וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אול אין: הסיפור מאחורי ההימור הגדול של בני יהודה על ירדן שועה

התחצפויות, הברזות ושביתות איטלקיות, אבא שהתפרע בקרית שלום וחטף תלונה במשטרה, מכבי ת"א שהתייאשה (אוזן: "פספסתי אותו"). כולם פחדו לגעת ב"בעיה" ששמה ירדן שועה. אחרי פתיחת עונה של 5 שערים, חוזה ל-5 שנים והצעה חדשה (שנדחתה) מהצהובים, אפשר לומר: מגיע לבני יהודה

ברני ארדוב

לא כל יום רואים גול שנכבש בעזרת העקב, בטח שלא ממרחק של 10 מטרים מהשער, אבל כל מי שמכיר את ירדן שועה יגיד לכם שזו הדרך הכי טובה להגדיר אותו - בכל יום איתו מקבלים משהו שלא רואים כל יום. והגול הזה, מול מכבי נתניה בעונה שעברה, היה הראשון של שועה בבוגרים. משחק הבוגרים הראשון שלו במדי בני יהודה היה שנתיים קודם לכן, מול אשדוד, והוא היה בן 17. היום, בן 19, שועה בפסגת מלכי השערים של העונה, עם 5. לצדו בצמרת שני חבר'ה שירוצו על אותו דשא הערב - מאוויס צ'יבוטה מקבוצתו ולוסיו מיריבתו. לשועה גם שני בישולים, וכך הוא אחראי באופן ישיר ל-7 מתוך ה-14 של בני יהודה. ובאופן הוגן, ראוי לציין: מגיע לבני יהודה לקבל ממנו תפוקה כזו. כי היום קל להתלהב משועה, על עקביו, שעריו ובישוליו; על פניו, החוזה שקיבל בשבוע שעבר, בן חמש עונות, נראה כמו עניין טריוויאלי. אבל כשכולם ניסו להתנער מהנער, בני יהודה היתה היחידה שהימרה, דחפה ALL IN על קלף משוגע. בקרוב, כך נראה, היא תגרוף עליו הרבה ז'יטונים. ושוב - מגיע לה.

עוד בנושא

הערב: בני יהודה - הפועל חדרה (19:00, 5+ לייב)
בני יהודה הודיעה: ירדן שועה חתם על חוזה חדש עד 2022

שחקן בני יהודה, ירדן שועה. דני מרון
מגיע לבני יהודה לקבל ממנו תפוקה כזו. ירדן שועה/דני מרון

אורי אוזן לא יכול היה לסבול את זה יותר. הוא ניגש לחדרו של המנהל המקצועי ניר לוין והודה: הילד עושה בעיות, זה מפריע לקבוצה, האימונים בלתי נסבלים. זה היה בנערים א', במכבי תל אביב. שועה כבר הספיק לעבור בגדנ"ע תל אביב, במכבי, בהפועל, ושוב חזר לקרית שלום. שם גדל, במשפחה שלא היה לה יותר מדי כסף אבל כן בעיות. ובעונה הזו, 2015/16, אוזן היה המאמן ושועה ברדק לו את העסק. "דברים לא מסתדרים", אמר ללוין. "זה מכביד עליי, זה בלתי אפשרי". פרצופים, עימותים, שביתות איטלקיות - היו חלק מסדר היום של הילד. לוין, כך מספרים, העדיף להשאיל את שועה לקבוצה אחרת ולא לוותר על הנכס. גורמים במחלקת הנוער אף הרימו טלפונים לקולגות ברחבי הארץ. מהקו השני פרץ צחוק מתגלגל. אף אחד לא רצה לגעת בו.

בני יהודה כן, ולוין התעקש על השאלה, ואבא מוטי שועה השתגע. הוא רצה העברה, לקחת את גורל המשפחה בידיו. שיחה במשרדו של לוין בקרית שלום הפכה למהומה. שועה התפרע, ורק בעזרת כוחות אבטחה שהוזעקו למקום נמנע משהו חמור יותר ממה שהיה. "הוא היה באמוק", אמרו במכבי. לוין הגיש נגד שועה האב תלונה במשטרה - על איומים.

הבן עבר לבסוף, אכן בהשאלה, לשכונת התקווה. משה דמאיו היה אז הבוס, והוא ידע מה זה פרובלמטים, זכר איך קיבל ואיך סיים עם אלירן עטר. משחקו הראשון של שועה, איך לא, היה מול אוזן ומכבי תל אביב. הוא כבש, בני יהודה ניצחה. "פספסתי אותו", אוזן מכה על חטא כיום. "מבחינה חברתית היו בעיות, אבל אני חייב להגיד שהילד הזה הוא לא ילד רע. יש לו עיניים טובות, כנראה שהרקע פחות טוב. זו טעות שלי, ובמקרה שלו יש לי מועקה בלב. אני מאוד שמח שהוא מצליח עכשיו, ובמידה מסוימת עשיתי לו טובה שנתתי לו ללכת. בבני יהודה הצליחו להעלים עין מדברים שבמכבי אי אפשר להעלים. וכשאתה מכיל שחקן כזה, אתה גם מרוויח אותו".

אלירן עטר שחקן בני יהודה מוכשל. ברני ארדוב
דמאיו זכר איך קיבל ואיך סיים איתו. אלירן עטר בבני יהודה/ברני ארדוב

על ההכלה והרווח יכול לספר משה קונסטנטין, אבא של המגן הימני של בני יהודה, שי קונסטנטין, ומי שקלט את שועה כמאמן קבוצת הנערים של הזהובים. "מיד ראיתי - היו לו עוצמות אחרות. זה לא היה דבר רגיל", הוא נזכר. בקיץ שלאחר מכן שועה קיבל שחרור ממכבי תל אביב, ועבר לבני יהודה - אז כבר של ברק אברמוב. ההנהלה המתחדשת בשכונה ראתה כי טוב והחתימה את הילד על חוזה. "פטריק ואן ליוון ואחרים במכבי כנראה לא רצו להתמודד עם האש הזו, ובחרו בפן האנושי על פני הכישרון", אומר מקורב לשועה.

איציק ברוך החל את העונה על הקווים בנוער של בני יהודה, וכשהוא עזב לאחר פתיחה רעה, קונסטנטין קיבל את המינוי והתאחד עם הילד. "בנוער החלה שוב הסטייה שלו מהקווים", הוא אומר. "היו מקרים שירדן היה שם את עצמו לפני כולם, התחצף, היה קטנוני, גוער בחברים לקבוצה, ואני לא יכולתי לראות את זה". הוא היה מרשה לעצמו לעגל פינות, לא לעשות הגנה, להתעלם מהוראות טקטיות. פעמיים פוצץ קונסטנטין אימונים בגלל שועה. אחרי חודש וחצי החליט לשנות גישה. הוא לקח אותו לשיחה, ואמר: "תקשיב, מעכשיו אני מהמר עליך. כל מה שהיה עד עכשיו - ריסט, מוחקים. כל הצוות פה בבני יהודה מהמר עליך. אם תפשל, כולנו נופלים יחד. אם תצליח, זה רק אתה". שועה התבונן, לא הוציא מילה. מופנם מהבית, קשה מאוד לדובב את הטאלנט. רק החברים בחדר הלבשה מצליחים, כך אומרים.

וקונסטנטין אכן הימר. מאותה נקודה העלים עין במקרים שלא היה רגיל להעלים. כששועה שיחק באופן אגואיסטי, הוא נתן עוד צ'אנס. כשהיו בעיות משמעת, הוא ניסה לספור עד 10. הוא היה עם ההורים בקשר רציף, התכתבויות על בסיס יומי, כולל על דברים שמחוץ למגרש. כשהיה יורד הערב ואמו של שועה לא היתה מוצאת את הילד, היתה יוצרת קשר עם משה.

את הבוגרים אימן אז אריק בנאדו. אחרי משחק אימון פנימי מול הנוער העלה את שועה להתאמן אצלו. באוקטובר, שועה בן 17, בנאדו זרק את הילד למים באשדוד. "מהרגע הראשון ראית שיש שם משהו אחר", אמר אריק, שהיום מאמן את הנוער של מכבי חיפה. "מהירות, כוח מתפרץ, דריבל נהדר". משה הרשקו, שהיה עוזר המאמן של בנאדו דאז, מוסיף: "זה אתלט שאי אפשר לפספס. גם בדקות הבודדות מול אשדוד ראינו. לצערי, עזבנו את הקבוצה הבוגרת והוא לא שיחק מאז עד לסוף העונה".

אריק בנאדו מאמן בני יהודה. ניב אהרונסון
"מהרגע הראשון ראית שיש שם משהו אחר". אריק בנאדו/ניב אהרונסון

הרשקו עבר לנהל את מחלקת הנוער, ובכך התחזק הקשר עם שועה. "כל יום, כל שבוע, היה איתו סיפור", הוא אומר. "כולם התנערו מהילד הזה, ואנחנו החלטנו שלא. לי הוא הזכיר את ערן לוי, תמיד ניסה לבדוק את הגבולות, פתיל קצר, לפעמים אף למעלה. אבל בשום שלב אתה לא רואה אצל הבחור רוע. חוסר כיוון, חוסר מודעות, אבל לא רוע". ואז החלו הרשקו וקונסטנטין ב"שיחות תחזוק" - כך קראו לזה. מדי כמה ימים היו מכנסים את שועה לשיחה ועושים פיקס לראש. גם את אבא מוטי הזמינו. בשלב מסוים הורה של אחד השחקנים האחרים השתגע מהיחס ה"מועדף" לשועה, והתפרץ לעבר קונסטנטין באימון. כולם ידעו על בן הטיפוחים של המחלקה, ולא כולם קיבלו את זה טוב. אבל הימור לוקחים עד הסוף, ואתמול אמר המאמן: היום אני יודע שצדקתי.

"ברגע שהוא סרח, הוא גם נענש", מבהיר הרשקו. וזה אכן לא היה קל. פעם אחת פשוט לא הגיע לאימון מסכם של הנוער ביום שישי, והושעה מהמשחק. לעתים, סתם כך, ישב 10 ימים בבית, באימונים הפתיל השתחרר אחת לכמה זמן ולאחר משחק מול הפועל פתח תקוה, בו החמיץ, כשהרשקו ניגש לנחם אותו והושיט יד, שועה משך את שלו בחוצפה. הרשקו כעס מאוד ונזף, שועה לא ענה. למחרת מוטי וירדן שועה היו על הקו. "הילד רוצה להתנצל". וחוזר חלילה. "זה נשמע כמו סיפור יפה היום", מודה הרשקו, "אבל הדרך היתה מאוד מאוד קשה, והסיפור עוד לא נגמר. אם שועה היה מגיע לידיים אחרות, אני חושב שהיום הוא לא היה משחק כדורגל. הוא היה יושב בבית".

הוא החל להתאמן באופן סדיר בבוגרים, ושיחות בין המחלקות נעשו באופן תדיר. הכול כדי לשמור על מה שיצרו בנוער. "יש לנו פה יהלום", הכריזו הרשקו וקונסטנטין בשיחות הללו, "ואין הרבה יהלומים בארץ - בטח שלא בבני יהודה". ויוסי אבוקסיס אכן שמר על הקו. שועה מעריץ את אבוקסיס ולכן זה אפילו קל יותר, כרגע. גם השילוב עם שחקני הבוגרים נראה שמשפיע. המנטורים של שועה בטוחים שלחלוק חדר הלבשה לצד ותיקים כקרלוס קוויאר ואיציק עזוז - עוזר להתבגרות. את עונת הנוער הקודמת קינח עם עקב בוגרים נהדר, וקונסטנטין, שראה את השער, הרגיש סיפוק אדיר. סוף סוף הרשה לעצמו להתרווח, להגיד לעצמו 'הצלחנו עם הילד הזה'.

ירדן שועה שחקן בני יהודה. לירון מולדובן
"ברגע שהוא קיבל את הצ'אנס בבוגרים, הוא הבין - אסור לו לטעות". ירדן שועה/לירון מולדובן

פתיחת העונה הזו של שועה היתה כמו עקב אחד גדול. שלושה שערים בגביע הטוטו, חמישה בליגה, ואף שחקן לא תרם יותר שערים ובישולים מאשר החלוץ הצעיר, שעל הדשא מחזיק ביכולת קבלת החלטות שלא הולמת ישראלי בן 19.

הפרס הגיע השבוע בדמות חתימה לחוזה בן חמש עונות, בשכר של פי ארבעה לערך משכר חייל; בנבחרת הצעירה מנסים למצוא פתרון לבעיית הצבא שכן שועה השתחרר לאחר פחות מחצי שנת שירות, ושועה, בו מכבי תל אביב לא מצאה עניין, פתאום מחוזר על ידי מכבי עצמה. לא מזמן פנו הצהובים לסוכנו אדם קידן, שמלווה את החלוץ מגיל נערים. בני יהודה דחתה את ההצעה על הסף. כששועה ייצא מהשכונה, והוא ייצא בקרוב, זה יהיה בשביל סכומים גבוהים בהרבה.

"צריך להגיד את הדברים באופן ברור", אומר הסוכן קידן, "ירדן עשה שינוי חיובי מאוד בראש. אבוקסיס גרם לו להבין שכישרון ברגליים זה לא מספיק, וצריך גם גישה ועבודה. ברגע שהוא קיבל את הצ'אנס בבוגרים, הוא הבין - אסור לו לטעות".

אם טעה העונה, אלו היו טעויות מינוריות, כאלו שאפילו לא יצאו החוצה. את המחמאות האדירות בכוונה השארנו לסוף, שכן צריך לקרוא אותן אחרי הקדמה, ובזהירות המתבקשת, כי צעירים שמומלכים בטרם עת לא חסרים כאן. ועדיין, במהלך הכנת כתבה זו נשמעו שמות כמו סולומון, בוזגלו, זהבי ואפילו זלאטן, אבל לאט לכם, חברים. לאט לשועה, שעדיין בתחילת הדרך. אבוקסיס לא חסך מחמאות. "הוא אחד הכישרונות הגדולים בכדורגל הישראלי", אמר, "אחד ההכי מוכשרים שצמחו כאן". לפני שבועיים החליף הרשקו כמה מילים עם מוטי שועה. "תזכור איזו דרך הוא עשה", אמר לו, "ותזכיר לו את כל המקרים הקשים שהיו".

"עוד לא ראיתם 40%", הבטיח לי הרשקו הבוקר.

זה עוד יגדל?

orenjos@walla.co.il

ירדן שועה שחקן בני יהודה חוגג עם חבריו. ברני ארדוב
פתאום הוא מחוזר על ידי מכבי תל אביב עצמה. ירדן שועה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully