וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזיקו אותו: מנצ'סטר יונייטד עדיין יכולה לבנות על אנתוני מרסיאל

21.10.2018 / 9:00

יחס מחפיר מצד ז'וזה מוריניו גרם לכוכב הצרפתי הצעיר לשקול את עתידו באולד טראפורד. הופעותיו האחרונות, כולל צמד במבצרה של צ'לסי, מוכיחות שהמועדון צריך לעשות למענו הרבה יותר

אנתוני מרסיאל שחקן מנצ'סטר יונייטד. רויטרס
היחיד שהצליח לשבור את הבצורת. אנתוני מרסיאל/רויטרס

שלוש פעמים הגיע ז'וזה מוריניו עם מנצ'סטר יונייטד לסטמפורד ברידג' בשנתיים הקודמות. שלוש פעמים הפסידו השדים האדומים מבלי להבקיע אפילו שער, והפורטוגלי עזב את האיצטדיון הביתי שלו לשעבר מתוסכל. מה משותף לכל המקרים האלה? למען האמת, הרשימה ארוכה, אבל אחרי הקרב הטעון אתמול מפתה לשים את האצבע על אחת הסיבות - אנתוני מרסיאל לא היה בהרכב.

וכן, ברור שזו טענה קצת פופוליסטית, ואם רוצים אפשר להזכיר כי מרסיאל לא היה על הדשא גם כאשר יונייטד ניצחה את הכחולים באולד טראפורד באפריל 2017. המצוקה של המיוחד במגרשה של האקסית לא קשורה בהכרח לדרך טיפולו בחלוץ הצרפתי, אבל את העובדה הבאה אי אפשר למחוק מהפרוטוקול - מרסיאל הוא היחיד שהצליח לשבור את הבצורת, למצוא את הרשת ולקרב את מוריניו למרחק נגיעה לניצחון היסטורי וחיוני, אשר גזילתו בשניות הסיום גרמה לו לאבד לחלוטין את העשתונות.

מרסיאל היה מצוין אתמול, ולא רק בגלל הצמד שהבקיע במיומנות. כאשר קיבל חופש פעולה במחצית השניה, הוא קירקס לא פעם את הגנת צ'לסי וגרם לה להיראות חסרת אונים. התרומה היתה משמעותית אפילו יותר בהשוואה למחצית השניה המצוינת מול ניוקאסל לפני שבועיים, לקראת היציאה לפגרת הנבחרות, כאשר מרסיאל כבש שער מרהיב ממסירת עקב של פול פוגבה, והישווה את התוצאה בדרך למהפך אשר השאיר את מוריניו בתפקידו. פיאסקו מול החבורה של רפא בניטס היה, לפי כל הסימנים, עשוי להיות הקש שהיה שובר את גב הגמל - ומבחינת המועדון מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. הניצחון ההוא מנע את הפיטורים בינתיים, ויש בכך לא מעט אירוניה, כי עתידו של מרסיאל במועדון קשור לגורלו של מוריניו. השניים לא יוכלו להמשיך לשתף פעולה לאורך זמן.

עוד בנושא

יונייטד ספגה בדקה ה-96 וסיימה ב-2:2 דרמטי מול צ'לסי
מוריניו אחרי המהומה: "אוהדי צ'לסי לא כיבדו אותי מספיק"
דרבי במילאנו, בית"ר ועוד: מדריך השידורים המלא של היום

מאמן מנצ'סטר יונייטד ז'וזה מוריניו. רויטרס
גורם לנזקים במגוון חזיתות. ז'וזה מוריניו/רויטרס

ואן חאל טיפח אותו באמנות

כי מוריניו גרם לנזקים במגוון חזיתות מאז מינויו בקיץ 2016, אבל אף אחד לא סבל ממנו יותר ממרסיאל. הנער הוחתם באולד טראפורד שנה קודם לכן, בגיל 19, בעסקה יקרה ומתוקשרת מאוד, במסגרתה עשויה לקבל מונאקו עד 56 מיליון ליש"ט - והדבר הפך אותו לצעיר היקר אי פעם. המעמסה שהופלה על כתפיו היתה גדולה, ותהליך ההתאקלמות במדינה חדשה אחרי עונה מלאה אחת בלבד בליגה בכירה עלול להיות טראומטי בלאו הכי. מאמן צריך לסייע לו מבחינות רבות, ולא רק העבודה הטקטית חשובה, אלא גם הגישה הפסיכולוגית. בדמותו של לואי ואן חאל, היה למרסיאל מנטור מצוין.

ההולנדי היה זה שאישר את הרכישה מלכתחילה, על אף סימני השאלה שריחפו מעליה, ובשנה הראשונה באולד טראפורד סיפק מרסיאל את הסחורה מעבר לציפיות המוקדמות. הוא פתח בקביעות בהרכב, הבקיע 17 פעמים בכל המסגרות, והקהל הרעיף עליו אהבה. קל להתחבר לאוהדים כאשר שער הבכורה שלך בפרמייר-ליג נכבש בניצחון על ליברפול, וזה מעניק רוח גבית חזקה. ואן חאל פירגן לכוכב הצעיר בהזדמנויות שונות, הגדיר אותו כשחקן מיוחד, וטיפח בהתמדה את הבטחון העצמי, כפי שנהג לעשות עם צעירים רבים לאורך הקריירה. די להזכיר את תומאס מולר שקיבל בזכותו את הקריירה בבאיירן מינכן

זה לא היה טיפול בכפפות משי. "הבוס תמיד דרש ממני לשאוף לשלמות. הוא הראה לי המון קטעי וידאו והדגיש את הטעויות, גם אחרי משחקים בהם הבקעתי. הוא שם את הדגש על הטעון שיפור. לפעמים זה היה מעצבן, כי ציפיתי גם לקבל מחמאות, אבל ידעתי שזה לטובתי. היתה לי מערכת יחסית נהדרת עם ואן חאל", סיפר לימים מרסיאל. ההולנדי הוא דמות מורכבת מאוד, ויש לו חסרונות בולטים לצד היתרונות, אבל טבעי להניח כי מרסיאל היה מתפתח לאחד השחקנים המובילים בתפקידו לו המנטור שלו לא היה מפוטר.

עוד באותו נושא

ז'וזה מוריניו: "הקהל של צ'לסי לא כיבד אותי. שכחנו מהמהומה בסיום"

לכתבה המלאה
שחקני מנצ'סטר יונייטד ויין רוני אנתוני מרסיאל. רויטרס
מעמסה גדולה מהרגע הראשון. אנתוני מרסיאל עם ויין רוני ב-2015/רויטרס

העברת מספר 9 לזלאטן שידרה זלזול

ואולם, מאז העסק רק הלך והידרדר. הצעד הראשון של מוריניו היה לשלול ממרסיאל את החולצה מספר 9 ולהעבירה, ללא הסכמתו, לזלאטן איברהימוביץ'. האם היה צריך להביא את השבדי המבוגר לאולד טראפורד ולסכן את ההתפתחות של דור העתיד? הדעות על כך יכולות להיות חלוקות, אך דבר אחד בטוח - לא היתה כל הצדקה לפגוע במרסיאל בדרך זו. שחקן מנוסה וחסין יותר מנטלית יכול להתגבר על כך ללא בעיות, אבל הצרפתי ראה בכך סימן לפיחות במעמדו, ובצדק. סוכנו הגדיר את הפעולה כ"הבעת חוסר כבוד".

עם מוריניו על הספסל, קיבל הצרפתי הרבה פחות דקות משחק, ופתח ב-18 משחקי פרמייר-ליג בלבד בעונת 2016/17 לעומת 29 משחקים עם ואן חאל. במקביל, הוא ספג מהמנג'ר ביקורת פומבית באופן קבוע, והיא היתה לעתים ארסית. לקראת סוף העונה המשותפת הראשונה הכריז מוריניו: "השחקנים מכירים אותי טוב יותר, ויודעים מה אני אוהב. הם צריכים ללכת לקראתי. מרסיאל יכול להצליח בקבוצה שלי, אבל הוא צריך לספק את מה שאני אוהב".

אפילו כאשר הפגין יציבות בתחילת העונה שעברה, וכבש 11 שערים ואירגן 10 בישולים עד ינואר, ננזף מרסיאל תכופות על ידי מוריניו בתקשורת, ואז הוחתם בינואר אלכסיס סאנצ'ס, בצעד שפגע מאוד מראש בדקות המשחק שלו. לקראת המונדיאל, הדבר הרס גם את סיכוייו להיכלל בסגל של דידייה דשאן. ואכן, התחרות היתה קשה מדי בכדי ששחקן ספסל ייסע לרוסיה. "יש לי מספיק שחקנים שיכולים לתפקד בעמדות שלו", הסביר המאמן הלאומי, ומרסיאל ראה את הזכיה במדליות הזהב בטלוויזיה. בשלב זה, הוא כבר החליט כי עתידו צריך להיות בקבוצה אחרת.

אנתוני מרסיאל, שחקן נבחרת צרפת. רויטרס
מהספסל של יונייטד לא היה לו סיכוי להגיע למונדיאל. אנתוני מרסיאל במדי נבחרת צרפת/רויטרס

אפילו לידת הבן יצרה משבר

כך, לפחות, הודיע סוכנו ביוני: "אחרי שבחן את כל התסריטים, אנתוני רוצה לעזוב את מנצ'סטר יונייטד. הוא מאוכזב כי במשך שלוש השנים הוא הראה אהבה והערכה כלפי המועדון והאוהדים. אלמלא תמיכת היציעים, הוא כבר היה מבקש לעבור. הגיע הזמן להחזיר את השליטה על הקריירה לידיו". קו המחשבה הזה זכה לעידוד מצד דויד ז'ינולה: "מצבו של מרסיאל בנבחרת הוא תוצאה של מעמדו באולד טראפורד. שחקנים כמוהו צריכים לשחק באופן קבוע על מנת לצבור בטחון. לא תהיה לו בעיה למצוא אלטרנטיבה".

מבחינת השדים האדומים, המצב היה עדין למדי, כי חוזהו של מרסיאל מסתיים בקיץ 2019. למועדון אמנם שמורה האופציה להאריך אותו בתנאים זהים בעונה נוספת, עד 2020, אך זה עדיין לא מספיק. כוח המיקוח של מנצ'סטר יונייטד יירד באופן משמעותי אם השחקן יימכר שנה לפני שיהפוך לחופשי, אולם משא ומתן לחתימת הסכם חדש לא נשא פרי. וזה טבעי - אין לצרפתי בן ה-22 סיבה הגיונית להישאר כל עוד מוריניו מנהל את העניינים.

כיצד הגיב המנג'ר להתפתחויות? הוא השפיל את מרסיאל בתקשורת במהלך מחנה האימונים כאשר החלוץ לא חזר בזמן לטעמו אחרי שנכח בלידת בנו הבכור. במקום לברך את השחקן, בחר הפורטוגלי להציג אותו כחסר אחריות. "הוא צריך להיות כאן, והוא איננו", התלונן המיוחד. זו לא הטקטיקה האידיאלית אם ברצונך לקדם מגעים לחתימת חוזה חדש, אבל זה מה יש - האינטרסים של מוריניו לא בהכרח תואמים את ה אינטרסים של מנצ'סטר יונייטד.

ז'וזה מוריניו מאמן מנצ'סטר יונייטד עם אנתוני מרסיאל. רויטרס
סדרת חינוך חשופה לכולם. ז'וזה מוריניו עם אנתוני מרסיאל/רויטרס

הביקורת של מוריניו תמיד פומבית

הנטיה לעקוץ את החלוץ מול כולם נמשכה גם אחרי שהוחזר להרכב בהפסד מול ווסטהאם. "רציתי לשחק עם מרסיאל, וזה משהו שאתם בתקשורת מבקשים כבר הרבה זמן. השארתי את אלכסיס בחוץ, ולדעתי מרסיאל הוא לא שחקן שמתרכז במשימות הגנתיות", הוא הסביר את ריבוי שחקני ההגנה שהתייצבו מול הפטישים מהתחתית. זה בהחלט נכון - סגירה בעורף היא לא הצד החזק ביותר של מרסיאל, אך מאמן צריך ללמד ולשפר את שחקניו מאחורי הקלעים. במקרה זה, סדרת החינוך של מרסיאל תמיד חשופה לכל.

אז אתמול הם התחבקו. בדקה ה-84 בחר המנג'ר לבצע חילוף הגנתי כדי לשמור על התוצאה, ומרסיאל ירד עם חיוך ענק לעבר הבוס. הוא היה פחות מרוצה כאשר צ'לסי הישוותה ל-2:2, אבל זה פחות משנה מבחינה אישית. ברור שיש למרסיאל פוטנציאל להפוך לשחקן משמעותי מאוד בהרכב באולד טראפורד. האם גילויי החיבה ההדדיים ישכיחו יותר משנתיים של תסכול? קשה להאמין, אבל מרסיאל רמז על נכונותו לשקול מחדש את מחשבותיו על עזיבה. הוא פירסם באינסטגרם תמונה עם אצבע מכוונת הישר לסמל על החולצה. האם זה אומר שימיו של מוריניו ספורים?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully