וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש של אנשים: על המינוי של פרד רוטן למאמן אנדרלכט

10.1.2019 / 15:15

מה שלא התאים בחיפה, דווקא מצא חן בעיני מועדון הפאר הבלגי. בערך. איל שטרן על החידה של המאמן ההולנדי החביב, הדמיון לאברהם גרנט וממה צריך להיזהר ירדן שועה

עריכה: מתן חדד

"הגעתי למועדון לאור בקשתו של מו אלאך ובגלל מחויבותי אליו אני מבקש להשתחרר מתפקידי כמאמן הקבוצה. אהבתי להיות במועדון גדול כמו מכבי חיפה ואני מאחל ומקווה שיצליח בהמשך", כך, בהודעה לקונית וקצרה בתחילת חודש נובמבר, לפני חודשיים וקצת, סיים פרד רוטן את ההרפתקה הקצרה שלו במכבי חיפה. הבשורה השבוע על מינויו למאמן אנדרלכט, קבוצת הפאר הבלגית, התקבלה ברגשות מעורבים: כאן, בבלגיה ובהולנד.

"ציפיתי שאנדרלכט תבחר בשם גדול יותר", אומר ג'יימס רווה, עיתונאי כדורגל הולנדי לוואלה! ספורט, שעוקב אחרי רוטן כבר לא מעט שנים. "הרי הם גם פנו לפיליפ קוקו שבחר לנוח עוד קצת לפני שהוא חוזר לאימון. רוטן מאמן טוב והתקשורת ההולנדית מכבדת אותו, בעיקר על השנים שהעביר בטוונטה, שם גם נבחר למאמן השנה ב-2008", הוא מספר, אבל גם מסייג. "כשזה מגיע למועדונים גדולים, כאלה שלחץ מעורב בהם, היחס לרוטן משתנה".

עוד בנושא

מו אלאך: "למה שפרד רוטן לא יצליח באנדרלכט? גם במכבי חיפה כישרונות פרחו תחתיו"
מצא בית חדש: פרד רוטן מונה למאמנה החדש של אנדרלכט
בואו לעקוב אחרי וואלה! ספורט גם באינסטגרם

מאמן פ.ס.וו איינדהובן פרד רוטן. רויטרס
בימיו על הקווים בהולנד. רוטן/רויטרס

מסלול האימון המשונה של רוטן, שהיה רצוף בעליות ובירידות, מזכיר קריירה של אחד אחר שחווה קצת יותר הצלחות בכרמל, אברהם גרנט שמו. "הוא טוב מאוד עם השחקנים, סומך על הצעירים ומפתח איתם יחסים קרובים במיוחד", אומר רווה, ובאתר הבלגי HLN הגדירו אותו כ"דמות אבהית, אידיאלי עבור שחקנים צעירים, מחויב לכדורגל חיובי". מזכיר לכם מישהו? גם בסיפורו של ההולנדי החביב הגיעו הזדמנויות משום מקום, ובדומה לאברם והתחת, זה לא תמיד היה מגובה בהישגים. אם נחדד, רוטן זכה בכל קריירת האימון שלו, שהחלה אי שם ב-1992, בתואר אחד בלבד: הגביע ההולנדי עם טוונטה ב-2001.

בהמשך, אחרי שלוש שנים נוספות בטוונטה כשהאחרונה ב-2008 הסתיימה עם העפלה לליגת האלופות, הגיע לחצי עונה לשאלקה ב-2009 שם לא ליקק דבש, ולאחר מכן כמעט שלוש עונות בפ.ס.וו איינדהובן, שאמנם לא היו כישלון מהדהד - אבל בוודאי גם לא סיפור הצלחה. אסף כהן, פרשן ספורט1 ומומחה לכדורגל הולנדי מרחיב: "יש בהולנד שני סוגי מנג'רים - כאלה של אנשים וכאלה של טקטיקה. אם אבי הז'אנר של המאמנים-פסיכולוגים הוא חוס הידינק, אז רוטן בהחלט נכלל בקטגוריה הזו לא הרבה מאחוריו. אמנם הקדנציה שלו באיינדהובן לא הייתה הצלחה כבירה, אבל במועדון כזה לשרוד כמעט שלוש עונות בלי לזכות בתארים? כנראה שבאמת חיבבו אותו שם".

הדעות לגבי ההולנדי החביב שגמגם בראיונות לאחר משחקים כאן בלבנט הישראלי המלחיץ, חלוקות. "בתקופה שלו בוויטסה הוא היה לא רע, וזה צריך להזכיר, הגיע אחרי ה"כישלון" בפ.ס.וו איינדהובן. חשוב להבין, כולם זוכרים את השנים שלו באיינדהובן ככישלון חרוץ, כי הציפיות של האוהדים לא התאימו למצב ששרר בקבוצה. פ.ס.וו נכנסה לעונות פיננסיות, אמנם הובאו כמה שחקני רכש כמו ג'ורג'יניו ויינאלדום, דריס מרטנס וירמיין לנס - אבל הקבוצה הייתה בתקופת ביניים כזו", מזכיר רווה. "בוויטסה הוא הפך את ווילפריד בוני לחלוץ מאיים ברמת פרמיירליג וגם איברהים אפלאיי ובלאש דז'ודז'אק חייבים לו לא מעט מההצלחה שלהם. גם ה-0:10 ההיסטורי שלו עם איינדהובן נגד פיינורד חקוק היטב בזיכרון".

המשחק הגדול בקריירת האימון של פרד רוטן: פ.ס.וו איינדהובן מביסה את פיינורד 0:10 במשחק היסטורי

הכל טוב ויפה, אבל למה צריך בכלל את כל האבחנות הללו כדי לומר שכל המילים שמגיעות מכיוון הולנד הן דיבורי סרק? רוטן קיבל בישראל לא מעט כלים שהוא יכול היה לפתח, עמית זנטי ונטע לביא הם רק קצה המזלג, אבל בעיקר ראינו קבוצה עצובה וכבויה שלא יודעת איך לממש את הכישרון שלה. במונחים ישראליים, לרוטן היה ארסנל כלים מרשים, ורק עכשיו אפשר לראות את תהליך השיקום שהירוקים עוברים תחת מרקו בלבול. כישרון כמו עופרי ארד שתחת רוטן לא קיבל בכלל הזדמנויות, נראה עכשיו כמו גיבור על שלמד לשלוט בכוחות שלו. קורי העכביש כבר לא נפלטים בלי שליטה - כל קור פוגע.

אז מה הוביל את אנדרלכט, המועדון המפואר ביותר בבלגיה, למנות דווקא את רוטן רגעים ספורים אחרי שהיו עדים לכישלון שלו במכבי חיפה? מספר תשובות לדבר, אבל נעשה את זה הפוך ונתחיל מהסוף. מכבי חיפה הפכה בשנים האחרונות לבית קברות למאמנים, שחקנים, אנשי מקצוע וכל דבר אחר שקשור לכדורגל. כן, רק לפני מספר שורות נכתבו סופרלטיבים על בלבול והלבלוב שהנץ בכרמל - אבל אל נא תטעו, כי הרי מילת המפתח כאן היא יחסיות. בהתחשב בשבע השנים האחרונות, ארבעה ניצחונות רצופים משולים לרבע גמר גביע העולם ושני משחקים ללא ספיגה כמו שמינית גמר בליגת האלופות, וזאת אל תשכחו. כן, גם אתה, ירדן שועה.

ירדן שועה עם נשיא מכבי חיפה יעקב שחר. האתר הרשמי של מכבי חיפה, אתר רשמי
היזהר והישמר. ירדן שועה ויעקב שחר/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי חיפה

רוטן לא היה האופציה הראשונה של אנדרלכט וגם לא השנייה או השלישית, שכאמור קיימה כבר פגישות עם פיליפ קוקו וגם ניסתה למנות את מיודענו פטר בוס או פרנק דה בור. למעשה, האופציה של רוטן בכלל לא הייתה על השולחן, כשגם ההודעה על מינויו "מקווים לשיתוף פעולה בעונה הקרובה ובעונות הבאות", תמוהה משהו. לא הוזכר משך החוזה, מה הציפיות מרוטן והאם הוא כאן כממלא מקום זמני או שמא המפתחות באמת ניתנו בידיים שלו. "המצב בקבוצה אחרי הפיטורים של ואנהזברוק המאמן הקודם היה לא טוב", מספר העיתונאי הבלגי סטפן קינגהארט. "השחקנים הצעירים מאסו בנוקשות שלו והיו ממש על סף בכי. הם קיוו לשאוב מהמאמן החדש בעיקר ביטחון. מהבחינה הזאת, טוב עשתה אנדרלכט שנמנעה ממינוי אושיות כמו דה בור או קוקו שעשויים היו לאיים במידה מסוימת על השחקנים".

קינגהארט טוען שהמינוי של רוטן הגיע, ניחשתם נכון, בגלל האופי הנוח שלו. "בן 56 עם ניסיון חיים והתמודדות עם שחקני נוער (היה מאמן מחלקת הנוער באיינדהובן). הוא עשוי להתברר כבינגו של ההנהלה. רוטן הובא לא פחות כפסיכולוג מאשר כמאמן". המנהל הספורטיבי של אנדרלכט, מיכאל ורסחורן, הסביר את המינוי המפתיע: "היו לנו עשרה מועמדים, כל אחד הביא משהו אחר ובסוף בחרנו בפרד כי הוא הכי מתאים למועדון". בפועל, השמועות בעיתונות הבלגית לא מאששות את ההסבר של ורסחורן. "לא הצליחו להגיע להסכמים עם אופציות אחרות ורוטן, עם עבר בשאלקה ואיינדהובן זה שם שיכול להשביע את הרצון של האוהדים והיה קל מאוד לסגור איתו. רק כדי לסבר את האוזן, החוזה שלו הוא ללא תאריך תפוגה", אומר קינגהארט. בתקשורת הבלגית סוגיית משך החוזה זכתה להתייחסות נרחבת, ורסחורן סיפק הסבר מטעם המועדון. "אנחנו מאמינים בפרד ורוצים לראות אותו כאן תקופה ארוכה, שני הצדדים לקחו את זה בחשבון כשחתמנו על החוזה".

יורי מולדר ההולנדי שהיה עוזרו של רוטן בטוונטה ובשאלקה אמר לאתר הבלגי Sporza: "אין מי שיודע לחבר קבוצה טוב יותר מאשר רוטן, הוא עורך שיחות עם כל השחקנים והצוות וגורם לכולם להיות טובים יותר". עוד הוסיף מולדר: "למרות שהוא נכשל בגרמניה, תגיד לאיבן ראקיטיץ' את השם 'רוטן' והוא יאמר לך שהוא אחד המאמנים הטובים והמשפיעים בקריירה שלו. אותו הדבר גם עם קווין קוראני". המסקנות חוזרות ועולות בין השורות, פרד רוטן, יותר מהכל, הוא מאמן של אנשים והיכולת שלו להתחבר לכלל הגורמים מסביב לקבוצה היא זו שהובילה את אנדרלכט להמר עליו, גם אם רק לפני פחות מ-70 ימים הוא סיים את הקדנציה שלו בישראל בכישלון חרוץ.

הסבר נוסף למינוי המפתיע מגיע מכיוון עמדת המנהל הספורטיבי באנדרלכט, אותו מאייש פרנק ארנסן, מי שהיה בעבר הג'נרל מנג'ר בצ'לסי ובטוטנהאם. הדני בן ה-62, שיחק שנים ארוכות באיינדהובן ובאייאקס, הכיר לראשונה את רוטן עוד בזמן שהיו שחקנים וכשהיה מנהל ספורטיבי בפ.ס.וו עבד עם רוטן ששימש כעוזר מאמן. הפנייה למאמנים הולנדים אחרים מלבד רוטן היא לא מקרית. ארנסן מרגיש בנוח עם אנשי האוראנג' וגם אנדרלכט מקבלת אותם בסבר פנים יפות, כשרוטן הוא ההולנדי השישי לאייש את העמדה המלחיצה. החמישה שקדמו לו ללא יוצא מן הכלל, הביאו תארים, אבל בלי לחץ פרד, ההיסטוריה מלמדת שאתה לא כל כך מסתדר איתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully