וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאנוצ'י-שמאנוצ'י: כריסטיאן פאנוצ'י הורס את נבחרת אלבניה

5.9.2018 / 12:00

כריסטיאן פאנוצ'י היה ידוע כאדם עם אופי קשה מאוד עוד בימיו כשחקן, ורק פאביו קאפלו תמיד אהב אותו. בזכות המנטור החלה גם קריירת האימון הכושלת שלו, וההילה הטעתה את ההתאחדות האלבנית. כעת מבינים כולם שזו היתה טעות גדולה

צילום: עידו שחם, עריכה: מתן חדד

"פאביו קאפלו מת מבחינתי", אמר כריסטיאן פאנוצ'י. מת - לא פחות. כך הגיעה לסיומה בטונים צורמים ביותר מערכת יחסית מיוחדת שנמשכה יותר משני עשורים.

כי הרי היה זה קאפלו שאיתר את פאנוצ'י, מגן בן 20 אלמוני יחסית ואוהד אינטר, והביא אותו למילאן בקיץ 1993 מגנואה. כבר בעונת הבכורה שלו, קיבל הבחור אשראי לא מבוטל בהרכב, ואף התכבד לשחק - ולהצטיין - בגמר ליגת האלופות המיתולוגי בו הביסו האדומים-שחורים את ברצלונה של יוהאן קרויף 0:4. מאז, תמיד סמך המאמן על חניכו ושמח להחזיר אותו למסלול במידת הצורך - וזה קרה לא מעט, כי אופיו הפרובלמטי של פאנוצ'י גרם לו אינספור בעיות במהלך הקריירה.

אחרי שעזב קאפלו את מילאן, עלו יחסיו של המגן עם המועדון על השרטון - והמאסטרו מיהר להחתים אותו בריאל מדריד. התוצאה היתה פנומנלית, והאיטלקי אף זכה שוב בליגת האלופות ב-1998, אחרי שהמנטור כבר פוטר. בחלוף שנה, בחר פאנוצ'י להגשים את חלום הילדות ולעבור לאינטר, אבל רב ללא הפסקה עם מרצ'לו ליפי ונזרק. הקדנציות בצ'לסי ובמונאקו היו כושלות, ומצבו היה בכי רע כאשר קאפלו שוב הרים טלפון והביא אותו לרומא ב-2001. המגן שוב פרח והיה מאושר - אבל האידיליה הזו נגמרה כאשר קאפלו נטש ב-2004. סיום דרכו של פאנוצ'י באולימפיקו היה צורם, אחרי חילופי האשמות עם לוצ'אנו ספאלטי.

עוד בנושא

פאנוצ'י תחת אש, המהפכה התבטלה: כל הצרות של אלבניה
חיימוב יפתח באלבניה, השחקנים הופתעו מהשיטה של הרצוג
ליגת האומות: מה זה, איך זה עובד ואיך ניתן להעפיל משם ליורו

השטינקר של קאפלו ברוסיה

הן באינטר והן ברומא, היה מעורב המגן בתקריות כאשר סירב לעלות כמחליף, ובאופן כללי שחקנים רבים תיעבו אותו בחדר ההלבשה. על המגרש, כשרונו לא הוטל בספק, אך הגישה לחיים לא איפשרה לו למצות את הפוטנציאל עד תום. כאשר תלה את הנעליים ב-2010, היו לזכותו 57 הופעות בלבד בנבחרת, ולמונדיאל 2006 ליפי לא לקח אותו.

לכן גם את שאיפתו להפוך למאמן אחרי הפרישה לא היה קל להגשים. היחיד שהסכים לתת לו צ'אנס היה, באופן לא מפתיע, מאוריציו זמפאריני בפאלרמו - וגם זה כמנהל ספורטיבי. ההרפתקה היתה קצרה, ופאנוצ'י "התפוטר" אחרי חודש בלבד. "פאנוצ'י לא מבין את מהות התפקיד ולא מוכן לעבודה מסוג זה מבחינת אופי. אני לא יכול להחזיק במועדון אדם שיוצר בעיות במקום לפתור אותן", אמר אז זמפאריני. אז נכון, מדובר באחד הנשיאים המטורללים ביותר בתבל, אבל כדאי להקשיב לו מדי פעם, כי באמת יש לפאנוצ'י נטיה מובהקת ליצור בעיות בכל מקום בו הוא דורך.

ומי בא לעזרתו בעת צרה? נכון, פאביו קאפלו. כאשר מונה בקיץ 2012 למאמן נבחרת רוסיה, במטרה מוצהרת לבנות אותה במשך שש שנים לקראת המונדיאל הביתי, הוא ביקש להביא צוות איטלקי משלו, ואת פאנוצ'י באופן ספציפי כיד ימינו. כי על פאנוצ'י הוא סמך, כמו בימיו כשחקן, בעיניים עצומות. עדויות העיתונאים הרוסים גורסות שהוא צדק, אם כי באופן מעט משונה. הכוכבים הרוסים תיעבו את פאנוצ'י. הם ראו בו אדם מתנשא מאוד, ולא פחות חשוב מכך - שטינקר. בגדול, היה זה תפקידו המרכזי. במסגרת המחנה הצבאי של קאפלו, היה על פאנוצ'י לדווח לבוס על הפרות המשמעת, כגון חיוכים ומצב רוח טוב.

עוד באותו נושא

ליגת האומות: מה זה, איך זה עובד ואיך ניתן להעפיל ליורו 2020?

לכתבה המלאה
מאמן נבחרת אלבניה, כריסטיאן פאנוצ'י. AP
הכוכבים הרוסים תיעבו אותו. כריסטיאן פאנוצ'י/AP

ההתפטרות ב-SMS

פאנוצ'י אהב את העבודה הזו, אבל היתה בעיה אחת קטנה. בעוד הבוס הגדול הוחתם על חוזה שמן עד 2018, עוזריו הסתפקו מראש בהעסקה עד קיץ 2014 בלבד. כאשר ביקשו להאריך את שהותם במוסקבה, הם נתקלו בבעיות כי להתאחדות הרוסית נגמר הכסף. אז בחודשים הראשונים אחרי המונדיאל בברזיל עבדו פאנוצ'י וחבריו ללא תמורה, בהמתנה לחוזים חדשים. קאפלו לא דאג להם וסירב לסייע, והמתח בין הצדדים הלך והתעצם. בשלב מסוים, תמה סבלנותו של מגן העבר, והוא פשוט לא הגיע לשדה התעופה לקראת הטיסה למשחק מול אוסטריה בנובמבר 2014. הוא אפילו לא טרח להודיע על כך לקאפלו אלא שלח מסרון קצר.

המאמן היה המום ונפגע עד עמקי נשמתו, אבל פאנוצ'י סבר - בצדק לא מבוטל - שהוא הצד הנפגע בסיפור. "אני מודה לקאפלו על ההזדמנות שהעניק לי, אבל התנהלותו כלפינו אחרי שהחוזים לא חודשו היתה מבישה. אגיד לו זאת בפרצוף כשאראה אותו. מאמן צריך להגן על צוותו, והוא לא עשה זאת", הוא הצהיר. בשנים שחלפו מאז, יש נתק מוחלט בין השניים. פאנוצ'י לא סולח. ואיך הגיבה ההתאחדות הרוסית להתפתחות אז? איש לא הזיל דמעה, בלשון המעטה. "נסתדר גם בלי פאנוצ'י-שמאנוצ'י שלהם", אמר סגן הנשיא ניקיטה סימוניאן.

מאמן נבחרת אלבניה, ג'אני דה ביאזי. AP
באלבניה מייחלים לחזרתו. ג'אני דה ביאזי/AP

מינוי למטרות יחסי ציבור

המשך דרכו המקצועית של פאנוצ'י-שמאנוצ'י לא היתה מזהירה. היא הסתכמה בשתי קדנציות קצרות ומאכזבות בליבורנו מהליגה השניה. בקיץ 2016 הוא מונה כמאמן טרנאנה, אף היא מהליגה השניה, אך פוטר עוד לפני שהעונה החלה, ביחד עם המנהל הספורטיבי שתמך בו. זה היה צפוי כי ימים ספורים קודם לכן מתח פאנוצ'י ביקורת פומבית בוטה במיוחד על הנשיא והמנכ"ל. "הם לא מבינים כלום בכדורגל, ואני מרגיש לא נוח לידם", אמר.

אז איך לעזאזל הוא קיבל את תפקיד מאמן אלבניה לפני שנה? מדוע בוחרים אדם ללא נעסיון אמיתי, בעל עבר של סכסוכים, כדי להוביל את הנבחרת? תהיות אלה מעסיקות את האוהדים שמתגעגעים מאוד לקדנציה המצוינת של ג'אני דה ביאזי, אשר הוביל את הנשרים להעפלה סנסציונית ליורו 2016. שנה לאחר מכן, אחרי ניצחון 0:3 בישראל במוקדמות המונדיאל, התפטר המאמן האיטלקי הנערץ. "הוא שגה קשות, כי סבר שקבוצות גדולות ירצו בו", אומר לוואלה! ספורט העיתונאי האלבני הבכיר ארמל קוקה. בפועל, מונה דה ביאזי רק באלאבס, וגם ממנה פוטר במהרה. כיום הוא מחכה לאתגר חדש, ובאלבניה מייחלים לחזרתו, לאור התוצאות העגומות של פאנוצ'י.

והרי התשובה לסוגיית מינויו פשוטה - ההילה של קאפלו. "רצינו מאמן איטלקי, והיתה אופציה טובה של לואיג'י דה קאניו אשר מזכיר בגישתו את דה ביאזי. במקום זאת, הוחלט ללכת על פאנוצ'י בגלל עברו כשחקן וקשריו עם קאפלו. ההתאחדות העדיפה שם גדול, למטרות יחסי ציבור. למרבה הצער, התוצאות מדברות נגדו, וכל הניסויים שלו נכשלו. הוא בחר שמונה מערכים שונים בשמונה משחקים, ושום דבר לא עבד. סביר להניח שנשמע מהיציעים קריאות בהחזרתו של דה ביאזי במהלך המשחקים הקרובים, כי האוהדים ממש לא מאמינים בפאנוצ'י ולא סולחים לו על הפיאסקו", קובע קוקה.

כריסטיאן פאנוצ'י מאמן נבחרת אלבניה. GettyImages
בסכנת פיטורים ממשית. כריסטיאן פאנוצ'י/GettyImages

תבוסה אפילו מול קוסובו

הפיאסקו אכן מהדהד, במיוחד בשלושה משחקי הידידות האחרונים. במהלך הפסד 1:0 ביתי לנורבגיה במרץ, לא בעטו האלבנים אפילו פעם אחת למסגרת. "זה היה אחד המשחקים החלשים בתולדות הנבחרת", אמר אז מאמן העבר אסטריט חפיזי. במאי, הם הובסו 3:0 על ידי השכנים מקוסובו, והמבוכה היתה רבה. "פאנוצ'י הורס את מה שדה ביאזי בנה", קבע השדר דריטן שאקוחוג'ה. ימים ספורים לאחר מכן, גם אוקראינה הלמה בחניכיו של האיטלקי עם 1:4 מוחץ, והכתובת היתה על הקיר.

"המשחקים הקרובים בליגת האומות מול ישראל וסקוטלנד יקבעו את גורלו של פאנוצ'י. הוא נמצא בסכנת פיטורים ממשית. השחקנים לא מדברים על כך בפומבי, אבל ידוע שהם לא מרוצים ממנו. אף אחד לא מרוצה, וגם פאנוצ'י עצמו ציפה לחוויה אחרת לגמרי. שום דבר לא עובד", אומר קוקה. חשבתם שמצבה של נבחרת כחול-לבן גרוע אחרי כמעט שנה ללא מאמן? המשבר אצל היריבה עמוק עוד יותר אחרי שנה עם מאמן לא מתאים. והפעם קאפלו לא יוכל לעזור. הוא הרי מת, לא?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully