וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מקבלים 15 מיליון שקל על מגרש שלא שייך לך: חלק ג' בתחקיר על טוברוק

כיצד גלגל אריק איזיקוביץ כמעט 3 מיליון שקל לכיסו בזכות שטח שהוא התבקש לפנות ולא שייך לו בכלל. סדרת התחקירים על טוברוק מגיעה לחלקה האחרון: סיפורו של המגרש. תגובת טוברוק: "אתר וואלה פועל בשירות גורמים אינטרסנטיים"

צילום מסך

בין אריק איזיקוביץ' לרוני איכר, לשעבר מנכ"ל עיריית נתניה ובעלה של ראשת העיר מרים פיירברג כיום יש, כך מספרים, מערכת יחסים של חברות אדוקה וארוכה. זה לא הפריע לשניים להגיע להסכם הזוי בשנת 2002, כשאיכר עדיין כיהן כמנכ"ל.

הסיפור הוא כזה: עיריית נתניה רצתה באותם ימים לחבר חלקים של העיר דרך כביש חדש שייסלל. הכביש, למרבה הצער, היה אמור לעבור דרך היציע המערבי של המגרש של בית"ר טוברוק. למרות שאיזיקוביץ' מעולם לא שילם על המגרש ולמעשה השטח הוא בבעלות העירייה, הוא לא נעתר לבקשות לפנות את היציע. איזיקוביץ' אף פנה בעניין לבית המשפט. אחרי מספר דיונים בעירייה, הגיעו איכר ואיזיקוביץ' להסכם לפיו טוברוק תקבל בלעדיות על המגרש ובלעדיות על מגרש נוסף בבית ספר שפירא בשעות אחרי הצהריים. איכר, חשוב לציין, לא הביא את ההסכם לאישור מועצת העירייה, וחתם עליו על דעת עצמו. ההסכם הזה יניב לטוברוק בעתיד 15 מיליון שקלים, וכמעט שלושה מיליון שקלים לכיסו הפרטי של איזיקוביץ'.

עוד בנושא

לחלק א' של התחקיר המיוחד על קריסת אימפריית הנוער
כלכלת שוק: ההתנהלות של בית"ר טוברוק, חלק ב' בתחקיר
בואו לעקוב אחרי וואלה! ספורט באינסטגרם

אצטדיון טוברוק נתניה. ברני ארדוב
של מי המגרש הזה?/ברני ארדוב

אז איך הגענו ל-15 מיליון שקלים? בסיום העשור הקודם, על סמך אותו הסכם עם איכר, קבע מנכ"ל עיריית נתניה צביקה רק כי העירייה צריכה לפצות את בית"ר טוברוק ב-11 מיליון שקל אם היא רוצה לפנות את שטחה לטובת ילדים נוספים וקבוצות נוספות בעיר. איזיקוביץ' לא נעתר לבקשה ודרש בבית המשפט 29 מיליון שקל. במאי 2013 התקיים במועצת העיר נתניה דיון בדיוק בעניין הזה, ותראו מה לנוכחים היה להגיד:

חבר המועצה, הרצל קרן: "איך הגענו לכך? מדוע לא נחתם עם מר איזיקוביץ הסכם מסודר ובמסגרתו נקבע שכל השקעה שהוא ישקיע זו בעיה שלו ושהוא לא יקבל שקל בגין השקעתו?"

היועצת המשפטית, עו"ד שולה רגב: "עיריית נתניה מעולם לא נתנה הרשאה פורמלית לבית"ר טוברוק להשתמש במגרש הכדורגל. החזקה במגרש נמסר כנראה על ידי פעילים בבית"ר הארצית"

חבר המועצה, עו"ד שלמה רוזנווסר: "למה מחזירים לו? אם לא היה הסכם, אז בן אדם השקיע כסף במגרש שהוא לא שלו. לקח על עצמו את הסיכון. עשה מזה עסק. הוא לא עשה את זה לשם שמיים".

הרצל קרן: "את מבינה (פנה ליועצת המשפטית - ע"ג) שכתוצאה מניהול לא נכון של העירייה, כשל ברמה של התנהלות ואני לא רוצה להשתמש בביטויים קשים, אנחנו נאלצים לשלם 15 מיליון שקל ליזם פרטי שהשתמש בקרקע ציבורית........הוא עשה עסק מקרקע ציבורית".

ראשת העיר מרים פיירברג איכר, ענתה: "אני מסכימה שזה לא רק פילנתרופיה......אני מכירה את איזיקוביץ הרבה שנים. אני והוא מאוד מיודדים. אני אוהבת אותו. אבל מצד שני היו לי לא מעט כעסים עליו ועשינו הפרדה מוחלטת בין שני הדברים".

שלמה רוזנווסר הגיב: "סמרו שערותיי שאין לי. ראיתי על מה הבורר הסתמך. הוא הסתמך על עדותו של צביקה רק (מנכ"ל העירייה לשעבר - ע"ג). הבורר שומע ממנכ"ל העירייה לשעבר שאומר הצענו לו (לאיזיקוביץ - ע"ג) 11 מיליון שקל, אז מה נכנס לו (לבורר - ע"ג )? ליהודי הזה (לאיזיקוביץ - ע"ג) יש זכויות?"

עוד באותו נושא

האריק הזה: תחקיר וואלה! ספורט על בית"ר טוברוק ואריק איזיקוביץ'

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"איך הגענו לכך?". אריק איזיקוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך הדיון ביקש קרן לדעת מתי הסאגה תיגמר: "מרים, מתי הוא מפנה את המגרש".

שלמה ישי יו"ר המועצה: "מיד"

פיירברג איכר הגיבה גם היא: "מפנה מיד. הוא מפנה מיד גם את שפירא (מגרש האימונים שרוני איכר סיכם שיעבור לאימונים בלעדיים של טוברוק). וגם את טוברוק מפנים. הוא מחזיר את המפתחות ואין לו שום יד ורגל יותר בעניין"

ב-2014, כשנה אחרי אותו דיון, מעבירה עיריית נתניה 15 מיליון שקלים לטוברוק, כפיצוי על ההשקעה במגרש ופינויו (הסכום מבוסס על אותה המלצה של צביקה רק - 11 מיליון שקל, פלוס ריביות). מספר ימים לאחר שההסכם נכנס לתוקף, העירייה החליטה לשפץ את המגרש בטוברוק. העלות: כ-700 אלף שקלים. הסיבה: לעיריה התברר שמצב המתחם לא טוב, למרות שאיזיקוביץ התקין דשא סינטטי. גורמים הקשורים בעירייה טענו כי תשתיות החשמל במקום מסוכנות והמתחם חייב לעבור שיפוץ כללי, כל עוד יעבור לשימוש של קבוצות וילדים אחרים בעיר. האומנם?

באותו פרוטוקול של העירייה טענה ראש העיר פיירברג כי איזיקוביץ' יפנה את המגרש, כולל המתחם, באופן מיידי. אלא שלא רק שהוא לא פינה את המגרש, העירייה שיפצה את המתחם אחרי שכבר העבירה לו 15 מיליון שקל. המגרש, בנוסף לכל, נותר בשימוש טוברוק, יחד עם קבוצות בנות נתניה ומ.ס קולט, כשכולן גם משלמות על כך לעירייה. סך הכול עסקה מצוינת אם קוראים לך איזיקוביץ'.

הסיפור הזה לא נגמר. מהכסף שנכנס לטוברוק, משך איזיקוביץ' לעסק שבבעלותו כ-2.65 מיליון שקלים. על זה כתב רשם העמותות: "יודגש כי משיכות הכספים הנ"ל נעשו על סכומים העולים על סכום הלוואות בעלים שניתנו על ידו לחל"צ בשנים קודמות. לפיכך, קיים חשש שהמשיכות מהוות תשלום שכר וחלוקת רווחים אסורים".

יתרה מכך, בדו"ח שכתב ובמסקנותיו העיקריות, מפרט הרשם את אותם ממצאים על משיכת הכסף על ידי איזיקוביץ' על פני כשלושה עמודים. זאת בנוסף לדחיית ההסברים של טוברוק על אותן משיכות וניסיונות העמותה לטעון כי רוב הכסף הוחזר על-ידי איזיקוביץ' עצמו. למעשה, זהו הסעיף החמור ביותר שבגינו נלקח האישור למנהל תקין של טוברוק.

seperator

חכו, זה לא נגמר. בשנה האחרונה החלה עיריית נתניה לפנות את תושבי השכונה באזור המגרש לטובת פרויקט נדל"ני חדש. תושבים קיבלו צווי פינוי, אך למרות שחלק מהפרויקט אמור לקום על שטחו של מגרש טוברוק, העירייה לא פינתה אותו. יתרה מזו, בימים אלה העירייה משפצת שוב המתחם. מוזר? בנתניה מפנים את האחריות לראשת העיר, מרים פיירברג ולמוטי שעיבי, מנהל אגף הספורט בעירייה.

לאחר שהפרשה התפוצצה, תנועת אומ"ץ אף פנתה למשטרת ישראל שיחקור את תנועת הכספים על המגרש. אחת הטענות של התנועה הייתה כי איזיקוביץ הוא תורם כספים לקמפיינים של גברת פיירברג. תלונה, אגב, שנמשכה בסופו של דבר. בנוסף, נטען שאיזיקוביץ נמצא בקשרי חברות עם בעלה של פיירברג, רוני איכר. ואם זה לא מספיק, בין איזיקוביץ' לבין שעיבי יש קשרי ידידות חזקים לאורך עשרות שנים. בנתניה טוענים כי שעיבי לא נוהג להגיע למשחקיה של מכבי נתניה, אך בטוברוק היה אורח קבוע של איזיקוביץ'.

שלא תטעו - בעלי טוברוק מתגאה בחברות עם אנשי העירייה וטוען שאין שום דבר פסול בכך. גם מצידה של פיירברג מודגש עד כמה החברות קרובה. באותה ישיבה סוערת ממאי 2013, אותה ציטטנו קודם, אומרת ראשת העיר: "הלוואי והיו לנו עוד כמה ביזנס מנים כאלה שנותנים לאלפי ילדים ארוחה חמה......עם כל הכבוד, בצד העסקים הגדולים, יש גם סיכונים גדולים והוצאות גדולות. אי אפשר לבטל את העשייה שלו לטובת הילדים במשך עשרות שנים".

ראש העיר נתניה השתחררה למעצר בית, ספטמבר 2016. שלומי גבאי
חברות קרובה. פיירברג/שלומי גבאי

אכן, אי אפשר לבטל את ההישגים המקצועיים של טוברוק. גם לא את העזרה לילדים הנזקקים שנקלטו במסגרת (רובם, אגב, בתשלום). זה עדיין לא מנפק הגנה להתנהלות הבעייתית הקיימת במועדון הזה, כפי שנחשפה בסדרת התחקירים הזו: מהקשרים עם עיריית נתניה, ועד ולהתנהלות הכלכלית הכוללת עליה פירטנו בכתבות הקודמות.

מכבי חיפה, למשל, הייתה חתומה על הסכם שת"פ עם טוברוק. היום אפשר למצוא שם לא מעט אנשים שהשם איזיקוביץ גורם להם לזוז בכיסא בחוסר נוחות: "מהר מאוד גילינו שאת איזיקיביץ מעניין רק הכסף ולא הילדים", מעיד גורם המקורב מאוד ליעקב שחר ואדם המעורה בפרטים. "החוזים שראינו עם השחקנים בלשון עדינה היו דרקוניים וזה לא היה מקובל על הנהלת מכבי חיפה. לא בצורה ולא בדרך. בנוסף, הרגשנו שלא מתנהגים אלינו כראוי ובמקום להעביר אלינו שחקנים מתוקף ההסכם, הציעו לקבוצות אחרות שחקנים כדי לקבל יותר כסף".

גם ירון גולן, מי שהיה יד ימינו של איזיקוביץ, הגיע איתו לפיצוץ גדול. הוא לא היחיד. שלמה שרף גם כן אינו בטוברוק יותר, לטענתו בגלל מחלוקות מקצועיות, אך הוא ממשיך לטעון שאיזיקוביץ והוא חברים טובים. רשימת האנשים שהיו ביחסים אדוקים עם איזיקוביץ והיום לא ממהרים להגיד עליו מילה טובה, ארוכה מאוד. "פעם אנשים עמדו בתור אצל אריק", טוען גורם לשעבר במועדון. "היום מעטים האנשים שבכלל מוכנים לעשות אתו עסקים בכדורגל".

בחישוב פשוט של שלוש הכתבות בתחקיר, יוצא שטוברוק הכניסה למועדון עשרות מיליונים. הן מהעירייה, הן ממכירת שחקנים, הן מתרומות חיצוניות והן מתשלומים בשוטף. ועדיין, ממשיכה לטעון כי היא נמצאת בהפסדים. טוברוק עדיין מנסה להשיג מחדש את אישור המנהל התקין, אלא שגם בערעור של המועדון לבית המשפט חוזר ומדגיש רשם העמותות כי צריך לפרק את העמותה הזו.

אחת הטענות המרכזיות של רשם העמותות: כסף גדול מאוד התגלגל במועדון ועדיין דיווחו על הפסדים בכל שנה. בשנתיים האחרונות, כך מספרים, עושה אריק איזיקוביץ מאמצים למכור את טוברוק. אולי זה יהיה הסוף ההולם ביותר לסיפור של המועדון הזה.

תגובת טוברוק

"שורת הכתבות שפרסם אתר וואלה! הינן ניסיון נואל לבצע "רצח אופי" לאריק איזיקוביץ ולהתנכל למועדון בית"ר טוברוק, בהסתמך, כביכול, על גורמים אנונימיים, המעלים סיפורי בדים וטענות כזב חסרות שחר מלפני שני עשורים. כעת נודע כי אתר וואלה! מתעתד לפרסם עוד כתבה כוזבת וחסרת שחר בעניין בית"ר טוברוק ומר אריק איזיקוביץ. הכתבה כוללת גם הפעם אוסף מדהים של כזבים, הטעיות וסילופים המוכיחים שוב,את הזדון ואת הכוונה לפגוע מצד אתר וואלה!, והיעדר בדיקה מינימלית של העובדות מצידו. אין בכוונת אריק איזיקוביץ לשמש "בודק עובדות" עבור אתר וואלה! ולתקן עבורו את הכתבה כולה, שאינה ראויה כלל לפרסום.

להלן, מבלי למצות, מספר דוגמאות בולטות לכזבים שבכתבה: בכתבה נכתב כי איזיקוביץ וביתר טוברוק השתמשו בקשרים שלהם עם אנשים בעירייה כדי להכניס מיליוני ש"ח. מדובר בטענת כזב. הכספים התקבלו לאחר מאבק משפטי נגד העירייה, ולאחר פסק דין שאישר פסק בוררות. בפסק הבורר אף נכתב במפורש "וכך הובאו הראיות בפני מכל צד, שמאים, עדים, נציגי התובעת ונציגי העירייה. הדיון התנהל ברוח טובה ובהוגנות אם כי בקשיחות במיוחד נציגת העירייה שהסבירה שהיא מופקדת על כספי ציבור ולכן עליה להחמיר עם עצמה ועם שמירת קופת העירייה". - דברים הסותרים בעליל את הכתבה.

בכתבה נכתב,כי תנועת אומ"ץ פנה למשטרה שתחקור את תנועת הכספים וכי התלונה נמשכה בסופו של דבר. לא ברור מה בדיוק היה על המשטרה לחקור. כאשר העובדות הפשוטות הן שבית"ר טוברוק קיבלה כספים כדין, לאחר מאבק משפטי ממושך שניהלה עם עיריית נתניה וזאת בעקבות פסק דין של בית המשפט (כבוד השופטת אביגיל כהן) שאישר פסק בוררות שניתן על ידי כבוד השופט (בדימוס) אורי גורן.

הדברים יפים במיוחד לנוכח הטענה בכתבה כי התלונה נמשכה. לשם מה, איפוא, היה צריך להזכיר את תוכנה השקרי אם לא כדי להכפיש? האם באמת ובתמים אתר וואלה! מאמין שיוכל להוכיח בבית המשפט בתגובה לתביעת הדיבה שתוגש כנגדו שכספים שהתקבלו לאחר פסיקת בית המשפט הם כספים שהתקבלו כביכול בעקבות קשרים עם עיריית נתניה?! האם באמת ובתמים אתר וואלה! מאמין שיוכל להוכיח בבית המשפט, בתגובה לתביעת הדיבה אשר תוגש כנגדו את תוכנה הכוזב וחסר השחר של תלונה ישנה, כאשר בכתבה באתר וואלה! עצמו נכתב כי התלונה נמשכה. אם אתר וואלה! סבור שמחזור של טענות סרק כוזבות יקנה לו הגנה בפני תביעת לשון הרע - טעות חמורה בידיו. בכתבה נכתב, כי המגרש נותר בשימוש בית"ר טוברוק בלבד, וכי איזיקוביץ' לא פינה, כביכול, את המגרש. מדובר בדבר שקר מוחלט ואתר וואלה! יודע זאת היטב. המגרש פונה על ידי טוברוק לאחר שהיא קיבלה לידיה, כדין, את הכספים נשוא פסק הדין, אשר אישר את פסק הבוררות, והיא משתמשת במגרש, תמורת תשלום לעירייה. במגרש עצמו משתמשות גם קבוצות אחרות ולא רק קבוצת בית"ר טוברוק - עובדה גלויה לעין. העובדה שאתר וואלה בחר להסתיר, לכל לאורך הכתבה את תוכנם המלא של ההליכים המשפטיים שנוהלו בין עיריית נתניה לבין בית"ר טוברוק, ואף מצטט, באופן סלקטיבי, חסר, מגמתי ומטעה, מפרוטוקול ישיבת המועצה, מוכיחה, כי אתר וואלה! פועל בשירותם של גורמים אינטרסנטיים בעיר נתניה, המעלים טענות חסרות שחר, ללא בדל של ראיה.

על אפם וחמתם של גורמים אינטרסנטיים אלו, בית"ר טוברוק ימשיך להיות מועדון הנוער המוביל בישראל ובית חם גם לילדים שידם אינם משגת, תוך טיפוח תרבות ספורט לחינוך למצוינות. התנהגות אתר וואלה!, המפרסם כזבים ובדיות, שוללת ממנו את הגנת אמת דיברתי ואף כל הגנת תום לב שהיא. בית"ר טוברוק ואריק איזיקוביץ' ידעו למצות את הדין עם אתר וואלה! ועם יתר המעורבים בביצוע הפרסום הכוזב, במסגרת תביעת לשון הרע, בבית המשפט המוסמך".

תגובת עיריית נתניה

"לאחר שנים רבות בהן היה מגרש טוברוק בשימושה של אגודת טוברוק, החזירה העירייה את המגרש לחזקתה ופיצתה את המחזיקים במגרש, לאחר הליך בוררות בנושא שקיבל תוקף של פסק דין.

בנסיבות אלה ולאחר שהמגרש חזר לבעלות העירייה, נוהגת בו העירייה מנהג בעלים וגם משקיעה בו כספים - אם יש צורך בכך.

במגרש הכדורגל העירוני טוברוק משתמשות האגודות: מועדוני הכדורגל המרכז והשרון (טוברוק), מועדון כדורגל בנות נתניה, מועדון כדורגל מ.ס קולט כהן וכן קבוצות נוספות בהתאם לצורך. יודגש, כי המקום משרת מאות ילדים ובני נוער והינו מפעל חינוכי.

כמו כן, השנה ימלאו 25 שנים לפעילותו המבורכת של אריק איזיקוביץ' אשר העמיד דורות של שחקנים מצוינים וסייע לאלפי ילדים, חלקם ממשפחות מעוטות יכולת אשר זכו לארוחה חמה, סיוע בשיעורי הבית והעשרה חינוכית על חשבון המועדון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully