וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קווים מקבילים: על השינוי הקיצוני באחוזי העונשין של יאן וסלי ודיאנדרה ג'ורדן

26.11.2018 / 14:00

בגיל 28, עם קריירת עונשין מחרידה, 1 מ-14 בפיינל פור בברלין, איירבולים מפורסמים ואפילו חבר שניסה לזרוק במקומו (ונתפס), יאן וסלי מצא את השלווה (ואת המקום השני ביורוליג). ואם דיאנדרה ג'ורדן מצטרף לתופעה - כנראה שבאמת הכול בראש

יאן וסלי. AP
מי היה מאמין? יאן וסלי/AP

ג'ורדן קרופורד לא היסס. וושינגטון שלו היתה בפיגור 12 מול שארלוט, כשטיירוס תומאס עצר את יאן וסלי בעבירה ללא כדור ושלח את הצ'כי לקו העונשין. אנחנו מדברים על עונת 2012/13, ומגבלותיו של וסלי מהקו כבר היו ידועות. את העונה הקודמת, הראשונה שלו בבירת ארצות הברית וב-NBA, סיים עם 53% פתטיים מהקו - איפה הוא ואיפה סטיגמת הצלפים האירופית.

קרופורד, שמאז הספיק לקבל טבעת עם גולדן סטייט ולהיחתך העונה מאלבה ברלין, החליט לעשות מעשה. כדי לצמק את הפער מיהר בעצמו לקו העונשין - אולי שלושה שופטים שונים לא ישימו לב. הוא אפילו הספיק לקלוע את הזריקה הראשונה כשבצוות שמו לב לעניין. בכל זאת, עם כל הכבוד למחמאה של החבר לקבוצה מרצ'ין גורטאט, "וסלי הוא אדם שחור בגוף של בחור לבן", הוא וקרופורד לא בדיוק הופרדו בלידתם. גונב הזהויות סולק מן הקו, והשופטים שלחו לשם את וסלי הרועד. 0 מ-2, ברור, בדרך ל-0 מ-4 באותו המשחק ו-1 מ-9 באותה נקודת זמן. את אותה עונה, אגב, סיים הצ'כי עם 30% מהקו (לשם השוואה - העונה הגרועה ביותר של שאקיל מהעונשין - 42.4%). האימה, הו, האימה.

וסלי לא סתם היה גרוע מהקו. הוא הפך לקאלט. עם הזריקה הנייחת הראשונה בליגה לא פגע בטבעת, והאיירבולים שלו קועקעו בזיכרונותיהם של אוהדי הוויזארדס. בעונה השלישית והאחרונה שלו בליגה הטובה בעולם רשם רצף נדיר של 14 החטאות רצופות מהקו. מ-2 בדצמבר ועד 18 בינואר, ב-16 משחקים (הקבוצה שיחקה 22, הוא לא שותף בכולם), 0 קליעות עונשין. "הוא צריך לעבוד קודם-כל על הראש שלו", קבע מאמנו דאז רנדי וויטמן. "אתה יכול להיות שחקן הכדורסל הטוב בעולם, אבל אם אין לך ביטחון, לא תהיה שווה כלום. וזה בערך מה שהוא". חברו לקבוצה איי ג'יי פרייס הצהיר: "הוא לא אוהב ללכת לקו, כי כולם מסתכלים. זה עניין של ביטחון. הוא יהיה חייב למצוא את השלווה, ורק הוא יכול למצוא אותה". במהלך העונה השלישית הועבר וסלי לדנבר, ואחרי 8 מ-22 נוספות, שב לאירופה.

גם בפנרבחצ'ה הפיאסקו נמשך, והגדיל לעשות הצ'כי כשדפק 1 מ-10 בגמר היורוליג מול צסק"א מוסקבה - אחרי 0 מ-4 בחצי הגמר. אבל בעונה שעברה, במפתיע, הוא שדרג את עצמו ל-70%, ואם חשבתם שזה זמני, אז העונה וסלי עונה עם מעל ל-90%, כולל 6 מ-7 מול מכבי תל אביב בחמישי האחרון - וקבלו את המקום השני בליגה, כרגע! מה אתה יודע, מיסטר פרייס, כמה שנים עברו, ונראה שיאן וסלי מצא את השלווה.

"אף פעם לא דיברתי איתו על זה. לדעתי, כשמדברים על עונשין עם מישהו שמתקשה מהעונשין - זה רק מעצים את הבעיה". כך אומר לוואלה! ספורט מאמנו של וסלי בנבחרת צ'כיה, ננו גינזבורג. ונכון, זו עדיין לא כמות נתונים שתאפשר הסקת מסקנות חותכת, אבל זה מרגיש הרבה פחות רע. "אני מעריך אותו כקלע של 75% כרגע", אומר גינזבורג, שסבל כבר מ-51% שהראה וסלי ביורובאסקט 2015, אז הגיעה צ'כיה לרבע הגמר. "הירידה הדרסטית, מבחינתי, היתה כשהוא הלך ל-NBA. ביקרתי אותו שם אז, כשהוא היה על 30%. היה מישהו שעבד איתו ספציפית על זה, אבל כמות האימונים כנראה לא הספיקה".

דיאנדרה ג'ורדן. AP
"הוא מהופנט. הוא חושב שהוא לארי בירד". דיאנדרה ג'ורדן/AP

אם כן, כנראה שאף פעם לא מאוחר מדי. למעשה, גם לא בגיל 30. כי מעבר לים, באותה ליגה בה נכשל יאן, דיאנדרה ג'ורדן הידוע לשמצה מהקו, פתאום מפלרטט עם ה-80%. בעונה המחרידה ביותר של וסלי, ג'ורדן היה טוב רק בקצת, עם 38.6% מביכים מהעונשין. הסנטר התחמק מהעניין כשנשאל לפני כמה שבועות, אבל אחרי שכל כלי תקשורת אמריקאי עסק בעניין, מבינים קצת איך זה קרה.

גם דיאנדרה היה קאלט-קו, דוכס איירבולים מדופלם. בניגוד לווסלי, הסגנון היה לוקה מהייסוד. הוא אפילו ירש את האק-א-שאק המפורסם. במשך שנות פלייאוף רבות זה היה "האק-א-ג'ורדן". פאולים מתכוונים מצאו את דרכיהם אליו, ומשם אל הקו, והחוצה. אבל העונה, בשנת חוזה, במהלכה ישתכר כ-23 מיליון דולר בדאלאס, דיאנדרה כנראה הבין שהוא לא יכול לשמש כנשק הכי טוב של היריבה. "הוא עובד קשה מאוד", החמיא מאמנו ריק קרלייל, "והוא מפנים כל מה שאנחנו אומרים לו בנושא. הוא מאמין בתהליך, ואני אוהב את איך שהוא זורק עכשיו. זה אחד הדברים הכי מדהימים שראיתי ב-34 שנים בליגה".

ופתאום, 6 מ-7 מול מינסוטה, 8 מ-9 בטורונטו, 7 מ-8 ביוטה. למעשה, המשחק הכי רע שלו מהקו העונה היה האחרון, עם 4 מ-7 מול בוסטון. כרגע הוא מחזיק באותם אחוזים של לוקה דונצ'יץ' החבר לקבוצה, ומעל גוראן דראגיץ', בראדלי ביל וכן, לברון ג'יימס. ב"USA TODAY" אפילו תהו - "זה כאילו מישהו זורק במקומו". ג'ורדן קרופורד, איפה שלא יהיה, בטח נקרע מצחוק. סטיב אשברנר מאתר הליגה ישב לשיחה עם ג'ורדן, שסיפר: "אני כבר לא מפחד ללכת לשם. אני לא מתבייש לעמוד על הקו יותר". מאמן שיקגו בולס פרד הויברג אמר: "השתמשנו בטקטיקה נגדו בעבר, אבל כשהוא זורק ככה, עדיף לעזוב את היד שלו". האם שיטת האק-א-ג'ורדן מתה?

אינפו יוסיפוביץ. עיבוד תמונה
אינפו יוסיפוביץ/עיבוד תמונה

"אני פשוט מנסה לא לחשוב על זה כמו בעבר", אמר הסנטר, שלרוב מנסה להתחמק מהנושא. "אני פשוט מנסה לעבוד, זהו. לזרוק. להתרכז בנוהל הזריקה החדש שלי". גרנט היל הגדיר אותו כשחקן המשתפר של העונה, וסיפר באתר הליגה שבאימונים בימי הקליפרס המשותפים ג'ורדן היה קולע טוב באימון אבל התקשה במשחק. "קרלייל כישף אותו", אמר הפרשן השני מקהייל. "הוא מהופנט. הוא חושב שהוא לארי בירד. אם זה יימשך ככה לחודש נוסף, זה אחד הדברים המדהימים שאי פעם ראיתי ב-NBA".

זו המון מנטליות, אבל אצל ג'ורדן אפשר לשים לב גם לרוטינה חדשה. הוא עומד על רגל שמאל לפני ימין, בניגוד לרגליים מקבילות בעבר. מבט לריבאונדרים, שתי הקפצות, וזהו, ובום. "הזריקה שלו פשוט נראית טוב", החמיא היל. ואכן, הכול מרגיש זורם יותר. ג'מאל מוזלי, עוזר המאמן בדאלאס, הוא שעבד רבות עם ג'ורדן. קרלייל נתן טיפים על המכניקה של הזריקה, ופיטר פאטון מאמן הקליעות החדש של המאבריקס גם נדרש לעניין. "אנחנו ממשיכים לחדד עבורו את מה שאנחנו יודעים - הוא קלע עונשין טוב. בראש שלו ובראש של קרייל, הוא קלע עונשין טוב. ככל שנדע את זה ונחזור על זה, ככה זה יצליח". "תמיד היה לו טאצ'", פרגן דירק נוביצקי לדייר החדש, "אולי זה פשוט שינוי הסצנה?".

יאן וסלי. AP
השיפור הגיע אחרי הפיינל פור. יאן וסלי ב-2016/AP

גם ג'ורדן הודה: אפשר לזרוק 100 פעמים באימון, וזה לא ישנה את האחוזים במשחק. שאקיל אמר כך בעצמו. וכך גם וסלי. אפילו דובר פנרבחצ'ה הודה שיהיה קשה לסחוט מהצ'כי דבר בעניין, ומאמנו בנבחרת גינזבורג מספר: "אחרי הפיינל פור של 2016 התחלת לראות את השיפור. בסוף כל אימון נבחרת הוא וסטורנסקי עומדים וזורקים. זה לא דבר שראיתי ממנו בעבר". אבל יש עוד סיבות, לפי ננו. "הוא התבגר, התביית, התחתן, וזה מוסיף. לפעמים, ככל שהקריירה עוברת ככה פתאום הקליעה מסתדרת. אצל וסלי זה שילוב של עבודה, התבגרות ומנטליות".

הצ'כי כנראה לא יעקוף את ננדו דה קולו בפסגת קלעי העונשין של היורוליג העונה. הוא כנראה גם לא יישאר במקום השני. אבל דבר אחר אפשר לקבוע, כפרפרזה לדברי ד. ג'ורדן:

השנה היא 2018, ויאן וסלי כבר לא מפחד מקו העונשין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully