וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטאור: הנסיקה המטורפת של כוכב ליון טאנגי אנדומבלה לטופ האירופי

20.9.2018 / 9:00

הוא חתם על חוזה מקצועני ראשון לפני פחות משנתיים, אבל בצרפת מדברים עליו במונחים של כוכב על פוטנציאלי. מאז אסיין לא היה לליון קשר רחבה לרחבה כמו אנדומבלה, ואתמול הוא ניצח את מנצ'סטר סיטי בהופעת הבכורה בליגת האלופות

טאנגי אנדומבלה שחקן ליון. GettyImages
כושר הסתגלות נדיר. טאנגי אנדומבלה אתמול בבכורה בליגת האלופות/GettyImages

מייקל אסיין היה קרוב להרוס את עונת הבכורה של פפ גווארדיולה. לא מכבר ציינו בקטלוניה עשור לבכורה של המאמן על ספסל ברצלונה, ו-2008/09 תישאר בהיסטוריה לנצח כמופת של הצלחת טיקי-טאקה טהור שהוביל לזכיה בטרבל. זה לא היה קורה אלמלא השער ההוא של אנדרס אינייסטה בזמן הפציעות בסטמפורד ברידג', במשחק הגומלין בחצי גמר ליגת האלופות. אחרי 0:0 בקאמפ נואו, העלה אסיין את צ'לסי ליתרון בטיל אדיר אשר אמור היה להפוך לסיוט של פפ. אז אתמול פגש גווארדיולה את יורשו המיועד של הקשר הגאנאי, וזה נגמר רע מבחינתו. מנצ'סטר סיטי נחלה הפסד 2:1 ביתי לליון, וטאנגי אנדומבלה ניהל ביד רמה את העניינים במרכז המגרש.

המהלך הבולט ביותר הגיע בתחילת המחצית השניה כאשר אנדומבלה שלח כדור עומק אדיר שביטל שלושה שחקני סיטי והעמיד את ממפיס דפאי לבדו מול אדרסון. הקיצוני ההולנדי בעט לעמוד, ולכן "הבישול" לא נרשם בסטטיסטיקה, אבל זה היה אסיסט ענק בכל זאת. אוהדי ליון שרואים את הביצועים מסוג זה על בסיס שבועי לא הופתעו. אנדומבלה ניחן בראיית משחק נהדרת ובכישורי כדרור יוצאים מהכלל, והוא משלב אותם עם עבודת שחורה חסרת פשרות. הוא מחלץ כדורים ויודע כיצד להשתמש בהם - קשר רחבה לרחבה מושלם שנע ללא הפסקה, יעיל הגנתית והתקפית באותה מידה. לא לחינם הגדיר אותו נשיא ליון ז'אן-מישל אולאס כ"אסיין החדש". מאז נבחר הגאנאי לשחקן העונה בצרפת ב-2004/05 ונמכר לצ'לסי, לא היה שם שחקן כזה.

היתה זו הבכורה של אנדומבלה בליגת האלופות, אך הוא התנהל בשקט נפשי, כאילו מדובר באירוע שגרתי. כושר ההסתגלות שלו נדיר, וקשה להאמין כי החוזה המקצועני הראשון בחייו לפני פחות משנתיים, באוקטובר 2016. עד אז הוא שיחק בליגה הצרפתית החמישית במדי קבוצת המילואים של אמיין הקטנטנה, ולא תמיד היה בהרכב. אלא שאז המליצו חלק מאנשי הצוות לצרף אותו לסגל הבכיר, והמאמן כריסטוף פליסייה נשבע בקסמו. "הוא השחקן המוכשר ביותר שאימנתי בחיי", אמר - ובצדק. עם אנדומבלה בתפקיד מפתח, דהרה אמיין לעליה סנסציונית והיסטורית לליג 1, לראשונה בתולדותיה.

עוד בנושא

ליון היממה את סיטי עם 1:2 בחוץ במחזור הראשון בליגת האלופות
מנצ'סטר סיטי בהלם מההפסד: "ספגנו שערים פשוט מתסכלים"
רונאלדו שבור אחרי ההרחקה: "הוא בכה ואמר שלא עשה דבר"
בואו לעקוב אחרי עמוד האינסטגרם של וואלה! ספורט

טאנגי אנדומבלה שחקן ליון. AP
הסקאוטים הכירו אותו מהליגה השנייה. טאנגי אנדומבלה/AP

שתי הופעות בכורה מול פ.ס.ז'

משחקה הראשון אי פעם בטופ היה הכי מאתגר שאפשר, מול סן ז'רמן בפריס. ניימאר היה אמור לשחק אחרי המעבר המתוקשר מברצלונה, אך הבכורה שלו נדחתה בגלל שהמסמכים לא נקלטו בזמן, ואמיין גנבה את ההצגה. העולה החדשה אמנם הפסידה 2:0, אך הציגה רמה גבוהה, ואנדומבלה זהר במרכז המגרש. הסקאוטים הכירו אותו עוד מהליגה השניה, אבל באוגוסט נכנסו העניינים להילוך גבוה. אינטר גיששה, הופנהיים שמה על השולחן הצעה רשמית. אנדומבלה לא מיהר לשום מקום - הוא העדיף להישאר בצרפת, וקיבל את מבוקשו. ביום האחרון של חלון ההעברות, הוא הושאל לליון תמורת 2 מיליון יורו, עם אופציית רכישה תמורת 8 מיליון.

והנה לכם צחוק הגורל - מה דעתכם על שתי הופעות בכורה בחוץ מול פ.ס.ז' תוך חודש? המשחק הראשון של אנדומבלה בקבוצתו החדשה היה שוב בפארק הנסיכים, והפעם ניימאר שיחק ורב עם אדינסון קבאני על הזכות לבעוט פנדל, אבל מבחינה מקצועית זה לא היה הסיפור הגדול. במשך רוב דקות המשחק, היתה דווקא האורחת טובה יותר, ואנדומבלה נתן הופעה חלומית. הוא התעלה על טיאגו מוטה ואדריאן ראביו בקישור, הדהים את האוהדים, ובמחצית השניה אף שלח כדור משוגע ממרחק שננעץ במשקוף. כאשר הוחלף בדקה ה-72, התוצאה היתה מאופסת. אחרי שיצא, ניצחה האלופה 0:2, אבל ל'אקיפ בחר באנדומבלה לשחקן המצטיין והעניק לו את הציון 8. אולאס יצא מגדרו ביציע הכבוד, וההשוואות לאסיין זרמו כמים.

עוד באותו נושא

"אכזבה עצומה": מנצ'סטר סיטי בהלם מההפסד הביתי המפתיע לליון

לכתבה המלאה
טאנגי אנדומבלה שחקן ליון. AP
התעלה גם על נביל פקיר. טאנגי אנדומבלה/AP

בדרך הבטוחה לנבחרת

הן לא נעצרו, ולדעת רבים היה אנדומבלה הכוכב הבולט של ליון בעונה שעברה. זה ממש לא חד משמעי, כי נביל פקיר הלהיב עם 18 שערים ושמונה בישולים, דפאי ליהטט לפרקים והבקיע 19 פעמים, ומריאנו תרם אף הוא 18 שערים והרוויח חזרה לריאל מדריד. לזכות אנדומבלה, שהיה רחוק סנטימטרים משער מרהיב בבכורה, לא נרשם אפילו כיבוש אחד. ובכל זאת, אי אפשר להגזים בהערכת תפוקתו. הקשר בן ה-21 לא רק הפך לבאנקר בנבחרת הצעירה, אלא נשמעו קולות לצרף אותו לסגל של דידייה דשאן למונדיאל. עם המבחר האדיר שעמד לרשות המאמן הלאומי של אלופת העולם הטריה, זה היה קצת מוקדם מדי, אבל תורו של אנדומבלה יגיע בקרוב - אולי כבר עכשיו, בעקבות הפציעה הקשה של קורנטן טוליסו.

בקיץ שעבר, הפך טוליסו לשחקן היקר ביותר בתולדות באיירן מינכן ששילמה תמורתו לליון 41 מיליון יורו. "טאנגי נכנס באופן מושלם למשבצת הזו", התפייט כבר לפני חודשים המאמן ברונו ז'נסיו, ולכן המחיר שנדרש המועדון לשלם כדי לרכוש את כרטיסו באופן מלא היה מגוחך במונחי השוק הנוכחי. זו גניבה של ממש - אולי בגלל שאמיין פשוט לא רגילה למכור את שחקניה בעשרות מיליונים. כבר הקיץ יכולה היתה ליון לעשות רווח של מאות אחוזים, כאשר טוטנהאם הביעה עניין רב באנדומבלה. התרנגולים ראו בו מחליף אפשרי מוסא דמבלה, וגם ליברפול, ארסנל, מנצ'סטר סיטי ומנצ'סטר יונייטד היו לכאורה בתמונה לפי הדיווחים.

פפ גווארדיולה מאמן מנצ'סטר סיטי. רויטרס
סימן את אנדומבלה? פפ גווארדיולה/רויטרס

גווארדיולה רוצה אותו בינואר?

לבסוף, המגעים לא הבשילו, בין היתר כי אולאס דווקא מנוסה מאוד בתחום. הוא העריך כי אחרי ההופעות בליגת האלופות והבכורה האפשרית בנבחרת, יאמיר מחירו של אנדומבלה לגבהים חדשים. גם מבחינת השחקן עצמו, הגיוני הרבה יותר להישאר לעונה אחת נוספת לפחות עם ז'נסיו. הנסיקה גם כך היתה מטאורית, ולא צריך לזרז אותה יתר על המידה. ובעוד הצהובונים באנגליה כתבו השבוע כי סיטי שוקלת להחתים את אנדומבלה בינואר, אולי כחלק מהמלחמה הפסיכולוגית לקראת המפגש, הקשר התכונן בשקט לערב הגדול. גווארדיולה ישב ביציע עם הכובע המשעשע וראה את היהלום של ליון מתעלה על אילקאי גונדואן.

בגנגאן צופים במתרחש בהלם. רק לפני ארבע שנים, הם זרקו את אנדומבלה מהאקדמיה כי הבחור לא התאמץ מספיק באימונים. גם באמיין לא האמינו בו מהרגע הראשון. אנדומבלה סבל מעודף משקל, והגישה שלו היתה קצת משונה. הוא מופנם מאוד מטבעו ולא יצר קשר אישי עם האחראים עליו. כפי שהגדיר זאת מאמן קבוצת המילואים פטריס דסקאן: "טאנגי ראה במבוגרים אויבים. בתקופה הראשונה, היה קשה מאוד לעבוד איתו". הקשר אפילו נופה, אך החוזר אחרי שהתבגר מעט, ודסקאן מצא את הדרך לליבו. ומאז, אי אפשר לעצור אותו.

והנה לכם הסיכום. הופעת בכורה בליגה החמישית ב-2015. הופעת בכורה בליגה השניה ב-2016. הופעת בכורה מופלאה בליגה הראושנה ב-2017. הופעת בכורה חלומית בליגת האלופות ב-2018. מה צפוי לאנדומבלה ב-2019?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully