיע לגמר עצמו והפסיד שם 6:3, 6:4, 7:6 (11) לרוג'ר פדרר. "אני יכול לבכות כמו רוג'ר", אמר בסיום מארי על השוויצרי שבכה אחרי שהפסיד בגמר שנה לפני כן, "רק חבל שאני לא יכול לשחק כמוהו". פדרר עצמו אמר: "אתה טוב מדי בשביל לא לזכות בגרנד סלאם, אל תדאג לגבי זה".

אליפות אוסטרליה 2011

אנדי מארי טניסאי בריטי עם נובאק דג'וקוביץ', גמר אליפות אוסטרליה 2011. GettyImages
אנדי מארי טניסאי בריטי עם נובאק דג'וקוביץ', גמר אליפות אוסטרליה 2011/GettyImages

ב-2011 שוב הגיע מארי לגמר גרנד סלאם, שוב באוסטרליה, ושוב לא ממש היווה יריב במשחק על התואר. הפעם נובאק דג'וקוביץ' חגג עליו עם 4:6, 2:6, 3:6 ושלח אותו הביתה בלי עם הכבוד של המקום השני ותו לא. "רציתי לשחק הרבה יותר טוב", הודה מארי בסיום, "אבל הוא היה מנצח כל שחקן מולו היה משחק הערב". אחד הדברים היותר משעשעים היו שהדיון סביב המשחק הזה היה שאולי הגיע סוף עידן רוג'ר פדרר ורפאל נדאל, ג'ים קורייר התייחס לטענה ואמר: "לא הייתי מפסיד אותם עדיין, אבל אני חושב שדג'וקוביץ' נכנס עכשיו גם לשיח הזה. אני לא חושב ששני הגדולים יהיו שני הגדולים באותה צורה".

ווימבלדון 2012

אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי גמר ווימבלדון 2012. AP
אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי גמר ווימבלדון 2012/AP

ב-2012 וכשהוא כבר מנוסה ובוגר יותר אנדי מארי חלם סוף סוף לעשות את זה ולזכות בטורניר גרנד סלאם. הבריטי הגיע לגמר ווימבלדון ופתח מצוין, אבל נעלם ככל שהמשחק הלך והתקדם והפסיד בסוף 4:6, 7:5, 6:3, 6:4 לרוג'ר פדרר. בסיום מארי לא הצליח לעצור את הדמעות כשאמר: "כולם תמיד מדברים על הלחץ של לשחק בווימבלדון, אבל זה לא בגלל האנשים שצופים, הם מדהימים. הרגשתי כאילו שיחקתי בשביל כל העם ולא הצלחתי לעשות את זה".

מדליית זהב אולימפית ב-2012

אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי הזכייה במדליה האולימפית ב-2012. AP
אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי הזכייה במדליה האולימפית ב-2012/AP

אז נכון שהטורניר האולימפי הוא לא באותה מידת חשיבות של טורניר גרנד סלאם, אבל בפעם הראשונה בקריירה שלו אנדי מארי הצליח לנצח יריב גדול בגמר של טורניר חשוב ועשה את זה בצורה הכי מרשימה שיש. מארי הביס 2:6, 1:6, 4:6 את מי שדורג אז ראשון בעולם רוג'ר פדרר וזכה במדליית הזהב כשהוא הופך לבריטי הראשון שזוכה במדליית זהב בטניס מאז ג'וסייה ריצ'י ב-1908. "זה מקום ראשון בשבילי, הניצחון הכי גדול בחיי", אמר בסיום מארי, "היו לי הרבה הפסדים קשים בקריירה וזו הדרך הכי טובה שאפשר להתאושש מההפסד בגמר ווימבלדון".

אליפות ארצות הברית 2012

אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי הזכייה באליפות ארצות הברית 2012. GettyImages
אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי הזכייה באליפות ארצות הברית 2012/GettyImages

בגיל 25 מארי הצליח סוף סוף להוריד מהגב את הקוף הענק שנקרא פרד פרי והשנים מאז זכה בטורניר גרנד סלאם. מארי הצליח לגבור על מצב מנטאלי קשה מאוד בגמר אליפות ארצות הברית כששמט יתרון של שתי מערכות בדרך ל-6:7 (10), 5:7, 6:2, 6:3, 2:6 בשעתיים ועוד 54 דקות מול נובאק דג'וקוביץ'. "ברגע שהבנתי שזכיתי הייתי קצת בהלם. הרגשתי הקלה עצומה והייתי מלא ברגשות", הודה מארי אחרי הזכייה שהייתה עם טניסאי העבר האגדי איבן לנדל כמאמן שלו. אחיו של מארי, ג'יימי, אמר אז: "איזה לילה היסטורי! הלילה אנדי הגשים את החלום שלו. הוא השיג את התוצאה על הכישרון, ההקדשה והעקביות שלו. אני כל כך גאה בו".

דנבליין, קיץ 2012

אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי הזכייה באליפות ארצות הברית חוזר לעירו דנבליין. GettyImages
אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי הזכייה באליפות ארצות הברית חוזר לעירו דנבליין/GettyImages

אחרי שני ההישגים הענקיים שלו, הגיע מארי בחזרה הביתה לדנבליין וזכה שם לכבוד של מלכים כשאלפי ילדים ואנשים גודשים את הרחובות ומחכים לו כדי להצטלם, לקבל חתימות ולהראות כמה הם אוהבים וגאים בו. אם היה פעם רגע בו העיר באמת התאוששה מהטראומה הגדולה וחוותה אושר אדיר זה בלי שום ספק קיץ 2012.

ווימבלדון 2013

אנדי מארי אחרי הזכייה בטורניר ווימבלדון 2013. GettyImages
אנדי מארי אחרי הזכייה בטורניר ווימבלדון 2013/GettyImages

עם כל הכבוד לזכייה הענקית באליפות ארצות הברית, והיא באמת כזו, מבחינת הבריטים יש את כל טורנירי הגרנד סלאם ויש את ווימבלדון. הטורניר הביתי הוא הכי חשוב, הכי נחשב והכי יוקרתי מבחינתם (כמו מבחינת רבים בעולם) והכי חשוב מבחינתם זה לזכות בתואר על האדמה הביתית. ב-2013 מארי הצליח לעשות גם את זה ולהקפיץ בטירוף 15 אלף צופים במגרש המרכזי בווימבלדון ועוד מיליונים בבית. "לא ידעתי מה לעשות עם עצמי אחרי הזכייה", הודה מארי שטיפס לתא בו ישבה אימו בסיום, "רמות הרעש במהלך כל המשחק היו פשוט מדהימות. תים הנמאן, שהיה הבריטי הקודם שניסה לשבור את תקרת הזכוכית ולא הצליח, אמר: "הייתי בר מזל להיכנס לחדר ההלבשה אחרי המשחק ואנדי היה בהלם מוחלט. רק הענקתי לו חיבוק גדול כשנכנסתי ואמרתי 'אני ממש לא יודע איך עשית את זה' והוא ענה 'גם אני'".

ווימבלדון 2013

תושבת העיר דנבליין מעודדת את אנדי מארי. GettyImages
תושבת העיר דנבליין מעודדת את אנדי מארי/GettyImages

הזכייה בווימבלדון ב-2013 כמובן הגיעה גם לדנבליין, שם התושבים יצאו לרחובות כדי לחגוג את הרגע ההיסטורי. הנה אחת מהאוהדות האלה.

עם אמא ג'ודי

אנדי מארי טניסאי בריטי עם אמו ג'ודי מארי. GettyImages
אנדי מארי טניסאי בריטי עם אמו ג'ודי מארי/GettyImages

אנדי מארי תמיד היה ותמיד יהיה ילד של אמא. הוריו התגרשו כשהיה צעיר מאוד והוא גדל עם אמא שהייתה גם המאמנת שלו עד שעבר לברצלונה כשהיה בן 15 ואז גם נותק מהחיבור החזק למשפחה, לפחות מבחינה גאוגרפית. גם זה קרה בזכות זה שאמא ג'ודי הצליחה לקושש כסף כדי לשלוח את הכישרון הצעיר לאקדמיה יוקרתית. מארי תמיד הוקיר תודה ענקית לאמו, שגם תמיד הייתה הראשונה שספגה ממנו את הצעקות במהלך המשחקים. מארי תמיד הוגדר כפמיניסט הגדול בעולם הטניס, אין ספק שזה הרבה בזכות אמא שלו.

גביע דייויס 2015

אנדי מארי טניסאי בריטי עם אחיו ג'יימי מארי. AP
אנדי מארי טניסאי בריטי עם אחיו ג'יימי מארי/AP

ב-2015 אנדי מארי הוביל את בריטניה לזכייה מפתיעה במיוחד בגביע דייויס כשהוא מנצח בכל משחקי היחידים ובכל משחקי הזוגות בהם נטל חלק בהתמודדויות, כלומר שלושה משחקים בכל התמודדות. בסופו של דבר הוא ניצח 3:6, 5:7, 3:6 את דויד גופן וסידר לבריטניה 1:3 נגד בלגיה בגמר. אחד הדברים שהיו הכי חשובים עבור מארי היה שהוא זכה לשתף פעולה עם אחיו ג'יימי במשחקי הזוגות במהלך ההתמודדויות. "אני פשוט לא מאמין שעשינו את זה", אמר מארי אחרי המשחק, "אני משחק את הטניס הכי טוב שלי כשאני משחק עבור המדינה שלי. אנחנו חייבים ליהנות מזה מאוד כי יכול להיות שההזדמנות הזו לא תחזור". הקפטן ליאון סמית' אמר: "אנדי שוב הוכיח שהוא סופרסטאר ענק".

ווימבלדון 2016

אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי הזכייה בווימבלדון 2016. AP
אנדי מארי טניסאי בריטי אחרי הזכייה בווימבלדון 2016/AP

טענו שהיה לו מזל בגלל שפדרר הפסיד בחצי הגמר ונובאק דג'וקוביץ' עף כבר בסיבוב השלישי מול סם קוורי ורפאל נדאל בכלל לא השתתף. אבל בסופו של דבר מארי עמד בכל הלחץ וזכה בווימבלדון בפעם השנייה עם 4:6, 6:7 (3), 6:7 (2) מול מילוש ראוניץ' בגמר.

הטורניר האולימפי 2016

אנדי מארי טניסאי בריטי. AP
אנדי מארי טניסאי בריטי/AP

בתום גמר שארך ארבע שעות ושתי דקות הצליח מארי לנצח 5:7, 6:4, 2:6, 5:7 את חואן מרטין דל פוטרו בגמר הטורניר האולימפי בריו ולזכות במדליית זהב שנייה כשהוא מגן על התואר שלו מלונדון 2012. בכך יש לו יותר מדליות זהב בטורניר היחידים במשחקים האולימפיים מאשר נדאל, פדרר ודג'וקוביץ' גם יחד (נדאל זכה בזהב ביחידים ב-2008).

ווימבלדון 2017

אנדי מארי טניסאי בריטי במהלך ההפסד לטניסאי סם קוורי בטורניר ווימבלדון 2017. AP
אחרי ההפסד לקוורי/AP

טורניר ווימבלדון 2017 בעצם היה הטורניר ה"אמיתי" האחרון של אנדי מארי. זה נגמר בהדחה ברבע הגמר מול סם קוורי עם הפסד 6:3, 4:6, 6:7 (4), 6:1, 6:1 כשהוא בקושי מתפקד לקראת הסיום. "המותן שלי כאב לאורך רוב הטורניר, אבל היום זה כאב במיוחד. לקראת הסיום התקשיתי מאוד להגיש וכשאתה משחק נגד מגיש עצום כמו קוורי ואתה לא משיג נקודות מההגשות שלך בכלל, קשה מאוד". זה גם היה, באופן טראגי, סוף הקריירה של מארי.

טניסאי בריטי אנדי מארי. רויטרס
אוסטרליה 2018/רויטרס

אקורד הסיום לקריירה של מארי גילה לא מעט על ההערכה והאהדה כלפיו בסבב ובעולם הטניס בכלל. בימים שלאחר ההודעה על פרישה מאולצת במסיבת עיתונאים בוכייה, טניסאי הווה ועבר היללו אותו כספורטאי וכאישיות. במשחקו האחרון מול רוברטו באוטיסטה אגוט היום (6:4, 6:4, 6:7 (5), 6:7 (4), 6:2) גם הקהל הראה לו אהבה, ונפרד ממנו כפי שראוי להיפרד מענק טניס שזכינו לראות בימי חיינו.

  • עוד באותו נושא:
  • אנדי מארי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully