וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לברון בירושלים: תכירו את ארון אולנארה, החלוץ המיועד של בית"ר ירושלים

5.10.2018 / 11:30

ארון אולנארה הוא לא שחקן לישראל. מדובר בשחקן שהגיע עד הפנקסים של שטוטגרט, מונאקו ואברטון. אבל סלטה אחת בגמר הגביע הרוסי, העמידה את הקריירה שלו בסכנה. מיכאל יוכין על המפלצת שצפוי להגיע לבית"ר אם יעבור בדיקות רפואיות

צילום. גדעון צנטנר, עריכת וידאו: מתן חדד
"סביר להניח שלא היה ביקוש לאולנארה, וצסק"א פשוט רצתה להיפטר ממנו ולהפסיק לשלם לו שכר. הוא לא התקרב להצדיק את הציפיות"

אם הכל ילך כשורה, בקרוב יגיע לברון לעיר הקודש. נא למתן את ההתרגשות - בינתיים מדובר בלברון אולנארה, בנו של החלוץ המיועד של בית"ר ירושלים. "הוא מלך, ולכן יש לו שם של מלך", הכריז ארון אולנארה על הצאצא שהגיח לאוויר העולם בינואר השנה. אין ספק - יש לו ציפיות גבוהות, ולא רק מהילד. גם לעצמו הציב הניגרי יעדים שאפתנים. הוא חולם לשחק בצ'לסי, ורצה לייצג את מולדתו במונדיאל. המטרות לא הושגו בשלב זה, ואפילו בקיץ היו פערים גדולים מאוד בין רצוי למצוי. בתקשורת הופצו הדיווחים על עניין רב שגילו לכאורה באולנארה שתי הענקיות של פורטוגל, פורטו וספורטינג ליסבון. במקום זאת, הוא נראה בדרך לליגת העל הישראלית. אם אתה שחקן חופשי שיכול להגיע לכל מועדון ללא דמי העברה, זו לא מחמאה גדולה במיוחד.

למעשה, עצם היותו של אולנארה שחקן חופשי מדליקה נורה אדומה. הוא היה חתום בצסק"א מוסקבה עד 2021, אבל המועדון הרוסי בחר לבטל את החוזה בהסכמה הדדית ולתת לו ללכת. זו התנהגות חריגה באופן קיצוני עבור הבעלים יבגני גינר, אשר ידוע כאשף בשוק ההעברות וממעט לפספס הזדמנויות לעשות רווחים. אם אולנארה לא היה בתוכניות של המאמן ויקטור גונצ'ארנקו, הגיוני היה למכור אותו, אבל הרוסים לא טרחו לעשות מאמצים בכיוון. "סביר להניח שלא היה ביקוש, וצסק"א פשוט רצתה להיפטר ממנו ולהפסיק לשלם לו שכר. הוא לא התקרב להצדיק את הציפיות", אומר לוואלה! ספורט העיתונאי אולג ליסנקו.

ארון אולנארה, צסק"א מוסקבה. GettyImages
מדיווחים על פורטו וספורטינג ליסבון, לסיכום בבית"ר ירושלים. אולנארה/GettyImages

"הכל תלוי במאמן"

גיבוי מצד הממונים חשוב לאולנארה מאוד. היו מאמנים שסמכו עליו והדריכו אותו, והוא פרח. היו כאלה שלא התלהבו במיוחד, והוא היה ממורמר

גונצ'ארנקו רמז על ההחלטה עוד במאי, כאשר הניגרי סיים את חודשי ההשאלה באמקר פרם הצנועה. "אני לא מעוניין באולנארה במחנה האימונים לקראת העונה החדשה. באימונים אפשר לראות הכל - את אופיו של השחקן, את רצונו לעזור לקבוצה, את המשמעת הטקטית. אם השחקן לא מתאים לדרישות בסעיפים אלה, צריך להעיף אותו, ולא משנה איך קוראים לו. אם חלוץ כובש שערים, אפשר להתעלם מהיבטים מסוימים, אבל אולנארה לא כבש, וגם לא התאמץ באימונים. הבנתי שדרכינו צריכות להיפרד. אם ישנה את הגישה, נוכל להמשיך לעבוד ביחד. אם לא, שיחפש לעצמו קבוצה אחרת", אמר הבלארוסי.

הקרע ביחסים היה גלוי, והניגרי עצמו העביר ביקורת פומבית בתחילת השנה. "הכל תלוי במאמן, ובדרכו להשפיע על השחקנים. לאוניד סלוצקי הביא אותי לצסק"א, ואהבתי לעבוד איתו. הוא אדם משוחרר וחכם, שהתבדח איתי כל הזמן. עם גונצ'ארנקו לא הצלחתי למצוא שפה משותפת. הוא לא התייחס אלי טוב", הוא הצהיר כאשר יצא להשאלה באמקר, ושרף את כל הגשרים. וכך חשוב לראות את אולנארה - גיבוי מצד הממונים חשוב לו מאוד. לאורך הקריירה, הוא סבל מחוסר יציבות מסיבה זו בדיוק. היו מאמנים שסמכו עליו והדריכו אותו, והוא פרח. היו כאלה שלא התלהבו במיוחד, והוא היה ממורמר. סבלנות היא לא התכונה החזקה של אולנארה, למרות שהוא עקשן מאוד ומוכן לעמוד על שלו כדי להגשים את חלומותיו. הוא הוכיח זאת עוד כנער.

עוד באותו נושא

ארון אולנארה סיכם בבית"ר ירושלים בכפוף לבדיקות רפואיות

לכתבה המלאה
ויקטור גונצ'ארנקו, מאמן צסק"א מוסקבה,. רויטרס
לא מצא שפה משותפת עם אולנארה. גונצ'ארנקו/רויטרס

חולק סוכן עם איגייבור

בריאן דין היה המנטור המושלם עבור הניגרי החסון שלמד לנצל טוב יותר את מבנה גופו ברחבה, פיתח חושים למיקום נכון ושיפר את הסיומת

אולנארה הוא בן זקונים לקצין בצבא הניגרי, שהשתתף ונפצע במלחמת האזרחים עוד בסוף שנות ה-60'. רוב הגברים במשפחה היו אנשי צבא, והאב דרש שבניו ילכו בעקבותיו. ארון התנגד נחרצות, נלחם על רצונו לשחק כדורגל, ולבסוף קיבל את מבוקשו כאשר אחיו שמר על המורשת והתגייס. כשרונו בלט למרחקים, וכבר בגיל 18 יצא החלוץ להרפתקה האירופית כאשר חתם בוולרנגה הנורבגית.

למה דווקא נורבגיה? כי היא הפכה ליעד פופולרי עבור ניגרים רבים, בין היתר בזכות הסוכן אטה אנקה, שראה את הנסיקה של ג'ון אובי מיקל והחליט לפתוח משרד באוסלו. אטה הביא לנורבגיה את אודיון איגאלו, לימים כוכב פרמיירליג במדי ווטפורד. הוא הינדס את כל הקריירה של נוסא איגייבור, שהחלה בנורבגיה והמשיכה גם בהפועל תל אביב ובמכבי תל אביב. ב-2012 הוא לקח תחת חסותו של אולנארה וסידר לו חוזה לא רע.

השנה הראשונה באוסלו הייתה לא פשוטה, אולנארה היה צעיר מדי בכדי לשחק בהרכב, התעצבן על הספסל, לא הסתדר עם המאמן קייטיל רקדאל, ובנוסף התקשה להתמודד עם טרגדיה אישית כאשר אביו הלך לעולמו. לכן הסכימה ולרנגה למכור אותו לסרפסבורג בקיץ 2013, והמהלך השתלם מאוד לכל הצדדים. בקבוצה הצנועה, שבילתה אז בתחתית, זכה אולנארה לעבוד עם המאמן האנגלי בריאן דין, חלוץ עבר מהזן הבריטי הישן שכיכב בקבוצות פרמיירליג רבות. זה היה המנטור המושלם עבור הניגרי החסון שלמד לנצל טוב יותר את מבנה גופו ברחבה, פיתח חושים למיקום נכון בהתקפות, ושיפר גם את הסיומת. "אני רוצה להודות מאוד לבריאן שעזר לי בכל התחומים. הוא עובד איתי המון באימונים, ועכשיו אני הרבה יותר בטוח בעצמי במשחקים", אמר אולנארה.

ארון אולנארה במדי צסק"א מוסקבה. GettyImages
נלחם על רצונו לשחק כדורגל. אולנארה/GettyImages

אריקסון אהב אותו, סטויקוביץ' פחות

"ביציעים של סרפסבורג מתו על אולנארה וגם העיתונאים העריכו אותו. יש לו אופי נהדר – הוא בחור מנומס וצנוע"

10 שערי ליגה ב-26 משחקים סידרו לו תקופת מבחנים במונאקו, הפכו אותו ליקיר אוהדי סרפסבורג, והזיכרונות עדיין נעימים. "ארון הוא חלוץ עוצמתי שיודע לעבור שחקנים ולייצר לעצמו הזדמנויות. אחוז ניצול ההזדמנויות שלו לא היה מדהים, אבל הפוטנציאל היה ברור. ביציעים מתו עליו, וגם העיתונאים העריכו אותו. יש לו אופי נהדר - הוא בחור מנומס וצנוע", מספר לוואלה! ספורט פטר קאלנס, העיתונאי המקומי של סרפסבורג. המעריצים היו עצובים מאוד כאשר הניגרי נמכר בקיץ 2014 לגואנגז'ו R&F הסינית תמורת 1.5 מיליון דולר, אבל המנהל הספורטיבי תומאס ברנטסן הסביר: "קיבלנו הצעה טובה, וארון עצמו רוצה לעשות צעד קדימה בקריירה. זה הדבר הנכון מבחינתנו".

צסק"א, שמעסיקה סקאוטים בסקנדינביה, עקבה אחרי אולנארה כבר אז, אבל השכר בגואנגז'ו היה גבוה הרבה יותר, וגם הרצון לעבוד עם סוון גוראן אריקסןן היה חזק. השבדי המפורסם, שמכיר אישית את דין, קיבל המלצות חמות על החלוץ, וההתחלה בסין הייתה מעודדת. "זו הייתה התקופה המאושרת בקריירה עד כה", סיפר בדיעבד אולנארה שהפציץ שמונה שערים בשלושה החודשים הראשונים בקבוצתו החדשה. גם קוסמין קונטרה, שהחליף את מאמן נבחרת אנגליה לשעבר, אהב את הניגרי, אבל המאמן השלישי שלו בגואנגז'ו, דרגאן סטויקוביץ', ממש לא סימפט אותו. אולנארה נזרק לספסל, היה מאוכזב והחליט לשוב לאירופה. כאן נכנסה שוב צסק"א לתמונה, וקיבלה את החלוץ בהשאלה לשנה בתחילת 2016.

ארון אולנארה במדי צסק"א מוסקבה. GettyImages
גם בסין הכל היה תלוי ביחסים עם המאמנים. אולנארה/GettyImages

מי עושה סלטה עם ברך פגועה?

באופן משעשע למדי, החתימה בצסק"א הייתה הגשמת חלום עבור אולנארה, שדחה את כל ההצעות האחרות כאשר שמע על העניין של הרוסים. תאמינו או לא, אבל הוא אוהד את הסוסים מגיל 10

באופן משעשע למדי, הייתה זו הגשמת חלום עבור אולנארה, שדחה את כל ההצעות האחרות כאשר שמע על העניין של הרוסים. תאמינו או לא, אבל הוא אוהד את הסוסים מגיל 10, בזכות אליל ילדותו, צ'ידי אודיה. המגן, שנולד וגדל כמו אולנארה בעיר פורט הרקורט, בילה שנים רבות בצסק"א והיה שחקן הרכב כאשר הקבוצה רשמה זכיה היסטורית בגביע אופ"א ב-2005. אולנארה הקטן צפה והתאהב, ומאז השתוקק להגיע לשורות הסוסים. גם סלוצקי נשמע אז מאושר: "אנחנו עוקבים אחרי השחקן במשך זמן רב מאוד, ומכירים אותו היטב. יש לנו תקוות רבות לגביו, גם אם אין ציפייה שיככב באופן מיידי, כי הוא לא שיחק בחודשים האחרונים. יש לו מוטיבציה גבוהה, והוא יהיה גיבוי טוב לאחמד מוסא".

עם הבדיחות והיחס הטוב של סלוצקי, אולנארה באמת נהנה עד הגג. הוא השתלב חברתית, כבש כבר במשחקו הראשון בהרכב בדרבי היוקרתי מול לוקומוטיב, והאוהדים התרשמו לטובה מהבחור החסון שהפגין גם מהירות לא מבוטלת בדהירה עם הכדור קדימה. לכן המאמן לא היסס להמר עליו לצד מוסא בגמר הגביע מול זניט של הולק ואנדרה וילאש בואש, ואולנארה הצדיק את האשראי עם שער נהדר. למרבה הצער, הייתה זו הפעולה החיובית האחרונה שלו בצסק"א.

הניגרי נפגע בברכו דקות קודם לכן ושיחק עם תחבושת, אך בחר בכל זאת לציין את הכיבוש עם סלטה אקרובטית לאחור. זה נגמר רע מאוד - שלוש דקות לאחר מכן הוא לא קם על רגליו אחרי תיקול נוסף, הורד על אלונקה והתברר שקרע רצועות בברכו. אולנארה עצמו מקפיד להכחיש בתוקף את העובדה כי הסלטה תרמה לפציעה, אך הצוות הרפואי גרס אחרת, ובכל מקרה זה לא באמת משנה את התוצאה הסופית האומללה. צסק"א הובסה בגמר 4:1, ואולנארה נעדר עד לסוף תקופת ההשאלה. כאשר שב לכשירות, סלוצקי כבר התפטר.

מאמן צסק"א מוסקבה, לאוניד סלוצקי. GettyImages
עם הבדיחות והיחס הטוב של סלוצקי, אולנארה נהנה עד הגג/GettyImages

לפחות שער אחד בסגנון זלאטן

לסוסים הייתה אופציה לרכוש את כרטיסו של החלוץ מהסינים, והם מימשו אותה לאור ההצלחה לפני הפציעה. גונצ'ארנקו, ששימש בעבר כעוזרו של סלוצקי והחליף אותו, זימן את הניגרי לראיון, וההתרשמות הייתה חיובית. כך נחתם חוזה ארוך טווח ל-4.5 שנים, אבל ההתדרדרות הייתה מהירה מאוד. המאמן איבד את האמון בשחקן, השחקן איבד את האמון במאמן - והיחסים עלו על שרטון. גם כאשר לא היו לצסק"א חלוצים, העדיף גונצ'ארנקו להשאיר את אולנארה על הספסל ולשלוח את הקשר השבדי פונטוס ורנבלום לחוד.

לשפל האישי הגיע אולנארה במשחק מוקדמות ליגת האלופות מול יאנג בויז לפני שנה, כאשר נכנס כמחליף במחצית השנייה, ואז הוחלף בעצמו. "זה היה רגע כואב במיוחד", הוא סיפר, וכבר אז היה ברור שאין לו עתיד עם הבוס. בתחילת 2018 סודרה, אחרי משא ומתן מפרך, ההשאלה לאמקר, אי שם בהרי אוראל, ואולנארה שרד אותה בגבורה. במשחק הגביע בפברואר, הוא קפא בטמפרטורה שהגיעה למינוס 15 מעלות. "רציתי לברוח לחדר ההלבשה, החברים בניגריה לא האמינו כשסיפרתי להם על החוויה", הוא אמר. ובכל זאת, הוא שיחק 120 דקות, ואף דייק בפנדל בדו קרב. בחלוף זמן קצר, הוא הדהים עם צמד לרשת המובילה לוקומוטיב, כולל שער מבריק ואלגנטי בעקב שגרר השוואות לזלאטן איברהימוביץ'.

ארון אולנארה במדי אמקר פרם, מול ביברס נאתכו במדי צסק"א מוסקבה. GettyImages
"בבית"ר יצטרכו להעניק לארון כלים כדי להצליח". נאתכו ליד אולנארה/GettyImages

"מספר 9 חזק עם רגל שמאל טובה"

ביברס נאתכו: "ארון הוא חלוץ חזק מאוד, מספר 9 קלאסי עם רגל שמאל טובה, אבל הוא לא התאים לסגנון שלנו בצסק"א. באמקר פרם, הוא קיבל את הבמה והיה יותר טוב"

"ארון הוא חלוץ חזק מאוד, מספר 9 קלאסי עם רגל שמאל טובה, אבל הוא לא התאים לסגנון שלנו בצסק"א. הוא בילה יותר מדי עם הגב לשער, ולא שיחק בנגיעה אחת. היה ברור שהוא צריך להשתפשף ולקבל נסיון נוסף. באמקר, הוא קיבל את הבמה והיה יותר טוב", אומר לוואלה! ספורט ביברס נאתכו, חברו לשעבר של הניגרי בצסק"א. ובכל זאת, המשך הקריירה בפרם לא עמד על הפרק, מה גם שאמקר פשטה את הרגל בקיץ ופורקה. כאשר צסק"א בחרה לבטל את חוזהו, החלו החיפושים.

הציפיות לא היו מציאותיות, כמעט כרגיל. "אני יודע שטוטנהאם עקבה אחריי", אמר אולנארה, ואז עברו השמועות לכיוון פורטוגל. לבסוף, התברר שהוא העדיף את בית"ר על פני היידוק ספליט, אם יעבור את הבדיקות הרפואיות, אבל לצד הספקות צריך להבין כי מדובר בשחקן בן 24 בלבד עם כישורים מעולים. לא לחינם שקלו (לפי דיווחים מהימנים) בעבר מונאקו, אברטון ושטוטגרט להחתימו. לא לחינם זימן אותו בזמנו מאמן ניגריה המנוח סטיבן קשי לסגל. לא לחינם בחר אותו אריקסון באופן אישי. הנתונים הטהורים קיימים - עוצמה, נוכחות ברחבה, בעיטה טובה ומהירות. עם חלק מהמאמנים, אולנארה אף הצליח לממש חלק מהפוטנציאל. כעת צריך לראות לאיזה כיוון תלך הקריירה שלו בירושלים, אם באמת ההסכם ההדדי יתממש.

האם גיא לוזון ישכיל לטפל נכון בזר המיוחד החדש שלו? כי הרי אם יישב אולנארה על הספסל, הפיצוץ יגיע במהרה. "בבית"ר יצטרכו להעניק לארון כלים כדי להצליח. יש סיכוי שהוא יתאים לסגנון בליגת העל, אבל זה תלוי בהתאקלמותו", קובע נאתכו. לא היו בליגת העל חלוצים רבים עם מימדי גוף כאלה אשר מסוגלים גם לעבור שחקנים במהירות, ואם בירושלים ימצאו את הדרך לתת לו את הבמה המרכזית, הוא עשוי להפוך לאימת ההגנות. לסוג של לברון בעצמו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully